Nye glas i gamle vinduer
Fra : Hauge

Dato : 24-04-10 13:10

Hejsa

Jeg vil gerne have udskiftet mine 1976-gamle termoglas, men de er
desværre ret tynde, kun 18 mm..

Jeg ved at jeg kan vinde lidt tykkelse ved at bruge lidt tyndere
glaslister og gummilister..

Nu er det så jeg "tænker" på, kan man fræse lidt af den indevendige del
af rammen lidt væk, f.eks. 2-3 mm?

Der er 19 mm træ fra glasset og til indvendig side, så det burde
umiddelbart være muligt, i hvert fald udfra at der kun er omkring 15 mm
på ydersiden.

Jeg kunne forstille mig at bruge en overfræser med et leje, der gør at
man styrer i kanten og har skæret for enden og kanten, så skær og leje
er i samme diameter.. Har masser af fræsejern der kan skære ovenover
lejet (mellem leje og fræser), men mangler så et der kan skære for enden
og under lejet, så man kører fræseren mod ydersiden af vinduet, når
glasset er taget ud af rammen

Nogen der har erfaring indenfor området eller har en idé om, om det er
et komplet tåbeligt projekt?

Mvh Hauge

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-04-10 13:35

Køb nye med rammer og glas, du sparer intet ved det du har gang i, tvært
inod

--

Michael Nielsen

Fra : Hauge

Dato : 24-04-10 13:51

Michael Nielsen skrev:
> Køb nye med rammer og glas, du sparer intet ved det du har gang i, tvært
> inod

Sjovt nok er det samme holdning som diverse billig-vinduer-bikse har,
men dem der har forstand på det, vil bare skifte glassene..

Da rammerne intet fejler og jeg kan skifte glas for under 5000 kr., så
er der ca. 15000 kr at spare, så jo jeg sparer.. 4 stk. glas a' 140 x
170 cm.

Og at dømme udfra hvad kvalitet som vinduer er i i dag, både plastlort
og alu, så hellere de gamle med lidt modifikationer.

Mvh hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-04-10 14:38

Hauge skrev:

> [...]
> skære for enden og under lejet, så man kører fræseren mod ydersiden
> af vinduet, når glasset er taget ud af rammen

Det er vel næsten kun dig selv som kan vurdere dine evner til at lave
arbejdet. Personligt, ville jeg ikke, selvom jeg er rimeligt erfaren
med håndværktøj

> Nogen der har erfaring indenfor området eller har en idé om, om det
> er et komplet tåbeligt projekt?

Jeg tog på anbefaling af vinduesmanden, løsningen med tyndeste
gummilister og nye smallere glaslister + alulister/m gummi i bunden.
Det gik smertefrit.

finn

Fra : Hauge

Dato : 24-04-10 16:27

Hej
Cykelsmeden skrev:
> Det er vel næsten kun dig selv som kan vurdere dine evner til at lave
> arbejdet. Personligt, ville jeg ikke, selvom jeg er rimeligt erfaren
> med håndværktøj

Hehe, jeg ville nu bare gøre det, men hvis det ikke kan betale sig, så
gider jeg ikke spilde tiden på det.
> Jeg tog på anbefaling af vinduesmanden, løsningen med tyndeste
> gummilister og nye smallere glaslister + alulister/m gummi i bunden.
> Det gik smertefrit.

Ok, så tror jeg at det bliver det, det ærgelige er bare at det skal være
lydglas jeg skal have, dvs. det er 2 mm tykkere med samme luftgab som
ikke-lydglas.

Tak for svaret.

Mvh Hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-04-10 00:22

Hauge skrev:

> Ok, så tror jeg at det bliver det, det ærgelige er bare at det skal
> være lydglas jeg skal have, dvs. det er 2 mm tykkere med samme
> luftgab som ikke-lydglas.

2mm mere! - så ville jeg nok lige igang med en skydelære inden jeg
købte ruderne! i forvejen er termoruderne jo sikkert 2-3 mm tykkere end
de gamle.

finn

Fra : Hauge

Dato : 25-04-10 00:25

Cykelsmeden skrev:
> 2mm mere! - så ville jeg nok lige igang med en skydelære inden jeg
> købte ruderne! i forvejen er termoruderne jo sikkert 2-3 mm tykkere end
> de gamle.

Man kan vælge fra 16 til 30 mm som lyddæmpende, så det er rimeligt
flexibelt.

Mvh Hauge

Fra : Cykelsmeden

Dato : 25-04-10 00:41

Hauge skrev:

> Man kan vælge fra 16 til 30 mm som lyddæmpende, så det er rimeligt
> flexibelt.

nu har jeg skiftet et par gange, men jeg mener de ældste thermo var ca.
10, så har du sådanne så ryger 6 mere inden gummi og glasliste. -
de sidste jeg skiftede gik fra 14 til 18, og det var som sagt
problemfrit.