Stafetten: Sækkepibe
Fra : Max

Dato : 16-04-10 19:25

Hej

Jeg takker Henning for stafetten.

Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
iført kilt og det hele. Så jeg tænker lidt på sække-
piber, så find numre med sækkepibe, gerne i
sammenhæng hvor den ikke normalt høres.

Jeg lægger ud med et af de få hits i nyere tid
jeg kan huske hvor sækkepiben spiller en stor
rolle i musikken.

Paul McCartney & Wings - Mull of Kintyre
http://www.youtube.com/watch?v=mvGWm4N-WGU

Det er ikke uden fortjeneste at den mand må rangere
oppe i top 10 på verdensrangliste..

Og så skal vi da have melodien der høre til sækken

Scotland the Brave
http://www.youtube.com/watch?v=vBKBI7DOLHA

Så frem med dem, jeg venter spændt.

Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-04-10 19:52

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke uden fortjeneste at den mand må rangere
> oppe i top 10 på verdensrangliste..
>
> Og så skal vi da have melodien der høre til sækken

Korn - Shoots and Ladders

<http://www.metacafe.com/watch/sy-10889407/korn_shoots_and_ladders_offic
ial_music_video/>

Fra : Max

Dato : 16-04-10 20:43

Hej Thomas

> Korn - Shoots and Ladders

Ja, det er da ihvertfald i anderledes sammenhæng,
men vidst mere til sønnen end til mig :)

Max

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-04-10 20:44

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Thomas

> Ja, det er da ihvertfald i anderledes sammenhæng,
> men vidst mere til sønnen end til mig :)

du fik jo bare hvad du bad om ;)

/thomas

Fra : Max

Dato : 16-04-10 20:47

Hej Thomas

> du fik jo bare hvad du bad om ;)

Jeg klager jo heller ikke.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-04-10 19:53

> [...]
>
> Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
> iført kilt og det hele. Så jeg tænker lidt på sække-
> piber, så find numre med sækkepibe, gerne i

Slagermusik plejer ikke ligefrem at indeholde sækkepibe, men her kommer der
bragende en sækkepibe ind efter 2 minutter og 22 sekunder, i dette klip.
Det er med et af Europas populæreste fest-orkestre KLOSTERTALER, kendt for
de store årlige Klostertaler Open Air:
Her er et af deres mest kendte hit: "Die längste Nacht der Welt":
http://www.youtube.com/watch?v=M2V1wX8dRD8 nog de er fra, ja Østrig
selvfølgelig.

Hilsen Åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-04-10 19:56

meddelelsen news:4bc8b205$0$36558$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Open Air: http://www.youtube.com/watch?v=cBCgKq6wDpg

Fra : Carl Drud

Dato : 16-04-10 19:51

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Så frem med dem, jeg venter spændt.

Jeg ved ikke om det er sækkepibe, men masser af sækkepiber i videoen

House of Pain - Jump Around
http://www.youtube.com/watch?v=U9Q0jPyrja0

--
Carl

Fra : Max

Dato : 16-04-10 20:33

Hej Carl

> Jeg ved ikke om det er sækkepibe, men masser af sækkepiber i
> videoen
>
> House of Pain - Jump Around

Ja det er vidst mest billedsiden de har brugt.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-04-10 20:01

On 16-04-2010 20:24, Max wrote:
> så find numre med sækkepibe, gerne i
> sammenhæng hvor den ikke normalt høres.

Ja,ja!

Her er et jysk eksempel, "Amazing Grace":

http://www.youtube.com/watch?v=xde21qShWYA

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Max

Dato : 16-04-10 20:46

Hej Henning

> Her er et jysk eksempel, "Amazing Grace":

Det er altså for pænt, mere knald skal der på.

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 16-04-10 21:02

On 16-04-2010 21:45, Max wrote:

> Det er altså for pænt, mere knald skal der på.

Du er krævende.

"Red Hot Chilli Pipers", "We Will Rock You":

http://www.youtube.com/watch?v=fOfzEelQafI&feature=PlayList&p=7F550780DD16F087&playnext_from=PL&playnext=1&index=10

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Max

Dato : 16-04-10 21:31

Hej Henning

> Du er krævende.

Siger konen også ;)

> "Red Hot Chilli Pipers", "We Will Rock You":

Det er rigtigt, en gruppe der gør en del
i bagpipe, godt fundet.

Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 16-04-10 22:13

Hej Max

Denne kunne jeg ikke lade gå forbi i stilhed.

> Hej Henning

> Det er altså for pænt, mere knald skal der på.

Tror helt sikkert at denne her har 'mere knald på'
http://www.youtube.com/watch?v=6fRxbzeSbF8

--
Uffe Bærentsen

Fra : Max

Dato : 16-04-10 22:25

Hej Uffe

> Denne kunne jeg ikke lade gå forbi i stilhed.

Det er sandelig heller ikke meningen i en musikgruppe :)

> Tror helt sikkert at denne her har 'mere knald på'
> http://www.youtube.com/watch?v=6fRxbzeSbF8

Ja, Runrig måtte jo komme, men er ikke sikker på at det
ikke er en syntetisk sækkepibe de spiller på.

Max

Fra : Eva Schmidt

Dato : 16-04-10 20:49

Her er der sækkepiber med i en Grand Prix-sang.

Nick Borgens bidrag fra 1993:

http://www.youtube.com/watch?v=9_LB5Th2pqk

mvh Eva

Fra : Max

Dato : 16-04-10 21:22

Hej Eva

> Nick Borgens bidrag fra 1993:

Du må ikke sådan ødelægge min nattesøvn :)

Max

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-04-10 22:50

Runrig bruger sækkepibe en hel del - on end den er elektrisk. Her i Engine
Room.

http://www.youtube.com/watch?v=oxU8SvBVZr0&feature=related

Svenskerne kan også spille Säckpip som her i Knivens Polska:

http://www.youtube.com/watch?v=Ozy9wsniov8&feature=related

Og finnerne fra Nightwiah kan sør'me også

http://www.youtube.com/watch?v=LrIz0KCq1YA

Mit eget favotitnummer med sækkepibe i mere moderne musik er Animals med Sky
Pilot. Sækkepiben kommer ca. mindt nummeret:

http://www.youtube.com/watch?v=-1qBa-Z2sIU

Jazz med sækkepibe er heller ikke helt almindeligt, men Rufus Haley gør det:

http://www.youtube.com/watch?v=ZmaicurzPb0

Prydein bruger sækkepiben i stort set al deres musk:

http://www.youtube.com/watch?v=e-1B3FA3U50

Og så må jeg lige have Belle & Sebastian med:

http://www.youtube.com/watch?v=9nkSd9wbr3I&feature=related

Jan

Fra : Max

Dato : 16-04-10 23:12

Hej Jan

> Runrig bruger sækkepibe en hel del - on end den er elektrisk. Her i
> Engine Room.

Jeg havde dem mistænkt for det, forøvrig havde Uffe den oppe
og vende.

> Svenskerne kan også spille Säckpip som her i Knivens Polska:

Ja, spillemandsmusik ligger godt til instrumentet.

> Og finnerne fra Nightwiah kan sør'me også

Dem er der da godt nok gang i, ikke noget med at falde
i søvn her. Flot nummer.

> Mit eget favotitnummer med sækkepibe i mere moderne musik er Animals
> med Sky Pilot. Sækkepiben kommer ca. mindt nummeret:

Det nummer havde jeg faktisk helt glemt, tak for huskeren.

> Jazz med sækkepibe er heller ikke helt almindeligt, men Rufus Haley
> gør det:

Jeg står lige af her :)

> Prydein bruger sækkepiben i stort set al deres musk:

Fin rock og piben er brugt fint her.

> Og så må jeg lige have Belle & Sebastian med:

Det komplementere jo også mangfoldigheden i indlæget.

Max

Fra : Max

Dato : 16-04-10 23:16

Hej

> Jeg lægger ud med et af de få hits i nyere tid
> jeg kan huske hvor sækkepiben spiller en stor
> rolle i musikken.

Det slog mig lige at Hevia havde stor suces
en kort overgang for nylig.

Hevia - Busindre Reel
http://www.youtube.com/watch?v=Ye6caUf2vZM&feature=related

Max

Fra : Henning Jensen

Dato : 17-04-10 09:06

On 16-04-2010 20:24, Max wrote:

> Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
> iført kilt og det hele.

Jan har gjort et groft indhug i repertoiret, så nu skal man til at være
opfindsom!

AC/DC's Bon Scott med sækkepibe:

http://www.youtube.com/watch?v=_a3FCugMNZE&feature=related

Henning

--
Take time to laugh.

Fra : Max

Dato : 17-04-10 13:13

Hej Henning

> Jan har gjort et groft indhug i repertoiret, så nu skal man til at
> være opfindsom!

Ja, det kan tage sin tid og svare på de der lange indlæg.

> AC/DC's Bon Scott med sækkepibe:

Fint nok :)

Max

Fra : J.Madsen

Dato : 17-04-10 15:41

Vil bidrage med eksempler på alternative sækkepiber end den skotske
højlandspibe:
Uileann (den kan rent faktisk være med i en session - i samme rum som
resten af musikerne):
http://www.youtube.com/watch?v=noJW6LOSKrk&feature=related

Northumbrian:
http://www.youtube.com/watch?v=mCrLVbwwCQ4

....og lidt Gaida:
http://www.youtube.com/watch?v=xcY9F7FCGxg&feature=related

Fra : Max

Dato : 17-04-10 16:07

Hej J.Madsen

> Uileann (den kan rent faktisk være med i en session - i samme rum som
> resten af musikerne):

Ja, også et specielt instrument, men udøverene er nu mere specielle.

Og så fik dine numre mig til at tænke på en Hurdy Gurdy (drejelire)

Jig irlandaise / irish jig
http://www.youtube.com/watch?v=CxRmCRr1V2g&feature=related

Et andet instrument der er meget almindelig og brugt i
musikken derovre på øerne er en Tinwhistle, en simpel
fløjte som bl.a. bruges meget hos en lille dansk gruppe

Almost Irish - The Roving Journey Man
http://www.youtube.com/watch?v=xVNt17EHGlA&feature=related

Max

Fra : Ukendt

Dato : 17-04-10 15:58

> Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
> iført kilt og det hele. Så jeg tænker lidt på sække-
> piber, så find numre med sækkepibe, gerne i
> sammenhæng hvor den ikke normalt høres.

Madonna med "Into The Grove": http://www.youtube.com/watch?v=wPbZFAPMcFk

Scorpions med "Wild Child": http://www.youtube.com/watch?v=TguTsAc9p0I

John Farnham: "You're The Voice": http://www.youtube.com/watch?v=99P7TTvpO1g

/Alex

Fra : Per Tolbøll

Dato : 17-04-10 17:57

> [...]
>
> Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
> iført kilt og det hele. Så jeg tænker lidt på sække-
> piber, så find numre med sækkepibe, gerne i

Jeg mener Mylle havde fat i den her på Tipparaden engang i halvfjerdserne:
http://www.youtube.com/watch?v=rv3tyiCaA1k

Mener absolut den opfylder kriteriet "hvor den normalt ikke høres" - milde
Moses!

/Per

Fra : Max

Dato : 17-04-10 20:13

Hej Per

> [...]
> halvfjerdserne: http://www.youtube.com/watch?v=rv3tyiCaA1k
>
> Mener absolut den opfylder kriteriet "hvor den normalt ikke høres" -

Ja, det er anderledes, dem har man da heldigvis ikke
hørt noget til siden.

Max

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 18-04-10 02:56

On Sat, 17 Apr 2010 21:13:28 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Ja, det er anderledes, dem har man da heldigvis ikke
>hørt noget til siden.

Heh. jeg synes faktisk det så meget underholdende ud. Jeg tror det
ville være et godt live-band :)

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 17-04-10 18:59

Her kan jeg være med

LUV - Trojan Horse
http://www.youtube.com/watch?v=XUd0XKUigW4

SLADE - Run away
http://www.youtube.com/watch?v=bHoPYLQvnQM

VH Pernille

Fra : Max

Dato : 17-04-10 20:15

Hej Pernille

> LUV - Trojan Horse

Fri mig for den slags :)

> SLADE - Run away

Plastik rock når det er værst.

Men for de to grimme numre, der kan tjene til
afskrækkelse, kan du så få stafetten. Håber
du finder noget der kan give anledning til lidt
ny debat.

Max

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 18-04-10 08:44

> [...]
>
> Men for de to grimme numre, der kan tjene til
> afskrækkelse, kan du så få stafetten. Håber
> du finder noget der kan give anledning til lidt

Jeg takker ydmygt

VH Pernille

Fra : TL

Dato : 18-04-10 00:48

On Fri, 16 Apr 2010 20:24:37 +0200, in dk.kultur.musik "Max"
> [...]

>Og så er min søn lige kommet hjem fra Skotland.
>iført kilt og det hele. Så jeg tænker lidt på sække-
>piber, så find numre med sækkepibe, gerne i

Piper to the End
<http://www.youtube.com/watch?v=ZCAtVJSNdQE>

....selvom titlen lover mere sækkepibe end selve sangen kan levere...