Pudsning af væg
Fra : Hjorth78

Dato : 18-04-10 04:23

Hej

har et problem med væggen i opgangen. Den er skal pudses ned og gøres
klar til maling. Men hvordan gøre dette nemmeste når væggen er meget
"pigget".

Vi har snakket om en Giraf sliber kan gøre det? eller findes der andre
maskiner som kan gøre det bedre?

Se billeder her. http://picasaweb.google.dk/Hjorth78/Opgang#5461420788473159458

På forhånd tak.

Anders

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 19:25

--
Der er vel kun to muligheder.
Prøv med en sliber og noget grov kornet sandpapir. Hvis det ikke virker,

Sandspartel bliver du aldrig færdig med. Det skal tørre mega lang tid, og så
skal du slibe efter flere gange.

Tror faktisk det er hurtigst, bare at pudse væggen op.

En anden mulighed er faktisk også at prøve at se, om det er malet på noget
tapet. Så har du jo mulighed for at dampe det gamle af indenunder, hvorved
det nuprede følger med af.

Mvh
Mads K

Fra : Cykelsmeden

Dato : 22-04-10 21:21

Hjorth78 wrote:

> [...]
> "pigget".
>
> Vi har snakket om en Giraf sliber kan gøre det? eller findes der andre

Hm! Det ser, for mig, mest ud tilat det er en "behandlet" væg. Dermed
mener jeg at der ovenpå puds er påsmurt noget "filleragtigt" i et tykt
lag, hvori der med et værktøj er lavet struktur. En process der i 70-80
erne ikke var ualmindelig, og udført på forskellige måder, eks. med en
sprøjte af et stort hjul med fjederblikbørster som man roterede med et
håndsving hvorved den smadrede tyndflydende substans ud på væggen.
Det korte og lange er, at det kan være et dårligt underlag at få alm.
puds til at hænge på. Omvendt kan det være sultent at lægge sandspartel
på. kan du ikke finde et hjørne at prøve på?
Jeg ville nok overveje et rykke de ned med en grov skibe på en pudser,
og derefter finpudse med en fed strandsandsmørtel - men altså efter en
"afrivning"

finn

Fra : Martin Bak

Dato : 22-04-10 21:35

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i en meddelelse

> Hm! Det ser, for mig, mest ud tilat det er en "behandlet" væg. Dermed
> mener jeg at der ovenpå puds er påsmurt noget "filleragtigt" i et tykt
> lag, hvori der med et værktøj er lavet struktur.

Sikkert rigtigt. Jeg tror dog det er lavet med en langluvet malerrulle. Men
uanset, så prøv med en "hulmursten" som slibeklods. Tag simpelthen stenen og
rasp væggen mere jævn. Derefter burde den kunne sandspartles fin og glat.
Det virker overraskende godt.

--
Martin
www.martinbak.dk/