/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Råd og vejledning: FDM any good?
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 07:05

I forbindelse med forestående bilkøb, har jeg valgt at melde mig ind i
FDM incl. vejhjælp for 699 kr. og skrotte mit Falck-abonnement.

Jeg havde bl.a. håbet at kunne finde tests og artikler om de biler der
indgår i mine overvejelser, men ak:

Misubishi Colt: Nyeste test er fra 1996, dog med en sammenlignende
massetest fra 2005.
Chevrolet Aveo: Findes ikke
Citroen C3: OK
Peugeot 207: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
artikel med VW Polo fra 2010
Renault Clio: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
massetest fra 2007.

Det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget.

Er jeg overladt til at teste selv ved en 10 minutters prøvekørsel hos
en forhandler? Jeg kan selvfølgelig ikke forvente, at FDM analyserer
mit behov og træffer beslutningen for mig, men lidt råd og vejledning
havde jeg dog forventet at finde på hjemmesiden.

For mig er 100-150-180.000 kr. mange penge og jeg er helt blank hvad
angår de seneste 20 års udvikling indenfor bilbranchen. Jeg har haft
flere tråde i dette forum og takker foreløbigt for mange gode svar,
men jeg er for nuværende endnu mere forvirret, ned jeg var fra
begyndelsen.

Nu skal jeg først træffe et valg: vil jeg købe nyt eller brugt og hvad
et prisloftet. Dernæst skal jeg udsøge mig nogle kandidater inden for
den valgt prisklasse og ende med at beslutte mig for een af dem.

Det startede med Peugeot 207 til ialt 185.000, dernæst til en noget
billigere Renault Clio, så en hovedkuls forelskelse til Citroen C3
(lige indtil jeg så den hos forhandleren) og - som en foreløbig
kulmination - en fornuftsbil: Mitsubishi Colt med hele tjavsen til
150k.

Vi (jeg) overvejer dog kraftigt, om vi ikke kan nøjes med f.eks. en
Chevrolet Aveo med 3 døre. Prisen er særdeles attraktiv og da vi har
nok andet at bruge penge til, ender vi nok alligevel dernede omkring.

Inde over er stadig en analyse af vort basale behov og min medfødte
nærigskab. Vi kører ca. 20.000 om året, hvoraf godt halvdelen er
by-/blandet kørsel. Vi bor 11 km fra Viborg centrum og kun de sidste
3-4 km er decideret bykørsel, men alligevel. Landevejskørsel ca. hver
anden wekend a højst 200 km og slutteligt en eller to lange ture til
Polen hvert år.

Jeg har en trailer, men overvejer faktisk om jeg kan undvære den.
Coltens bagarum bliver helt fladt, når man lægger bagsæderne ned og i
det vil jeg kunne transportere et par pakker sphagnum eller et kuld
smågrise og så er det kun en eller to gange om året jeg vil have behov
for transport af større emner.

Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
Kørestilen er typisk for aldersgruppen.

 
 
Klaus D. Mikkelsen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Klaus D. Mikkelsen


Dato : 17-04-10 07:12

Kurt Hansen skriver:
>
> Misubishi Colt: Nyeste test er fra 1996, dog med en sammenlignende
> massetest fra 2005.

Hvad fejler massetesten

> Peugeot 207: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
> artikel med VW Polo fra 2010

Nu er der jo ikke sket meget med en 207'er siden 2006, så mon ikke den
test er fint gældende?

> Jeg har en trailer, men overvejer faktisk om jeg kan undvære den.
> Coltens bagarum bliver helt fladt, når man lægger bagsæderne ned og i
> det vil jeg kunne transportere et par pakker sphagnum eller et kuld
> smågrise og så er det kun en eller to gange om året jeg vil have behov
> for transport af større emner.

Hvad koster det da at få et træk på bilen?

Jeg fik et aftageligt på, da jeg købte bil (havde også aftageligt på
den gamle) til trods for at jeg kunne få et billigere fastmonteret.
Alligevel bruger jeg det kun 3-5 gange årligt.


Klaus
--
Modelbane Europas hjemmeside: http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 08:22

Sat, 17 Apr 2010 08:12:08 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:

>Kurt Hansen skriver:
>>
>> Misubishi Colt: Nyeste test er fra 1996, dog med en sammenlignende
>> massetest fra 2005.
>
>Hvad fejler massetesten

En massetest er vel kun en grov sammenligning med plusser og minusser
i forhold til de øvrige. Nogen grundig prøvekørsel og gennemvurdering
af den enkelte bil, er der jo ikke tale om.

>> Peugeot 207: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
>> artikel med VW Polo fra 2010
>
>Nu er der jo ikke sket meget med en 207'er siden 2006, så mon ikke den
>test er fint gældende?

Det ved jeg jo ikke.

>> Jeg har en trailer, men overvejer faktisk om jeg kan undvære den.
>> Coltens bagarum bliver helt fladt, når man lægger bagsæderne ned og i
>> det vil jeg kunne transportere et par pakker sphagnum eller et kuld
>> smågrise og så er det kun en eller to gange om året jeg vil have behov
>> for transport af større emner.
>
>Hvad koster det da at få et træk på bilen?

Mellem 4.500 og 6.000 afhængigt af forhandler. Et træk hos jydekrog.dk
kan købes for 2.500. Jeg ved godt at der går et par timer eller tre
med monteringen og til værkstedspris + moms, kan det nok ikke gøres
for mindre, hvis ikke man kender en privat, som kan montere en
jydekrog for en kasse øl.

For mig er 6.000 kr. mange penge*. Jeg ved godt at jeg får beløbet
fordelt over hele finansieringsperioden, men alle disse pluspriser,
gør mig irriteret. Ved at slrælle nogle af dem væk, kommer jeg ned til
den basale bil, som jeg reelt har behov for.

*) Jeg har dem, men kvier mig ved at give dem ud
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

TDN (17-04-2010)
Kommentar
Fra : TDN


Dato : 17-04-10 07:14


"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:driis5569grbs8esuum7b2u05666s4nrmf@4ax.com...
>I forbindelse med forestående bilkøb, har jeg valgt at melde mig ind i
> FDM incl. vejhjælp for 699 kr. og skrotte mit Falck-abonnement.
>
> Jeg havde bl.a. håbet at kunne finde tests og artikler om de biler der
> indgår i mine overvejelser, men ak:
>
> Misubishi Colt: Nyeste test er fra 1996, dog med en sammenlignende
> massetest fra 2005.
> Chevrolet Aveo: Findes ikke
> Citroen C3: OK
> Peugeot 207: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
> artikel med VW Polo fra 2010
> Renault Clio: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
> massetest fra 2007.
>
> Det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget.
>
> Er jeg overladt til at teste selv ved en 10 minutters prøvekørsel hos
> en forhandler? Jeg kan selvfølgelig ikke forvente, at FDM analyserer
> mit behov og træffer beslutningen for mig, men lidt råd og vejledning
> havde jeg dog forventet at finde på hjemmesiden.
>
> For mig er 100-150-180.000 kr. mange penge og jeg er helt blank hvad
> angår de seneste 20 års udvikling indenfor bilbranchen. Jeg har haft
> flere tråde i dette forum og takker foreløbigt for mange gode svar,
> men jeg er for nuværende endnu mere forvirret, ned jeg var fra
> begyndelsen.
>
> Nu skal jeg først træffe et valg: vil jeg købe nyt eller brugt og hvad
> et prisloftet. Dernæst skal jeg udsøge mig nogle kandidater inden for
> den valgt prisklasse og ende med at beslutte mig for een af dem.
>
> Det startede med Peugeot 207 til ialt 185.000, dernæst til en noget
> billigere Renault Clio, så en hovedkuls forelskelse til Citroen C3
> (lige indtil jeg så den hos forhandleren) og - som en foreløbig
> kulmination - en fornuftsbil: Mitsubishi Colt med hele tjavsen til
> 150k.
>
> Vi (jeg) overvejer dog kraftigt, om vi ikke kan nøjes med f.eks. en
> Chevrolet Aveo med 3 døre. Prisen er særdeles attraktiv og da vi har
> nok andet at bruge penge til, ender vi nok alligevel dernede omkring.
>
> Inde over er stadig en analyse af vort basale behov og min medfødte
> nærigskab. Vi kører ca. 20.000 om året, hvoraf godt halvdelen er
> by-/blandet kørsel. Vi bor 11 km fra Viborg centrum og kun de sidste
> 3-4 km er decideret bykørsel, men alligevel. Landevejskørsel ca. hver
> anden wekend a højst 200 km og slutteligt en eller to lange ture til
> Polen hvert år.
>
> Jeg har en trailer, men overvejer faktisk om jeg kan undvære den.
> Coltens bagarum bliver helt fladt, når man lægger bagsæderne ned og i
> det vil jeg kunne transportere et par pakker sphagnum eller et kuld
> smågrise og så er det kun en eller to gange om året jeg vil have behov
> for transport af større emner.
>
> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.

Du kan også finde test her:

http://bilmagasinet.dk/category/351

Brug søgefunktionen øverst.

Mvh
Thomas


Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 08:53

Sat, 17 Apr 2010 08:14:27 +0200 skrev TDN:

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>news:driis5569grbs8esuum7b2u05666s4nrmf@4ax.com...
>>I forbindelse med forestående bilkøb, har jeg valgt at melde mig ind i
>> FDM incl. vejhjælp for 699 kr. og skrotte mit Falck-abonnement.
>>
>> Jeg havde bl.a. håbet at kunne finde tests og artikler om de biler der
>> indgår i mine overvejelser, men ak:

>Du kan også finde test her:
>
>http://bilmagasinet.dk/category/351
>
>Brug søgefunktionen øverst.

Tak, det hjalp lidt. Andre steder der kan findes tests og
prøvekørsler?

Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 08:22

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:driis5569grbs8esuum7b2u05666s4nrmf@4ax.com...

> Er jeg overladt til at teste selv ved en 10 minutters prøvekørsel hos
> en forhandler?

Ja selvfølgelig er du det. Men med de overvejelser (bekymringer) jeg kan
læse at du har, kunne du jo gøre som vi gjorde på ettidspunkt, hvor vi ville
købe en spritny dyr bil. Vi lånte en tilsvarende vogn en hel week-end og
blev overbeviste om, at det var den rette for os...

> For mig er 100-150-180.000 kr. mange penge og jeg er helt blank hvad
> angår de seneste 20 års udvikling indenfor bilbranchen. Jeg har haft
> flere tråde i dette forum og takker foreløbigt for mange gode svar,
> men jeg er for nuværende endnu mere forvirret, ned jeg var fra
> begyndelsen.

Følg mit råd:
- kør rundt og test nogle biler
- udvælg de 2-3 du vakler mellem
- lån dem en week-end
- køb bilen

> Inde over er stadig en analyse af vort basale behov og min medfødte
> nærigskab. Vi kører ca. 20.000 om året, hvoraf godt halvdelen er
> by-/blandet kørsel. Vi bor 11 km fra Viborg centrum og kun de sidste
> 3-4 km er decideret bykørsel, men alligevel. Landevejskørsel ca. hver
> anden wekend a højst 200 km og slutteligt en eller to lange ture til
> Polen hvert år.
> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.

Jeg er også middelaldrene, hvilket ikke limiterer min kørestil ift. andre.

I din situation vil jeg s**** på, hvad bilen koster at køre i /
gensalgsværdien og istedet udvælge en fed vogn, jeg ville nyde hvér gang,
jeg satte mig bag rattet.

Jeg vil naturligvis foreslå dig en 6 cylindret BMW a la Kim V's investering,
men en mindre BMW 3'er-serie med 6 cylindre ka også gøre det...


Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 08:51

Sat, 17 Apr 2010 09:22:09 +0200 skrev Mogens (K):

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>news:driis5569grbs8esuum7b2u05666s4nrmf@4ax.com...
>
>> Er jeg overladt til at teste selv ved en 10 minutters prøvekørsel hos
>> en forhandler?
>
>Ja selvfølgelig er du det. Men med de overvejelser (bekymringer) jeg kan
>læse at du har, kunne du jo gøre som vi gjorde på ettidspunkt, hvor vi ville
>købe en spritny dyr bil. Vi lånte en tilsvarende vogn en hel week-end og
>blev overbeviste om, at det var den rette for os...

Det ville jo være dejligt.

>> For mig er 100-150-180.000 kr. mange penge og jeg er helt blank hvad
>> angår de seneste 20 års udvikling indenfor bilbranchen. Jeg har haft
>> flere tråde i dette forum og takker foreløbigt for mange gode svar,
>> men jeg er for nuværende endnu mere forvirret, ned jeg var fra
>> begyndelsen.
>
>Følg mit råd:
>- kør rundt og test nogle biler
>- udvælg de 2-3 du vakler mellem
>- lån dem en week-end
>- køb bilen

Kan man låne en hos en forhandler i en hel weekend? Det lyder
utroligt.

>> Inde over er stadig en analyse af vort basale behov og min medfødte
>> nærigskab. Vi kører ca. 20.000 om året, hvoraf godt halvdelen er
>> by-/blandet kørsel. Vi bor 11 km fra Viborg centrum og kun de sidste
>> 3-4 km er decideret bykørsel, men alligevel. Landevejskørsel ca. hver
>> anden wekend a højst 200 km og slutteligt en eller to lange ture til
>> Polen hvert år.
>> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
>> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.
>
>Jeg er også middelaldrene, hvilket ikke limiterer min kørestil ift. andre.

Nå nej, men det jeg mener er: Jeg er ikke Brian-typen. Jeg sparker
ikke klampen i bund, når jeg starter ved et lyskryds.

>I din situation vil jeg s**** på, hvad bilen koster at køre i /
>gensalgsværdien og istedet udvælge en fed vogn, jeg ville nyde hvér gang,
>jeg satte mig bag rattet.

Jeg ville da nok nyde en tur i en rigtig fed bil, men til dagligt er
jeg temmelig lidenskabsløs m.h.t. hvad jeg kører i. Lige nu kører jeg
i en 86'er Golf og før den, havde jeg en gammel Toyota.

>Jeg vil naturligvis foreslå dig en 6 cylindret BMW a la Kim V's investering,
>men en mindre BMW 3'er-serie med 6 cylindre ka også gøre det...

Det ville ikke røre en muskel omkring min mund. En Rolls Royce ville
måske kunne få et smil frem, men bortset fra det, tænker jeg mest på
at få mit lyserøde luxuslegeme transporteret fra punkt A til punkt B
så billigt og bekvemt som muligt.

Når der så er sagt "så billigt og bekvemt som muligt", gælder det om
at vælge den billige bil, hvor jeg får mest komfort for pengene. Jeg
overvejer dog stadig at ofre op til 149.999 på at blive "godt"
kørende.

Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 12:39

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:skpis55tfb0rp4tttnj4kah38ttf6jsjnk@4ax.com...
> Sat, 17 Apr 2010 09:22:09 +0200 skrev Mogens (K):

> Kan man låne en hos en forhandler i en hel weekend?

Ja, det kan man. Og hvis ikke du kan, kan du leje en tilsvarende.

> Det ville ikke røre en muskel omkring min mund. En Rolls Royce ville
> måske kunne få et smil frem, men bortset fra det, tænker jeg mest på
> at få mit lyserøde luxuslegeme transporteret fra punkt A til punkt B
> så billigt og bekvemt som muligt.
> Når der så er sagt "så billigt og bekvemt som muligt", gælder det om
> at vælge den billige bil, hvor jeg får mest komfort for pengene. Jeg
> overvejer dog stadig at ofre op til 149.999 på at blive "godt"
> kørende.

Lyder kedeligt, men find en 207 1.4 HDI så - brugt. Kører lidt i een en gang
imellem, og den gør jobbet udemærket. Gad sgu ikke køre sydpå i den...


Claus Nygaard-Peders~ (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Claus Nygaard-Peders~


Dato : 17-04-10 08:23

Den Sat, 17 Apr 2010 08:04:35 +0200 skrev Kurt Hansen:
>
> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.

Har du overvejet en bil med papegøje plader?

Et hurtigt eksempel (jeg har ingen preference for Seat Ibiza).

Seat Ibiza Reference 1,4 85hk:

- Hvide plader : DKK 151.900
- Papegøje plader : DKK 114.900

Måske der så kunne blive lidt mere bil for de samme penge.


Mvh
Claus

Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 08:43

17 Apr 2010 07:23:08 GMT skrev Claus Nygaard-Pedersen:

>Den Sat, 17 Apr 2010 08:04:35 +0200 skrev Kurt Hansen:
>>
>> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
>> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.
>
>Har du overvejet en bil med papegøje plader?

Nej, men kun fordi jeg er uvidende.

>Et hurtigt eksempel (jeg har ingen preference for Seat Ibiza).
>
>Seat Ibiza Reference 1,4 85hk:
>
>- Hvide plader : DKK 151.900
>- Papegøje plader : DKK 114.900
>
>Måske der så kunne blive lidt mere bil for de samme penge.

Joe, men er der ikke begrænsninger i brugen, f.eks. at man ikke må
køre i den om søndagen?

Begrænsninger *må* der jo være, hvorfor ellers to forskellige typer
nummerplader?

Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 12:42

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:tgpis59kia5ffs3vq14s0tm16ctappl1sm@4ax.com...

> Nej, men kun fordi jeg er uvidende.
> Joe, men er der ikke begrænsninger i brugen, f.eks. at man ikke må
> køre i den om søndagen?

LOL - du må køre i den alt det du vil (papegøjeplader)

> Begrænsninger *må* der jo være, hvorfor ellers to forskellige typer
> nummerplader?

En bil på gule plader er kun til firmabrug.
Een på papegøje er også til privatbrug.

Skal du ik anvende bagsædet, kan det være bilen for dig - mere bil for
pengene eller mindre pris på den "samme" bil.


Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 13:09

Sat, 17 Apr 2010 13:42:13 +0200 skrev Mogens (K):

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>news:tgpis59kia5ffs3vq14s0tm16ctappl1sm@4ax.com...
>
>> Nej, men kun fordi jeg er uvidende.
>> Joe, men er der ikke begrænsninger i brugen, f.eks. at man ikke må
>> køre i den om søndagen?
>
>LOL - du må køre i den alt det du vil (papegøjeplader)
>
>> Begrænsninger *må* der jo være, hvorfor ellers to forskellige typer
>> nummerplader?
>
>En bil på gule plader er kun til firmabrug.
>Een på papegøje er også til privatbrug.
>
>Skal du ik anvende bagsædet, kan det være bilen for dig - mere bil for
>pengene eller mindre pris på den "samme" bil.

Ivan skød ideen ned, bl.a. fordi den vil være svær at sælge og da med
stort tab. Jeg kan endnu ikke overskue (mon jeg nogensinde kommer til
at kunne det?) om jeg skal købe en beholde-bil, eller om jeg vil
skifte hvert tredie år.

Hvis man køber en papegøjebil, lader den få den store tur på et
Pava-center og vælger at beholde den urimeligt længe (og her er Kia's
7 års garanti vel interessant?), er det måske en brugbar idé.

Hvordan finder jeg ud af, hvad en given model vil koste som
papegøje-dyt? En bestemt procentsats jeg kan trkke fra (i grove træk)?

Vi bruger aldrig bagsæderne til persontransport, men jævnligtl
nedklappet som bagagerum.

Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 13:13

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:3r8js55p7cv2sl9nbghmgdpbshbvppglec@4ax.com...

> Ivan skød ideen ned, bl.a. fordi den vil være svær at sælge og da med
> stort tab. Jeg kan endnu ikke overskue (mon jeg nogensinde kommer til
> at kunne det?) om jeg skal købe en beholde-bil, eller om jeg vil
> skifte hvert tredie år.

Jeg tror, du skal beholde

> Hvordan finder jeg ud af, hvad en given model vil koste som
> papegøje-dyt?

Du går ind på importørens web - der står alt, hvad du har brug for

> Vi bruger aldrig bagsæderne til persontransport, men jævnligtl
> nedklappet som bagagerum.

Næh, og derfor valgte jeg sidste een på gule plader (leased).
Den er netop afleveret igen - Leon TDI 170 FR på papegøjeplader.


Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 13:36

Kurt Hansen forklarede:
> Sat, 17 Apr 2010 13:42:13 +0200 skrev Mogens (K):
>
>> "Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>> news:tgpis59kia5ffs3vq14s0tm16ctappl1sm@4ax.com...
>>
>> LOL - du må køre i den alt det du vil (papegøjeplader)
>>
>> En bil på gule plader er kun til firmabrug.
>> Een på papegøje er også til privatbrug.
>>
>> Skal du ik anvende bagsædet, kan det være bilen for dig - mere bil for
>> pengene eller mindre pris på den "samme" bil.
>
> Ivan skød ideen ned, bl.a. fordi den vil være svær at sælge og da med
> stort tab. Jeg kan endnu ikke overskue (mon jeg nogensinde kommer til
> at kunne det?) om jeg skal købe en beholde-bil, eller om jeg vil
> skifte hvert tredie år.
>
> Hvis man køber en papegøjebil, lader den få den store tur på et
> Pava-center og vælger at beholde den urimeligt længe (og her er Kia's
> 7 års garanti vel interessant?), er det måske en brugbar idé.

Husk stadig på - som en anden skrev - at en gulplade- eller
papagøjepladevogn er (op til) 5000 kr. dyrere i skat hvert år -
medmindre du vælger én fra før 1998 er det vist.

Gang så de 5000 kr. med antal år du vil beholde modellen og læg det til
anskaffelsesprisen

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Kurt Hansen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Kurt Hansen


Dato : 17-04-10 13:44

Sat, 17 Apr 2010 14:35:48 +0200 skrev Hans Paulin:

>Kurt Hansen forklarede:
>> Sat, 17 Apr 2010 13:42:13 +0200 skrev Mogens (K):
>>
>>> "Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:tgpis59kia5ffs3vq14s0tm16ctappl1sm@4ax.com...
>>>
>>> LOL - du må køre i den alt det du vil (papegøjeplader)
>>>
>>> En bil på gule plader er kun til firmabrug.
>>> Een på papegøje er også til privatbrug.
>>>
>>> Skal du ik anvende bagsædet, kan det være bilen for dig - mere bil for
>>> pengene eller mindre pris på den "samme" bil.
>>
>> Ivan skød ideen ned, bl.a. fordi den vil være svær at sælge og da med
>> stort tab. Jeg kan endnu ikke overskue (mon jeg nogensinde kommer til
>> at kunne det?) om jeg skal købe en beholde-bil, eller om jeg vil
>> skifte hvert tredie år.
>>
>> Hvis man køber en papegøjebil, lader den få den store tur på et
>> Pava-center og vælger at beholde den urimeligt længe (og her er Kia's
>> 7 års garanti vel interessant?), er det måske en brugbar idé.
>
>Husk stadig på - som en anden skrev - at en gulplade- eller
>papagøjepladevogn er (op til) 5000 kr. dyrere i skat hvert år -
>medmindre du vælger én fra før 1998 er det vist.
>
>Gang så de 5000 kr. med antal år du vil beholde modellen og læg det til
>anskaffelsesprisen

Aha, jeg vidste ikke hvad der mentes med Sstrafafgift", men når der
snakkes biler, er der jo så mange ismer og paranoide forestillinger om
alle de uretfærdigheder der rammer bilejerne, at jeg valgte at
ignorere det.

Nu forstår jeg hvad det var Ivan mente og kan jo godt se, at de 5.000
p.a. æder det meste af fidusen.

Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 14:19

Kurt Hansen forklarede den 17-04-2010:
> Sat, 17 Apr 2010 14:35:48 +0200 skrev Hans Paulin:
>
>> Kurt Hansen forklarede:
>>
>> Husk stadig på - som en anden skrev - at en gulplade- eller
>> papagøjepladevogn er (op til) 5000 kr. dyrere i skat hvert år -
>> medmindre du vælger én fra før 1998 er det vist.
>>
>> Gang så de 5000 kr. med antal år du vil beholde modellen og læg det til
>> anskaffelsesprisen
>
> Aha, jeg vidste ikke hvad der mentes med Sstrafafgift", men når der
> snakkes biler, er der jo så mange ismer og paranoide forestillinger om
> alle de uretfærdigheder der rammer bilejerne, at jeg valgte at
> ignorere det.
>
> Nu forstår jeg hvad det var Ivan mente og kan jo godt se, at de 5.000
> p.a. æder det meste af fidusen.

Hvis ikke det hele

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 14:26

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4bc9b547$0$286$14726298@news.sunsite.dk...

>> Nu forstår jeg hvad det var Ivan mente og kan jo godt se, at de 5.000
>> p.a. æder det meste af fidusen.
>
> Hvis ikke det hele

Helt ærlig, mand - det afhænger sgu da af bilens pris.
Min Leon var 100.000 kr billigere på papegøje- end på hvide plader !!!


Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 14:32

Mogens (K) skrev:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4bc9b547$0$286$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>
>> Hvis ikke det hele
>
> Helt ærlig, mand - det afhænger sgu da af bilens pris.

Undskyld undskyld!

Det afhænger jo osse af hvor længe man beholder automobilet

> Min Leon var 100.000 kr billigere på papegøje- end på hvide plader !!!

Ja, dét er jo voldsomt.

Men salgsprisen er jo så osse - som andre skriver - tilsvarende lavere.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 14:45

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4bc9b844$0$277$14726298@news.sunsite.dk...

> Undskyld undskyld!
> Det afhænger jo osse af hvor længe man beholder automobilet

Han skriver noget om 3 år?

> Ja, dét er jo voldsomt.
> Men salgsprisen er jo så osse - som andre skriver - tilsvarende lavere.

Hvis du kigger på Bilbasen, er Leon van FR da ikke dykket mere?
(ekstraordinært)
Det er klart, den falder i værdi


Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 14:48

Mogens (K) skrev den 17-04-2010:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4bc9b844$0$277$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Undskyld undskyld!
>> Det afhænger jo osse af hvor længe man beholder automobilet
>
> Han skriver noget om 3 år?

Har nok ik læst samtlige detaljer!

>> Ja, dét er jo voldsomt.
>> Men salgsprisen er jo så osse - som andre skriver - tilsvarende lavere.
>
> Hvis du kigger på Bilbasen, er Leon van FR da ikke dykket mere?
> (ekstraordinært)

Det jeg mener er forholdet mellem en hvidpladebil og en gulpladebil
hvor den gule bliver forholdsmæssigt mindre værd end den hvide som
årene går.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 15:02

"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
news:4bc9bc13$0$275$14726298@news.sunsite.dk...

> Det jeg mener er forholdet mellem en hvidpladebil og en gulpladebil hvor
> den gule bliver forholdsmæssigt mindre værd end den hvide som årene går.

Hvis vi kan være enige om, at begge Leon vogne skal nå tallet "25.000 kr"
over 12-14 år, så må en Leon på hvide plader alt andet lige tabe 100.000
(minus 5.000 kr pr år) mere end en Leon på gule plader IMO...


Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 15:09

Mogens (K) kom med følgende:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev i meddelelsen
> news:4bc9bc13$0$275$14726298@news.sunsite.dk...
>
>> Det jeg mener er forholdet mellem en hvidpladebil og en gulpladebil hvor
>> den gule bliver forholdsmæssigt mindre værd end den hvide som årene går.
>
> Hvis vi kan være enige om, at begge Leon vogne skal nå tallet "25.000 kr"
> over 12-14 år, så må en Leon på hvide plader alt andet lige tabe 100.000
> (minus 5.000 kr pr år) mere end en Leon på gule plader IMO...

Hvis du dermed mener at begge vogne (varevognen og personbilen) koster
det samme (25.000 kr.) når de er 12-14 år så er jeg ikke enig.



--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Anders Majland (19-04-2010)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 19-04-10 09:22

> Hvis du dermed mener at begge vogne (varevognen og personbilen) koster det
> samme (25.000 kr.) når de er 12-14 år så er jeg ikke enig.

Jeg er enig med Hans. Når de når den alder (hvis ikke før) vil van'en være
usælgelig pga de 5000kr år, mens hvidpladen stadig er lidt værd.

Men ellers er det jo rigtigt at det en fidus i at købe en meget dyr på gule
plader da de 5000kr/år så ikke når at spolere fornøjelsen væsenligt.

Så jeg ville nok ikke turde købe en ny van til privat brug - slet ikke en
nyere brugt. Men derimod er leasing jo oplagt hvor man kender udgiften

/A


Ivan Madsen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 17-04-10 15:00

On Sat, 17 Apr 2010 14:35:48 +0200, Hans Paulin (6310)
<me@privacy.net> wrote:

>Kurt Hansen forklarede:
>> Sat, 17 Apr 2010 13:42:13 +0200 skrev Mogens (K):
>>
>>> "Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
>>> news:tgpis59kia5ffs3vq14s0tm16ctappl1sm@4ax.com...
>>>
>>> LOL - du må køre i den alt det du vil (papegøjeplader)
>>>
>>> En bil på gule plader er kun til firmabrug.
>>> Een på papegøje er også til privatbrug.
>>>
>>> Skal du ik anvende bagsædet, kan det være bilen for dig - mere bil for
>>> pengene eller mindre pris på den "samme" bil.
>>
>> Ivan skød ideen ned, bl.a. fordi den vil være svær at sælge og da med
>> stort tab. Jeg kan endnu ikke overskue (mon jeg nogensinde kommer til
>> at kunne det?) om jeg skal købe en beholde-bil, eller om jeg vil
>> skifte hvert tredie år.
>>
>> Hvis man køber en papegøjebil, lader den få den store tur på et
>> Pava-center og vælger at beholde den urimeligt længe (og her er Kia's
>> 7 års garanti vel interessant?), er det måske en brugbar idé.
>
>Husk stadig på - som en anden skrev - at en gulplade- eller
>papagøjepladevogn er (op til) 5000 kr. dyrere i skat hvert år -
>medmindre du vælger én fra før 1998 er det vist.
>
>Gang så de 5000 kr. med antal år du vil beholde modellen og læg det til
>anskaffelsesprisen

Skat oplyser at med totalvægt på 1001-2000 kg er den årlige afgift kr.
6850 for benzinbil og 7560 for dieselbil på papegøjeplader ved
udelukkende privat anvendelse. Hvis totalvægten passerer 2000 kg (nok
ikke sandsynligt for de helt små biler) er tallene 8180/9070.
Så sammenlignet med de 520 kr om året, der reklameres for i ejerafgift
på flere af de små snakker vi altså 6300 mere om året for at køre
"gult". Så skal den dæleme være billig i indkøb

Mogens \(K\) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Mogens \(K\)


Dato : 17-04-10 15:06

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:lefjs55kdcvu14jtd18cpvdqc03inn78pt@4ax.com...

> snakker vi altså 6300 mere om året for at køre
> "gult". Så skal den dæleme være billig i indkøb

Og det er de så også Ivan.
Der er en række andre faktorer, der er afgørende:
- vognens prislag
- renteudgiften
- ejertiden
....for blot at nævne 2 områder


Ivan Madsen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 17-04-10 15:13

On Sat, 17 Apr 2010 16:06:18 +0200, "Mogens \(K\)"
<nyhedsgrupperFJERN@DETTEjubii.dk> wrote:

>"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen
>news:lefjs55kdcvu14jtd18cpvdqc03inn78pt@4ax.com...
>
>> snakker vi altså 6300 mere om året for at køre
>> "gult". Så skal den dæleme være billig i indkøb
>
>Og det er de så også Ivan.
>Der er en række andre faktorer, der er afgørende:
>- vognens prislag
>- renteudgiften
>- ejertiden
>...for blot at nævne 2 områder

Ja - de dyre modeller er sikkert attraktive på gule plader. Men at
spare 37000 på en standardbil er for lidt set herfra. Men andre køber
dem, så det.
Men jeg kan sagtens se fidusen med en LandCruiser eller lign.

Hans Paulin (6310) (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 17-04-10 15:10

Efter mange tanker skrev Ivan Madsen:
> On Sat, 17 Apr 2010 14:35:48 +0200, Hans Paulin (6310)
> <me@privacy.net> wrote:
>
>> Kurt Hansen forklarede:
>>
>> Husk stadig på - som en anden skrev - at en gulplade- eller
>> papagøjepladevogn er (op til) 5000 kr. dyrere i skat hvert år -
>> medmindre du vælger én fra før 1998 er det vist.
>>
>> Gang så de 5000 kr. med antal år du vil beholde modellen og læg det til
>> anskaffelsesprisen
>
> Skat oplyser at med totalvægt på 1001-2000 kg er den årlige afgift kr.
> 6850 for benzinbil og 7560 for dieselbil på papegøjeplader ved
> udelukkende privat anvendelse. Hvis totalvægten passerer 2000 kg (nok
> ikke sandsynligt for de helt små biler) er tallene 8180/9070.
> Så sammenlignet med de 520 kr om året, der reklameres for i ejerafgift
> på flere af de små snakker vi altså 6300 mere om året for at køre
> "gult". Så skal den dæleme være billig i indkøb

Ok - var ik klar over at det var så dyrt.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Ivan Madsen (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Ivan Madsen


Dato : 17-04-10 08:47

On 17 Apr 2010 07:23:08 GMT, Claus Nygaard-Pedersen <nomail@nomail.dk>
wrote:

>Den Sat, 17 Apr 2010 08:04:35 +0200 skrev Kurt Hansen:
>>
>> Vi er et middelaldrende par og vi er aldrig mere end to i bilen.
>> Kørestilen er typisk for aldersgruppen.
>
>Har du overvejet en bil med papegøje plader?
>
>Et hurtigt eksempel (jeg har ingen preference for Seat Ibiza).
>
>Seat Ibiza Reference 1,4 85hk:
>
>- Hvide plader : DKK 151.900
>- Papegøje plader : DKK 114.900
>
>Måske der så kunne blive lidt mere bil for de samme penge.
>

37000 i forskel - det er 7 års strafafgift? Så hellere betale "fuld
pris". Hvis der var tale om noget i Mondeo/Passat størrelse eller en
Range Rover, så er papegøjeplader sikkert et fint alternativ. Men her
ædes prisforskellen op alt for hurtigt - og som brugt bliver den jo
nærmest umulig at sælge pga. de 5000 om året.

Ukendt (17-04-2010)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 17-04-10 11:20


"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen
news:driis5569grbs8esuum7b2u05666s4nrmf@4ax.com...
>I forbindelse med forestående bilkøb, har jeg valgt at melde mig ind i
> FDM incl. vejhjælp for 699 kr. og skrotte mit Falck-abonnement.
>
> Jeg havde bl.a. håbet at kunne finde tests og artikler om de biler der
> indgår i mine overvejelser, men ak:
>
> Misubishi Colt: Nyeste test er fra 1996, dog med en sammenlignende
> massetest fra 2005.
> Chevrolet Aveo: Findes ikke
> Citroen C3: OK
> Peugeot 207: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
> artikel med VW Polo fra 2010
> Renault Clio: Nyeste test er fra 2006, dog med en sammenlignende
> massetest fra 2007.
>
> Det kan jeg jo ikke rigtig bruge til noget.
>

Jeg har en en stortest i Autobild fra juni 2008 liggende.
Der tester de Suzuki Splash 1,2 GLS, Mitsubishi Colt 1,3 Insport og Toyota
Yaris 1,3 Luna.
Colt'en er jo så versionen før den fik sit facelift til 2009 årgangen, så
interiør ser anderledes ud.
Men motoren er den samme.
Testen har været printet ud på en blækprinter fra en pdf-fil, og nu skannet
ind igen, så kvaliteten er ikke 100 % ok.
Men den er dog læsbar ;)
Er du interesseret, så kan du sende mig en mail på thr @ mail-online.dk
Så får du den tilsendt :)

Mvh

Thomas


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste