/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ændring af styr på Yamaha XJ 600
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-10 10:08

Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle model.
På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende kørestilling. På
"den nye" er det lidt mere problematisk. Styret har ikke det samme ekstra
led, og afstanden fra sæde til styr er nok også lidt længere.

Jeg har flere gange set samme model med et "almindeligt styr", uden dog at
lægge så meget mærke til det, for da havde jeg jo ikke problemet. Kan man
købe nogen risere, der passer på de oprindelige stråler, eller skifter man
hele den øverste gaffelbro? Eller måske noget helt tredje? Jeg har ikke
sådan lige adgang til dreje/fræseudstyr, ellers ville jeg nok lave noget
selv. Det skulle jo helst ikke koste lige så meget som cyklen.

Jeg er ikke nået til det endnu, men har overvejet om man kunne bytte de to
styrender. Umiddelbart set ville det kunne rykke styret en del centimeter
bagud, men jeg kan ikke gennemskue, om det så vil kunne være der for tanken.
Er der nogen, der har prøvet det, og ved om det kan lade sig gøre?

--
Hilsen Ole Axelsen. (5771)


 
 
Angela Christensen (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Angela Christensen


Dato : 18-04-10 13:59

On 17 Apr., 11:07, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
wrote:
> Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle model.
> På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende kørestilling. På
> "den nye" er det lidt mere problematisk. Styret har ikke det samme ekstra
> led, og afstanden fra sæde til styr er nok også lidt længere.

> Jeg har flere gange set samme model med et "almindeligt styr", uden dog at
> lægge så meget mærke til det, for da havde jeg jo ikke problemet. Kan man
> købe nogen risere, der passer på de oprindelige stråler, eller skifter man
> hele den øverste gaffelbro? Eller måske noget helt tredje? Jeg har ikke
> sådan lige adgang til dreje/fræseudstyr, ellers ville jeg nok lave noget
> selv. Det skulle jo helst ikke koste lige så meget som cyklen.
>
> Jeg er ikke nået til det endnu, men har overvejet om man kunne bytte de to
> styrender. Umiddelbart set ville det kunne rykke styret en del centimeter
> bagud, men jeg kan ikke gennemskue, om det så vil kunne være der for tanken.
> Er der nogen, der har prøvet det, og ved om det kan lade sig gøre?
>
> --
> Hilsen Ole Axelsen. (5771)

Ud fra din beskrivelse er det lidt svært at forestille sig, hvordan
"systemet" er opbygget. Når du nævner "ekstra led" tyder det på at du
har kørt en 31A-900, da de senere modeller, 58-L og 4BB, kun kan
justeres ét sted, nemlig ved "strålerne".

En god ressource til Xj-viden er http://xjfahrer.diskutieren.net/ -
forudsat naturligvis at man er hjemme i det tyske (prøvede en søgning
på "Lenker" i "Umbauten/XJ 600 3KN 51J" og der er 10 hits ang. styr/
ombygning/Superbikestyr mv.)

Mvh. Finn



Armand (18-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 18-04-10 22:20

Angela Christensen skrev:
> On 17 Apr., 11:07, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
> wrote:
>> Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle model.
>> På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende kørestilling. På
>> "den nye" er det lidt mere problematisk. Styret har ikke det samme ekstra
>> led, og afstanden fra sæde til styr er nok også lidt længere.
>
>> Jeg har flere gange set samme model med et "almindeligt styr", uden dog at
>> lægge så meget mærke til det, for da havde jeg jo ikke problemet. Kan man
>> købe nogen risere, der passer på de oprindelige stråler, eller skifter man
>> hele den øverste gaffelbro? Eller måske noget helt tredje? Jeg har ikke
>> sådan lige adgang til dreje/fræseudstyr, ellers ville jeg nok lave noget
>> selv. Det skulle jo helst ikke koste lige så meget som cyklen.
>>
>> Jeg er ikke nået til det endnu, men har overvejet om man kunne bytte de to
>> styrender. Umiddelbart set ville det kunne rykke styret en del centimeter
>> bagud, men jeg kan ikke gennemskue, om det så vil kunne være der for tanken.
>> Er der nogen, der har prøvet det, og ved om det kan lade sig gøre?
>>
> Ud fra din beskrivelse er det lidt svært at forestille sig, hvordan
> "systemet" er opbygget. Når du nævner "ekstra led" tyder det på at du
> har kørt en 31A-900, da de senere modeller, 58-L og 4BB, kun kan
> justeres ét sted, nemlig ved "strålerne".
>
> En god ressource til Xj-viden er http://xjfahrer.diskutieren.net/ -
> forudsat naturligvis at man er hjemme i det tyske (prøvede en søgning
> på "Lenker" i "Umbauten/XJ 600 3KN 51J" og der er 10 hits ang. styr/
> ombygning/Superbikestyr mv.)
>
Jeg kan godt huske de dengang smarte justerbare 'løse' styrender, der
til dels var et plagiat af det multi-justerbare Tomaselli-styr der var
kendt fra laverda'erne. I modsætning til forbilledet synes fortandingen
dog lidt grov til egentligt at kunne bruges som solid fixering af
styrenden i den ene brugbare position, og er vel også grunden til at man
senere droppede det ekstra knæk :-/

Problemet er nok at 600'eren er en anelse mere sportslig udlagt og
derfor medfører en anelse mere liggende kørestilling. Men det er da
enkelt at dreje styret helt til den ene side og dér vurdere om der er
plads til at styret rykkes de 3-4cm tilbage, som bliver effekten af at
bytte om på styrenderne!

Det er let at finde de dobbelt-justerbare XJ900 styr på Ebay:
På den tyske side findes et par til 19Euro pr. side + forsendelse,
hvilket er småpenge i forhold til markedets clip-on alternativer :-|
På annonce-billederne ser 900-styrene ikke ud til at være hverken højere
eller mere tilbagetrukne end 600'erens, så hvad angår afstanden frem til
styret tror jeg ikke at noget vil ændres i forhold til dem du har nu :-/
Tag evt. rundt til MC-møder (á Karoline v. Middelfart d. sidste søndag i
måneden eller Malerklemmen v. Borup søndagen efter) og gense 900'ere med
det dobbelte knækstyr for at bekræfte erindringen eller ligefrem måle
forskellen!

--
Armand.

Western (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Western


Dato : 19-04-10 09:33

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev



> Jeg kan godt huske de dengang smarte justerbare 'løse' styrender, der
> til dels var et plagiat af det multi-justerbare Tomaselli-styr der var
> kendt fra laverda'erne.


Og her husker du vist forkert Armand, for det såkaldte Laverda-styr var
ikke et Tomaselli, men et Brevettato.


--

Leif Westen



Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 11:54

Western skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
>
>
>> Jeg kan godt huske de dengang smarte justerbare 'løse' styrender, der
>> til dels var et plagiat af det multi-justerbare Tomaselli-styr der var
>> kendt fra laverda'erne.
>
>
> Og her husker du vist forkert Armand, for det såkaldte Laverda-styr var
> ikke et Tomaselli, men et Brevettato.
>
>
Du har sq ret:
<http://www.ducati.ms/gallery/showimage.php?i=5748>
Billedet fik mig til at gribe mit digicam i trods og gå i kælderen for
at foto-dokumentere dét jeg har liggende - Men dét viste sig at være
spildt arbejde

--
Armand.

p.jarnbak (19-04-2010)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 19-04-10 12:15

>>
> Jeg kan godt huske de dengang smarte justerbare 'løse' styrender, der til
> dels var et plagiat af det multi-justerbare Tomaselli-styr der var kendt
> fra laverda'erne. I modsætning til forbilledet synes fortandingen dog lidt
> grov til egentligt at kunne bruges som solid fixering af styrenden i den
> ene brugbare position, og er vel også grunden til at man senere droppede
> det ekstra knæk :-/

På xj900(83-84) styret,kunne man justere det stort set trinløst.I modsætning
til Tomaselli styret,havde xj900 styret en mellem "skive" med forskellige
antal
tænder på over og under side.Det betød at man kunne justere en tand frem på
den ene side og en tand tilbage på den anden side,hvilket gav en ganske
lille ændring.
Desvære blev det også sparet væk sammen med ventileret skiver, forgaffel med
anti-dive
(der faktisk virkede med 10w-50 olie i)og de multijusterbare bagdæmpere.Man
fik
så lidt flere kubik og 1 hk+lidt moment til gengæld.
M.v.h. Palle.
Som fik xj900 på gaden samme dag som bakken skulle åbne 1983.



Ukendt (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-04-10 17:28

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bcb7740$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Angela Christensen skrev:
>> On 17 Apr., 11:07, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
>> wrote:
>>> Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle
>>> model.
>>> På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende kørestilling.
>>> På

>> Ud fra din beskrivelse er det lidt svært at forestille sig, hvordan

>
> Problemet er nok at 600'eren er en anelse mere sportslig udlagt og

Jeg har fundet nogen risere fra en XT 600. Med lidt tilpasning giver det
mulighed for at bruge et almindeligt styr efter eget valg, så jeg kan prøve
mig lidt frem.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.


Armand (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-04-10 21:31

Ole Axelsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bcb7740$0$56783$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Angela Christensen skrev:
>>> On 17 Apr., 11:07, "Ole Axelsen" <oleaxelsen ( a ) stenstrupmail.dk>
>>> wrote:
>>>> Jeg har lige skiftet fra en XJ 900 til en XJ 600, begge af den gamle
>>>> model.
>>>> På 900-eren kunne styret justeres så jeg fik en passende
>>>> kørestilling. På
>
>>> Ud fra din beskrivelse er det lidt svært at forestille sig, hvordan
>
>>
>> Problemet er nok at 600'eren er en anelse mere sportslig udlagt og
>
> Jeg har fundet nogen risere fra en XT 600. Med lidt tilpasning giver det
> mulighed for at bruge et almindeligt styr efter eget valg, så jeg kan
> prøve mig lidt frem.
>
>

Er dét jvf. et trick fra den linkede tyske site?
For XJ'eren har jo netop ikke almindelige styrholdere som der kan
monteres riser's på!?
Fortæl-fortæl!

--
Armand.

Ukendt (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-04-10 16:02

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bccbd8f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ole Axelsen skrev:

> Er dét jvf. et trick fra den linkede tyske site?

Nej, det er ikke derfra. Der er en der har billeder af, hvor det
tilsyneladende er lavet i nogenlunde samme retning med stumper fra en CX
500, men jeg havde ikke set det før nu.
http://xjfahrer.diskutieren.net/ftopic5218.html
Fed hjemmeside forøvrigt. Den vil jeg da helt sikkert kunne få mange gode
timer til at gå med at tolke mig igennem.

> For XJ'eren har jo netop ikke almindelige styrholdere som der kan monteres
> riser's på!?
> Fortæl-fortæl!

Jeg kan lettere fortælle om det når jeg er færdig. Stumperne er købt via
Ebay, og er ikke dukket op endnu, så jeg har ikke fået det skruet sammen.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.


Armand (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-04-10 19:30

Ole Axelsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bccbd8f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ole Axelsen skrev:
>
>> Er dét jvf. et trick fra den linkede tyske site?
>
> Nej, det er ikke derfra. Der er en der har billeder af, hvor det
> tilsyneladende er lavet i nogenlunde samme retning med stumper fra en CX
> 500, men jeg havde ikke set det før nu.
> http://xjfahrer.diskutieren.net/ftopic5218.html
> Fed hjemmeside forøvrigt. Den vil jeg da helt sikkert kunne få mange
> gode timer til at gå med at tolke mig igennem.
>
Og med dét talesprog på skrift kan det blive en nærmest umulig opgave at
tyde v.h.a. ordbøger på papir eller nettet

>> For XJ'eren har jo netop ikke almindelige styrholdere som der kan
>> monteres riser's på!?
>> Fortæl-fortæl!
>
> Jeg kan lettere fortælle om det når jeg er færdig. Stumperne er købt via
> Ebay, og er ikke dukket op endnu, så jeg har ikke fået det skruet sammen.
>
Lyder spændende.
Jeg håber ikke at du er hoppet på kun at anskaffe dig en alternativ øvre
gaffelbro - Der er alt for mange parametre der kan variere mellem de tre
huller der er i sådan en:
For diameteren for teleskoperne skulle det være enkelt at sikre sig
match; men med kronrørsakslen er det nærmest umuligt at finde mål.
XJ'erens kan du jo måle selv, men hvor skal man finde målet på
alternative broer!?
Dertil kommer såvel afstanden mellem teleskop-rørene og forskydningen
imellem kronrør og teleskoprør.
Der smutter nogle link på den angivne site, men ét er sikkert: blandt
debattørerne er der såvel skråsikre tip, som skribenter der modsiger
disse absolut :-|

--
Armand.

Ukendt (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-04-10 18:35

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
news:4bcdf2b5$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Ole Axelsen skrev:
>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>> news:4bccbd8f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Ole Axelsen skrev:
>>

> Lyder spændende.
> Jeg håber ikke at du er hoppet på kun at anskaffe dig en alternativ øvre


Nej det er to løse øjer med en tilhørende lang bolt. Det er kommet i dag, og
det ser fint ud. Min plan er at bruge underdelen af de eksiterende styrender
som holder/forhøjer. Jeg mangler bare at finde/fremstille en passende
bøsning, som kan udfylde det ret store hul indvendig i styrenderne.


--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.


Armand (21-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-04-10 21:51

Ole Axelsen skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
> news:4bcdf2b5$0$56767$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Ole Axelsen skrev:
>>> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:4bccbd8f$0$56794$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>>> Ole Axelsen skrev:
>>>
>
>> Lyder spændende.
>> Jeg håber ikke at du er hoppet på kun at anskaffe dig en alternativ øvre
>
>
> Nej det er to løse øjer med en tilhørende lang bolt. Det er kommet i
> dag, og det ser fint ud. Min plan er at bruge underdelen af de
> eksiterende styrender som holder/forhøjer. Jeg mangler bare at
> finde/fremstille en passende bøsning, som kan udfylde det ret store hul
> indvendig i styrenderne.
>
>
OK!
Hvorfor vælger du ikke et styr der er højere i sig selv?

--
Armand.

Anders Majland (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 22-04-10 13:58

> Hvorfor vælger du ikke et styr der er højere i sig selv?

Er der ikke en med et par gode billeder af hvordan det er lavet på sådan en
xj600 siden det er så specielt ?

På xtz'en har jeg et højt fehling styr (fåes bla hos Louis
http://www.louis.de/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10021161). Jeg var for
nærig til at købe et godt alu, og stålet har da holdt til et styrt og et
"tab".

Btw har jeg udskiftet de origanle gummibøsninger i gaffelbroen med nogle i
hård plast. Det har givet en meget mere direkte fornemmelse af styrringen og
der er ikke slemt med vibrationer i den 2 cylindrede rækkemotor. Det er
samme gummibøsninger som på XT'erne og der er de måske mere nødvendige.

Med det gamle org styr kunne jeg leve med den svømmende fornemmelse, men med
det højere styr på det for grelt...

/A


Armand (22-04-2010)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-04-10 17:24

Anders Majland skrev:
>> Hvorfor vælger du ikke et styr der er højere i sig selv?
>
> Er der ikke en med et par gode billeder af hvordan det er lavet på sådan
> en xj600 siden det er så specielt ?
>
Alternativ brug af Ebay: Billed-dokumentation af motorcykelstumper:
<http://cgi.ebay.de/Gabelbruecke-oben-Yamaha-XJ600-XJ-600-51J_W0QQitemZ250537248033QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item3a552f0521>
Og styret:
<http://cgi.ebay.de/Yamaha-XJ-600-Lenkerstummel-Lenker-Stummel_W0QQitemZ350339844255QQcmdZViewItemQQptZMotorrad_Kraftradteile?hash=item5191e1c89f>

Jeg tror at have luret tricket eftersom XT-holderne er løst monteret
igennem broen og således kan monteres igennem XJ'er broen også -
Afstanden er dog måske lige rigelig :-/

--
Armand.

Anders Majland (23-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 23-04-10 11:42

> Jeg tror at have luret tricket eftersom XT-holderne er løst monteret
> igennem broen og således kan monteres igennem XJ'er broen også - Afstanden
> er dog måske lige rigelig :-/

Efter hukommelse og øjemål er tykkelsen på XT broen omkring 4-5cm.

Xt løsningen kan ses på side 213 i kedo's katalog.

https://ssl.kedo.de/php/function/ShowPDF.php?f_file=%2Fhomepages%2F9%2Fd137491271%2Fhtdocs%2Fcom%2Fssl%2Fgrafic%2Fpdf%2FKatalog%2FSeite%2F213.pdf



Angela Christensen (20-04-2010)
Kommentar
Fra : Angela Christensen


Dato : 20-04-10 10:17


> > For XJ'eren har jo netop ikke almindelige styrholdere som der kan monteres
> > riser's på!?
> > Fortæl-fortæl!
>
> Jeg kan lettere fortælle om det når jeg er færdig. Stumperne er købt via
> Ebay, og er ikke dukket op endnu, så jeg har ikke fået det skruet sammen.
>
> --
> Ole Axelsen. (5771)
> Der er fejl i min mailadresse.

Ja, spændende, spændende

Der er flere fantasifulde løsninger hos dyskerne; den mest stilrene
ser ud til at involvere ofring af de originale styrender (afsaves og
kun "tand-ringen" bruges som underlag/gennemføring for alternative
risers - hér fra en Virago 535: http://xjfahrer.diskutieren.net/ftopic4839.html&highlight=lenkerumbau
)

/Finn


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste