Hvordan plantes en Dahlia-knold korrekt?
Fra : Jan .

Dato : 17-04-10 07:19

Jeg skal for første gang prøve at plante nogle Dahlia-knolde. Jeg er i
tvivl om hvordan knolden skal vende i jorden.

Lad os sige at knolden har form som en afslappet hånd, hvor "fingrene"
hænger nedad ... Hvilken vej skal "fingrene" vende. Opad - eller nedad?

Fra : Preben

Dato : 17-04-10 13:28

Den 17.04.2010 kl. 16:19 skrev Jan . <janelne@gmail.com>:

> [...]
>
> Lad os sige at knolden har form som en afslappet hånd, hvor "fingrene"
> hænger nedad ... Hvilken vej skal "fingrene" vende. Opad - eller nedad?

Nedad og ud til siden, og pas på ikke at brække dem af. Lav evt. hullet
sådan, at rødderne han hænge en smule nedad mens stubben er ca. i
overfladen.
--
mvh/Preben

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 17-04-10 18:15

"Jan ." <janelne@gmail.com> skrev
>Jeg skal for første gang prøve at plante nogle Dahlia-knolde.

Tillykke.

>Jeg er i
tvivl om hvordan knolden skal vende i jorden.

Samlingspunktet for fingrene(eller flere af samme) er de gamle stængler, og
ca. der i overgangen kommer de nye skud. Du kan nøjes med at sætte dem i en
potte, det er alt for tidligt at plante Dahlia nu, midt maj er mere
almindeligt. De fingre der hænger løst, klippes af, og du potter den så du
kan se 1/3 af fingrene hvis du vil tage stiklinger(samlingspunkt opad).
Skudstedet skal ved den senere plantning mellem 5 og 15 cm under jorden,
afhængig af plantens størrelse.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen