Salg af hus fra et dødsbo.
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-10 12:23

Hej alle

I forbindelse med et hussalg fra et dødsbo har jeg et par
spørgsmål:

Er det lovligt at sælge et hus uden at en advokat er involveret?

Er det en fordel eller evt. nødvendigt at der udarbejdes en
tilstandsrapport? Eller er det bare ærgerligt for køber hvis boet
afsluttes og der så dukker mangler op?

--
Bertel

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 16-04-10 14:18

Bertel Lund Hansen wrote:
> Hej alle
>
> I forbindelse med et hussalg fra et dødsbo har jeg et par
> spørgsmål:
>
> Er det lovligt at sælge et hus uden at en advokat er involveret?

Ja - det kan dog være en smule bøvlet. Men hvis man sætter sig ind i
det, er der ikke noget lovgivningsmæssigt til hinder for det - heldigvis da.

> Er det en fordel eller evt. nødvendigt at der udarbejdes en
> tilstandsrapport? Eller er det bare ærgerligt for køber hvis boet
> afsluttes og der så dukker mangler op?

Det er en ulempe for sælger ikke at udarbejde tilstandsrapporten, da
sælger så er bundet af mangelansvar i op til 20 år efter salget.

Læs evt. mere her:
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-700/b700-435.html (ja - ved godt
det omhandler fritidshus, men som svaret også nævner, gør det ikke den
store forskel).

Mvh
Johan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-04-10 15:28

Johan Holst Nielsen skrev:

> Det er en ulempe for sælger ikke at udarbejde tilstandsrapporten, da
> sælger så er bundet af mangelansvar i op til 20 år efter salget.

Ja, det er det generelle forhold, men når sælger er et dødsbo der
ophører med at eksistere, hvad så?

--
Bertel

Fra : Petersen Michael

Dato : 16-04-10 16:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, det er det generelle forhold, men når sælger er et dødsbo der
> ophører med at eksistere, hvad så?

Så er der bare ærgerligt..
Det er jo den væsentligste forskel på om man køber et "almindeligt" hus,
eller et dødsbo - Det skulle også gerne afspejles i prisen.
Der er ikke rigtigt nogen, som køber kan rette krav i mod..

Michael Petersen

Jeg vil hellere have en dag med kampe, end en uden, med en masse tuden.

Fra : Hauge

Dato : 16-04-10 17:03

Petersen Michael skrev:
> Der er ikke rigtigt nogen, som køber kan rette krav i mod..

Arvingerne er jo reelt sælgerne, det var det da jeg købte hus.
Jeg var arving til halvdelen af et hus, min "søster" var den anden
arving, der var sælger os begge i fællesskab, dvs. der *skulle* laves
tilstandsrapport, så jeg ikke kunne komme efter min "søster" ifm. med
fejl og mangler.

Så der må jo være nogen at komme efter, ellers ville min "søsters"
advokat og den påduttede advokat der klarede boet, ikke påtvinge denne
rapport + forsikring. Jeg var ligeglad, men det ændrede intet..

Mvh Hauge

Fra : Petersen Michael

Dato : 17-04-10 09:02

Hauge wrote:

> [...]
> advokat og den påduttede advokat der klarede boet, ikke påtvinge denne
> rapport + forsikring. Jeg var ligeglad, men det ændrede intet..

Ok, da jeg for 15 år siden købte et dødsbo var det ikke aktuelt, ja der blev
udfærdiget en tilstandsraport, der var ingen advokater, og ingen forsikring.
Som jeg ser det er det stadig bare ærgerligt, hvis der senere viser sig
mangler som ikke er nævnt i tilstandsraporten.

Fra : Allan G

Dato : 17-04-10 16:28

"Bertel Lund Hansen" salget.

> Ja, det er det generelle forhold, men når sælger er et dødsbo der
> ophører med at eksistere, hvad så?
>
> --
> Bertel

Jeg vil da håbe at samme regler gælder endnu, som for 12 år siden da jeg var
med til at sælge et dødsbo.
der var det boet der stod for alt.

Og nu igen skal det ske.

Mvh allan

Fra : Stig Johansen

Dato : 17-04-10 16:54

Allan G wrote:

> Jeg vil da håbe at samme regler gælder endnu, som for 12 år siden da jeg
> var med til at sælge et dødsbo.
> der var det boet der stod for alt.
>
> Og nu igen skal det ske.

Nu har jeg ikke været med til at _sælge_ et hus, men umiddelbart vil jeg
mene at 'sælgeren' er boet hvis det bliver solgt _inden_ datoen for
boopgørelse, ellers må det vel være arvingerne der står som sælgere - ?

Stig Johansen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-04-10 08:25

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message
> Hej alle
>
> I forbindelse med et hussalg fra et dødsbo har jeg et par
> spørgsmål:
>
> Er det lovligt at sælge et hus uden at en advokat er involveret?

Ja, men det lyder, som om du er sælger, og det er normalt ikke sælger men
derimod køber, der hyrer og betaler for en advokat til sin del af handlen.