Tysk bil i Danmark
Fra : John Smith

Dato : 24-04-10 22:08

Hej,

Er der en herinde, der evt. kan svare på følgende:

Lad os antage, at jeg har en god ven, der bor i Tyskland [og er tysker].
Jeg bor selv i Danmark [og er dansker].

Må jeg gerne låne min tyske ven's bil og drøne rundt i herhjemme?
Bilen er indregisteret i Tyskland, i min tyske ven's navn.

__________ Information from ESET Smart Security, version of virus signature database 5057 (20100424) __________

http://www.eset.com

Fra : Frank Leegaard

Dato : 24-04-10 23:07

John Smith wrote:
> [...]
>
> Må jeg gerne låne min tyske ven's bil og drøne rundt i herhjemme?
> Bilen er indregisteret i Tyskland, i min tyske ven's navn.

Hvis din gode ven sidder på passagersædet. Ellers ikke.

- Frank

Fra : John Smith

Dato : 24-04-10 23:59

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Hvis din gode ven sidder på passagersædet. Ellers ikke.

Javel så.

Ved du, om det er en unik lov i Danmark?
Jeg er blevet standset i en lånt tysk bil - alene - i Schweiz. Der var ingen
problemer.

Fra : Morten Lund

Dato : 25-04-10 00:11

John Smith wrote:

> Ved du, om det er en unik lov i Danmark?
> Jeg er blevet standset i en lånt tysk bil - alene - i Schweiz. Der var
> ingen problemer.

Ja, det er en unik lov. Ideen er at danskere ikke skal køre rundt i "lånte"
udenlandske biler uden afgift. Det kunne der nok hurtigt komme en del
spekulation i ellers. Jeg mener sågar ikke du må køre en lejet udenlandsk
bil over grænsen, uden at det vil give bøvl.

Vh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-10 03:30

Morten Lund skrev:
> [...]
> spekulation i ellers. Jeg mener sågar ikke du må køre en lejet udenlandsk
> bil over grænsen, uden at det vil give bøvl.

Der er der vistnok en særregel, om ikke andet så omkring autocampere.

Den må du vistnok godt køre, fra grænsen til det land den er lejet i,
til din bopæl for at pakke til turen, og så ud af landet.

Fra : Brian

Dato : 25-04-10 07:23

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Der er der vistnok en særregel, om ikke andet så omkring autocampere.
>
> Den må du vistnok godt køre, fra grænsen til det land den er lejet i, til
> din bopæl for at pakke til turen, og så ud af landet.

Det ligner ikke dig Finn, at levere hele to "vistnok" i et enkelt svar.

Jeg spurgte hos SKAT i 2008, og fik et nej. Jeg havde (også) hørt at det
skulle være anderledes for autocamper. Svaret var, at det var de samme
regler som for personbiler.

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-10 08:37

Brian skrev:
> [...]
> Jeg spurgte hos SKAT i 2008, og fik et nej. Jeg havde (også) hørt at det
> skulle være anderledes for autocamper. Svaret var, at det var de samme

Jeg var nu ikke helt ved siden af.
http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1742097&vId=0&search=transittilladelse

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-04-10 09:03

> Jeg var nu ikke helt ved siden af.
> http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1742097&vId=0&search=transittilladelse

Hvorledes forklares følgende:
"...at køretøjet er lovligt registreret i hjemlandet og dækket af en
ansvarsforsikring, der er
gyldig i Danmark..."

Jeg tænker på tilfældet med en udenlandsk vogn med en dansk ejer?
En dansker der bor i DK, kan "sjældent" registrere/forsikre en udenlansk
bil. Det kræver som regel, at man bor i det land, hvor bilen skal forsikres.
Se eksemplet med Fly forleden...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-10 10:26

Mogens (K) skrev:
> [...]
> bil. Det kræver som regel, at man bor i det land, hvor bilen skal
> forsikres. Se eksemplet med Fly forleden...

Den link omhandler danskere der lejer en udenlandsk autocamper og som
har brug for at køre den gennem Danmark. Jeg er ikke sikker på man kan
få en transittilladelse hvis man opgiver at skulle leje en AC i
Tyskland, køre ind i DK og læsse den, og så køre sydpå.

En anden undtagelse som jeg mener der også er, er i det tilfælde at man
har været på bilferie/rejse i udlandet og ens bil er havareret. Der må
man så køre ind i landet til sin bopæl, læsse af, og så køre til
nærmeste sted man kan indlevere bilen, hvis man har fået stillet en
udenlandsk erstatningsbil til rådighed.

Det er ikke sikkert at alle lande kræver dokumentation for
ansvarsforsikring for at man kan få indregistreret en bil.

Ligesom det ikke er sikkert at en forsikring gælder i udlandet.

F.eks. er det vist almindelig kendt at der er tyske prøveplader hvor
forsikringen ikke dækker i Danmark.

Derfor kravet om registrering/forsikring der er gyldig i Danmark.

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 25-04-10 17:35

> [...]
> transittilladelse hvis man opgiver at skulle leje en AC i Tyskland, køre
> ind i DK og læsse den, og så køre sydpå.

Hvorfor skriver du det så?

> Det er ikke sikkert at alle lande kræver dokumentation for
> ansvarsforsikring for at man kan få indregistreret en bil.

Dét kræver man i EU...

> F.eks. er det vist almindelig kendt at der er tyske prøveplader hvor
> forsikringen ikke dækker i Danmark.

Reglerne er ændrede således, at man nu må køre sin importbil helt hjem til
den danske adresse på de tyske plader, Finn G !

Fra : Brian

Dato : 25-04-10 18:36

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Reglerne er ændrede således, at man nu må køre sin importbil helt hjem til
> den danske adresse på de tyske plader, Finn G !

Jeps, pr. 1. Juli sidste år, så hut jeg visker.
Jeg stod nede ved grænsen i August og bad om nye plader. Ekspedienten var
sikker på at reglerne var ændret og jeg bare skulle køre hjem på de tyske
plader. Jeg var dog ikke helt overbevist, da jeg intet havde læst om det -
hverken her i gruppen (som ellers plejer at være helt fremme i skoene) eller
på andre fora.

Jeg følte mig sådan set lidt dum, da jeg stod og argumenterede for at jeg
nok burde købe de prøveskilte

/Brian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-10 19:35

Mogens (K) skrev:
> Hvorfor skriver du det så?

Til, bl.a., din oplysning. ;-=

> Reglerne er ændrede således, at man nu må køre sin importbil helt hjem
> til den danske adresse på de tyske plader, Finn G !

Har tyskerne ændret deres prøveplader så der er 'udenlandsforsikring' på
dem alle, eller har de danske myndigheder ændret opfattelse?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-04-10 04:38

> Til, bl.a., din oplysning. ;-=

Ka så ik bruges til noget...

> eller har de danske myndigheder ændret opfattelse?

De danske myndigheders syn på sagen er blevet normaliseret på dét punkt,
ja...

Fra : KT

Dato : 26-04-10 05:04

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote in message
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Ka så ik bruges til noget...

> De danske myndigheders syn på sagen er blevet normaliseret på dét punkt,
> ja...

Hvis det handler om 'udlandsforsikring' hjælper det ikke meget at danske
myndigheder har 'normaliseret' sig.

Er en sådan bil forsikret eller ikke forsikret ?

Knud

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 26-04-10 05:08

"KT" <knut.t@privat.dk> skrev i meddelelsen

> Er en sådan bil forsikret eller ikke forsikret ?

Ja da

Fra : ABJ

Dato : 25-04-10 21:29

> [...]
> transittilladelse hvis man opgiver at skulle leje en AC i Tyskland, køre
> ind i DK og læsse den, og så køre sydpå.

Hvis du lejer en autocamper i Tyskland og skal holde ferie i Norge kan du få
tilladelse til at køre gennem Danmark, men du må kun køre den direkte
transitvej, altså ikke køre hjem og pakke.

Fra : Brian

Dato : 25-04-10 11:44

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Jeg var nu ikke helt ved siden af.
> http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1742097&vId=0&search=transittilladelse

Transitkørsel gennem Danmark gælder da vist ikke at man lejer skidtet syd
for grænsen, kører hjem og pakker den, hvorefter man forlader landet igen ?

Jeg spurgte netop dengang det var aktuelt, fordi jeg ikke have lyst til at
tolke på noget selv - det kan være dyrt i dette bilmæssige u-land

/Brian

Fra : Armand

Dato : 28-04-10 22:52

John Smith skrev:

> Javel så.
>
> Ved du, om det er en unik lov i Danmark?
> Jeg er blevet standset i en lånt tysk bil - alene - i Schweiz. Der var ingen
> problemer.

Derved ved du jo heller ikke om schweitzerne har en lignende regel om at
lokale ikke må køre i tyske biler!
På samme måde som i din situation må en (f.eks.) englænder jo gerne køre
her i danmark i en (typisk) lejet tysk bil!

Der hvor forskellen opstår er at der hurtigt kunne gå mode i at "låne"
billige tyske biler og derved omgå de hgøje danske afgifter!

--
Armand.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 25-04-10 06:47

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis din gode ven sidder på passagersædet. Ellers ikke.

Jeg mener også der er noget med at kørslen skal foregå i den tyske vens
interesse. Altså ikke noget med at køre ned til den lokale bilpusher for at
se på bil til dig :)

--
Per

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-04-10 16:56

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
>

> Jeg mener også der er noget med at kørslen skal foregå i den tyske
> vens interesse. Altså ikke noget med at køre ned til den lokale

Sikkert nok. Sidder han der, er det vanskeligt at nægte hans interesse.

--
- Frank

Fra : AS

Dato : 25-04-10 19:46

Så har et anderledes spørgsmål. Hvis jeg selv har en bil registreret i mit
navn i f.eks. Tyskland, men lige nu bor i DK. Mens jeg kører her, ejeren er
i bilen og der køres i hans interesse. Hvordan er det nu?

Hvis mere seriøst, så har jeg en anden bil i DK, o jeg bruger den dagligt.
Hvordan bliver det så, hvis jeg bruger en udenlands registreret bil kun til
at nå mit adresse i DK?

Fra : ABJ

Dato : 25-04-10 21:26

> Hvis mere seriøst, så har jeg en anden bil i DK, o jeg bruger den dagligt.
> Hvordan bliver det så, hvis jeg bruger en udenlands registreret bil kun
> til at nå mit adresse i DK?

Du får en bøde og hvis du gentager det får du lov at betale for en dansk
registrering + en kæmpebøde.

Fra : AS

Dato : 26-04-10 06:19

"ABJ" <akselj@pcwelt-premium.de> wrote in message

> Du får en bøde og hvis du gentager det får du lov at betale for en dansk
> registrering + en kæmpebøde.

Hvordan skal man forstå denne tekst:
"The permit is valid only for transportation between the Danish border and
the Danish residence. The vehicle may also be used for transportation
between the residence and the border for weekend-trips and vacations. The
vehicle may not be used for any other type of transportation in Denmark."

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1716174&vId=0

Fra : Fly Christensen

Dato : 27-04-10 16:00

On Sun, 25 Apr 2010 20:46:24 +0200, "AS" <no@mail.com> wrote:

> [...]
>Hvordan bliver det så, hvis jeg bruger en udenlands registreret bil kun til

Du skal have en tilladelse til at køre fra grænsen til din bopæl.
Kørselen skal ske direkte. Direkte er _direkte_. Ikke noget med at
stoppe ved Brugsen selvom, at den ligger på vejen. Du må allerhøjset
tanke. Og hvis du tanker ved Brugsen, må du ikke købe noget i Brugsen.

Spørsmålet er, om du kan få den tilladelse.

Fly

Fra : Armand

Dato : 28-04-10 22:58

AS skrev:
> Så har et anderledes spørgsmål. Hvis jeg selv har en bil registreret i mit
> navn i f.eks. Tyskland, men lige nu bor i DK. Mens jeg kører her, ejeren er
> i bilen og der køres i hans interesse. Hvordan er det nu?

Kán man i grunden dét uden at bedrage i en vis grad?
Jeg mener: Hvis du p.t. bor i DK (á adresse-skifte) kan du vel ikke stå
som ejer af bilen i Tyskland!?

--
Armand.

Fra : AS

Dato : 17-05-10 20:05

> Kán man i grunden dét uden at bedrage i en vis grad?
> Jeg mener: Hvis du p.t. bor i DK (á adresse-skifte) kan du vel ikke stå
> som ejer af bilen i Tyskland!?

Har mistet diskusionen. Jeg ved ikke om hvordan det fungerer i Tyskland.
Faktisk er bilen ikke tysk, og landet, hvor den er registreret, ser det ikke
som et problem.