Trillebør med u-oppusteligt hjul
Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-04-10 00:36

Jeg har 100 meter gammel tjørnehæk rundt om min grund, så en
trillebørlapning holder typisk højst et par dage (i hvert fald efter
hækklæpningstid). Jeg har derfor søgt i alle de byggemarkeder og
havecentre, jeg har i området (Bauhaus, Bilka, planteskolen, Silvan)
om det dog ikke kan lade sig gøre at finde en trillebør med massive
gummihjul eller lignende, der ikke er afhængig af luft. Det giver
naturligvis mindre kørekomfort og lidt besvær fra tid til anden, når
der er læs på, og man starter i en blød græsplæne, men dette vil
rigeligt opvejes af, at jeg typisk ikke har trillebør i en halv
havesæson, fordi jeg ikke gider mosle med lapninger hele tiden.

Har nogen set sådan et krapyl?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-10 01:07

On 20 Apr., 08:36, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:
> Jeg har 100 meter gammel tjørnehæk rundt om min grund, så en
> trillebørlapning holder typisk højst et par dage (i hvert fald efter
> hækklæpningstid).

Sådan én har vi også haft
Jeg klippede den én gang og så var det slut. Den blev rykket op og
kørt væk.
Jeg kan godt forstå man plantede sådan noget ved Torneroses slot

> Har nogen set sådan et krapyl?

Stark har dem i hvert fald.

Jeg er også meget glad for mit punkterfrie hjul på min trillebør.

--
Christian

Fra : Martin Bak

Dato : 20-04-10 08:22

> [...]

kørt væk.
Jeg kan godt forstå man plantede sådan noget ved Torneroses slot

Du kan muligvis bruge dette produkt:
http://www.p-lindberg.dk/Katalog/Maskiner_og_olie.aspx?GroupID=115&ArticleID=59072

Så bevarer du komforten med luftgummihjulet, samtidig med at du garderer dig
mod fremtidige punkteringer. Bemærk, det er ikke det samme som "dækpilot",
som nogle bruger til nødlapninger. Dette her er en forebyggende
foranstaltning.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-04-10 01:38

On 20 Apr., 09:06, "Christian B. Andresen" <t...@tiscali.dk> wrote:

> Sådan én har vi også haft
> Jeg klippede den én gang og så var det slut. Den blev rykket op og
> kørt væk.

Det er jo desværre ikke noget, man bare lige gør, når det er 100+
meter og man hverken har tid eller råd til en udskiftning. Men jeg
drømmer sommetider om, at den ikke er der mere. Kan bare heller ikke
helt overskue 5-10 år med alt for sparsom hæk.

Jeg kigger i Stark! Der er ovenikøbet en i kvarteret, jeg aldrig har
opdaget. Tak også til Martin for rådet med tætner.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-10 03:11

On 20 Apr., 09:38, Kevin Borbye Edelvang <edelv...@gmail.com> wrote:

> Det er jo desværre ikke noget, man bare lige gør, når det er 100+
> meter og man hverken har tid eller råd til en udskiftning.

Det er faktisk ikke så svært at få den væk, en rendegraver hvor
skovlen kan åbne som en mund.
Den kan gabe over næsten 2 m af gangen og rykker hele planten op med
rod. Det tog ikke 4 timer at få vores 50 m væk. Ring og hør en
anlægsgartner eller måske en maskinstation.

--
Christian

Fra : Max

Dato : 20-04-10 10:39

Hej Christian

> Det er faktisk ikke så svært at få den væk, en rendegraver hvor
> skovlen kan åbne som en mund.

Hvad koster det så at leje den kran der skal løfte
rendegraveren ind i haven og flytte den rundt ?

--
Mvh Max

Fra : Mogens

Dato : 20-04-10 11:34

Max wrote:

> Hvad koster det så at leje den kran der skal løfte
> rendegraveren ind i haven og flytte den rundt ?

Hække har ofte den egenskab at de står i skel, hvorfor det næppe er
nødvendigt at løfte rendegraveren ind i haven ;)

Fra : Max

Dato : 20-04-10 12:09

Hej Mogens

> Hække har ofte den egenskab at de står i skel, hvorfor det næppe er
> nødvendigt at løfte rendegraveren ind i haven ;)

Ja, men de kan også stå tæt op ad huse og garager, og meget
tit er der i gamle haver hvor man oftes støder på tjørnehække
mange træer og buske der kan spære vejen.

Max

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-10 04:37

On 20 Apr., 11:38, "Max" <max_j...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Christian

> Hvad koster det så at leje den kran der skal løfte
> rendegraveren ind i haven og flytte den rundt ?

Nu står hække jo tit ud til vejen så det er ikke sikkert det er et
problem.

--
Christian

Fra : Max

Dato : 20-04-10 12:10

Hej Christian

> Nu står hække jo tit ud til vejen så det er ikke sikkert det er et
> problem.

ja, men det er jo kun en af fire sider.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-10 12:19

Den 19/04-2010 klokken 23:36, skrev
Kevin Borbye Edelvang <edelvang@gmail.com>
i <2e32b872-5879-4475-b7a8-0abac1249dd5@d34g2000vbl.googlegroups.com>:

> [...]
> opvejes af, at jeg typisk ikke har trillebør i en halv havesæson, fordi
> jeg ikke gider mosle med lapninger hele tiden.

En af mine venner løste problemet ved at fjerne ventilkeglen, og derefter
pumpe hjulet fuldt med PU skum!
Han lærte også, at man ikke straks skulle fjerne PU beholderen - men vente
1 dags tid, til skummet var hærdet!!

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-04-10 05:42

On 20 Apr., 13:10, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> ja, men det er jo kun en af fire sider.

Netop. I mit tilfælde står 20 meter tilgængeligt fra fortovet, mens de
80 meter står inde i haven. Der er 1-2 meters. 1 meter fri. 2 meter,
hvis jeg ofrer vores fine ribsbusk og et stakit.

Bag garagen står der 10 meter, som man ville kunne fjerne manuelt
(noget af den kan nås fra naboen.

Men at fjerne den er ikke største problem for mig. Det værste er de
mange år det tager for en liguster at komme op i en nogenlunde højde.
Og vi har enorme hunde på hver side, som vi ikke ønsker ind i vores
haver (de kommer det somme tider alligevel, men det er med piv og hyl
pga tjørnehækken).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Martin Bak

Dato : 20-04-10 12:59

"Kevin Borbye Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Og vi har enorme hunde på hver side, som vi ikke ønsker ind i vores
> haver (de kommer det somme tider alligevel, men det er med piv og hyl

Vær du kun glad for din tjørnehæk. Den er smuk og kan hvis man er heldig
blomstre fint. Det er virkelig en skam, at disse flotte, og efterhånden
sjældne, gamle hække bliver slagtet af bekvemmelighedsgrunde, til fordel for
de kønsløse liguster. Tjørnehækken er slet ikke noget problem at klippe,
hvis man sørger for at den ikke får lov at blive for vild før man er der med
klipperen. Der er selvfølgelig problemet med punkteringer, men det er jo til
at løse.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Anders Majland

Dato : 20-04-10 14:09

> Vær du kun glad for din tjørnehæk. Den er smuk og kan hvis man er heldig
> blomstre fint. Det er virkelig en skam, at disse flotte, og efterhånden
> sjældne, gamle hække bliver slagtet af bekvemmelighedsgrunde

Jeg har også slagtet små 100meter af det stads - En næsten 3 meter høj og
1,5 meter bred en af slagsen.

Første år klippede vi den med motorsaven for at få lidt styr på den.
Derefter kunne den klippes lidt nemmere året efter men ikke uden blod sved
og tårer...

Den måtte så vige til fordel for udsigten. Nu står der en række surbær der
formentlig aldrig bliver så høje at de skal klippes ...

> Der er selvfølgelig problemet med punkteringer, men det er jo til at løse.

Udover havetraktor og trillebør går det også udover biler/mc. Der skal ikke
tabes mange tjørne inden de finder et bildæk at blive samlet op i ...

/A

Fra : Max

Dato : 20-04-10 12:54

Hej Kevin

> Har nogen set sådan et krapyl?

Måske sådan noget ?

http://www.okaydanmark.com/

Max

Fra : Armand

Dato : 20-04-10 14:37

Kevin Borbye Edelvang skrev:
> [...]
> rigeligt opvejes af, at jeg typisk ikke har trillebør i en halv
> havesæson, fordi jeg ikke gider mosle med lapninger hele tiden.

Har du ikke bemærket nogle hidsig-gule trillebørsdæk i byggemarkeder og
deres annoncer?
Dé er netop med punkterfri fuldskums-sæk og derfor sådanne at du søger!

--
Armand.

Fra : Ole V Jensen

Dato : 20-04-10 18:51

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Har du ikke bemærket nogle hidsig-gule trillebørsdæk i byggemarkeder og
> deres annoncer?

De fås også i sort.
Sådan to har jeg, et på hver sin trillebør, og de er fine at køre med.
De er ikke så hårde, og føles som rigtige hul med luft.
De er alle pengene værd.

Nu skal jeg bare have et sæt til min sækkevogn.

mvh
Ole-J

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-10 07:30

> De fås også i sort.
> Sådan to har jeg, et på hver sin trillebør, og de er fine at køre med.
> De er ikke så hårde, og føles som rigtige hul med luft.
> De er alle pengene værd.

Jeg har i gul, og den er ikke så god som et ordentlig luft hjul at kører
med. Men forretrækker den dog klart frem for de halvflade luft dæk jeg lejer
at kører med ;)

> Nu skal jeg bare have et sæt til min sækkevogn.

Dem har jeg også ha ha;)

Mvh Ove-J

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5036 (20100417) __________

http://www.eset.com

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 21-04-10 00:31

On 20 Apr., 15:36, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Har du ikke bemærket nogle hidsig-gule trillebørsdæk i byggemarkeder og
> deres annoncer?
> Dé er netop med punkterfri fuldskums-sæk og derfor sådanne at du søger!

Næh, synes ellers nok, jeg har været omkring. Tager lige en tur til.
Kan de så smides på den trillebør, jeg har i forvejen?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Ukendt

Dato : 21-04-10 07:33

> [...]

Næh, synes ellers nok, jeg har været omkring. Tager lige en tur til.
Kan de så smides på den trillebør, jeg har i forvejen?

Ja men er vist pænt dyrer. Au2parts har dem, var ihvert fald der jeg fik
mine.

Mvh Ove