Bliver biler ikke billigere og billgere ? ~
Fra : Per

Dato : 17-04-10 17:38

Hej Bil-eksperter !

Kan det passe at biler bliver relativt billigere og billigere og måske endda
også faktuelt billigere med tiden. ?

Jeg synes efterhånden at man får rigtig meget for sine penge i forhold til
fx. for 10 år siden. Der er langt langt mere udstyr og sikkerhedsudtyr med i
en moderne bil end der var før i tiden.

En af mine første biler en Renault 5GTS kostede vist omkring 110-120k i 85´
og af ekstraudstyr jeg kan huske var vist bagrude visker/vasker. Det var
det. I dag koster en bil i samme kategori ca. det samme. Men i nutidskr. og
med ekstremt meget mere udstyr.

Selv på en Passat skulle man betale ekstra for en kopholder i starten af
90´erne. Ja man tror det er løgn.

Jeg gentager en kop-holder var ekstra-udstyr, der blev fremhævet !!!

I dag har selv småbiler el-ruder, 6xairbag, ESP, ABS, 3 Kopholdere, Servo,
omdr. tæller osv osv. som standard.

Så er det helt forkert at sige, at biler er blevet billigere ?

Hvad er grunden ?

Mvh. Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-04-10 17:52

On Sat, 17 Apr 2010 18:37:44 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>omdr. tæller osv osv. som standard.
>
>Så er det helt forkert at sige, at biler er blevet billigere ?

Grunden er vel markedet
Men du har ret - i '94 gav mine forældre 176000 for en flad Astra 1.6I
75 HK. (der iøvrigt kører endnu (350000 km) ) Små 10 år senere gav
de ca. det samme for en Fabia 1.2 med noget mere udstyr og igen 6 år
senere har mor skiftet Fabiaen ud med en ny 1.4 til stort set samme
pris. Bilstørrelsen er vel ca. den samme med 5 døre.
Så jo - det er vel derfor de brugte hamrer ned i pris så man græmmes.
For tilbage i 80'erne kunne man jo købe en ny bil - køre i 3-5 år med
normalt behov og afskrive 10-20000, udsalgsprisen var stort set
nyvognsprisen.
Sådan er det ikke mere - brugtvognskrejlerne vil også have lidt mere
for deres ulejlighed end den gang )

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 18:12

Efter mange tanker skrev Per:

> Hvad er grunden ?

Industrirobotter, billiglande, hurtigløbende arbejdere, lean-processer,
billigere fremstilling af værktøjer osv

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-04-10 19:08

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen

> Industrirobotter, billiglande, hurtigløbende arbejdere, lean-processer,
> billigere fremstilling af værktøjer osv

Præcis.
Jeg har lige været på Påskeferie i Wolfsburg-området, hvor hotelværten kørte
Audi S8. Da han hørte, vi skulle besøge www.autostadt.de, sagde han netop,
at der trods 50.000 ansatte hos VAG ikke arbejder folk i produktionen mere.
Det gør udelukkende robotter, fordi deres arbejdsydelse er bedre (ens hver
gang), og fordi de er langt billigere i drift...

Fra : Henrik B.

Dato : 18-04-10 22:09

"Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Det gør udelukkende robotter, fordi deres arbejdsydelse er bedre (ens hver
> gang), og fordi de er langt billigere i drift...

Det er dog ingen garanti for ens kvalitet, eller for kvalitet i det hele
taget...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 22:24

Henrik B. skrev:
> "Mogens (K)" <nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> skrev i meddelelsen

> Det er dog ingen garanti for ens kvalitet, eller for kvalitet i det hele
> taget...

Snarere ens produktionsfejl :-/

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 19-04-10 09:18

> Snarere ens produktionsfejl :-/

Njae - Ensartet kvalitet og produktionshastighed er modsatrettede
størrelser. Så den samme svejserobot kan i princippet sagtens lave noget
sjusk med høj hastighed eller kvalitet/precisionsarbejde med lavere
hastighed.

Fra : Henrik B.

Dato : 19-04-10 11:07

"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> størrelser. Så den samme svejserobot kan i princippet sagtens lave noget
> sjusk med høj hastighed eller kvalitet/precisionsarbejde med lavere

Ligesom kvaliteten på f.eks. en svejserobot også afhænger af, hvor slidt
værktøjet får lov at blive...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-10 19:37

Per skriver:

> Hvad er grunden ?

At man sparer på kvaliteten og reducerer i materialerne.

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-10 20:21

> Selv på en Passat skulle man betale ekstra for en kopholder i starten af
> 90´erne. Ja man tror det er løgn.

Nej... når det er VW så tror man _ikke_ det er løgn.

--
Martin

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-04-10 21:40

"Martin [6000]" skriver:

> Nej... når det er VW så tror man _ikke_ det er løgn.

I 90'erne var det sandt.

I dag er det noget helt andet - men det ved du jo godt.....

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-10 22:37

> I 90'erne var det sandt.

Korrekt.

--
Martin
"Don't downgrade your computer to Windows 7, upgrade to GNU/Linux."

Fra : Per Tolbøll

Dato : 18-04-10 10:50

> Selv på en Passat skulle man betale ekstra for en kopholder i starten af
> 90´erne. Ja man tror det er løgn.

Tjae, nye tider, nye præferencer....

I min C1'er skal man betale ekstra for askebæger og cigarettænder. "Rygekit"
kalder man det

/Per

Fra : Henrik B.

Dato : 18-04-10 22:10

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i meddelelsen

> I min C1'er skal man betale ekstra for askebæger og cigarettænder.
> "Rygekit" kalder man det

Sådan var det med de svenske i starten af halvfemserne...