Stål til at dreje gevind i i Århus
Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 07:53

Hej gruppe.

Jeg skal bruge nogle stålstænger på 8-10 mm, knap 1½ meter lange og med
gevind i enderne. Jeg kan ikke finde gevindstænger der er lange nok så jeg
må nok selv til at eksperimentere med en gevindskærer. Hvor finder jeg sådan
nogle stænger i Århus og hvad kan jeg forvente at skulle bløde for det? Skal
bruge 15-20 meter i alt.

Keller

Fra : Max

Dato : 16-04-10 08:22

Hej Carsten

> Jeg skal bruge nogle stålstænger på 8-10 mm, knap 1½ meter lange og
> med gevind i enderne. Jeg kan ikke finde gevindstænger der er lange

Kan du ikke bare svejse 2 sammen ?

--
Mvh Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 16:10

Max wrote:
> Hej Carsten

> Kan du ikke bare svejse 2 sammen ?

Har en plan om at jeg godt kan lære at dreje gevind i en stålstang selvom
jeg ikke har prøvet før. Har tilsvarende en ide om at svejsning ikke er
noget man lærer lige så hurtigt når man heller aldrig har prøvet det før

Og så står gevind-løsningen nok også i mindre grej-indkøb da jeg hverken har
svejseværk eller gevindskærersæt.

Keller

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-04-10 01:56

On 16 Apr., 08:52, "Carsten Keller" <kel...@no-more-
swen.post12.tele.dk> wrote:
> [...]
> nogle stænger i Århus og hvad kan jeg forvente at skulle bløde for det? Skal

10 stænger á 1m. 1stk 3 - 4 - 5mm. 3 stk 6 - 8mm. 1stk 10mm:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4601&Grp=&n=10

--
Christian

Fra : Elmer Fjort

Dato : 16-04-10 10:50

swen.post12.tele.dk> wrote:
> [...]
> Skal
> bruge 15-20 meter i alt.

10 stænger á 1m. 1stk 3 - 4 - 5mm. 3 stk 6 - 8mm. 1stk 10mm:

Vil da også mene at alle større byggemarkeder har det.

elmer

Fra : Hauge

Dato : 16-04-10 13:57

Christian B. Andresen skrev:
> 10 stænger á 1m. 1stk 3 - 4 - 5mm. 3 stk 6 - 8mm. 1stk 10mm:

Hvor mange af disse 1meter-stykker er 1½ meter lange?

Mvh Hauge

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 16:06

Hauge wrote:

> Hvor mange af disse 1meter-stykker er 1½ meter lange?

Præcis

Keller

Fra : Max

Dato : 16-04-10 14:20

Hej Keller

> Hvor finder jeg sådan nogle stænger i Århus og hvad kan jeg forvente
> at skulle bløde for det? Skal bruge 15-20 meter i alt.

Hvis du kan finde en der kan købe dem hos Bossard for dig,
ja så kan du få gevindstænger i 2 meters længde den vej.
Hvad de koster skal jeg ikke kunne sige, men de koster
nok ikke alverden hvis din forbindelse har en ordentlig
aftale med Bossard

http://www.bossard.com/index.cfm?app_page_id=6379,6

Den almindelige forzinkede udgave hedder BN111
M8 har Artikelnr.: 1124803
M10 har Artikelnr.: 1124811

udgaven i A2 rustfast stål hedder BN4877
M8 har Artikelnr.: 1379739
M10 har Artikelnr.: 1379747

Max

Fra : Max

Dato : 16-04-10 14:25

Hej Carsten

> Hvor finder jeg sådan nogle stænger i Århus og hvad kan jeg forvente
> at skulle bløde for det? Skal bruge 15-20 meter i alt.

Fandt dem da også lige her, med priser og det hele

http://www.carl-ras.dk/e-shop/soemskruerogbolte/bolte/gevindstaenger/

Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 16:11

Max wrote:
> Hej Carsten

> Fandt dem da også lige her, med priser og det hele
>
> http://www.carl-ras.dk/e-shop/soemskruerogbolte/bolte/gevindstaenger/

Og søreme om ikke der ligger en Carl-ras 500 meter herfra

Tak for hjælpen.

Keller

Fra : Carsten

Dato : 17-04-10 16:29

"Carsten Keller" <keller@no-more-swen.post12.tele.dk> wrote in message
> Jeg skal bruge nogle stålstænger på 8-10 mm, knap 1½ meter lange og med
> gevind i enderne. Jeg kan ikke finde gevindstænger der er lange nok

Du har fået løst dit problem men..

Jeg havde samme problem som dig for et års tid siden. Jeg skulle bruge en
2,20m gevindstang. Den skulle løbe inde i et rør så den ville ikke kunne ses
og derfor købte jeg 3 x 1m (de er billige i byggemarkeder) og derefter 2 stk
af de her "lange møtrikker" - altså møtrikker som er ca. 2cm lange.
Møtrikken skrues 1cm på den ene gevindstang og den anden gevindstang skrues
dererfter ind i det andet 1cm hul.Nu er de to gevindstænger ikke til at
rykke fra hinanden. Hvis man er bange for at møtrikken skal skrue sig selv
rundt og derved rykke helt over på en af gevindstængerne så "ødelægger" man
bare forsigtigt gevindet i enden af begge gevindstænger - ødelæg dog ikke de
yderste 2-3 gevind. Alternativt brug noget Loctite.

Carsten

Fra : Leif Neland

Dato : 17-04-10 19:54

Carsten skrev:

> [...]
> bare forsigtigt gevindet i enden af begge gevindstænger - ødelæg dog ikke de
> yderste 2-3 gevind. Alternativt brug noget Loctite.

Eller kontramøtrikker.

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Max

Dato : 17-04-10 20:08

Hej

> Eller kontramøtrikker.