Frostskader
Fra : Aksel

Dato : 21-04-10 14:43

Det er da forfærdeligt, som mange af vores rhododendron ser ud. Mange har
masser af blade, der er næsten helt visne. Og der har været et meget
kraftigt snetryk, der har fået mange af dem til at "flade ud". Jeg er
forberedt på et stort beskæringsarbejde - og måske fjernelse af en del.
Der er også mange, hvis stængler er blevet stærkt rødfarvet. Det er
usædvanligt hos os og mange af dem har stået her i over 20 år. Men andre er
tilsyneladende helt uberørte af sneen og kulden.
Forhåbentlig kommer de fleste af planterne til hægterne igen inden sommer.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-10 20:56

On Wed, 21 Apr 2010 15:43:12 +0200, "Aksel" <Aksel@stribnet.dk> wrote:

> [...]
>tilsyneladende helt uberørte af sneen og kulden.
>Forhåbentlig kommer de fleste af planterne til hægterne igen inden sommer.

Mange stedsegrønne har samme skæbne her i vinter .... nogle steder værre
end andre.

Mine rhododendron har klaret det forbavsende godt - men de er ikke så
store endnu og har næsten alle været helt dækket af sne.

Jeg går og venter på den første sprinter ud - det kan ikke var mange
dage, slet ikke hvis vi får lidt varme til weekenden, som der snakkes
lidt om. Men sidste år stod selv samme plante i blomst 25. marts!

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Aksel

Dato : 22-04-10 12:46

> [...]
> dage, slet ikke hvis vi får lidt varme til weekenden, som der snakkes
> lidt om. Men sidste år stod selv samme plante i blomst 25. marts!

Ja, vi trænger til noget varme og især højere nattemperaturer.
Men min R. calophytum er næsten afblomstret, og Rh. Sutchuenense ligeledes.
De fleste andre sorter er først ved at tænke på at lade blomsterknopperne
svulme.

Mvh
Aksel