Rock kontra rock'n'roll
Fra : Peter Knutsen

Dato : 24-04-10 12:03

Aagen har i et af sine mange, mange troldeindlæg hævdet at rock og
rock'n'roll er to forskellige ting.

Det er det så nok også, men hvori består forskellen?

Jeg vil gerne have definitioner, samt YouTube-links med arketypiske
eksempler...

(PS. Jeg har en ret klar fornemmelse af at rock'n'roll var det der blev
opfundet først.)

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Allan Krautwald

Dato : 24-04-10 12:21

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> eksempler...
>
> (PS. Jeg har en ret klar fornemmelse af at rock'n'roll var det der blev

Tjah det handler vel nok mest om en udvikling. Rock'n'Roll er mere eller
mindre en videreudvikling af en fusion mellem country og blues, som så siden
udviklede sig yderligere og blev til rockmusik (lidt forenklet sagt), men
grænserne er da klart flydende i det der er masser af rockbands den dag i
dag, der har rock*n*roll toner i deres musik.
Jeg tror kun det er Åge, der skelner så skarpt for at forklare sig selv,
hvorfor han kan lide rock'N'roll og ikke det han kalder rock.
Men nu har han det jo med at rode godt og grundigt rundt i kategorierne, han
har også kaldt Elvis schlager sanger og hævdet at en stor del af musikken
fra England i 60'erne og 70'erne er schlagere.

Fra : Carl Drud

Dato : 24-04-10 12:27

Peter Knutsen <peter@sagatafl.invalid> writes:

> [...]
>
> Det er det så nok også, men hvori består forskellen?
>
> Jeg vil gerne have definitioner, samt YouTube-links med arketypiske

Der er en udemærket Wikipedia artikel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Rock_%27n%27_roll

--
Carl

Fra : Henning Jensen

Dato : 24-04-10 13:59

On 24-04-2010 13:02, Peter Knutsen wrote:
> Aagen har i et af sine mange, mange troldeindlæg hævdet at rock og
> rock'n'roll er to forskellige ting.
> Det er det så nok også, men hvori består forskellen?

Det er et meget interessant spørgsmål du stiller, selv om jeg ikke
syntes, at man skal opdele musik i 'firkantede kasser'.
For mange tråde siden, blev emnet kort berørt.

For mit vedkommende, og det er selvfølgelig en personlig opfattelse, så
kommer der en skillelinje omkring Woodstock i 1969.
Efter da vil jeg kalde det Rock.

Her er en af min ungdoms rock'n'roll numre:

Bill Haley and His Comets - "Rock Around The Clock"

http://www.youtube.com/watch?v=YG974H1BQ0Y&feature=fvst

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-04-10 14:46

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen
> Aagen har i et af sine mange, mange troldeindlæg hævdet at rock og
> rock'n'roll er to forskellige ting.
>
> Det er det så nok også, men hvori består forskellen?

Hej Knutski

Rock`n`roll og rockmusik lyder meget forskelligt. Det er næsten som musik
fra to forskellige verdener. Forskellen er lige så stor som mellem slager og
hewy metal. Genrerne ligner slet ikke hinanden.
Rock`n`roll er som regel meget blød og sukkeragtig i lyden og meget hurtig i
rytmen. Derfor oversættes den meget til dansk af dansktop-grupper. Det gør
rock stort set aldrig nogensinde. Det er fordi
forskellen er så stor. Hørbar er forskellen er også særdeles tydelig, på
samme måde som mellem slager og hewy metal.
Slager-radiostationer spiller også masser af rock´n´roll men stort set
aldrig rockmusik. de rører det ikke med en ildtang, mens de bader i
rock´n´roll, fordi lyden er så herlig blød og sukkeragtig.
Historisk er rock`n`roll en blanding af noget country og blues, hvorefter
den blev karateriseret som sin helt egen genre. Da vi kom til slutningen af
60-erne og Rolling Stones og Beatles-perioden, kan man sige at rockmusik
startede. Men det var ikke nogen udviklingf fra rock`n`roll. De gamle
rock`n`roll-sangere havde intet med den nye rock-genre at gøre. De holdt sig
alle langt langt på afstand af denne nye genre og fortsatte gladeligt med
deres rock`n`roll sideløbende med den nye rock. Hørbart er genrerne jo også
så forskellige. De kunne sansynligvis slet ikke spille rock. Deres evner var
et helt andet sted. Slagersangere kan jo heller ikke pludselig spille hewy
metal.
Rock`n`roll er kendt for megen brug af klaver og (eller) saxofon, hvor
man kan gå hel amok med disse instrumenter. Man kan direkte sparke til
klaveret og vælte det 1 meter ned ad en afsats bagefter og blæse i saxofon
så saxofonistens øjne og ører er ved at flyve af hovedet på ham. Ikke lige
just instumenter der benyttes udpræget i rockmusik

Her er et par eksempler på de to genrer. Du vil tydeligt kunne høre at
forskellen er enorm. Rock`n`roll er en af mine ynglings-genrer, mens jeg
hader rock som den sorte død, kolera, tyfus og pest.

Rock`n`roll: http://www.youtube.com/watch?v=gVWm9PQeYtE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=r9Kvv522yjA&feature=channel

Rock: http://www.youtube.com/watch?v=TdItwaLrv1U
http://www.youtube.com/watch?v=whgTv7zPAPg&feature=related

og der er altås ikke noget med at den ene genre er udviklet fra den anden.
Rock´n´roll-musik laves den dag idag. En af de førende sangere indenfor
genren er Shakin Stewens.
Shakin Stewens: http://www.youtube.com/watch?v=28TR06gLsiw&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=pJQ0LqVqAbY&feature=related

og i Tyskland er genren meget levende i dagens 2010. Peter Kraus er
bannerfører for genren og har altid stor succes når han giver den gas i
slagershowene. De passer nemlig genren ind i slagershowene, fordi der er så
velegnet sammen med slager. Værsågod, musik fra dagens 2010 i Tyskland
Peter Kraus: http://www.youtube.com/watch?v=6Smgm32bBs0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=Q3MR1O-KkBk&feature=related

Håber du er tilfreds med oplysningerne

Hilsen Åge

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-04-10 14:57

meddelelsen news:4bd2f605$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

og den her... http://www.youtube.com/watch?v=CljE13krFqg&feature=related

Fra : Martin Bak

Dato : 24-04-10 17:48

meddelelse news:4bd2f605$0$36581$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

En hel masse hjemmelavet filosofi [klip]
> Håber du er tilfreds med oplysningerne

Hvorfor kommer jeg til at tænke på Henrik Solgaard?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 24-04-10 17:50

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Hvorfor kommer jeg til at tænke på Henrik Solgaard?

Henrik Solgård . Aner det ikke. Måske fordi det er en du kender.
Hvorfor komer jeg til at tænke på Karl Otto Petersen ?

Hilsen Åge