Ny kontrakt på allerede fremlejet lejlighe~
Fra : Henrik Husted

Dato : 19-04-10 05:17

Hej

Jeg har en 2 års leje kontrakt på en ejerlejlighed.
Kontrakten udløber snart og jeg vil gerne blive boende hvilket
fremlejer egentlig er helt okay med da de ikke ønsker at sælge
lejligheden i det nuværende marked.

Men udlejer er, forståeligt nok, lidt nervøs for hvad der poteniontelt
kan ske hvis jeg får endnu en 2 års leje kontrakt på lejligheden. Er
flere på hinanden 2 års leje kontrakter at regne som helt særskilte
kontrakter? Eller er samme folkeregister adresse i mere end 2 år nok
til at jeg kan kræve at blive boende?

Jeg har ingen grund til at nægte fraflytteles af lejligheden hvis
udlejer vil sælge lejligheden, men vi vil gerne ha' styr på loven så
der ikke er tvivl om reglerne.

MVH

Fra : Jubii

Dato : 19-04-10 12:47

"Henrik Husted" <henrik415@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hvorfor har du en lejekontrakt på 2 år? Det kunne tyde på du er på en
fremlejekontrakt?
En ejer af en lejlighed har ingen grund til at udleje tidsbegrænset.
Jeg synes du skal kræve en alm. lejekontrakt, d.v.s. uden
tidsbegrænsning.
Eller du kan bo i lejligheden 1 måned over de 2 år, og hvis du ikke
bliver opsagt inden for den måned er lejeforholdet at betragte som
utidsbegrænset leje.
Derefter gælder de alm. lejebetingelser, også med hensyn til opsigelse
fra lejer og udlejer.

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 13:09

"Jubii" skrev

> Hvorfor har du en lejekontrakt på 2 år? Det kunne tyde på du er på en
> fremlejekontrakt?
Nej det tyder på at Henrik lejer en lejlighed af ejeren.
En fremleje er at leje af en lejer.

> En ejer af en lejlighed har ingen grund til at udleje tidsbegrænset.
Jo mens han venter på bedre tider for salg.

> Jeg synes du skal kræve en alm. lejekontrakt, d.v.s. uden tidsbegrænsning.
Det er det ejeren ikke ønsker, han ønsker at sælge.

Fra : Jubii

Dato : 19-04-10 18:05

> "Jubii" skrev

> Nej det tyder på at Henrik lejer en lejlighed af ejeren.
> En fremleje er at leje af en lejer.

> Jo mens han venter på bedre tider for salg.

Det er uholdbart i forhold til lejer. Jeg ville klage til huslejenævnet.

> Det er det ejeren ikke ønsker, han ønsker at sælge.

Det kan gøres uanset lejeforhold da den nye ejer i så fald har retten
til at opsige lejer fordi den nye ejer selv vil bebo lejemålet. Jeg har
med familie boet i ejerlejlighed under adskillige ejere gennem årerne.
Ingen af ejerne ville bebo lejemålet.

> Det er det ejeren ikke ønsker.

Det kan han så blive tvunget til af huslejenævn.
Jeg vil anbefale Henrik at få prøvet sagen ved huslejenævnet for at få
en alm. lejekontrakt der ikke er tidsbestemt.

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 21:27

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev

> Det kan gøres uanset lejeforhold da den nye ejer i så fald har retten til
> at opsige lejer fordi den nye ejer selv vil bebo lejemålet.

Nej.

Lejeloven:
§ 84. I opsigelsesretten efter § 83, stk. 1, litra a, gælder følgende
begrænsninger:
a) Vedrører lejeforholdet en beboelseslejlighed, er det en betingelse, at
udlejeren selv agter at bebo lejligheden. Er denne en ejerlejlighed, som
udlejeren ikke tidligere har beboet, er det tillige en betingelse, at
lejemålet er indgået før 1. juli 1986

mvh
Alex Christensen.

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 13:09

"Henrik Husted" skrev

> [...]
>flere på hinanden 2 års leje kontrakter at regne som helt særskilte
>kontrakter? Eller er samme folkeregister adresse i mere end 2 år nok

Det kan du muligvis allerede nu.
http://www.lejerneslo.dk/asp/vispjece.asp?Id=10

Det vil være svært at lave en aftale hvor udlejer ikke er overladt til din
gode vilje.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-10 13:23

Henrik Husted skrev:

> [...]

> Men udlejer er, forståeligt nok, lidt nervøs for hvad der poteniontelt
> kan ske hvis jeg får endnu en 2 års leje kontrakt på lejligheden.

Der kan ske (sker) det at du ikke kan opsiges.

> Er flere på hinanden 2 års leje kontrakter at regne som helt særskilte
> kontrakter?

Nej. Det vil blive betragtet som en samlet kontraktperiode der
udløser din ret til at blive boende.

> Jeg har ingen grund til at nægte fraflytteles af lejligheden hvis
> udlejer vil sælge lejligheden, men vi vil gerne ha' styr på loven så
> der ikke er tvivl om reglerne.

Den grund kunne dukke op. Sådan en 'sikkerhed' kan udlejer ikke
bruge til noget som helst.

--
Bertel

Fra : Henrik Husted

Dato : 19-04-10 07:11

On Apr 19, 2:23 pm, Bertel Lund Hansen
<splitteminebrams...@lundhansen.dk> wrote:
<snip>

> Nej. Det vil blive betragtet som en samlet kontraktperiode der
> udløser din ret til at blive boende.

Æv, det kommer så til at betyde at jeg må flytte fra lejligheden.
Hvilket jeg ikke kan klage over, det vidste jeg jo allerede da jeg
indgik aftalen. Bare lidt træls da begge parter er villige til at lave
ny kontrakt såfremt ingen af os bliver dårligere stillet.

> Den grund kunne dukke op. Sådan en 'sikkerhed' kan udlejer ikke
> bruge til noget som helst.

Korrekt,jeg havde håbet vi kunne skrive os ud af det med en ny
kontrakt.

MVH

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-04-10 17:49

Henrik Husted skrev:

> [...]
> indgik aftalen. Bare lidt træls da begge parter er villige til at lave
> ny kontrakt såfremt ingen af os bliver dårligere stillet.

Min datter boede på samme måde i en lejlighed i 2 år.

Træls og træls. Det er en vigtig beskyttelse af lejernes
retttigheder der er på spil.

Jeg var i øvrigt ikke klar over at selv en 2-årig kontrakt kan
føre til uopsigelighed.

--
Bertel

Fra : Henrik Husted

Dato : 19-04-10 12:12

On Apr 19, 7:05 pm, "Jubii" <ju...@msn.com> wrote:
> "alexbo" <ale...@email.dk> skrev i meddelelsennews:4bcc47fb$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
<snip>
> Det kan han så blive tvunget til af huslejenævn.
> Jeg vil anbefale Henrik at få prøvet sagen ved huslejenævnet for at få
> en alm. lejekontrakt der ikke er tidsbestemt.

Nej, det kommer ikke på tale.
Jeg indgik kontrakten på de 2 år og det står jeg selvfølgelig ved, så
finder jeg hellere en anden lejlighed.
Men derfor er det stadig irreterende at man ikke kan lave en ny 2 års
kontrakt og "glemme" at den gamle kontrakt eksisterede.

MVH

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 21:41

"Henrik Husted" skrev

>Men derfor er det stadig irreterende at man ikke kan lave en ny 2 års
>kontrakt og "glemme" at den gamle kontrakt eksisterede.

Ja, det er for at forhindre lejemål på en række af tidsubestemte lejemål
hvor udlejer kan "true" med at ikke ville forlænge lejemålet.
Det ville betyde at ingen udlejer ville leje ud på alm. vilkår, hvor lejer
kan sige op men udlejer ikke kan opsige.

Det gør det så stort set umuligt at lave en aftale som du og udlejer ønsker,
du vil ikke være bundet uanset hvad du skriver under på.
Man kunne forestille sig at en samboende overtager lejemålet, at du flytter
og din sambo flytter ind, men et sådant arangement vil blive tilsidesat af
retten hvis du ønsker det.

Man kunne også forestille sig at du skriver en opsigelse som udlejer selv
kan udfylde når tid er, men jeg tror ikke den vil holde i retten hvis du
skifter mening, men det kan måske give udlejer en tiltro til at du vil
acceptere at flytte når lejligheden er solgt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jubii

Dato : 19-04-10 23:12

> [...]

Men derfor er det stadig irreterende at man ikke kan lave en ny 2 års
kontrakt og "glemme" at den gamle kontrakt eksisterede.

Så få dog lavet en standard lejekontrakt, kan købes i boghandelen.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-10 22:30

> Jeg har en 2 års leje kontrakt på en ejerlejlighed.
> Kontrakten udløber snart og jeg vil gerne blive boende hvilket
> fremlejer egentlig er helt okay med da de ikke ønsker at sælge
> lejligheden i det nuværende marked.

Hov, pas på her. Der er ikke tale om fremleje, men et ganske almindeligt
lejeforhold, og det kan sagtens være tidsbegrænset til f.eks. 8 år uden at
det udløser ret til at blive boende.

De 2 år gælder kun fremleje.

Mvh Maria

Fra : Jesper Lund

Dato : 20-04-10 14:17

Maria Frederiksen wrote:

> Hov, pas på her. Der er ikke tale om fremleje, men et ganske almindeligt
> lejeforhold, og det kan sagtens være tidsbegrænset til f.eks. 8 år uden
> at det udløser ret til at blive boende.

Hvis der er en reel begrundelse for tidsbegrænsningen..

At ejeren vil vente på bedre tider for at sælge er ikke en reel
begrundelse efter lejeloven.

--
Jesper Lund