Smart antenne til bilen...
Fra : Jean

Dato : 23-04-10 21:01

Hej!

Jeg har set man kan skifte de ofte meget standard 1 meter lange antenner ud.

Hvor køber man disse, og er der nogen der kan anbefales?
Hvordan med montering - værksted? (Jeg er ikke mekaniker...)

Link gerne... :)

Mvh Jean.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-04-10 21:14

Jean skriver:

> Jeg har set man kan skifte de ofte meget standard 1 meter lange antenner ud.

Korrekt

> Hvor køber man disse, og er der nogen der kan anbefales?

Uanset, hvilken model du køber er den ringere end den du har i
forvejen.

Klaus

Fra : Jean

Dato : 23-04-10 21:18

"Klaus D. Mikkelsen" skrev:
> Uanset, hvilken model du køber er den ringere end den du har i
> forvejen.

Okay, ærgeligt...

Mvh Jean.,

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 23-04-10 21:43

Jean skriver:

> Okay, ærgeligt...

Tjah, fysikken er ikek til at snyde. En pisk på cirka 1 meter oppe på
taget er en skide god modtager. Men prioriterer man design over
radiomodtagelse kan man da skifte til en "GTI-antenne" eller lignende.
Det er dog altid et kompromis, for den korte pisk "passer ikke" til
radiobølgerne og så skal man ud i noget rod, for at finde bedre

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 24-04-10 00:09

"Jean" <jeanFJERNDETTE@pcSLETDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor køber man disse, og er der nogen der kan anbefales?
> Hvordan med montering - værksted? (Jeg er ikke mekaniker...)

Jo længere antenne jo bedere signal (såen groft set.. De kan dog blive for
lange )

En antenne til bilradio bør ikke være under 45-50 cm og gerne omkring 1m..
Det optimale ligger omkring 165cm

Det er der dog ingen der køre med af hvad jeg ved

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-10 00:54

oz3bto skrev:
> [...]
> Det optimale ligger omkring 165cm
> Det er der dog ingen der køre med af hvad jeg ved

Der er vist ikke mange radiostationer der sender på 86,5 Mhz.

Men sætter vi den nu til midt i det frekvensområde fm-stationerne sender
på (87-108 mhz) ender vi med:
- helbølge: 1,46 m
- halvbølge: 0,73 m
- kvartbølge: 0,37 m

Som en anden skriver falder effektiviteten med hvor langt væk fra
helbølgen man bevæger sig i antennelængde.

I "Hullerne" mellem hel-, halv- og kvartbølge er effekten minder end
hvis man holder sig til en af de tre længder.

Nogen antenneproducenter forsøger at opnå fuld effekt, uden at bruge en
lang pisk, ved at rulle antennen op. Jeg vil tro man finder 37 cm
oprullet ledning inden i en "GTI-antenne".

Noget andet man kan gøre, som kompromis mellem en lang pisk og en god
modtagelse, er at lave antenne som en 'dipol'. Det er bare ikke mange
biler det lader sig gøre på.

Med en dipol tager man en, 146 cm lange, ledning og anbringer den i en
cirkel. Den ene ende af ledningen forbindes til midterlederen i
antennekablet. Den anden forbindes til 'stel' (foringen).

For at opnå 'rundstråleeffekt' (at kunne modtage lige godt fra alle
retninger) skal dipolen ligge vandret. Og den må ikke ligge på metal.
(Derfor den med at der ikke er mange biler det lader sig gøre på. Der
er nok ikke mange der har et glastag der kan ligge en cirkel med 46 cm
diameter på.)

Lavede selv engang en dipol på en lastbil, der havde forhøjet tag, der
var lavet i glasfiber. Og det fungerede ret godt i forhold til den
monterede antenne.

Fra : Sørensen

Dato : 24-04-10 04:43

"Finn Guldmann" > skrev i en meddelelse
> [...]
>

> Men sætter vi den nu til midt i det frekvensområde
> fm-stationerne sender på (87-108 mhz) ender vi med:

Ifølge mine bergninger er en hel bølgelængde ved 92 mhz. 3,26
meter, og så er der hvist en forkortningsfaktor så en 1/4 bølge
på omkring 80 cm. vil være fin.

vh.
Sørensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-10 11:55

Sørensen skrev:
> Ifølge mine bergninger er en hel bølgelængde ved 92 mhz. 3,26 meter, og
> så er der hvist en forkortningsfaktor så en 1/4 bølge på omkring 80 cm.
> vil være fin.

Måtte lige kigge nærmere på det der, og fandt ud af at den beregning jeg
havde lavet var det halve af hvad jeg regnede med.

Så til 97,5 Mhz (midt i fm-området) bliver;
- helbølge = 2,92 m
- halvbølge = 1,46 m
- kvartbølge = 0,73 m

Og til 92 Mhz bliver en helbølge til 3,10 (3,0978) m. Der er lige en
'forkortningsfaktor' på 0,95 der skal regnes med. Så formlen
"(300/Mhz)*0,95" skulle give det rigtige resultat.

Fra : Leif

Dato : 24-04-10 12:48

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> skrev i meddelelsen news:4bd232f7$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> det fungerede ret godt i forhold til den monterede antenne.

Lyder som noget man kunne montere på tagbøjlerne?

Mvh, Leif

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-04-10 13:43

Leif skrev:
> Lyder som noget man kunne montere på tagbøjlerne?

Hvis man ikke har opgivet Storm P. så kan det sikkert.

Fra : Ivar

Dato : 24-04-10 14:39

oz3bto skrev:

> Jo længere antenne jo bedere signal (såen groft set.. De kan dog blive for
> lange )

Uha, som radioamatør burde du ikke komme med sådanne løse forklaringer.