Dødsbo, arveafgift og tinglysningskaos
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-10 12:26

Hej alle

Hvis (når) tinglysningen af et hussalg fra et dødsbo trækker ud,
kan det så resultere i at arvingerne skal betale arveafgift før
arven er kommet til udbetaling?

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-04-10 15:31

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvis (når) tinglysningen af et hussalg fra et dødsbo trækker ud,
> kan det så resultere i at arvingerne skal betale arveafgift før
> arven er kommet til udbetaling?

Du lyder lidt forhastet her.

Afhængig af hvornår man sætter diverse datoer (mener jeg) man kan have op
til 1 ½ år fra dødsfaldstidspunktet til den endelige boopgørelse skal
foreligge.
(Det er 4 år siden jeg var 'rodet' ind i den slags, så ting kan have ændret
sig).

Men uanset hvad (mener jeg), at det er boopgørelsen, der er udgangspunktet
for evt. arveafgifter (og evt. boskat..)

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-04-10 00:07

Stig Johansen skrev:

> Du lyder lidt forhastet her.

Det var en anden arving der var nervøs. Jeg skal blot være
sikker.

--
Bertel

Fra : Stig Johansen

Dato : 19-04-10 07:27

Bertel Lund Hansen wrote:

> Det var en anden arving der var nervøs. Jeg skal blot være
> sikker.

Det er ikke så mange oplysninger du kommer med, men svaret på dit spørgsmål
er - ja.

Du skriver f.eks. ikke noget om hvor henne i timeline 'man' er, men lad os
antage at en person arver et hus, og vælger dødsfaldstidspunktet som
opgørelsesdato.

Alle værdier opgøres pr. denne dato, uanset om huset er solgt eller ej,
hvilket det nok jo ikke er.

Vælger man at beholde huset (som arv), skal der betales arveafgift (hvis
nettoarven er stor nok), uanset om det sælges eller ej.

Så der er mere tale om logistik og timing i forbindelse med SKAT (og
tingllysning), og ikke så meget 'jura'.

Stig Johansen

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-10 08:40

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:p7igs5l2bhgfqmmdpr8disg9r736gqjoo4@news.stofanet.dk...
> Hej alle
>
> Hvis (når) tinglysningen af et hussalg fra et dødsbo trækker ud,
> kan det så resultere i at arvingerne skal betale arveafgift før
> arven er kommet til udbetaling?

Tilsyneladende ja. Der er eksempler på det. Jeg kunne huske at have hørt om
det, og fandt dette eksempel:
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2010/03/29/161836.htm

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-04-10 09:43

Martin Bak wrote:

> [...]
> meddelelse news:p7igs5l2bhgfqmmdpr8disg9r736gqjoo4@news.stofanet.dk...

> Tilsyneladende ja. Der er eksempler på det. Jeg kunne huske at have hørt

I det hele taget er det noget ævl der står skrevet i dit link.
Der står intet om hvor i 'timeline'' hændelserne indtræffer, så man kan ikke
bruge det som en rettesnor.

Så vidt jeg husker[1] timeline, så er den som følger:
1) X/Y dør.
2) Inden for en måned indkaldes de nærmeste arvinger til skifteretten.
3) Her fastsættes en dato for boopgørelse, som kan være
dødsfaldstidspunktet, eller en dato senere, dog højst 1 år frem.
4) Pr. denne dato laves en boopgørelse, analogt med en regnskabsbalance,
hvoraf værdier og arvelodder fastsættes.
5) Boopgørelsen, analogt med en 'selvangivelse' skal være afsluttet senest 6
måneder efter opgørelsesdatoen.

Hvor længe der går fra boopgørelsen er indsendt til skifteret/SKAT osv, til
der skal betales arveafgift, ved jeg ikke, da der i 'mine' tilfælde ikke
var tale om arveafgift.

Men du kan formentlig se, at det ikke hænger sammen med 'det startede i
december' (dødsfaldstidspunkt?) og krav om betaling 30 marts.

Nu har jeg prøvet det et par gange, og alene det at lave en boopgørelse
tager længere tid end de par måneder der er angivet.

Bilag, tilgodehavende feriepenge, forud/efterbatalt husleje,varme m.m.
forsikringer, pensioner, og meget mere, er ikke noget man lige finder fra
den ene dag til den anden.

Men for at afslutte, så er det *værdierne* man arver. og ikke kontanter fra
et hussalg.

Der skal jo også et ikke uansseligt beløb til for at udløse en arveafgift,
så mon ikke der burde være værdier til at betale denne.

Stig Johansen