Efeu hænger med hovedet
Fra : Kragelund

Dato : 18-04-10 08:35

Hej,

For et års tid siden satte jeg et rionethegn ud mod villavejen. Der er
plantet en masse efeu, og sidste år voksede de rigtigt godt. De største er
oppe i 180cm.

Nu hvor vinteren har sluppet sit tag, og alt det andet i haven begynder at
bevæge på sig, ser efeuen noget sløj ud. Der er masser af visne blade. Det
virker lidt som om at de sidste blade på en gren er visnet - dvs at det er
de blade der er længst væk fra rødderne der er ramt. Andre steder er det
større områder på grenene der er visne. Visse steder er bladene fine og
grønne. Samtidig ser bunden nogenlunde fin ud.

Henover vinteren har jeg gjort alt for at undgå at der blev saltet ind over
efeuen, men eftersom der er kommet en saltspreder sjælden gang i mellem, har
de jo nok fået lidt - kan det være det?

Jeg har ikke observeret nogle nye skud endnu.

Jeg tog lige et par billeder...

http://kortlink.dk/7pa4
http://kortlink.dk/7pa5
http://kortlink.dk/7pa6

Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe den på vej? Skal den have noget
gødning? Godt med vand? Tålmodighed? Eller?

Målet er jo selvfølgelig at få efeuen op af hegnet i en fart

På forhånd tak!

Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-10 11:55

On Sun, 18 Apr 2010 09:35:04 +0200, "Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk>
wrote:

> [...]
>større områder på grenene der er visne. Visse steder er bladene fine og
>grønne. Samtidig ser bunden nogenlunde fin ud.

Bunden har nok været dækket af sne, toppen, som har været i fri luft, er
tørret ud.

>Henover vinteren har jeg gjort alt for at undgå at der blev saltet ind over
>efeuen, men eftersom der er kommet en saltspreder sjælden gang i mellem, har
>de jo nok fået lidt - kan det være det?

Jeg tror det ikke. Det er vind og sol, samt frossen jord, som har gjort
at toppen er tørret ud/blevet sveden.

>Jeg har ikke observeret nogle nye skud endnu.

Det er også lige tidligt nok.

>Jeg tog lige et par billeder...
>
>http://kortlink.dk/7pa4
>http://kortlink.dk/7pa5
>http://kortlink.dk/7pa6

Grenene ser fine ud, knopperne er der og de skal nok komme når der
kommer lidt mere varme. Der kan godt gå et par uger inden der for alvor
sker noget.

>Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe den på vej? Skal den have noget
>gødning? Godt med vand? Tålmodighed? Eller?

Tålmodighed, en smule gødning og vand hvis ikke der kommer regn.
De gamle svedne blade bliver selvfølgelig ikke flotte igen, men når de
nye skud kommer, så vil det hele ret hurtigt blive grønt og flot igen.

>Målet er jo selvfølgelig at få efeuen op af hegnet i en fart

Endnu en grund til lidt gødning
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Kragelund

Dato : 18-04-10 14:06

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen
> On Sun, 18 Apr 2010 09:35:04 +0200, "Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk>
> wrote:
> Bunden har nok været dækket af sne, toppen, som har været i fri luft, er
> tørret ud.

Ganske rigtigt! Det er måske helt normalt at efeu reagerer sådan hvert
forår, eller skyldes det samspillet imellem en meget kold/lang vinter, hvor
planterne har siddet ubeskyttet på et nyt hegn i vinden.

> Grenene ser fine ud, knopperne er der og de skal nok komme når der
> kommer lidt mere varme. Der kan godt gå et par uger inden der for alvor
> sker noget.

Ok, så er jeg jo bare for utålmodig

> [...]
> De gamle svedne blade bliver selvfølgelig ikke flotte igen, men når de
> nye skud kommer, så vil det hele ret hurtigt blive grønt og flot igen.

Sidste år brugte jeg en billig flydende drivhusgødning, for at undgå at der
ikke var nogle af de nye planter der blev svedet af. Er det hensigtsmæssigt
at fortsætte med lignende, eller kan man lige så godt skifte til en
'almindelig npk gødning i pilleform?

mvh
Jakob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-10 15:18

On Sun, 18 Apr 2010 15:05:30 +0200, "Kragelund" <rek@REMOVEkelmek.dk>
wrote:

>Ganske rigtigt! Det er måske helt normalt at efeu reagerer sådan hvert
>forår, eller skyldes det samspillet imellem en meget kold/lang vinter, hvor
>planterne har siddet ubeskyttet på et nyt hegn i vinden.

Den lange hårde vinter med frost har i hvert fald ikke gjort det bedre.
Jeg vil endda sige at dine efeu ser fine ud i forhold til heroppe. Her
ville de nok mange steder se ud som dine efter en almindelig vinter.

Stedsegrønne planter, som f.eks efeu, fordamper altid lidt vand fra
bladene, også om vinterne. Er jorden frosset, så kan de ikke få nyt vand
op som erstatning, og så visner bladene.

>Ok, så er jeg jo bare for utålmodig

Indtil videre i hvert fald

> [...]
>ikke var nogle af de nye planter der blev svedet af. Er det hensigtsmæssigt
>at fortsætte med lignende, eller kan man lige så godt skifte til en

Jeg ville gå over til almindelig npk. Og bruge det 2, måske 3 gange hen
over sæsonen.
Drivhusgødningen er sådan set fin nok, men det er en 'hvergangsgødning',
dvs den skal gives måske en gang om ugen hvis det skal hjælpe noget.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/