Fejl ved bankoverførsel
Fra : Ukendt

Dato : 14-04-10 15:17

Eksempel: En person køber 2 varer for ialt 3000 kr. i en netbutik i Danmark,
men benytter returretten på den ene vare. Dvs. at han skal have 1500 kr.
tilbage. Men netbutikken tilbagebetaler fejlagtigt alle 3000 kr., men
opdager fejlen 1 time efter overførslen, og sender en mail til kunden hvori
de beder ham overføre de 1500 kr. igen.
Kan kunden nægte det? Hvordan er reglerne?

Jeg hørte engang, at hvis man ved en fejl kommer til at overføre penge til
en forkert bankkonto, så behøver modtager ikke tilbagebetale dem? Er det
rigtigt?

Sørensen

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-10 15:28

Sørensen wrote:

> [...]
> kr., men opdager fejlen 1 time efter overførslen, og sender en mail til
> kunden hvori de beder ham overføre de 1500 kr. igen. Kan kunden nægte

Nej, modtageren af de 3000 kr er ikke i god tro, da han/hun kun kan
forvente 1500 kr.

> Jeg hørte engang, at hvis man ved en fejl kommer til at overføre penge
> til en forkert bankkonto, så behøver modtager ikke tilbagebetale dem? Er
> det rigtigt?

Det er generelt forkert, men der vil være undtagelsessituationer hvor
modtageren ikke er forpligtet til at tilbagebetale.

Hvis nu modtageren af de 3000 kr (som skulle have været 1500 kr) samtidig
havde haft en reklamationssag hos sælgeren, som drejede sig om ca 1500
kr, for eksempel som dekort på grund af en mangel. Så kunne man
argumentere for at modtageren (køberen) kunne forvente at se 3000 kr på
bankkontoen, og det vil blive sværere for sælgeren at kræve pengene
tilbage.

Det er også generelt svært at kræve for meget udbetalt løn tilbage, hvis
lønmodtageren ikke har fået væsentligt mere end hvad han/hun kan forvente
(hvilket igen afhænger af aflønningsformen, fast vs variabel løn, og 117
andre ting).

Noget helt andet er at det måske kan koste mere end 1500 kr at inddrive
pengene via restsystemet, hvis køberen stiller sig på bagbenene...

--
Jesper Lund