3 cylindre - jeres mening ?
Fra : Per

Dato : 18-04-10 14:12

Hej Ng !

Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.

I de tests jeg har læst - kan motorjournalisterne generelt set ikke lide 3
cylindrede motorer.

De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.

Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.

Kan man sige noget om at 3 cylindre er mindre holdbar end 4 - eller at de
har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide
dem ?

Mvh. Per

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-10 14:27

Per skriver:

> Det er kommet meget på mode at give små biler 3-cylindrede motorer.

Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)

> [...]
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Jeps, en 3 cylindret lyder ringest, en 6 cylindret dobbelt så godt og
en 12 cylindret endnu bedre.

> Jeg har da selv erfaring med 3-cylindrede motorer - godt nok til hhv. bil og
> båd - og jeg må sige at de begge både trak godt og havde en rigtig fed lyd.

Der har en "Nupo" 3L også - hvis man kan lide lyden...

Alt i alt er det en vanesag - ikke andet.

Klaus

Fra : Brian Sørup

Dato : 18-04-10 14:54

> Per skriver:

> Nåååh, du mener siden Lupo 3L -)

Mener du ikke Daihatsu Charade ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-04-10 15:24

Brian Sørup skriver:

> Mener du ikke Daihatsu Charade ?

Årrrh jo, den havde jeg helt glemt...

Klaus

Fra : Per

Dato : 21-04-10 13:43

Brian Sørup wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4BCB08AF.CE36C4CE@du.kan.finde.den...

> Mener du ikke Daihatsu Charade ?

Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%27s_Conduit_1988.jpg

Den var vist før Charaden....

Mvh. Per

Fra : Simon

Dato : 19-04-10 06:49

Sammenlignet med hvad? (ok ok, en 4-cyl, jeg ved det!)
. Normalt vil færre cyl = større cyl = kræfter ligger ved lavere omdr.
. Men vibrer måske mere end flere cyl. ja...
. På mc er Triumphs 3-cyl en FEED blanding af de gængse 4-cyl (finere
motorgang), og 2-cyl. (bedre bundtræk) - og de lyder kanongodt!

--
Simon

Fra : Armand

Dato : 19-04-10 13:48

Simon skrev:

> Sammenlignet med hvad? (ok ok, en 4-cyl, jeg ved det!)
> . Normalt vil færre cyl = større cyl = kræfter ligger ved lavere omdr.

Det er snarere længere slaglængde og deraf bedre 'tråd' => drejningsmoment!

Og grunden til at man gerne vil ned på 3 cylindre skyldes at den ideelle
cylindervolumen er på lige under 400ccm, og små-motorerne på omkring 1L
således vil virke (á økonomi) bedre end en firecylindret.

Egentlig skulle en tre-cylindret vibrere mindre end en fire-cylindret,
men det er tilsyneladende ikke tilfældet - Eller også er
motorjournalister bare ikke vant til så lave omdrejninger hhv.
stempelslags-frekvens :-/ Måske at mængden af diesel-biler med tiden
ændrer dén opfattelse.

--
Armand.
(Der ud fra sin motorcykelbaggrund synes at 3-cyl's lyder fedt)

Fra : alexbo

Dato : 19-04-10 08:25

"Per" skrev

> De støjer, ryster (vibrationer) og kræver mange omdrejninger - og lyder
> åbenbart ikke så godt altså jf. journalisterne.
>
> Hvad mener I - er der noget om snakken ?

Nej, støj og lyd er selvfølgelig svært at redegøre for.
En 3 cylindret har kun et stempel af gangen i dødpunkt, altså hvor et
stempel skifter retning, en 4 cylindret har alle 4 samtidig, der er ingen
grundt til at tro at en 3 cylindret skulle være sværere at gøre
vibrationsfri.
En 6 cylindret fine motorgang skyldes netop af stemplerne ikke er i dødpunkt
alle sammen samtidig, det er nærmest to 3 cylindret sat sammen.
En 3 cylindret med samme volumen som en 4 cylindret vil have større cylindre
og derfor af natur have effekten ved lavere omdrejningstal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Anders Majland

Dato : 19-04-10 09:16

> En 3 cylindret med samme volumen som en 4 cylindret vil have større
> cylindre
> og derfor af natur have effekten ved lavere omdrejningstal.

Læste engang noget om effektivitet kontra volumen. Det var konklusionen
noget om at ~400ccm var mest effektivt. men det var vist for sugemotorer ...

(Men kan ikke lige huske kilden)

Ud fra det giver det så ganske god mening at små motorer har færre cylindre

Husstanden har en 1600hdi på 4 cylindre og en 0,8cdi på 3. Tidliger har vi
haft en 1,2 benziner med 3 cylindre og en 2,0 og en 2, 2 benziner med 4.

Fra : Leo Jensen

Dato : 20-04-10 05:02

On 19 Apr., 14:48, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> Simon skrev:>>> De st jer, ryster (vibrationer) og kr ver mange omdrejninger - og lyder

> Det er snarere l ngere slagl ngde og deraf bedre 'tr d' => drejningsmoment!
>
> Og grunden til at man gerne vil ned p 3 cylindre skyldes at den ideelle
> cylindervolumen er p lige under 400ccm, og sm -motorerne p omkring 1L
> s ledes vil virke ( konomi) bedre end en firecylindret.

Nemlig ja. Mine biler er så begge lidt ved siden af med 301 cc og 540
cc pr cylinder

> Egentlig skulle en tre-cylindret vibrere mindre end en fire-cylindret,

Hvorfor dog ?? Husk på at du ikke kun har op- og nedbevægelser.

I den 3-cylindrede vil der være pauser mellem forbrændingspulserne,
som højst kan vare 180°, mens der er 240° imellem dem, dvs 60° pause
mellem hver gang der trædes i pedalerne.
Jeg vil mene at det er disse 'huller' i kraftforløbet som gør en 1-2-3
cyl motor rå i gangen. Træls i en bil og fedt på en MC, hvor man gerne
vil kunne mærke at der er liv i motoren.

MVH Leo

Fra : Benny

Dato : 20-04-10 14:50

On 18 Apr., 15:11, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide

Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
fået en del ros for.

Benny

Fra : ShutEye

Dato : 20-04-10 23:18

<klip>

>Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
>fået en del ros for.

Jojo. Men den føles nu som en mellemting mellem en MC en en "rigtig" bil i
motorgangen.
Ikke dermed sagt at den ikke gør hvad den skal!

Fra : KASO

Dato : 21-04-10 08:16

"Benny" <hojvaelde@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> dem ?

Toyotas Aygo fås med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu

Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
(som også bruges i Yaris 1.0).

De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
mange km.

Fiat er på vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden turbo):
http://bilmagasinet.dk/article/36044

Fra : Benny

Dato : 20-04-10 20:19

> Jojo. Men den føles nu som en mellemting mellem en MC en en "rigtig" bil i
> motorgangen.
> Ikke dermed sagt at den ikke gør hvad den skal!

Jeg har en Yaris Verso 1.5 (1500 med 107 HK). Den virker også som en
motorcykkel motor, men det tror jeg at kan tillægges VVTI motoren. Den
er stor set ligeglad med om der står 2000 eller 5500 på
ondrejningstællern. Momentet føles som det samme over hele området.

Benny

Fra : ShutEye

Dato : 21-04-10 10:59

> [...]
>er stor set ligeglad med om der står 2000 eller 5500 på
>ondrejningstællern. Momentet føles som det samme over hele området.

Men den er jo også 4-cylindret :)

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-04-10 05:40

On Apr 21, 9:16 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> Toyotas Aygo f s med en 1 liters 3 cylindret motor, og den har de nu
> f et en del ros for.
>
> Benny
> ---------------------------------------------------------------------------­----------
>
> Og ringen er dermed sluttet - det er nemlig en Daihatsu motor
> (som ogs bruges i Yaris 1.0).
>
> De gamle Daihatsu'er fra starten af 80'erne havde ry for at holde rigtigt
> mange km.
>
> Fiat er p vej (tilbage) med 2-cyl motorer (med/uden turbo):http://bilmagasinet.dk/article/36044- Hide quoted text -

Jeg har været ude at køre 3-cylindret Charade, og bortset fra at
motoren trak fint var det bestemt ingen opvisning i lækker motorgang.
På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og
vibrationsfrit...

Leo

Fra : KASO

Dato : 22-04-10 07:23

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]

På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og

Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
Jorden mens 2CV'en holdt på værksted

Den gamle Charade var ekstremt driftsikker og slidstærk + den gik langt på
literen, men derudover var der ikke meget interessant at sige om den. Vi har
haft et eksemplar - og jeg fik ondt i ryggen af sæderne, og lydniveauet var
(u)rimeligt højt udenfor bykørsel - men den var ganske stabil - hvis man
kunne holde rusten væk....

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-04-10 07:22

On Apr 21, 2:42 pm, "Per" <mes...@hotmail.com> wrote:

> Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/File:Wartburg_353_by_Hobson%27s_Conduit_...
>
> Den var vist før Charaden....
>
> Mvh. Per

Den har så i modsætning til en 3-cyl 4-takter overlappende
forbrændingsimpulser svarende til en R6 4-takter, så sådan en går skam
lækkert. Jeg har haft en 3-cyl Suzuki GT550 totakt, og den går i hvert
fald ikke som en Charade...
DKW, som Wartburg stammer fra, kaldte jo også deres modeller 3=6

Leo

Fra : Benny

Dato : 21-04-10 07:48

On 21 Apr., 13:40, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> På en skala fra 1-cylindret Briggs&Stratton til Rolls V12 ligger den
> kun lige over bunden. En 2CV (2-cyl boxer) går markant jævnere og

Ja. ja.

Med de Aygo'er på vejene, må der også være nogle her i gruppen, der
har en benziner.

Om det er en Charade motor tvivler jeg lidt på.

Mener ikke at Charaden var hverken 4 ventilet eller havde VVT-I.

En balanceaksel ville nok være at foretrække, men så bliver motoren
dyrer at lave og så kunne de lige så godt have lavet en 4 cylindret
motor.

Benny

Fra : KASO

Dato : 22-04-10 07:19

> [...]
> vibrationsfrit...

Ja. ja.

Med de Aygo'er på vejene, må der også være nogle her i gruppen, der
Eller C1 eller 107

Om det er en Charade motor tvivler jeg lidt på.
Det behøver du nu ikke - Toyota ejer Daihatsu - og har motoren derfra:
http://www.motorsiden.dk/Biltest/Toyota%20Aygo%20Plus.htm
"Maskineriet er en 3-cylindret benzinmotor, udviklet af Toyotas
datterselskab Daihatsu."
http://www.erhvervsbladet.dk/transport-logistik/danmarks-billigste-varebiler
"Daihatsu er i dag ejet af Toyota-koncernen og er specialist i at fremstille
små-biler. Kendt teknik

Bilmærket forsyner også andre bilproducenter med teknologi. For eksempel er
den tre-cylindrede benzinmotor i Cuore-modellen også at finde i
klassekammerater som Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo"

Fra : Leo Jensen

Dato : 21-04-10 09:05

On 21 Apr., 15:22, Leo Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:

> [...]
> fald ikke som en Charade...
> DKW, som Wartburg stammer fra, kaldte jo også deres modeller 3=6

Og den må jeg hellere selv korrigere: 2-takterens forbrændingspulser
varer jo ikke mere end 90-120° afhængigt af hvor højt
udstødningsporten er placeret, og dermed overlapper impulserne ikke i
en 3-cylindret totakter, men det er da tæt på...

Leo

Fra : Benny

Dato : 21-04-10 12:34

> [...]
> har dårligere moment eller lign. siden motor-journalisterne ikke kan lide

Jeg kan også huske at Bukhs 3 cylindrede gik underlig.
Bukh folkene løste en del af den urolige motorgang med et svinghjul på
samme vægt som en mindre bil.
Har prøvet at skifte et svinghjul på en sådan . 2 mand ku ikke løfte
hjulet.

Benny

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 21-04-10 21:34

On Wed, 21 Apr 2010 14:42:37 +0200, Per wrote:

> Kigger i så langt tilbage så husk også Wartburg 353 - to-takteren

> [...]

Jeg så faktisk en Charade i eftermiddags på Fasanvej, nummerplade KT et
eller andet. Tyder på en vis soliditet eller at der er nogen der passer
godt på deres bil...

--
Peter Dalgaard
Center for Statistics, Copenhagen Business School

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 01:00

> Til gengæld kørte Daihatsuen gerne nogle flere problemfri ture rundt om
> Jorden mens 2CV'en holdt på værksted

Der tager du helt fejl af 2CV'en. Den ruster og er konstrueret så
ukonventionelt, så gennemsnitsmekanikeren kan ikke lide dem, men den
er simpel og driftsikker. Driftstop er altså ikke lige det der plager
dem. Jeg har ikke været jorden rundt, men Sydfrankrig er da ikke noget
problem, og jeg er ret sikker på at der er flere 2CV'er, der faktisk
har kørt jorden rundt end Charader...

Jeg har endnu ikke været ude for ikke at kunne køre hjem i de 25 år
jeg har haft min 2CV årg 1975, og den kører stort set hver dag året
rundt. Startproblemer har jeg haft 2 gange pga defekt tændingslås, men
den kan udskiftes af perlegrusmekanikeren.

Jeg har haft den på værksted 5 gange på 25 år for udskiftning af
forhjulslejer 2x og styrebolte 3x. Olieskift, rust, bremser,
udstødning, drivakselmanchetter og den slags vedligeholdsarbejde
ordner jeg selv, men der går ikke mange timer om året med det...

MVH Leo

Fra : KASO

Dato : 22-04-10 09:30

> [...]

dem. Jeg har ikke været jorden rundt, men Sydfrankrig er da ikke noget
problem, og jeg er ret sikker på at der er flere 2CV'er, der faktisk

Utvivlsomt - og den er formentlig - trods alt - også mere komfortabel til
formålet

[...]

Jeg skal ikke kunne sige, hvor driftsikker en 2CV er i praksis - men jeg er
godt klar over, at den er mere stabil end det spinkle ydre antyder. Det var
også mere en reference til, at en Charade uproblematisk kunne køre
3-400.000km, hvilket jeg ikke er sikker på, at en 2CV klarer.

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-04-10 04:02

On Apr 22, 10:29 am, "KASO" <S...@nospam.invalid> wrote:

> [...]
> også mere en reference til, at en Charade uproblematisk kunne køre
> 3-400.000km, hvilket jeg ikke er sikker på, at en 2CV klarer.

Tja, motoren roterer 3000 omdrejninger på en kilometer i 4. gear, det
bliver så til en milliard omdrejninger på 333.333 km. Jeg er heller
ikke helt sikker på at der er så mange kilometer i motoren, men
200-250.000 km går de absolut uden problemer.

Manifolden kan gennemtære, gummitætninger bliver utætte hvis man ikke
bruger bilen og lejerne i motoren holder ikke evigt, hvis man sløser
med olieskift og samtidig mener at bundgas og 5.000 o/m er måden at
varme den op på.
Kørt og vedligeholdt bare nogenlunde fornuftigt er der masser af
kilometer i den, og glem ikke at den jo rent faktisk kører med
speederen ret tæt mod gulvet det meste af tiden, i hvert fald når man
er uden for byzone.

Leo

Fra : Lars G

Dato : 23-04-10 16:35
Fra : Benny

Dato : 23-04-10 13:25

On 23 Apr., 17:35, Lars G <lar...@gmail.com> wrote:
> Engine Smoothnesshttp://www.autozine.org/technical_school/engine/smooth1.htm

Han snakker også om balanceaksel i en 3 cylindret motor.

Han er heller ikke held vild med VWs W-motor, der er lavet for at
kunne lave en mange cylindret motor af billige materialer til
almindelige forbrugere der ikke har råd til titanium stempler og
plejlstænger.

Benny