Brædder i bilen
Fra : Monza

Dato : 21-04-10 21:24

Hejsa - undskyld hvis dette er off-topic, men I ved jo
så meget

Jeg skal ud og købe nogle brædder og der kan være
godt 2 meter i bilen. Hvor langt må de rage ud af
bagagerummet? Alternativt: hvor lange bør brædderne
maksimalt være hvis men skal holde sig inden for hvad
der er sikkerhedsmæssigt forsvarligt?

Bilen er en Passat 3B og turen består af ca. 10 km's
"uden om byen"-kørsel, dvs primært af større ringveje.

De brædder jeg skal bruge er næsten 5 meter, men
jeg synes selv det er lige i overkanten. Hvad siger I?

/monza

PS:
Jeg skal nok huske at sætte en klud e.lign. for enden ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-10 21:43

Google er din ven; http://www.trm.dk/sw23173.asp

Fra : Monza

Dato : 21-04-10 22:03

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote:
> Google er din ven; http://www.trm.dk/sw23173.asp

Ja tak , jeg læste reglerne inden jeg spurgte her, men som jeg forstår
dem, betyder det jeg må køre med mere end 7 meter flagrende ud ad
bagagerummet, og det synes jeg virker helt vanvittigt . Eller er der
noget jeg har misforstået?

/monza

Fra : Henrik B.

Dato : 21-04-10 22:29

"Monza" <atmothaildotcom@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> dem, betyder det jeg må køre med mere end 7 meter flagrende ud ad
> bagagerummet, og det synes jeg virker helt vanvittigt . Eller er der

Nope, det er helt korrekt...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Finn Guldmann

Dato : 21-04-10 22:39

Monza skrev:
> [...]
> dem, betyder det jeg må køre med mere end 7 meter flagrende ud ad
> bagagerummet, og det synes jeg virker helt vanvittigt . Eller er der

Det kan godt være at det lyder vanvittigt, men det er lovligt.

Forudsat altså at du overholder de øvrige regler.

Hvis du læsser den der Passat til med alle de brædder, der rager 2-2½ m
bagud, du kan uden at komme over bilens tilladte totalvægt vil du helt
sikkert komme over det tilladte akseltryk på bagakslen.

Du skal i øvrigt lige være opmærksom på at i lygtetændingstiden skal
afmærkningen, ude for enden af brædderne, være med lys.

Og så skal du sørge for at de er surret forsvarlig.

Fra : Armand

Dato : 21-04-10 22:41

Monza skrev:

> [...]
> dem, betyder det jeg må køre med mere end 7 meter flagrende ud ad
> bagagerummet, og det synes jeg virker helt vanvittigt . Eller er der

Meget mere end den første meter (á anmærknings-pligtig) giver nogle
uhensigtsmæssige udslag ved skarpe sving (udkørsler elle hjørner)!
Men er der ikke en naturlig begrænsning for hvor lange de kan blive uden
at gå i jorden? Jeg mener: Selvom men nedfælder bagsædet vil det sidste
stykke frem i kabinen ikke være i plan med bunden hvorved at brædderne
vil komme til at pege frem/op og ligeledes have en linie nedad udenfor
bagagerummet!

--
Armand.

Fra : Henning Keseler

Dato : 21-04-10 22:16

> [...]
>
> /monza
>
> PS:
> Jeg skal nok huske at sætte en klud e.lign. for enden ...

Har du ikke et par tagbøjler og en alustige? Jeg har for nyligt været ude at
købe nogle lange gulvbrædder som netop ville rage en 2 - 3 meter ud af bilen
hvis jeg skulle transportere dem sådan.
Jeg gjorde det at jeg surrede en 3 m alustige fast på tagbøjlerne hvorpå
brædderne blev lagt/fastgjort, det fungerede fint og de ragede næsten ikke
ud over bilen.
--
Henning

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-04-10 04:59

Monza skrev:
> [...]
>
> /monza
>
> PS:
> Jeg skal nok huske at sætte en klud e.lign. for enden ...

Sidst jeg skulle fragte nogle lægter, bandt jeg dem fast under bilen.
Sikkert ikke lovligt, men det virkede. Brugte trækøjet foran og
anhængertrækket bagpå til at binde fast i.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-10 11:12

> Sidst jeg skulle fragte nogle lægter, bandt jeg dem fast under bilen.
> Sikkert ikke lovligt, men det virkede. Brugte trækøjet foran og
> anhængertrækket bagpå til at binde fast i.

Hvorfor skulle det ikke være lovligt ?

Gods skal blot surres forsvarligt og må ikke dække for lygter eller
nummerplade (og så er der lige det med maks længe/bredde og højde)

Men jeg ville også tage dem på taget. Hvis det er en stationcar har man
fordelen af det længere tag (end en sedan) til at gøre det fast på. Jeg har
flere gange kørt med 6meter langt gods på c5'en. Sidst var det alurør og
vinkler og før det en antennemast.

/A

Fra : CL

Dato : 22-04-10 13:42

Anders Majland wrote:
> [...]
> har
> flere gange kørt med 6meter langt gods på c5'en. Sidst var det alurør og

Er der ikke en max på ca 75 kg på taget
af sådan en c5 ?

Carsten Larsen

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-10 13:51

> Er der ikke en max på ca 75 kg på taget
> af sådan en c5 ?

Sikkert noget i den stil. Har normalt ikke en vægt med, men bruger
hovedreglen at kan jeg selv løfte det op på taget er det nok ikke for tungt.

Antennemasten var af rør typen - den er over de 75kg. Derimod har jeg
(adgang til) en gammel udtræksstige. Den er nok ~6meter når den er trukket
sammen og vejer et ondt år og lidt til. Den tør jeg ikke selv lægge på taget
af bilen .....

Er det kun op til ~4meter og mere end jeg vil have på taget kan jeg køre det
på traileren med udhæng i begge ender - vel vidende hvor det vil ramme i
tilfælde af uheld... Men det kan da sures så det kan holde til normale
opbremsninger... Ikke noget jeg vil køre langt med men fra den lokale
trælast og hjem hvis jeg ikke vil vente på levering (sker jo man en lørdag
formiddag lige mangler en "pind")

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 22-04-10 15:57

Anders Majland skrev:

> [...]
> har flere gange kørt med 6meter langt gods på c5'en. Sidst var det
> alurør og vinkler og før det en antennemast.

Jeg ved ikke om det er lovligt, for lægterne stak en meter frem foran
bilen og jeg mener ikke der må stikke noget ud foran overhovedet.
Af hensyn til faren for bløde trafikanter ved et uheld.
Hilsen Matthias

Fra : Anders Majland

Dato : 23-04-10 11:29

> Jeg ved ikke om det er lovligt, for lægterne stak en meter frem foran
> bilen og jeg mener ikke der må stikke noget ud foran overhovedet.
> Af hensyn til faren for bløde trafikanter ved et uheld.

Så googlede jeg lige reglerne frem: http://www.trm.dk/sw23173.asp
år gods rager mere end 15 cm ud over siden eller mere end 1 m ud over for-
eller bagende, skal det afmærkes.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 23-04-10 14:54

Anders Majland skrev:

> Så googlede jeg lige reglerne frem: http://www.trm.dk/sw23173.asp
> år gods rager mere end 15 cm ud over siden eller mere end 1 m ud over
> for- eller bagende, skal det afmærkes.

Tak for dit svar. Så fik vi opklaret det.
Hilsen Matthias

Fra : PMH

Dato : 22-04-10 07:09

"Monza" <atmothaildotcom@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De brædder jeg skal bruge er næsten 5 meter, men
> jeg synes selv det er lige i overkanten. Hvad siger I?

Har du træk på bilen, så lej/lån en trailer ??
Eller lån en nabo/vens bil med træk.

De fleste byggemarkeder udlåner trailere gratis,
når man køber materialer hos dem.

PMH

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-05-10 07:41

"PMH" <tjaa@tjaa.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>>

> Har du træk på bilen, så lej/lån en trailer ??
> Eller lån en nabo/vens bil med træk.
>
> De fleste byggemarkeder udlåner trailere gratis,

Jeg så nogle gutter på den lokale trælast købe lange brædder. De holdt
stille første sving efter trælasten. Brædderne havde de lagt på traileren,
ind gennem den åbne bagklap og op imellem forsæderne (selvfølgelig fastgjort
forsvarligt :) ).. Behøver jeg fortælle hvad der var sket da de skulle
dreje?
Pladsfolkene stod godt nok også og klukkede da jeg ankom. :)

- Martin

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 01:17

On 22 Apr., 08:08, "PMH" <t...@tjaa.dk> wrote:

> Har du træk på bilen, så lej/lån en trailer ??
> Eller lån en nabo/vens bil med træk.
>
> De fleste byggemarkeder udlåner trailere gratis,
> når man køber materialer hos dem.

Og husk så, at du har brug for en lang trailer for at køre med lange
brædder. Du kan ikke bare lade dem rage bagud, da det giver dig
negativt kugletryk. Jeg ved ikke om det i sig selv er ulovligt, men
det er uforsvarligt at køre med, da traileren vil komme til at
slingre, og efter du så er kørt galt skal du både til at rydde op på
vejen og ud for at hente nye brædder...

Jeg ville gå efter enten en lang trailer eller tagbøjler + alustige-
løsningen. Eller at få dem leveret....
Min 2CV kan i øvrigt rumme brædder på 2.40 m med alle sæder på plads
og alle klapper lukket. Stik den..

Leo

Fra : Henning Keseler

Dato : 22-04-10 09:54

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

løsningen. Eller at få dem leveret....
Min 2CV kan i øvrigt rumme brædder på 2.40 m med alle sæder på plads

Jeg husker fra min læretid som elektriker, vi kørte i Renault 4, genial
håndværkerbil forøvrigt, den havde en klap bagerst i taget over bagdøren,
det var ikke ret meget der stak ud af et bundt elektrikerrør (4m lange) når
de blev stukket helt frem i fodrummet på højre side.
--
Henning

Fra : Anders Majland

Dato : 22-04-10 12:33

> Min 2CV kan i øvrigt rumme brædder på 2.40 m med alle sæder på plads
> og alle klapper lukket. Stik den..

Taget åbent ?

Min hedengange mazda 626 st.car kunne tage 4 ikea klædeskabe - dog pakket
sammen. Mener at de længste pakker var lige omkring 2,45 - og de kunne lige
være der fra bagklap til instrumentbræt (havde regnet med at skulle have en
del på taget, men så blev det regnvejr - og ikea spånplade skabe indpakket i
pap kan ikke lige tåle den slags vejr ...)

(Ikea askedal - færdig højde 2,36meter)

Fra : N/A

Dato : 22-04-10 17:01

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 07:30

On 22 Apr., 13:32, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> Taget åbent ?

Næ, bare ind af bagklappen og under sæderne. Der er hul igennem frem
til fodrummet ved passagersædet. Det er ikke plads til farlig meget,
men tit skal man jo bare lige have 6 skillerumslægter, og det går
fint.

Leo

Fra : Dennis

Dato : 22-04-10 17:01

Leo Jensen skrev:
*klip*
> men tit skal man jo bare lige have 6 skillerumslægter, og det går
> fint.

Sår'n 6 stk. står jeg også tit og mangler
Alle de trælse søndage, hvor man bare ville ønske man havde købt dem...

Hilsen Dennis

Fra : Knud

Dato : 22-04-10 20:12

Dennis skrev:
> [...]
>
> Sår'n 6 stk. står jeg også tit og mangler
> Alle de trælse søndage, hvor man bare ville ønske man havde købt dem...

Dennis, køb dig en 2CV.
Hent 6 lægter hver lørdag, så har du altid lidt på lager
Til de trælse søndage
Mvh Knud

Fra : Dennis

Dato : 24-04-10 09:27

Knud skrev:
> Dennis, køb dig en 2CV.
> Hent 6 lægter hver lørdag, så har du altid lidt på lager
> Til de trælse søndage
> Mvh Knud

Det kunne man selvfølgelig gøre - eller beholde Avensis'en og bruge hver
søndag på at være ked af at man ikke lige har et par lægter på lager :-/

Fra : Anders Majland

Dato : 25-04-10 18:24

> Det kunne man selvfølgelig gøre - eller beholde Avensis'en og bruge hver
> søndag på at være ked af at man ikke lige har et par lægter på lager :-/

Ja grin bare men jeg stod lige og mangle en enkelt pind i tryk - gerne 90x45
eller noget der lignede... Men jeg gad ikke skære en stolpe ned så det blev
en ubehandlet til det sidste stykke (af en ramme til løfte en palltetank nok
til at vandkanden kan komme under)

Så nu må jeg snarest afsted igen og have suppleret lageret op ... Mon ikke
jeg skulle tage smarten og så prøve det med at binde træet under bilen ...
Er bare ikke sikker på at det vil være nogen succes på en ujævn grusvej at
reducere frihøjden 10cm .....

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-04-10 18:52

Anders Majland skriver:

> [...]
> en ubehandlet til det sidste stykke (af en ramme til løfte en palltetank nok

Den stiller man da på en flok havefliser i stedet. De går aldrig
til.....

Klaus

Fra : Anders Majland

Dato : 27-04-10 07:31

> Den stiller man da på en flok havefliser i stedet. De går aldrig
> til.....

Bare lige for at slutte denne OT ...

Nederst er også nogle plantesten, men der skulle lige etableres overløb til
sandfanget i brønden under tanken. Så var det nemmeste lige med en træramme
det sidste stykke. Og da træet ikke rører jorden eller kommer til at stå i
vand holder det sikkert længe nok ...

Fra : N/A

Dato : 22-04-10 17:01