/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Skifte bremseklodser
Fra : Ukendt


Dato : 22-04-10 12:23

Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud. Det
skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i hvordan
det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er no-go for
nybegyndere
(jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
skift af klodserne?)

Sørensen



 
 
Anders Majland (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-04-10 12:32

> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det?

Burde være ligetil på de fleste biler, Men på nogen biler skal cylinderen
skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...


Christian B. Andrese~ (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 22-04-10 06:08

On 22 Apr., 13:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:
> > Kan man selv skifte de forreste bremsekloder p bilen, hvis man ikke har
> > pr vet det f r men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> > logikken i det?
>
> Burde v re ligetil p de fleste biler,  Men p nogen biler skal cylinderen
> skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...

Det er oftest kun bagpå.

--
Christian

Klaus D. Mikkelsen (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 22-04-10 15:57

Anders Majland skriver:
>
> Burde være ligetil på de fleste biler, Men på nogen biler skal cylinderen
> skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...

Og på nogen "suges" de tilbage når man sætter VAG-COM på.....



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Stefan Jacobsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-04-10 05:34

On Apr 22, 4:57 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> Anders Majland skriver:
>
>
>
> > Burde være ligetil på de fleste biler,  Men på nogen biler skal cylinderen
> > skrues tilbage istedet for blot at trykke dem...
>
> Og på nogen "suges" de tilbage når man sætter VAG-COM på.....
>
> Klaus
> --
>   Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>      Min egen hjemmeside nu med nyt domænehttp://www.moppe.dk
>     Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Se det sgu da smart, frem for at stå med den store rørtang

Stef

Klaus D. Mikkelsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 23-04-10 13:27

Stefan Jacobsen skriver:
>
> Se det sgu da smart, frem for at stå med den store rørtang

Jeps, men det sætter sine begrænsninger udi GDS. Man skal investere i
et interface først.



Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian (24-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 24-04-10 14:38



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Jeps, men det sætter sine begrænsninger udi GDS. Man skal investere i
> et interface først.

Det er vel efterhånden det første man køber, som den heldige ejer af en
VAG'er og GDS i blodet...

/Brian


Klaus D. Mikkelsen (24-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 24-04-10 16:55

Brian skriver:
>
> Det er vel efterhånden det første man køber, som den heldige ejer af en
> VAG'er og GDS i blodet...

Så har jeg for lidt GDS i blodet.....


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian (25-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-04-10 07:25



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Så har jeg for lidt GDS i blodet.....

Så er det vel fordi du er så hardcore-GDS, at du har bygget det selv

/Brian


Klaus D. Mikkelsen (25-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 25-04-10 07:28

Brian skriver:
>
> Så er det vel fordi du er så hardcore-GDS, at du har bygget det selv

Nope, den jeg selv byggede kan kun udlæse. Der er ikke CAN interface
i.

Men en kollega har interfacet (har haft det i 3 år nu), jeg har dog
ikke haft lånt det endnu.

Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Brian (25-04-2010)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 25-04-10 21:27



"Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> Men en kollega har interfacet (har haft det i 3 år nu), jeg har dog
> ikke haft lånt det endnu.

Uundværligt værk/legetøj

/Brian


N/A (24-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 24-04-10 14:38



alexbo (22-04-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 22-04-10 12:47


"Sørensen" skrev

> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det?

Det er stort set den nemmeste gør det selv opgave af en vis tyngde.
Men det første man skal lære som GDS er at man ikke har en "bil", man har en
bestemt bil, et mærke og en model.

Bremseklodserne kan sidde med pinde gennem caliberen, eller de kan være
holdt fast af calibren selv så den skal afmonteres.
Det kan så være med alm. bolte, umbraco eller torx, men svært er det ikke,
man skal bare sikre sig at man bruger den rigtige nøgle, en forkert
størrelse eller en torx møvet ind i et umbracohul, så er man i
vanskeligheder.

mvh
Alex Christensen



Stefan Jacobsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-04-10 05:36

On Apr 22, 1:23 pm, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
> Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
> caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud.. Det
> skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i hvordan
> det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er no-go for
> nybegyndere
> (jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
> skift af klodserne?)
>
> Sørensen

Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det

Stef

Christian B. Andrese~ (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 23-04-10 05:47

On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det

Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
været PSA biler.

--
Christian

Stefan Jacobsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-04-10 06:19

On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>
> > Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> > kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
>
> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
> været PSA biler.
>
> --
> Christian

Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.

Stef

Armand (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-04-10 15:52

Stefan Jacobsen skrev:
> On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
>> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>>
>>> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
>>> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
>> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
>> været PSA biler.
>>
> Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
> taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.
>
Dét skulle den meget gerne være efter at stemplerne er trykket tilbage,
ellers ville den givetvis have været løbet tom inden arbejdet!

--
Armand.

N/A (23-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 23-04-10 15:52



Stefan Jacobsen (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Stefan Jacobsen


Dato : 23-04-10 16:28

On 23 Apr., 16:52, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Stefan Jacobsen skrev:> On 23 Apr., 13:46, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:
> >> On 23 Apr., 13:35, Stefan Jacobsen <stefw...@gmail.com> wrote:
>
> >>> Husk at løsne dækslet til bremsevædsken inden du trykker stemplet i
> >>> kaliberen tilbage, ellers kan du kæmpe længe med det
> >> Det har aldrig været nødvendigt på de biler jeg har haft, det har alle
> >> været PSA biler.
>
> > Både på min 106'er og Megane'n går det noget nemmere med "hatten"
> > taget af og så får man jo også checket at mængden er korrekt.
>
> Dét skulle den meget gerne være efter at stemplerne er trykket tilbage,
> ellers ville den givetvis have været løbet tom inden arbejdet!
>
> --
> Armand.

Jeps, men det er jo ikke alle der får checket jævnligt.

Stef

claus.b.p. (28-04-2010)
Kommentar
Fra : claus.b.p.


Dato : 28-04-10 22:02


"Sørensen" <xxxxxxxx> skrev i meddelelsen
news:4bd0319d$0$284$14726298@news.sunsite.dk...
> Kan man selv skifte de forreste bremsekloder på bilen, hvis man ikke har
> prøvet det før men er i besiddelse af en sund viden om teknik og kan se
> logikken i det? (man kalder det vist IKKE at have 12 tommelfingre).
> Jeg forestillede mig noget med, at bremsekloderne sidder fastglort på
> caliprene med en clips, og man fjerner denne og kan trække klodserne ud.
> Det skal siges, at jeg vil få adgang til en step-by-step vejledning i
> hvordan det gøres inden jeg går i gang, men vil gerne lige vide om det er
> no-go for nybegyndere
> (jeg går ikke ud fra at bremsevæsken skal tappes af eller efterfyldes ved
> skift af klodserne?)
>
Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den pågældende
bil, Haynes fx.
Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af klodser,
så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års mellemrum. Normalt
siger servicebogen hvert andet år.
Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge. Min
mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt der har sådan
en.
Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal sidde.
Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem drejet
af.

/Claus


Ukendt (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 28-04-10 23:26

claus.b.p. wrote:
> Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
> Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den
> pågældende bil, Haynes fx.
> Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af
> klodser, så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års
> mellemrum. Normalt siger servicebogen hvert andet år.
> Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge.
> Min mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt
> der har sådan en.
> Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal
> sidde. Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
> bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem
> drejet af.

Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?



Steffen (28-04-2010)
Kommentar
Fra : Steffen


Dato : 28-04-10 23:51

Sørensen <xxxxxxxx> wrote:

> claus.b.p. wrote:
> > Der er vist nogle gds sider på thansen.dk.
> > Ellers er det en rigtig god ide at købe en værkstedsbog for den
> > pågældende bil, Haynes fx.
> > Husk at selv om du ikke behøver at aftappe bremsevæske ved skift af
> > klodser, så er det en god ide at skifte bremsevæske med få års
> > mellemrum. Normalt siger servicebogen hvert andet år.
> > Sørg for at have undersøgt på forhånd hvilket værktøj du skal bruge.
> > Min mercer skal bruge 16 mm nøgle, og det er ikke alle topnøglesæt
> > der har sådan en.
> > Sørg for at skrabe brøringsfladerne rene, hvor de nye klodser skal
> > sidde. Og endelig, hvis skiverne er meget rillede, eller har rust på
> > bremsefladerne, er der ingen vej uden om at skifte dem, evt. få dem
> > drejet af.
>
> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?

Ja, ligesom fjedre og støddæmtere, styretøj, tandrem, topstykke og
kopling.
Det lyder selvfølgelig lit "friskfyrs-agtigt", men hvis man sætter sig
ind i, hvad man har med at gøre og har et minimum af teknisk overblik,
så er der faktisk ikke noget på en bil, man ikke kan lave selv.

Bagefter har man den store fordel, at jo mere man selv har haft fingrene
i på bilen, jo bedre fornemmelse af betydningen hvis bilen gør eller
siger noget den ikke plejer.

mv
steffen

Christian B. Andrese~ (29-04-2010)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-04-10 01:13

On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?

Ja det vil jeg mene.
Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.

--
Christian

Armand (29-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-10 10:49

Christian B. Andresen skrev:
> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
>> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>
> Ja det vil jeg mene.
> Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>
Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!

--
Armand.

Steffen (29-04-2010)
Kommentar
Fra : Steffen


Dato : 29-04-10 16:57

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Christian B. Andresen skrev:
> > On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> >> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
> >
> > Ja det vil jeg mene.
> > Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
> >
> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!

Jeg tror du har set forkert, prøv at se her:

<http://my206xr.blogspot.com/2008/06/change-peugeot-206-brake-pads-and-d
isc.html>

Jeg har aldrig oplevet at skulle have navmøtrikken af for at skifte
bremseskive.

mvh
steffen

Armand (29-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 29-04-10 23:32

Steffen skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>> Christian B. Andresen skrev:
>>> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
>>>> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>>> Ja det vil jeg mene.
>>> Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>>>
>> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
>> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
>> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.
>> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
>> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!
>
> Jeg tror du har set forkert, prøv at se her:
>
> <http://my206xr.blogspot.com/2008/06/change-peugeot-206-brake-pads-and-d
> isc.html>
>
Det ér sq nav-møtrikken
Fix-skruerne må have været godt tilrustede siden jeg kunne overse dém

Skide godt - Nu skifter jeg så alligevel selv inden den skal til service!

--
Armand.

N/A (29-04-2010)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 29-04-10 10:49



Christian B. Andrese~ (29-04-2010)
Kommentar
Fra : Christian B. Andrese~


Dato : 29-04-10 07:39

On 29 Apr., 11:49, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Christian B. Andresen skrev:> On 29 Apr., 00:25, "Sørensen" <xxxxxxxx> wrote:
> >> Tak. Er det også gør-det-selv arbejde at udskifte bremseskiver?
>
> > Ja det vil jeg mene.
> > Det har jeg selv gjort mange gange, det er ikke spor svært.
>
> Jeg har ved sommerhjuls-skiftet bemærket at skiverne på 206'eren sidder
> spændt på med nav-møtrikken, som i tillæg er typen der låses v.h.a.
> yderkanten á en kort bøsning slås ned i et hak på akslen.

Nej det gør næsten med garanti ikke. Den passer bare meget godt ind
over.

> Skiveskift på dén betyder derfor bøvl med afskruning af navmøtrikken; ny
> møtrik og grundig tilspænding med momentnøgle!

Jeg tvivler meget på det.
Ingen af de PSA biler jeg har haft fingrene i er sådan.


--
Christian

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408518
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste