Funktionær og opsigelse
Fra : Henning Lund

Dato : 17-04-10 15:56

Hvordan er det med opsigelse når man er ansat under
funktionærloven?
Hvis jeg finder et andet job og siger op, har jeg 1 mdr´s
opsigelse.
Må jeg stoppe omkring opsigelsesdagen og bruge den opsparede
afspadsering jeg har?
Overarbejde skal bruges som afspadsering iflg. min kontrakt og
udbetales altså ikke.
Henning Lund
http://www.tjae.dk/

Fra : Jesper Lund

Dato : 17-04-10 16:04

Henning Lund wrote:

> Hvordan er det med opsigelse når man er ansat under funktionærloven?
> Hvis jeg finder et andet job og siger op, har jeg 1 mdr´s opsigelse.

Ja, efter funktionærloven har du 1 måneds opsigelse til udgangen af en
måned. Hvis der ikke er aftalt andet.

> MÃ¥ jeg stoppe omkring opsigelsesdagen og bruge den opsparede
> afspadsering jeg har?
> Overarbejde skal bruges som afspadsering iflg. min kontrakt og udbetales
> altså ikke.

Disse ting er ikke reguleret af funktionærloven, så her må du kigge på
din ansættelseskontrakt eller din overenskomst (hvis der er en sådan).

Du kan næppe selv bestemme at stoppe en bestemt dag, da din arbejdsgiver
har ledelsesretten, også i opsigelsesperioden.

--
Jesper Lund

Fra : Henning Lund

Dato : 17-04-10 16:22

Jesper Lund <usenet@jesperlund.com> skrev:

> Disse ting er ikke reguleret af funktionærloven, så her må du
> kigge på din ansættelseskontrakt eller din overenskomst (hvis
> der er en sådan).

Intet nævnt i kontrakten og der er ingen overenskomst.

Henning Lund
http://www.tjae.dk/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/

Fra : Leo Havmøller

Dato : 18-04-10 06:12

> Du kan næppe selv bestemme at stoppe en bestemt dag, da din arbejdsgiver
> har ledelsesretten, også i opsigelsesperioden.

Hvad skulle arbejdsgiveren gøre ved det? Fyre ham pga. udeblivelse?

Leo Havmøller

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 18-04-10 08:49

On Sun, 18 Apr 2010 07:12:25 +0200, Leo Havmøller
<rtxleh@nospam.nospam> wrote:

>Hvad skulle arbejdsgiveren gøre ved det?
Kræve en økonomisk kompensation for det tab han måtte lide pga.
arbejdstagers udeblivelse.

Han kan jo også fortælle den nye arbejdsgiver om arbejdstagers
"fortræffeligheder", hvis han finder ud af hvem den nye arbejdsgiver
er.

/Hans

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 17-04-10 19:54

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> wrote in message

> Overarbejde skal bruges som afspadsering iflg. min kontrakt og
> udbetales altså ikke.

Har du krav på at afspadsere overarbejde eller blot ikke mulighed for at få
det udbetalt?

Fra : Henning Lund

Dato : 18-04-10 09:35

Uffe Kousgaard wrote:

> Har du krav på at afspadsere overarbejde eller blot ikke
> mulighed for
> at få det udbetalt?

Krav på

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 19-04-10 07:20

"Henning Lund" <dendurikke@denne.mailadresse> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg har?
> Overarbejde skal bruges som afspadsering iflg. min kontrakt og udbetales

Din tillidsmand kender reglerne for præcis din overenskomst.

Det er nemmest at spørge ham.

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-10 09:21

Tomtomog meget tom wrote:

> Din tillidsmand kender reglerne for præcis din overenskomst.
>
> Det er nemmest at spørge ham.

Jeg har været funktionæransat i mange år, og jeg har aldrig haft en
tillidsmand.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Henning Lund

Dato : 19-04-10 12:53

Tomtomog meget tom wrote:

> Din tillidsmand kender reglerne for præcis din overenskomst.
>
> Det er nemmest at spørge ham.

Han findes ikke.

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 19-04-10 13:46

"Henning Lund" <hlFJERNDETTE@vestvejr.dk> skrev i en meddelelse

> Han findes ikke.
>
> --
> mvh
> Henning Lund
> www.tjae.dk

Har I ingen tillidsmand kan fagforeningen kontaktes. De har styr på den
slags.

Fra : Gamle

Dato : 19-04-10 13:46

Henning Lund wrote:

> Han findes ikke.

Hvad med din fagforening?

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 19-04-10 14:55

Gamle wrote:

> Hvad med din fagforening?
>
> Mvh.
> Torben

Jeg har ikke spurgt da jeg troede der var et svar at hente her

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Gamle

Dato : 19-04-10 15:09

Henning Lund wrote:

> Jeg har ikke spurgt da jeg troede der var et svar at hente her

Det var derfor jeg først hoppede på nu.

Mvh.
Torben

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-10 18:13

Henning Lund wrote:

> Jeg har ikke spurgt da jeg troede der var et svar at hente her

Der er altid nogle få i gruppen som snakker im tillidsmænd og
fagforeninger. De fatter ikke at mange funktionærarbejdspladser ikke har
tillidsmænd, og at man som funktionær ikke behøver være medlem af en
fagforening.

Jeg er f. eks. kun medlem af en arbejdsløshedskasse.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 19-04-10 20:58

On Mon, 19 Apr 2010 19:13:27 +0200, "Erik Olsen"
<erik.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Der er altid nogle få i gruppen som snakker om tillidsmænd og
>fagforeninger
Ja og derfor er det smart at formulerer sine indlæg således at der
ikke kan komme automat reaktion så som "Har du spurgt din
tillidsmand/fagforening ?" og "Det ved din tillidsmand/fagforening".

Men derudover at det ganske fornuftigt at henvende sig til
tillidsmand/fagforening når der er noget arbejdsplads relateret man
ønsker svar på, hvis man har den mulighed.

>De fatter ikke at mange funktionærarbejdspladser ikke har
>tillidsmænd
Der er altså ingen sammenhæng mellem om en arbejdsplads har
funktionærarbejdspladser (eller ej) og så om der er tillidsmænd eller
ej.

> og at man som funktionær ikke behøver være medlem af en
>fagforening.
Det har da intet med funktionær status at gøre om man behøver, eller
ikke behøver at være medlem af en fagforening, det er jo i bund og
grund et personligt individuelt valg om man er medlem af en
fagforening.

Det er nogle flotte generaliseringer du kommer med, men hvad er det du
prøver at forklare ?

/Hans

Fra : Erik Olsen

Dato : 19-04-10 19:22

Hans Kjaergaard wrote:

> Det er nogle flotte generaliseringer du kommer med, men hvad er det du
> prøver at forklare ?

At den generelle automatreaktion om tillidsmænd og fagforsteninger er
idiotisk.

Fra : Tomtomog meget tom

Dato : 20-04-10 07:07

"Erik Olsen" <erik.olsen@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse

> At den generelle automatreaktion om tillidsmænd og fagforsteninger er
> [...]

Hvorfor er den idiotisk ?

Hvis jeg har et fagligt spørgsmål vil det da være naturligt af spørge min
tillidsmand eller fagforening som kender de præcise aftaler der er indgået
med arbejdsgiverne, i stedet for at spørge i denne gruppe der kun kan udtale
sig generelt eller skal til at sætte sig ind i sagen.

Er man ikke medlem af en fagforening, kan man selv læse overenskomsterne der
ligger frit tilgængelige og har man faglige problemer findes der advokater
med speciale i dette.

Så hvorfor er det så idiotisk ?

Og til sidst hvorfor skulle dem der betaler til fagforeningen og derved til
varetagelse af lønmodtagernes interesse dog hjælpe dem der vælger ikke at
være med ? Det ville netop være idiotisk.
Når man har vælgt ikke at være med i en fagforening bør man tage
konsekvensen og ikke benytte de goder fagforeningerne har op på
barselsområde, løn, ferie, opsigelses perioder osv.
I stedet klynker de over deres problemer med deres arbejdsgiver - de skal
bare være glade for de har fået alle de goder uden selv at bidrage. Og jeg
sagde ikke nasserøve.

Fra : Gamle

Dato : 20-04-10 16:42

Henning Lund wrote:
> [...]
> afspadsering jeg har?
> Overarbejde skal bruges som afspadsering iflg. min kontrakt og

Hej Henning.

Måske er der noget hér du kan bruge
http://www.jobzonen.dk/For%20virksomheder/Inspiration/Gode%20raad/Opsigelse/Opsigelse.aspx

klippet herfra langt nede i teksten, under overarbejde

Hvis opsparet overarbejde, som er beordret af arbejdsgiveren, ikke kan
afspadseres inden medarbejderens fratræden, skal arbejdsgiveren som
udgangspunkt betale herfor, uanset om det ellers har været reglen, at
overarbejde skulle afspadseres.

Jeg kan ikke rigtig finde lige netop dit problem.

Mvh.

Torben

Fra : Gamle

Dato : 20-04-10 18:04

Gamle wrote:
> [...]
> overarbejde skulle afspadseres.
>

> Jeg kan ikke rigtig finde lige netop dit problem.

http://www.e-pages.dk/businessdanmark/109/25 §16

Mvh.
Torben

Fra : Henning Lund

Dato : 21-04-10 07:36

Gamle wrote:
> http://www.e-pages.dk/businessdanmark/109/25 §16
>

> Mvh.
> Torben

Takker for info Torben

Henning Lund
www.tjae.dk

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 30-04-10 09:04

Tomtomog meget tom skrev

> Er man ikke medlem af en fagforening, kan man selv læse overenskomsterne

En stor del gælder kun hvis AG er med i en arbejdsgiverforening

> Når man har vælgt ikke at være med i en fagforening bør man tage
> konsekvensen og ikke benytte de goder fagforeningerne har op på
> barselsområde, løn, ferie, opsigelses perioder osv.

Stop lige en halv
Den alm barselsorloven er bestemt ved lov (Sygedagpengeloven)
Lønnen er betydeligt nemmere at forhandle sig til
De 5 ugers ferie er bestemt ved lov (Ferieloven)
Opsigelsesperioderne er bestemt ved lov (Funktionærloven)

Nogen overenskomster giver så nogle ekstra goder oveni men ikke hvis
AG ikker medlem af en arbejdsgiverforening så står man udenfor

> I stedet klynker de over deres problemer med deres arbejdsgiver - de skal
> bare være glade for de har fået alle de goder uden selv at bidrage.

Jeg har arbejdet i 10 år uden at have fået del i de ekstra goder du
har omtalt selvom jeg har betalt til HK
Betyder det så at jeg får ekstra nu hvor jeg igen er dækket af en HK
overenskomst?

Kunne HK hjælpe mig vedr "ny løn" for 12 år siden? Nej afdelingen
anede ikke hvad det var
Kunne tillidskvinden hjælpe? Nej hun skulle ikke have fingrene i
maskinen

Kunne HK hjælpe da jeg blev fyret for halvandet år siden pga
nedskæringer, nej - jeg skulle først være reelt ledig
Kunne HK hjælpe vedr spørgsmål om lønudbetalinger i
fritstillingsperioden, nej de gav et forkert svar, måtte have fat i
hovedkontoret flere gange. Det var da heldigt AG kendte reglerne ...

Nu står jeg så i Prosa men arbejder under HK's overenskomst - smart
ikke

Fri mig for alt det ævl vedr fagforeningerne, det er sgu næsten til at
brække sig over :(

- Peter

Fra : Erik Olsen

Dato : 30-04-10 16:34

Peter Lykkegaard wrote:

> Kunne HK hjælpe mig vedr "ny løn" for 12 år siden? Nej afdelingen
> anede ikke hvad det var
> Kunne tillidskvinden hjælpe? Nej hun skulle ikke have fingrene i
> maskinen

Præcis min oplevelse med I-S (nu IDA) for 20 år siden. Efter at have
deltaget i en generalforsamling i lokalafdelingen (Århus) meldte jeg mig
ud.