Hjemmeboende barn på 21 berettiget til und~
Fra : ___P.Sir

Dato : 23-04-10 10:48

Datteren er på sprogskole i udlandet nu, efter afsluttet studentereksamen.
Når hun kommer hjem ved hun ikke, hvad hun vil.
Er hun berettiget til understøttelse fra det offentlige - selvfølgelig "til
rådighed for arbejdsmarkedet" - når hun kommer hjem? Hvor meget er det, og
hvad er gældende regler for udbetaling?
Preben

Fra : ___P.Sir

Dato : 23-04-10 10:49

Tilføjelse: Hun er ikke medlem af nogen fagforening.

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 23-04-10 11:32

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
> Tilføjelse: Hun er ikke medlem af nogen fagforening.

Understøttelse kræver hun har betalt til en a-kasse.

Hun kan måske få kontanthjælp som er tilbagebetalingspligtigt.

Spørg kommunen.

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-04-10 14:10

"Tomtomog meget tom" <tomtomtomt@tomtomtomtommmtomt.dk> skrev i meddelelsen

> "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Understøttelse kræver hun har betalt til en a-kasse.
>
> Hun kan måske få kontanthjælp som er tilbagebetalingspligtigt.

Hvoraf udleder du tilbagebetalings pligten??

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-04-10 14:08

"___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
> Tilføjelse: Hun er ikke medlem af nogen fagforening.

Så står den på kontanthjælp og den er ikke særlig høj under 25...

3.065 kr for hjemmeboende om måneden...

Læs selv mere her: http://www.juraport.dk/Kontanthjaelp.asp

/Finn

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-04-10 14:11

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i meddelelsen
> "___P.Sir" <remove_ps@granvista.dk> skrev i meddelelsen
>>

> Så står den på kontanthjælp og den er ikke særlig høj under 25...

> [...]

BEMÆRK dog...: Har hun været udenlands mere end 1 år, er der et potentielt
problem. Hun skal have være bosiddende i landet minimum 7 af de sidste 8 år,
for at være berettiget til kontanthjælp...

/Finn

Fra : ___P.Sir

Dato : 23-04-10 15:36

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> problem. Hun skal have være bosiddende i landet minimum 7 af de sidste 8
> år, for at være berettiget til kontanthjælp...

Takker. Hun har dog bare været ude i 3 mdr., så det er vel ok. Og jeg kan
ikke læse mig til noget om tilbagebetalingspligt nogen steder.
Preben

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-04-10 19:10

> [...]
>
> Takker. Hun har dog bare været ude i 3 mdr., så det er vel ok. Og jeg kan
> ikke læse mig til noget om tilbagebetalingspligt nogen steder.

Så er den jo fjong..

Kan heller ikke lige se, hvorfra den kom... Normalt opstår tilbagebetalings
pligt kun i forbindelse med en selvforskyldt situation. Der kan også være
tale om noget formue osv. Hun må ikke have mere end 10.000 i banken, men det
er ikke tilbagebetaling der her opstår. Har hun mere end 10.000, vil hun
ikke være berettiget til kontanthjælp uanset hvad..

Men uden yderligere detaljer er det svært og du/i/hun vil være bedst tjent
med at snakke med kommunen. Der får hun det endelige svar og lad hende
henvende sig hurtigst muligt efter hjemkomsten. Hun får først fra den dag
hun henvender sig.

/Finn

Fra : JWP

Dato : 23-04-10 23:43

> Så står den på kontanthjælp og den er ikke særlig høj under 25...
>
> 3.065 kr for hjemmeboende om måneden...

i min verden er der altså meget, for en indsats = nul

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 24-04-10 00:23

"JWP" <wsfw32@£sdvfe,wef.wef> skrev i meddelelsen

> i min verden er der altså meget, for en indsats = nul

Hvis denne indsats = nul var bevist og selvvalgt, så ville jeg måske dele
dit synspunkt. Men der er mange unge idag, der ikke er i stand til at finde
arbejde og af naturlige årsager ikke kan opbære understøttelse via
A-kasse... Og jeg ved ikke, men kan du leve for 3.065 kr om måneden.

De fleste unge idag betaler for at bo hos forældrene. Disse kan jo også være
i økonomisk nødvendighed for at måtte kræve dette.. Skulle den unge ikke bo
hjemme, så er det ca. 6.000 kr og det kan man også kun svært leve for, med
husleje osv...

I en perfekt verden, havde ingen behov for støtte fra det offentlige, men
jeg synes nu man er for nærig med støtten i dette tilfælde.. Og.. hvor står
det skrevet, at det er billigere at leve, blot fordi man er under 25?? Jeg
forstår ikke helt begrundelsen for at denne grænse er indført.. Jeg kan se
forsørger/ikke forsørger, men ikke over 25/under 25... Husleje og mad koster
jo ikke mere eller mindre om man er 23 eller 25...

Nuvel.. Dette er OT, så jeg holder inde her..

/Finn

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 24-04-10 13:03

JWP skrev

> i min verden er der altså meget, for en indsats = nul

Det er da også mange penge hvis indsatsen altså var lig nul
Men nu skal man jo stå aktivt til rådighed for arbejdsmarkedet for at
kunne modtage bistandshjælp
Der er så nogle forskellige undtagelser hvis man står i en særlig
situation

- Peter