Plante vokset op af huset - nu sidder den ~
Fra : Morten

Dato : 21-04-10 19:36

Hej med jer

Jeg har en plante der er vokset på af huset flere steder - den har vist
været der i rigtig mange år, og sidder så godt fast på muren, at pudsen
ryger med af hvis jeg prøver at fjerne den. Jeg har skåret den over i bunden
for et år siden så den kunne vistne, men den sidder fortsat lige så godt
fast.

Nogen ideer til hvordan jeg får den af muren? evt. noget jeg kan sprøjte på
eller lignende for at løsne ...

/Morten

Fra : Cykelsmeden

Dato : 21-04-10 21:35

Morten wrote:

> [...]
> fortsat lige så godt fast.
>
> Nogen ideer til hvordan jeg får den af muren? evt. noget jeg kan

Hvis det er en vedbend kan det være svært, da den "suger" sig fast med
rødder som trænger ind i puds/murstensten - og planten lever fint af
fugt/næring denne vej.

De lykkedes for mig med et par behandlinger med ukrudtsbrænderen, men
her 2 år efter er der tydelige spor på de røde håndstrøgne teglsten.

Husk, der skal IKKE brændes, bladene skal bare lige skifte farve.
Herved tror planten den skal bruge mere væde grundet varme, og den dør.
Når alt er visnet, skrabes det af muren.

finn

Fra : Morten

Dato : 21-04-10 21:41

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Herved tror planten den skal bruge mere væde grundet varme, og den dør.
> Når alt er visnet, skrabes det af muren.

Det er netop sådan en (satan), og det ligner også nærmest at alle de små
"arme" har suget sig fast på muren ..

Som sagt klippede jeg den over sidste sommer, men jeg har godt nok ikke
prøvet også at give den med ukrudtsbrænderen - det vil jeg gøre i morgen, og
se om det får den til at slippe taget ...

Hvor længe gik der fra du brændte den, til du kunne få den ned af muren?

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-10 08:51

Morten wrote:

> [...]
> i morgen, og se om det får den til at slippe taget ...
>
> Hvor længe gik der fra du brændte den, til du kunne få den ned af

en måneds tid! - husk, den skal gro sig død.
finn

Nb. jeg kan supplere med at jeg året før forsøgte med rigelige mængder
Roundup. De slubrede den i sig som gødning!