Frosten har taget livet af mine Lavateraer
Fra : Helmuth

Dato : 19-04-10 01:09

Sidste år plantede jeg flere Lavateraer.
De ser nu desværre ud til at være "døde", sikkert p.g.a. frosten.
Jeg har ikke haft dækket dem til, hvad jeg nok burde ha' gjort.
MEN ... hvordan skulle jeg rent praktisk ha' gjort, altså dækket dem
til? Hvad skal der lægges på jorden - og ville det overhovedet ha'
gjort en forskel, den strenge vinter taget i betragtning?

Fra : tina hedeman

Dato : 19-04-10 10:04

hej

jeg har også mistet en laventera som jeg plantede sidste år og en
sommerfuglebusk. jeg tror v´den her vinter har været rimlig hård for
planterne og når de kom i jorden sidste år er det ikke sikkert de har fået
slået rod nok??

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-10 19:14

On Mon, 19 Apr 2010 00:08:33 -0700 (PDT), Helmuth
<helmuthmail@gmail.com> wrote:

> [...]
>til? Hvad skal der lægges på jorden - og ville det overhovedet ha'
>gjort en forskel, den strenge vinter taget i betragtning?

Hvis du er rigtig heldig kan den stadig nå at komme med skud helt fra
roden af. Men, så skal du nok være meget heldig :-/

Visne blade, lidt grangrene, ting derhenad ville nok være mine bedste
bud. Tit 'udvintrer' Lavatera ikke pga. frosten, men mere fordi jorden
de står i er for våd/fugtig, syntes jeg at kunne se rundt omkring. Og
hvis de plantes i efteråret, så er der stor risiko for de går til i
vinteren, det er bedre at plante først på sommeren.

Og så er der bare nogle steder hvor man ikke får dem til at trives
(overvintre i hvert fald), mens andre, andre steder, har meget mere held
med dem.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 19-04-10 22:27

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Visne blade, lidt grangrene, ting derhenad ville nok være mine bedste
> bud. Tit 'udvintrer' Lavatera ikke pga. frosten, men mere fordi jorden
> de står i er for våd/fugtig, syntes jeg at kunne se rundt omkring.

Min har stået udækket, og er frosset noget ned men kommer på det nederste
stykke med gode blade. Forrige år dækkede jeg omhyggeligt............. og
mistede den. Såøh?
Jeg mener det er svamp der tager dem, og så bliver det måske værre af
dækning. Jeg dækker i hvert fald ikke mere, efter at den overlevede denne
vinter. Anden mulighed er den type der frøsår sig(mindre blomster), den er
'udødelig'.

Jeg vil tage stiklinger hvert år af den storblomstrede, de gror villigt. Så
er der bedre odds.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen