Fælles konto ved dødsfald
Fra : Per Nielsen

Dato : 17-04-10 07:12

Hej
Har diskuteret i familien hvad der sker i tilfælde af dødsfald når man er gift og har fælles bankkonto,bliver kontoen lukket så den
efterladte ikke disponere over "sine " egne penge eller?
MVH Per

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 17-04-10 07:43

"Per Nielsen" <per_n@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gift og har fælles bankkonto,bliver kontoen lukket så den efterladte ikke
> disponere over "sine " egne penge eller?

Alt hvad din kones navn står på fælles og alene bliver lukket til du
får skifteretsattest på at du skal sidde i uskiftet bo og kan vise bank
og evt kreditforening at du nu er ene ejer.

Fra : Henning

Dato : 17-04-10 12:43

On Sat, 17 Apr 2010 08:11:59 +0200, "Per Nielsen" <per_n@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>efterladte ikke disponere over "sine " egne penge eller?

Ja, den bliver fastfrosset til boet er gjort op. At mange banker så
trods alt er så menneskelige, at de lader den efterladte hæve til
dagens overlevelse, er så noget andet.

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-04-10 13:14

Henning wrote:

> Ja, den bliver fastfrosset til boet er gjort op.

Nej, det er indtil man har fået boet *udleveret*.
Afhængig af hvor hurtigt skifteretten får indkalldt til indledende møde
drejer det sig om 14 dage-1 måned.

(Har prøvet at fremskynde det, men det kræver at skifteretten har en 'sag'
før mødet kan afholdes).

> At mange banker så
> trods alt er så menneskelige, at de lader den efterladte hæve til
> dagens overlevelse, er så noget andet.

Det vil jeg også tro de er, men nu drejer det sig kun jo om en måneds tid,
så det er ikke jordens undergang.

Stig Johansen

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-04-10 13:19

Per Nielsen wrote:

> [...]
> gift og har fælles bankkonto,bliver kontoen lukket så den efterladte ikke
> disponere over "sine " egne penge eller?

*Alt* bliver lukket, både konti i fælles navn, samt konti i ægtefælles navn,
også 'egne' konti.

Men det er kun indtil man får boet udleveret (skifteattest), så er det bare
at gå i banken og få åbnet igen.

Men - jo, indtil boet er udlleveret kan man ikke engang disponere over sine
'egne' penge.

I og med det er fælleseje (går jeg ud fra), indgår alt i boet, og ikke 'dit'
og 'mit'.

Stig Johansen