færøske penge
Fra : Ukendt

Dato : 18-04-10 22:49

Kan en forretning nægte at modtage færøske penge for en vare - de er jo
trods alt det samme som "dansk" mønt. Hvad siger eksperterne her?

Fra : Kasper Demant

Dato : 18-04-10 23:06

Den 18-04-2010 23:49, . skrev:
> Kan en forretning nægte at modtage færøske penge for en vare - de er jo
> trods alt det samme som "dansk" mønt. Hvad siger eksperterne her?

Færøske pengesedler er ikke lovlige betalingsmidler i Danmark. En
forretning kan derfor afvise at modtage færøske pengesedler uden at
komme i fordringshavermora.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-10 00:07

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Færøske pengesedler er ikke lovlige betalingsmidler i Danmark. En
> forretning kan derfor afvise at modtage færøske pengesedler uden at komme
> i fordringshavermora.

Efter at have stillet spørgsmålet, søgte jeg lidt mere information om
emnet, og jeg forstår ingenting her.

Ifølge Wikipedia:

Færøske kroner (færøsk føroyska krónan) er valutaen på Færøerne.

Færøske kroner er ikke en uafhængig valuta, men almindelige danske
pengesedler med færøske motiver og de udstedes ligesom anden dansk valuta af
Danmarks Nationalbank. Mellem 2001 og 2005 blev den hidtil anvendte serie
erstattet af en ny serie med forbedret sikkerhed, der skulle beskytte mod
forfalskninger. Der bruges samme mønter som i resten af Danmark.

Eftersom færøske kroner ikke er en uafhængig valuta, findes der ingen
tilsvarende ISO 4217-kode. I stedet bruges blot ISO 4217-koden for danske
kroner, dvs. DKK.

Danske kroner kan vederlagsfrit veksles til færøske kroner og omvendt af
Danmarks Nationalbank. Selv om danske pengesedler ikke formelt set er
gyldigt betalingsmiddel på Færøerne, accepteres de alligevel dér i de fleste
situationer. I Danmark er kendskabet til færøske kroner til gengæld meget
småt; folk ved som regel ikke, at de har samme værdi som danske og at de kan
veksles vederlagsfrit. Derfor rådes folk, der rejser fra Færøerne, ofte til
at veksle deres pengesedler, inden de tager af sted for at undgå
komplikationer, da mange danske butikker ikke vil tage imod færøske sedler.

Og ifølge Nationalbanken:

Møntenheden er 1 króna, og værdiforholdet til danske pengesedler er 1:1. De
færøske sedler ombyttes i Danmark vederlagsfrit til danske sedler af
Nationalbanken, og danske sedler veksles ligeledes frit til færøske
pengesedler på Færøerne. Mønterne på Færøerne er de samme som i det øvrige
Danmark.

Og i http://www.logir.fo/foldb/lov/1949/0000248.htm står der noget lignende.

Til gengæld skriver den kongelige mønt noget andet:
http://www.governmentdebt.dk/DKM/DK/PresseDKM.nsf/d8a9f2b39990e07880256a3e004157b5/486b3f3f4124e64dc12575b4004b151b/$FILE/sedler_nyhedsbrev_dk.pdf

Så forvirringen er total: på den ene side hævdes det at det er dansk valuta,
blot med den forskel at trykningen foregår med færøsk tekst, at man kan
"veksle" dem i forholdet 1:1 i Danmark. Dernæst fremgår det at danske penge
anvendes på færøerne og vice versa i mindre grad. Men alligevel hedder det
at det ikke er lovlige betalingsmidler i de respektive områder af det danske
rige.

Vittigheden om at rejse til Århus og så huske træpengene, ligger lige for:
At man har et område af det danske rige hvor man ikke accepterer dansk mønt
og at man i Danmark ikke accepterer penge fra det ø-rige som stadigvæk er
dansk.
Det er meget underligt.

Jeg erindrer en folketingsdebat om emnet for en hel del år siden, men nåede
ikke at se resultatet. Det var noget med at grønlandske penge både skulle
kunne benyttes på færøerne og i det øvrige Danmark. Ved du noget om hvordan
det gik med det?

Fra : Kasper Demant

Dato : 20-04-10 10:48

Den 20-04-2010 01:07, . skrev:

> "Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev i meddelelsen

> Efter at have stillet spørgsmålet, søgte jeg lidt mere information om
> emnet, og jeg forstår ingenting her.

http://www.nationalbanken.dk/C1256BE2005737D3/side/Lovligt_betalingsmiddel/$file/KVO3_2006_lovligt35.pdf

Læs på s. 3. Det handler netop om emnet

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Preben

Dato : 19-04-10 05:19

Den 19.04.2010 kl. 01:05 skrev Kasper Demant <news@kwdemant.dk>:

> Færøske pengesedler er ikke lovlige betalingsmidler i Danmark. En
> forretning kan derfor afvise at modtage færøske pengesedler uden at
> komme i fordringshavermora.

Er du helt sikker på, at du anvender begrebet fordringshavermora korrekt i
denne sammenhæng?
http://www.retssal.dk/?page=emne&id=534&indexid=486
--
mvh/Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-04-10 11:02

Den 19-04-2010 06:19, Preben skrev:

> Er du helt sikker på, at du anvender begrebet fordringshavermora korrekt
> i denne sammenhæng?
> http://www.retssal.dk/?page=emne&id=534&indexid=486

Hej Preben
Ja. Det er jeg fuldstændig sikker på.

Fordringshavermora (eller mora creditoris) er når "fordringshaverens
forhold bevirker, at skyldneren hindres i at frigøre sig ved at præstere
sin ydelse" Bo Von Eyben, Juridisk Ordbog, 12. udgave

Udtrykket kan bruges ligegyldigt om din fordring er på penge eller på
realydelser, altså om du er real- eller pengekreditor.

Deponeringsloven ville heller ikke give mening hvis en
pengefordringshaver ikke kunne komme i fordringshavermora.

Jeg kan endvidere henvise til den rigtige juridiske litteratur om begrebet:
Ussing: alm del, 4. udg., s. 179ff
og Gomard: Obligationsret, 2. del, 3. udg., s. 245ff

Gomard skriver bl.a. på s. 249, at "en pengedebitor kan i tilfælde af
fordringshavermora deponere det skyldige beløb med frigørende virkning..."

Jeg ved godt at man skal passe på med at være så skråsikker i sin sag,
men jeg har udelukkende brugt det sidste års tid på formueret med
henblik på studiets største eksamen her om en måneds tid. Hvis ikke
begreberne er på plads der, bliver jeg aldrig jurist

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : Preben

Dato : 19-04-10 14:58

Den 19.04.2010 kl. 13:01 skrev Kasper Demant <news@kwdemant.dk>:

> [...]
> henblik på studiets største eksamen her om en måneds tid. Hvis ikke
> begreberne er på plads der, bliver jeg aldrig jurist

Vil det mao. sige, at begrebet også kan tages i anvendelse, hvis en
handlende nægter mig at købe varer for Matadorpenge?

--
mvh/Preben

Fra : Kasper Demant

Dato : 19-04-10 16:08

Den 19-04-2010 15:58, Preben skrev:

> Vil det mao. sige, at begrebet også kan tages i anvendelse, hvis en
> handlende nægter mig at købe varer for Matadorpenge?

Nej, så har du ikke forstået begrebet.
Hvis du forsøger at opfylde din obligationsretlige forpligtelse ved at
erlægge matadorpenge, så tilbyder du ikke korrekt opfyldelse.
Hvis du ikke tilbyder korrekt opfyldelse, så er det ikke
fordringshaverens forhold som bevirker din opfyldelseshindring og han er
ikke i fordringshavermora.

--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 16:49

"Preben" skrev

>Vil det mao. sige, at begrebet også kan tages i anvendelse, hvis en
>handlende nægter mig at købe varer for Matadorpenge?

Kasper skriver at:
"En forretning kan derfor afvise at modtage færøske pengesedler uden at
komme i fordringshavermora."

Så er det forvirrende at skrive at begrebet også kan tages i anvendelse, det
er jo netop ikke i anvendelse.
Færøske penge og matadorpenge er ligestillede med hensyn til at den
handlende ikke kommer i fordringshavermora ved at afvise.

De kommende Grønlandske sedler vil heller ikke være lovligt betalingsmiddel
i Danmark.

Nu er lovligt betalingsmiddel et dårligt udtryk synes jeg, som om at andet
er ulovligt, det er fuldt lovligt at modtage alle mulige valutaer eller
andre goder for den sags skyld, der er bare ikke noget lovgrundlag der
pålægger betalingsmodtager at acceptere dem.

mvh
Alex Christensen