Beklager jeg først ser dit 'problem' nu, men det er jo forår og der er
travlhed alle steder i mit liv ....
Et par kommentarer:
Metoden er helt vildt forskellig alt efter om det er en primet jernkøl eller
det er en køl indstøbt i glasfiber.
Hvis det er det første, så glem alt om brun sæbe. Den metode dur jo kun hvis
man vil have bundmalingen af uden at få primeren af. OIg dit problem ser ud
til at ligge i primeren. Så den skal af.
GFlem alt om 'blæsning'. Det er de færreste havne der tillader det og det er
noget miljø svineri. Uanset om det er sand eller is, så kan du jo ikke
omsamle det giftige affald. Mon ikke jeres store havn har investeret i en
sliber med sug ?? Det vil jeg gætte på. Og det er ikke særligt besværligt.
Behandlingen: Du skal glemme AL's ide om fortyndet LP i bunden. Det er jo
netop derfor de nederste lag skal være ren epoxy, da poxy's molekylestruktur
giver suveren vedhæftning på det råt slebne jern. Derefter kan du bruge LP
eller HP. Det er sikkert rigtigt HP er mere tæt. LP er bare så dejligt nemt
at arbejde med. Og slibe i.
Det er korrekt at jf Hempel vejledning, så skal der Yachtprimer på mellem
sidste lag LP og første lag bundmaling. Jeg har bare hørt om rigtigt mange
situationer, hvor det har gjort vedhæftningen dårligere !!! Så I år (hvor
jeg har givet min 'turen' har jeg mellemslibet mellem sidste lag LP og
første lag bundmaling. Til efteråret skal jeg fortælle dig om det virker.
Iøvrigt skal overmalingsintervallerne (på på epoxy, LP og HP) overholdes
nøje. Er du i tvivl (det er jo temperatur og fugtafhængigt) så brug de 20
min det tager at mellemslibe. Men pas på kanterne, hvor sliberiet godt kan
tage for meget.
Bjarke
"Flemming Torp" <torp@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4bd221a6$0$56786$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Mange tak for konstruktive råd og kommentarer!
>
> Da jeg efter det første "chock" fik sat mig lidt bedre ind i situationen
> og opgavens omfang gik op for mig, besluttede jeg af flere grunde, at det
> ikke var nu, jeg skulle igang ... Så i stedet for at bruge den indkøbte
> brune sæbe ... (Nitromors turde jeg slet ikke bruge, da der på emballagen
> udtrykkeligt stod at det var uegnet til glasfiber ...)... (SIC!) ... ,
> besluttede jeg i stedet at prikke "bumserne" ud, rense omkring dem,
> spartle, slibe og gav tilsidst det spartlede et lag Trilux og i morgen nok
> et lag - og så i vandet, som planlagt ..., og så vil jeg til efteråret
> tage båden på land og give mig god tid til "den rigtige løsning" ... Hvad
> det så ender med at blive ...
>
> Nogen på pladsen anbefalede, at benytte isblæsning ...Er der nogen af jer
> i gruppen, der har praktisk erfaring med det? ...
>
> Min plan kunne være at få al maling og primer af, bygge op fra bunden og
> afslutningsvis gå tilbage til min gamle bundmaling - VC17 ...
> Men pt. er det blot rene spekulationer ... Jeg må analysere den konkrete
> situation til den tid.
>
> Nu vil jeg se at blive færdig med masten ...
... og så ud på vandet
> ...
>
> Så jeg vender nok tilbage med flere spørgsmål til efteråret, hvad denne
> opgave angår ...
>
> --
> mvh
> Flemming Torp
>
>
> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> news:4bd0b31a$0$56772$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> SNIP
>>
>> Til min store overraskelse (for ikke at sige rædsel ...) aner jeg i
>> den nedgående sols skær, at der - siden den blev bundmalet - er kommet en
>> masse 'bumser' på kølen - og kun på kølen. De små blærer sidder mest på
>> bagbord side og når jeg prikker hul på dem, kommer der lidt brun væske
>> ud. De er fra 5 mm til 15 mm i diameter ...
>>
>> Jeg skal prikke helt ind til kølen (dvs. igennem primerlaget) for at
>> 'tømme dem' ... æv, æv, æv ... Dvs. vandet befinder sig imellem kølen og
>> primeren.
>>
> SNIP ...
>