Hej Niels,
Nej jeg vil ikke korrekse men blot komme med supplerende bemærkninger.
En accu er et kemisk fænomen og derfor meget afhængig af den kemiske
proces der sker i batteriet under såvel opladning som afladning.
Der er tillige mange fysiske forhold der skal tages i betragtning, så
som:
den endelige begrænsning af spændingen, afladningsraten, antal, design
og dimmensionering af pladerne, design af separator, mængden af
elektrolytten, tætheden af elektrolytten, temperaturen alder og
livshistorie på batteriet.
Når man måler "Open-circuit" på et batteri i hvile er det afhængig af
vægtfylden af elektrolytten der er i kontakt med det aktive materiale
og ikke på niveauet af ladetilstanden som en senere effekt af den
specifike vægtfylde.
Open- circuit spændingen kan derfor ikke direkte give udtryk for
ladeningstilstanden.
man kan udføre en spændingsmåling med et meget akkurart voltmeter
efter en længere stilstand af batteriet og dermed estimere en
elektrolytvægtfylde når man kender maximum og minimum vægtfylden i
begyndelsesstadiet og ved enden af afladningen.
Derfor er øjebliksmåling af spænding ikke retvisende for batteriets
tilstand.
Pladetykkelsen er en vigtig faktor for bestemmelse af kapaciteten da
tykkere plader vil nedsætte hastigheden for diffusionen til det aktive
materiale. Højden og bredden affekter også vpændingsfaldet i
forbindelsen.
Designet af separator effekter også celle kapaciteten på to måder.
Først ved en restriktion af den frie cirkulation af elektrolytten over
alle dele af pladerne, der kanm ophobes en lille koncentration af syre
i kontakt med det aktive materiale. Det andet er introdukt6ion af en
relativ høj modstand for strømpassagen det vil medføre en celle
terminal spænding under afladningen således at grænsen nås for
tidligt.
Derfor kan man ikke fastsætte en accu´s levetid til til 15 år. Det vil
være noget mere korrekt at fremhæve at hvad der ligger ud over 2 år,
ved normal brug (hvad så end det er), er en foræring som man skal være
tilfreds med.
En accu´s levetid m.m. er ikke så let at definere. Mange faktorer som
brugeren ikke kender til er afgørende.
Mvh/Harding
On 17 Apr., 11:48, "Roderiet" <niels-ast...@webspeed.dk> wrote:
> Hej der Det er ikke gode måleværdier som stå i den batteriguide under
> vedligehold og drift når spændingerne er hvilespændinger : helt opladet
> 12,7 volt = ok halvt afladet = 12,2 volt er ikke ok helt
> afladet = 11,7 volt Ja jeg vil ssige helt kaput I min
> verden er hvilsespændingsværdierne : 12,72 = helt opladet, 12,54
> volt = halvt afladet, 12,36 volt = helt afladet Jeg går ud
> fra at akkumulatoren skal kunne holde i 15 år ved god pleje og pasning , så
> der må ikke tappes mere strøm end 35% af akkumulatorens kapacitet " målt"
> fra fuld kapacitet. Overtræk på kapaciteten nedsætter levetiden..
> Mvh Niels F. ps. Harding må godt korrekse mig, jeg bliver ikke
> stødt på manchetterne.
>
> "Steffen Skov" <Xssk...@vip.cybercity.dk> skrev i meddelelsennews:4bc71460$0$278$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>
> > O-Høj
> > Baadmagasinet har en lille artikel om emnet. Se nedenstaående:
>
> >
http://www.baadmagasinet.dk/uploads/files/1/191.pdf
>
> > Hilsen Steffen
> > --
> > "Havet bringer hvert menneske nyt håb,
> > som søvnen bringer drømme"!
> > C.Columbus 1451-1506- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -