Typegodkendelse til MAN 10.163 4x4
Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 16:31

Jeg har fundet ud af, at den typegodkendelsen (T12417) jeg kan finde på
færdselsstyrelsens hjemmeside ikke stemmer overens med mit eget køretøj. Den
jeg kan finde på på færdselsstyrelsens hjemmeside er til en MAN 10.180. Min
egen er en 10.163. Bilerne er så vidt vides forholdsvis ens, men effekten på
motoren er øget og min er en EURO2, hvor den nye er en EURO3.

Jeg formoder ikke min bil kan kobles sammen med denne typegodkendelse? Vil
synsmanden kræve, at jeg kan fremskaffe den korrekte typegodkendelse for at
bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar
typegodkendelse?

Venlig hilsen
Morten Lund

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-04-10 16:54

Morten Lund skrev:
> [...]
> bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar

Hvad med at ringe til synsmanden? Han kan sikkert hjælpe dig på rette vej.
De fleste synssteder er ret flinke til at hjælpe.
For hvis ikke de tilbyder lidt service, så er de godt klar over at du
søger til en konkurrent.
Hilsen Matthias

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 22-04-10 18:41

"Morten Lund" <m-lund@post8.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> at
> bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar

Jeg har engang fået en typegodkendelse jeg skulle bruge til et syn af den
rare synsmand - og det var vist før der var konkurrence på synet (1997).

--
Per

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 19:05

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg har engang fået en typegodkendelse jeg skulle bruge til et syn af den
> rare synsmand - og det var vist før der var konkurrence på synet (1997).

Nu kan man selv søge typegodkendelser på www.fstyr.dk. Men det store
spørgsmål er: Mon alle typegodkendelserne er lagt op digitalt? Hvis ikke,
kan der jo godt gemme sig en typegodkendelse, som man ikke selv kan finde.

Vh
Morten Lund

Fra : Brian Sørup

Dato : 22-04-10 18:44

> [...]
> at
> bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar

Æhh - plejer nummeret ikke at stå i bilens papirer ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 19:03

Brian Sørup wrote:

> Æhh - plejer nummeret ikke at stå i bilens papirer ?

Jo, men bilen er importeret fra Frankrig.

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 22-04-10 19:10

"Morten Lund" skrev

> [...]
> at
> bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar

Hvis modellen ikke har været importeret af MAN er der ingen typegodkendelse,
der er jo ingen der har haft brug for den.
En typegodkendelse er en godkendelse på at alle biler af denne type kan
godkendes uden syn.

Kør til syn og tag en snak med synsmanden om din bil.og så tag det derfra,
de ting du skulle have tænkt på inden du gik i gang kan du ikke ændre nu
alligevel.

Det er da muligt det går nemt og smertefrit, og gør det ikke det så får du
at vide hvor du skal tage affære.
Jeg er ikke så glad for at en terrængående lastbil er lavet til stor
personbil, der er forskellige bremsekrav, men om det betyder noget til syn
ved du først bagefter.

Jeg er så en smule overrasket over den tilsyneladene ringe hjælp du får fra
opbyggeren, han burde kende reglerne og kunne hjælpe dig igennem
papirarbejdet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 19:23

alexbo wrote:

> [...]
> typegodkendelse, der er jo ingen der har haft brug for den.
> En typegodkendelse er en godkendelse på at alle biler af denne type kan
Ja, det er vist det, der er tilfældet. Eller også er de enkelte der har
været importeret registreret med godkendelseserklæring

> Kør til syn og tag en snak med synsmanden om din bil.og så tag det derfra,
> de ting du skulle have tænkt på inden du gik i gang kan du ikke ændre nu
> alligevel.
Ja, det vil jeg gøre.

> Det er da muligt det går nemt og smertefrit, og gør det ikke det så får du
> at vide hvor du skal tage affære.
Ja, noget tyder efterhånden på, at jeg skal have lavet en godkendelsesattest
ved et rådgivende ingeniørfirma.

> Jeg er ikke så glad for at en terrængående lastbil er lavet til stor
> personbil, der er forskellige bremsekrav, men om det betyder noget til syn
> ved du først bagefter.
Ja, den vil blive konverteret til en M3. Jeg tjekker op på reglerne
herfor... Det ender måske med den skal registreres i Tyskland istedet. De er
ikke helt så krakilske :(

> Jeg er så en smule overrasket over den tilsyneladene ringe hjælp du får
> fra opbyggeren, han burde kende reglerne og kunne hjælpe dig igennem
> papirarbejdet.

Ja, det skal vi så ikke komme ind på. :) Der er også andre ting...

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 23-04-10 07:45

"Morten Lund" skrev

> Ja, noget tyder efterhånden på, at jeg skal have lavet en
> godkendelsesattest
> ved et rådgivende ingeniørfirma.

Nej det er der intet der tyder på,
der er heller intet der tyder på at bilen er nemmere at syne i Tyskland, og
der er for den sags skyld intet der tyder på at du bliver nødt til at klage
over vurderingen.
Der er derimod meget der tyder på at du er ved at koge over, i betragtning
af at du intet ved kommer du med nogle besynderlige udtalelser.
Hvad vil da have at dette rådgivende ingenørfirma skal gøre som
synsassistenten ikke kan gøre?
Er der svejsninger der skal kontrolleres?
Er der seleforankringer der skal testes?
Er der ændret på akselafstanden?
Er der flyttet på forakssel og styregeometrien?
Er der monteret lift?
Hvilke beregninger skal ingenørene lave for dig?

Sørg for at bilen kan bremse, at VIN nummeret er læseligt, at det elektriske
virker og bilen fremstår fornuftigt, jeg kunne ikke se dine billeder
formentlig fordi det var noget facebook, så jeg er ikke klar over hvad du
mener med færdig nok til syn.
Kør til syn og glem alle dine mange planer, tag det roligt og en ting af
gangen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 19:40

alexbo wrote:

> Jeg er så en smule overrasket over den tilsyneladene ringe hjælp du får
> fra opbyggeren, han burde kende reglerne og kunne hjælpe dig igennem
> papirarbejdet.

Iøvrigt: Kan man finde detailforskrifter for køretøjer, som de var skrevet i
1999? Jeg mener: Min bil skal vel overholde detailforskrifterne fra dengang
og ikke de nuværende?

Det ser ikke ud til, at der er forskel på bremsekravene for personkøretøj M3
og lastfartøj N2, heldigvis.

Vh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-10 20:32

Morten Lund skrev:
> [...]
> og ikke de nuværende?
> Det ser ikke ud til, at der er forskel på bremsekravene for personkøretøj M3

Hvis der ikke findes en dansk typegodkendelse kunne du jo overveje om du
kunne få fat i den franske. Evt. en tysk, da bilen jo sikkert har sin
oprindelse i Nurnberg.

Mener der er nogle regler om at en typegodkendelse i et EU-land
umiddelbart skal accepteres i et andet EU-land.

Fra : Armand

Dato : 22-04-10 21:53

Finn Guldmann skrev:

> [...]
>
> Mener der er nogle regler om at en typegodkendelse i et EU-land
> umiddelbart skal accepteres i et andet EU-land.

Jup!
Blot kendsgerningen at køretøjet har kørt på gaden i EU er tilstrækkelig
for brugtimporterede køretøjer, men hér drejer det sig jo i højere grad
om registrering af ombygningen (á konvertering til hvide plader)

--
Armand.

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 22:38

Armand wrote:

> [...]
> for brugtimporterede køretøjer, men hér drejer det sig jo i højere grad
> om registrering af ombygningen (á konvertering til hvide plader)

Hmm, ja, det ser ud til i har en pointe her.. Spørgsmålet er så, om det også
gælder for store køretøjer?

Fra www.fstyr.dk:

Ved import af brugt person- og varebil, motorcykel eller påhængs- og
campingvogn er der nogle lempelser, når det drejer sig om dokumentation af,
om køretøjet opfylder de regler, som gælder i Danmark. Dette gælder bl.a.
for køretøjer, som har været registreret mindst tre måneder i et EU-land
eller EØS-land (Norge, Island, eller Lichtenstein) eller Schweiz. Reglerne
er nærmere forklaret i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 14.02.2.

Læser man videre i 14.02.2 ser det dog ikke ud til, at der der er
størrelsesklasser. Spørgsmålet er også: Varebil=lastbil?

Nå, uanset hvad, så får jeg nok et bedre svar i morgen. Jeg skal nok holde
jer opdaterede, hvis i er interesserede.

Vh
Morten

Fra : Armand

Dato : 22-04-10 22:46

Morten Lund skrev:

> Hmm, ja, det ser ud til i har en pointe her.. Spørgsmålet er så, om det også
> gælder for store køretøjer?

Mon ikke :-/
Enkleste procedure havde været at indreg. lastbilen først og siden
omregistrere den til hvide plader, men dét havde jo kostet $$ under
ombygningen
Hvor implementeret er den ombygning?
Ifald at den er relativ 'build-on' kunne man jo pille huset af igen og
således starte med lastbilen!?

--
Armand.

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 22:42

Armand wrote:

> [...]
> for brugtimporterede køretøjer, men hér drejer det sig jo i højere grad
> om registrering af ombygningen (á konvertering til hvide plader)

Her falder jeg vist igennem:

Ctiat:

Sådan får du en typegodkendelse
Tunge køretøjer

For et brugt importeret køretøj behøver du ikke at få udstedt en
godkendelse, hvis køretøjet nøje svarer til en allerede udstedt
typegodkendelse og har været registreret i udlandet i mindst 3 måneder.

Så øv!

Vh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-04-10 02:23

Armand skrev:
> [...]
> for brugtimporterede køretøjer, men hér drejer det sig jo i højere grad
> om registrering af ombygningen (á konvertering til hvide plader)

At have en typegodkendelse på det grundliggende køretøj er nok ingen
skade til.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 22-04-10 20:37

Morten Lund skrev:
> [...]
> og ikke de nuværende?
> Det ser ikke ud til, at der er forskel på bremsekravene for personkøretøj M3

I øvrigt ser det ud til at din model har været solgt i Danmark, bl.a.
Falck har haft dem, så der bør jo nok være en dansk typegodkendelse et
eller andet sted.

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 20:50

Finn Guldmann wrote:

> I øvrigt ser det ud til at din model har været solgt i Danmark, bl.a.
> Falck har haft dem, så der bør jo nok være en dansk typegodkendelse et
> eller andet sted.

Ja, men er du sikker på det ikke er 10.180 eller 10.220, som begge er nyere
modeller end min?

Og hvis Falck har haft enkelte af samme type som min, kunne man godt
forestille sig, at de har fået godkendelsesattester enkeltvis. Desværre.

Og jeg har rodet gennem alle årgange af typegodkendelser på fstyr.dk - Ingen
mage til min. Ikke med firhjulstræk, Almindelig 10.163 4x2 findes dog.

Jeg håber synsmanden kan finde noget han kan bruge... Der er jo altid en
lille chance. Ellers har jeg talt med Anders fra Danotec, som er et
rådgivende ingeniørfirma med speciale i godkendelser af store køretøjer. Men
det koster jo naturligvis :/

Vh
Morten

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-04-10 02:22

Morten Lund skrev:
> Ja, men er du sikker på det ikke er 10.180 eller 10.220, som begge er nyere
> modeller end min?

Jeg Googlede såmen blot på "MAN 10.163" og så dukkede de op. En af dem,
bl.a., hos Falck i Grindsted. Et sted hvor det ikke vil være
usandsynligt at have en 4x4 ligesom din.

> Og hvis Falck har haft enkelte af samme type som min, kunne man godt
> forestille sig, at de har fået godkendelsesattester enkeltvis. Desværre.

Det kan der være noget om. Fandt ikke mange, ved en ny søgning. Men dog
at dah også har/har haft en.

> Og jeg har rodet gennem alle årgange af typegodkendelser på fstyr.dk - Ingen
> mage til min. Ikke med firhjulstræk, Almindelig 10.163 4x2 findes dog.

Dem jeg har fundet ved jeg ikke om har været 4x4.

> [...]
> lille chance. Ellers har jeg talt med Anders fra Danotec, som er et
> rådgivende ingeniørfirma med speciale i godkendelser af store køretøjer. Men

Har du overvejet at forsøge at finde en tysk?

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 13:42

On 22 Apr., 17:31, Morten Lund <m-l...@post8.tele.dk> wrote:
> Jeg har fundet ud af, at den typegodkendelsen (T12417) jeg kan finde p
> f rdselsstyrelsens hjemmeside ikke stemmer overens med mit eget k ret j. Den
> jeg kan finde p p f rdselsstyrelsens hjemmeside er til en MAN 10.180. Min
> egen er en 10.163. Bilerne er s vidt vides forholdsvis ens, men effekten p
> motoren er get og min er en EURO2, hvor den nye er en EURO3.
>
> Jeg formoder ikke min bil kan kobles sammen med denne typegodkendelse? Vil
> synsmanden kr ve, at jeg kan fremskaffe den korrekte typegodkendelse for at
> bilen kan synes? Hvilke alternativer har jeg til at fremskaffe en brugbar
> [...]

F.eks. trailere har ikke nødvendigvis en typegodkendelse, der bliver
jo bygget en del specialtrailere i små serier, og dem
enkeltstyksgodkender man. Eller det gjorde man i hvert fald sidst i
90'erne, hvor jeg var i branchen, og det er jo den periode din bil er
fra.
Jeg kunne forestille mig at det samme kunne gælde for lastbiler, de
specialbygges jo også i serier ned til 1 stk.

Jeg vil sige, som mange andre også har foreslået: Besøg synshallen og
forelæg dem sagen.

Leo

Fra : Morten Lund

Dato : 22-04-10 20:52

Leo Jensen wrote:

> Jeg vil sige, som mange andre også har foreslået: Besøg synshallen og
> forelæg dem sagen.

Ja, det er nok der jeg ender... Hvis ikke, så har jeg også talt med Danotec,
som kan lave en godkendelsesattest. Men billigt er den slags jo ikke.

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 23-04-10 07:49

Hej
Jeg har fået lavet en typegodkendelse for ca 3 år siden hos Preben Egelund,
2620 Albertslund tlf 43645524. Det var dog blot en ændring af vægten.

Mvh Ronni

Fra : alexbo

Dato : 23-04-10 08:22

"Ronni Kristensen" skrev

> Det var dog blot en ændring af vægten.

Det var godt du lige gjorde opmærksom på at bilen skal vejes,
den har fået en ny egenvægt.

Det gavner så ikke ret meget hvis ikke den er færdig, men her er i hvert
fald en liste over vejere.

http://www.applusbilsyn.dk/til_syn/synstyper/toldsyn/godkendte_vejere_og_maalere/

mvh
Alex Christensne

Fra : Leo Jensen

Dato : 23-04-10 01:18

On 23 Apr., 08:44, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> mener med færdig nok til syn.
> Kør til syn og glem alle dine mange planer, tag det roligt og en ting af

Helt enig, der er pisket en stemning op over noget, som formentlig
ingen betydning har i forhold til at få køretøjet synet og godkendt.

Leo

Fra : Morten Lund

Dato : 23-04-10 08:39

Leo Jensen wrote:

> Helt enig, der er pisket en stemning op over noget, som formentlig
> ingen betydning har i forhold til at få køretøjet synet og godkendt.

Så har jeg fået svaret fra synsmanden: Der skal foreligge en
godkendelseserklæring på køretøjet, da der der ikke forefindes en
typegodkendelse på køretøjet.

Jeg har også snakket med Preben Egelund: Han kan godt lave en
godkendelseserklæring og det vil som sådan bare være en formsag.

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 23-04-10 09:20

"Morten Lund" skrev

> Så har jeg fået svaret fra synsmanden: Der skal foreligge en
> godkendelseserklæring på køretøjet, da der der ikke forefindes en
> typegodkendelse på køretøjet.

Jeg synes helt ærligt du forkludrer det for dig selv,
at ringe til en synshal om sådant noget vil altid give det "sikreste" svar,
men ikke nødvendigvis det "bedste" for dig.
Jeg er en smule forundret over at du absolut intet vil høre at du VIL selv,
men det er da i sig selv en god egenskab at ville frem for at slå ud med
armene og intet ville.

Under alle omstændigheder så held og lykke med sagen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 23-04-10 19:50

alexbo wrote:

> Under alle omstændigheder så held og lykke med sagen.

Du har ret. Jeg er nok lidt stresset pt. Jeg vælger at prøve en synshal og
se hvad de siger. Hvis den går, så går den. I må ikke misforstå mig: Jeg er
som sådan meget glad for de gode råd jeg får herinde.

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-10 20:10

Morten Lund wrote:

> Bla bla bla...

For jer der følger med...

Jeg er endnu ikke nået til synshallen. Jeg mangler lige at få sat et par
specialfremstillede skærme på, da kassen sidder for tæt på førehuset, til at
standardskærmene kan bruges. Smeden har travt. Jeg accepterer at blive sat
lidt bag i køen, til fordel for en god pris hos smeden.

Jeg satser på at kunne syne den med typegodkendelsen fra en nyere MAN. Men
samtidig undersøger jeg hvad der skal til, for at få en
godkendelseserklæring, just in case. Alex Bo har ret: Det kræver ingen
ingeniør for at få lavet denne godkendelse. Man skal bare have de rigtige
oplysninger og kunne dokumentere hvor man har oplysningerne fra, så længe
der er tale et standard chassis (dvs. Ikke forlænget mm.). Men det er lige
med at få fremsskaffet oplysningerne. MAN uÅrhus har været meget
hjælpsomme, men de kunne desværre ikke skaffe alle de nødvendige data.

Indtil videre takker jeg for jeres hjælp, og skal nok holde jer opdateret
med min forhåbentlige snarlige indregistrering.

Vh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-10 20:12

Morten Lund skriver:

> Indtil videre takker jeg for jeres hjælp, og skal nok holde jer opdateret
> med min forhåbentlige snarlige indregistrering.

Må vi også se billeder???

Klaus

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-10 20:27

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Må vi også se billeder???

Naturligvis - det skylder jeg vist. Denne gang går jeg uden om FB.
Billederne kan ses her:

http://joergen.linux.dk/autocamper/

Under folderen Freddy, kan i se hvor jeg har inspirationen fra. Billeder der
starter med MAN, er egne billeder. Naturligvis vil jeg gerne have den til at
ligne "Freddy".

Vh
Morten

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-10 20:33

Morten Lund skriver:

> Naturligvis - det skylder jeg vist. Denne gang går jeg uden om FB.
> Billederne kan ses her:
>
> http://joergen.linux.dk/autocamper/

404 - not found.

Klaus

Fra : Morten Lund

Dato : 26-04-10 20:41

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> 404 - not found.

Sorry - FW rules, der ikke var synlige indenfra. Nu skulle det virke.

Vh
Morten

Fra : alexbo

Dato : 26-04-10 23:23

"Morten Lund" skrev

> [...]
> med at få fremsskaffet oplysningerne. MAN uÅrhus har været meget
> hjælpsomme, men de kunne desværre ikke skaffe alle de nødvendige data.

Hvis du skrev hvilke oplysninger du mangler var det nemmere at finde dem til
dig.
Jeg synes det er en fornuftig galvaniseret ramme der er monteret, men jeg er
ikke så glad for monteringen.
For mig at se står den bare på nogle gummiklodser, jeg kan ikke se hvad der
holder kassen fast i længderetningen eller sideværts, faktisk ser det ud som
om at kassen kan falde helt af hvis gummiklodserne revner over, og det gør
det på et tidspunkt hvis de alene skal holde kassen fast.

Linket er til et katalog hvor du på side 1.21 kan se hvordan det skal gøres,
med fjederskiver eller gummiklodser, hvor kassen blot bliver løs hvis
gummiet eller fjederskiver "forsvinder".
http://www.bevoladk.dk/katalog/1_Ladkomponenter.pdf

Overrammen skal ikke svæve et stykke over chassiset, den skal ligge lige
ovenpå.
Bagerst skal overammen sidde med et fast beslag fra chassis til overramme,
det forhindrer at den kan glide frem ved bremsning, forrest skal der sidde
beslag der sidder fast i over eller underramme der går på siden af den anden
ramme, så overrammen kan bevæge sig lodret men ikke til siden, de
mellemliggende beslag kan være med fjeder eller gummimellemlæg, men ikke så
gummiet holder kassen men er en tyk gummiskive der giver den lodrette bolt
der holder over og underramme sammen mulighed for at give sig lidt.
Jeg ville godt se nogle billeder af hele længden af over og underramme, men
allerede nu synes jeg det ser helt forkert ud.
Jeg tager forhåbentlig fejl men for mig ser det som om at kassen falder af
hvis gummiklodserne giver efter, en kraftig opbremsning eller et skarpt svig
og nogle gummiklodser der er et par år gamle, så hopper kassen af.

Jeg rejser på ferie en uge fra onsdag så jeg skriver ikke en uges tid.

mvjh
Alex Christensen

Fra : Morten Lund

Dato : 27-04-10 09:23

alexbo wrote:

> Hvis du skrev hvilke oplysninger du mangler var det nemmere at finde dem
> til dig.

Jeg har lagt et par PDF-dokumenter op på nedenstående:
http://joergen.linux.dk/autocamper

Det franske datablad er det orginale dokument jeg har på bilen. Derfra har
jeg kunnet fremskaffe en del data.

Tilpasset godkendelseserklæring er typegodkendelsen på en nyere MAN. Herpå
har jeg overført, med håndskrift, de dataoplysninger jeg har kunnet
fremfinde og dokumentere. Det skal lige siges, at jeg faktisk har alle
oplyningerne på motoren ligeså. Dem fandt jeg fra en anden typegodkendelse.

Så det jeg mangler er dimensionerne på bladfjedrene samt diverse oplysninger
om bremserne. MAN i Århus mente det var samme type bremser, men de kunne
desværre ikke slå godkendelsesnummer mm. op.

Men jeg er ret tæt på at have det hele. Og 6000kr for at få en ingeniør til
at "fill out the blanks" er måske lige i overkanten. Her håber jeg at kunne
slippe med et par gode flaske vin eller lign :)

> Jeg synes det er en fornuftig galvaniseret ramme der er monteret, men jeg
> er ikke så glad for monteringen. ...[uddybende forklaring]...

Du har tildels ret mht. monteringen. Det skal dog siges, at der er kommet to
stive stabilisatorer på midt på chassiet. Det har jeg desværre ikke et
billede af. Men en vandret bolt gennem chassiet og en vandret bolt gennem
overrammen holder disse stabilistatorarme fast. De læner sig skråt fremad,
så kassen ikke umiddelbart kan ryge fremad. medmindre kassen samtidig
trykkes nedad (mere end den kan trykkes nedad).

Men ja, jeg er selv bekymret for denne konstruktion. Og jeg fortryder
inderligt, at jeg ikke lod en rigtig lastbilopbygger bygge denne del. Jeg
tror såmænd ikke det havde været dyrere, men jeg gik jo efter en
totalenterprise...

> Jeg rejser på ferie en uge fra onsdag så jeg skriver ikke en uges tid.

God ferie. Og mange tak for dine indskud indtil videre.

Vh
Morten