Stafetten: Unpluged
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-10 13:54

Mud Suzanne Vega's ord i baghovedet: "Et nummer der ikke kan holde til at
blive udsat for en stemme og en akustisk guitar, er ikke værd at lytte til",
vil jeg udfordre de skrigende guitarer, de kunstige saxofoner, og de
elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle musik "uden strøm".

Det kan være numre der er skrevet sådan, akustiske versioner af mere
hårdtslående numre, eller ren akapella.

Mit eget eksempel er dette:

http://www.youtube.com/watch?v=vj8xjLQ9ofI

Eric Claptons "Layla" var et fantastisk nummer i originalversionen, men er
efter min mening en ren genistrag i den omskrevne unplugged-version.

Kom frisk :)

/Alex

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-04-10 14:38

On 24-04-2010 14:54, Alex Linaa wrote:

> vil jeg udfordre de skrigende guitarer, de kunstige saxofoner, og de
> elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle musik "uden strøm".

Bono & Steve Nieve - "Two Shots of Happy, One Shot of Sad":

http://www.youtube.com/watch?v=vgjLdLGzmKE

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Max

Dato : 24-04-10 14:49

Hej Alex

> Det kan være numre der er skrevet sådan, akustiske versioner af mere
> hårdtslående numre, eller ren akapella.

Så er det tid for noget Heavy Metal

Glenn Miller-In The Mood
http://www.youtube.com/watch?v=ZJE-onnw2gM

Max

Fra : TL

Dato : 24-04-10 14:55

Hotel California, akustisk og live
<http://www.youtube.com/watch?v=wVGzzX3JjVQ>

Fra : Martin [TMM]

Dato : 24-04-10 16:47

Hej
TL wrote:
> Hotel California, akustisk og live
> <http://www.youtube.com/watch?v=wVGzzX3JjVQ>

Man får jo helt lyst til at sætte DVD'en med koncerten på...
"Just for the record, we never broke up, we just held a 14 year vacation"
Flot koncert, og ikke mindst flot indspillet!

Mvh
Martin

Fra : Jan Kronsell

Dato : 24-04-10 16:07

Alex Linaa wrote:
> [...]
> at lytte til", vil jeg udfordre de skrigende guitarer, de kunstige
> saxofoner, og de elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle

Så lad os høre Suzanne selv:
http://www.youtube.com/watch?v=Z66rDVkaK4w

Joan Baez
http://www.youtube.com/watch?v=GGMHSbcd_qI

Buffy Saint Marie, er med et Donovan nummer
http://www.youtube.com/watch?v=j6imjvgJFvM&feature=related

To af verdens bedste rock og bluesguitariuster sammen og unplugged:
http://www.youtube.com/watch?v=kbiWP9GSg7c&feature=related

og endelig et noget mere specielt, men fantastisk nummer med Steeleye Span:
http://www.youtube.com/watch?v=OBZ8v9L8444

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 25-04-10 11:25

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Joan Baez
> http://www.youtube.com/watch?v=GGMHSbcd_qI

Hvilken fantastisk pakke du præsenterer her Jan, den får du stafetten for.
For at vende emnet på hovedet, vil jeg lige spille "Diamonds And Rust" udsat
for mere end en enkelt guitar:

http://www.youtube.com/watch?v=xj1uUwWI4ig

Det er imø meget vellykket, og tænk sig det er en af verdens bedste
rockguitarister der spiller så smukt og afdæmpet på akkustisk.

/Alex

Fra : Jan Kronsell

Dato : 25-04-10 19:58

Alex Linaa wrote:
> [...]
>
> Det er imø meget vellykket, og tænk sig det er en af verdens bedste
> rockguitarister der spiller så smukt og afdæmpet på akkustisk.

Jerg takker og finder et nyt tema.

Jan

Fra : Søren Bøgh Nielsen

Dato : 25-04-10 13:52

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> To af verdens bedste rock og bluesguitariuster sammen og unplugged:
> http://www.youtube.com/watch?v=kbiWP9GSg7c&feature=related

Det er ren og skær øre-orgasme :)

Søren

Fra : P.Petersen

Dato : 24-04-10 17:52

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle musik "uden strøm".
>
> Det kan være numre der er skrevet sådan, akustiske versioner af mere

Jeg må sige, at jeg generelt ikke er begejstret for unpluggedkonceptet. I
betydningen, at transformere en fed hårdtslående rocksang om til en akustisk
ballade. Men holder af meget akustisk musik, der er skrevet sådan.
Men der findes da et par gode undtagelser. Bl. a. din udgave af Layla.

Korn. Freak on a leash. http://www.youtube.com/watch?v=h0CWneHOIzk

Med venlig hilsen
Pelle

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-04-10 18:51

On 24-04-2010 14:54, Alex Linaa wrote:
> vil jeg udfordre de skrigende guitarer, de kunstige saxofoner, og de
> elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle musik "uden strøm".

Ella Fitzgerald med "The Man I Love":
Her med Joe Pass, Tommy Flanagan, Keeter Betts, Bobby Durham, Roy
Eldridge, Eddie Lockjaw Davis, Peter Herbolzheimer Rhythm Combination &
Brass Herb Geller, Art Farmer.

http://www.youtube.com/watch?v=ySszeu4H4QI&feature=related

Til sammenligning er her en orkesterversion:

http://www.youtube.com/watch?v=z9Lnan4lZ9Y&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Carl Drud

Dato : 24-04-10 18:55

"Alex Linaa" <www.linaa.com> writes:

> [...]
> vil jeg udfordre de skrigende guitarer, de kunstige saxofoner, og de
> elektroniske rytmer, og lade stafetten omhandle musik "uden strøm".

Lauryn Hill & Ziggy Marley - Redemption Song

http://www.youtube.com/watch?v=6xcNOZLFt4o

--
Carl