Jeg er forelsket
Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-10 05:16

Jeg har mødt en Citroen C3 er er vildt forelsket. Tænk at jeg i min
tæt-på-efterlønsalder skulle få lyst til en klump jern på fire hjul.
Det ville jeg have forsvoret for bare to uger siden.

Mit udgangspunkt var ellers en Peugeot 207, som jeg stadig synes er en
dejlig og fornuftig bil, og senere kun Renault Clio ind over, men mest
som et billigere alternativ.

Er der nogen der har noget skidt at sige om C3, eller om Citroen i
almindelighed?

Kan man umiddelbart sammenligne C3 og 207 og hvad er plusser og
minusser?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-10 05:43

Kurt Hansen skriver:

> Kan man umiddelbart sammenligne C3 og 207

Nej. C3 er en bil "nummeret større", så den skal du sammenligne med
307/8 i stedet...

Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-04-10 05:44

"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

> Nej. C3 er en bil "nummeret større", så den skal du sammenligne med
> 307/8 i stedet...

Hov nej, det er C4 der er en 307'er....

Klaus

Fra : Kurt Hansen

Dato : 16-04-10 06:06

Fri, 16 Apr 2010 06:44:28 +0200 skrev Klaus D. Mikkelsen:

>"Klaus D. Mikkelsen" skriver:

>Hov nej, det er C4 der er en 307'er....

Aha, så venter jeg bare på din sammenlignende vurdering

Fra : Martin Bak

Dato : 16-04-10 07:26

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der har noget skidt at sige om C3, eller om Citroen i
> almindelighed?

Du må være ny her?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 16-04-10 02:58

Jeg har haft en Citroen C3 HDI årg. 2004 - det var en fin bil, og den
fragtede mig over 100.000 km på to år. Ingen nævneværdige problemer..
Den bygger på samme bund, motor og til dels elektronik som 207, og har
derfor samme fordele og ulemper. Ny er der i mellemtiden kommet en
helt ny model af den - det kan være godt og skidt. Den nye ser bedre
ud, men kan selvfølgelig have børnesygdomme. Omvendt har bla. Citroen
været gode til at hæve kvaliteten i deres kabiner markant de sidste
år, og man kan håbe at det samme er sket på elektroniksiden.

Elektronikken er Citroen (og alle andre franske mærkers) svage punkt.
Franskmændene har altid været gode til at fylde godt med elektronik og
gadgets i bilerne - men har ikke samme grundige tilgang til det som de
tyske mærker. Personligt har jeg ikke haft nævneværdige problemer med
hverken C3 eller Xantia - men andre vil mene at det er biler man
absolut skal holde sig fra.

I min optik er franske biler 15-20% billigere end tyske - og det er
der selvfølgelig en årsag til. Kan man leve med små pudsigheder, der i
ny og næ kræver at man tager en tur forbi værkstedet (ikke akut), er
det gode penge at spare. Men er man typen der er klar til at skrotte
kareten, blot fordi den en forlygtepærer springer, skal man måske
vælge at købe en 'dyrere' bil.

Positivt ved franske biler: Rustbeskyttelse, komfort, pris, udstyr,
friskt design

Jeg kan iøvrigt fortælle at de franske bilmærker ikke har noget
dårligt ry her i Belgien (hvor jeg bor) eller for den sags skyld
Frankrig - så hvis der er problemer med kvaliteten, kan man altså lære
at leve med det.

> Du må være ny her?

Det var dog befriende :)
Til Kurt: Køb bil med hjertet og lad være med at lytte til alle
skræmmehistorierne - de findes med alle bilmærker.

/Kasper Hansen

Fra : AS

Dato : 17-04-10 13:45

"Kasper Hansen [8270]" <google2@postmand.com> wrote in message

> Elektronikken er Citroen (og alle andre franske mærkers) svage punkt.

En bekendt har haft en C3 fra ca.2005. Komputer skulle skiftes 2 gange
igennem garanti perioden. Hver gang pris var ca. 20 kDKK, heldigvis under
garanti. Efter anden gang og 1,5 års ejerskab i denne stil blev bilen solgt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 14:32

Sat, 17 Apr 2010 14:45:02 +0200 skrev AS:

> [...]
>garanti. Efter anden gang og 1,5 års ejerskab i denne stil blev bilen solgt.

Hvilket vel gør det til high risk at købe en brugt C3?

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-04-10 14:45

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

> Hvilket vel gør det til high risk at købe en brugt C3?

Eller en Toyota, Mercedes, BMW, Ferrari what ever...

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 15:29

Sat, 17 Apr 2010 15:45:21 +0200 skrev Mogens (K):

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

>Eller en Toyota, Mercedes, BMW, Ferrari what ever...

Nå ja, men jeg har aldrig ejet andet end analoge biler med karburator
og tændrør, så alle disse problemer med computere er ukendt for mig.

Nu tager jeg springet og køber ny dyt. Hvis jeg holder fast i
Mitsubishi'en (se ny tråd), kan jeg glæde mig over, at ADAC har den
som nr. 1 med færrest antal nedbrud på de tyske veje.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Mogens \(K\)

Dato : 17-04-10 15:38

> Nå ja, men jeg har aldrig ejet andet end analoge biler med karburator
> og tændrør, så alle disse problemer med computere er ukendt for mig.

Alle har den slags idag...

> Nu tager jeg springet og køber ny dyt. Hvis jeg holder fast i
> Mitsubishi'en (se ny tråd), kan jeg glæde mig over, at ADAC har den
> som nr. 1 med færrest antal nedbrud på de tyske veje.

Diesel - benzin?
Er de kommet sig over alle GDI-problemerne?

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 16:07

Sat, 17 Apr 2010 16:37:59 +0200 skrev Mogens (K):

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

>Alle har den slags idag...

Tænk, jeg troede at alle nye biler havde indsprøjtning og elektronisk
tænding. Oh well ...

>Diesel - benzin?

Benzin:
http://www.mitsubishi.dk/Events/colt-trust.aspx

>Er de kommet sig over alle GDI-problemerne?

Aner det ikke. GDI = GelekDronisk Indsprøjtning?

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 17-04-10 16:16

Kurt Hansen frembragte:

> [...]
>
> Benzin:
> http://www.mitsubishi.dk/Events/colt-trust.aspx

> Aner det ikke. GDI = GelekDronisk Indsprøjtning?

Der var nogen Mitsubishi'er der med regelmæssige mellemrum skulle
"sandblæses" i indsugningen med hakkede nøddeskaller:

http://biler.fmlaursen.dk/MitsubishiCarisma1998GDI/Fejl/FejlKendte.aspx

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 16:39

Sat, 17 Apr 2010 17:16:05 +0200 skrev Hans Paulin:

> [...]
>
>Der var nogen Mitsubishi'er der med regelmæssige mellemrum skulle
>"sandblæses" i indsugningen med hakkede nøddeskaller:

Orrrrkay, der var Carisma for 12 år siden. Jeg satser på at de har
fået det rettet siden
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 12:27

Kurt Hansen skrev:

> Aner det ikke. GDI = GelekDronisk Indsprøjtning?

Gasoline Direct Injection, der er bensinmotorens ækvivalent til
Commonrail-diesel.
De største problemer var vist at bensinøkonomien ikke blev særligt
bedre, hvad Mitsubishi ellers var fyldt med lovord omkring :-/

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-04-10 12:55

Armand frembragte:

> [...]
> De største problemer var vist at bensinøkonomien ikke blev særligt bedre,
> hvad Mitsubishi ellers var fyldt med lovord omkring :-/

Det største problem var efter min opfattelse sodede ventiler

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 13:09

Hans Paulin (6310) skrev:
> Armand frembragte:

> Det største problem var efter min opfattelse sodede ventiler

Jeg læste godt linket, men er det ikke bare omsvøb fra Mitsubishi's side
(i linket nævnes det også i.f.m. forbruget) :-/
Den ringe europæiske bensinkvalitet(?) blev også brugt som argument, kan
jeg huske.

--
Armand.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-04-10 14:52

Armand skrev:

> Jeg læste godt linket, men er det ikke bare omsvøb fra Mitsubishi's side

Så godt er jeg ikke inde i sagerne.

Måske Alexbo?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 18-04-10 15:22

Sun, 18 Apr 2010 13:27:00 +0200 skrev Armand:

>Gasoline Direct Injection, der er bensinmotorens ækvivalent til
>Commonrail-diesel.

Så ramte jeg da ikke helt ved siden af
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 17-04-10 05:22

Fri, 16 Apr 2010 08:25:48 +0200 skrev Martin Bak:

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i en meddelelse

>Du må være ny her?

Ja, og ...? Mellem linierne kan jeg læse, at Citroen er noget lort.
Har jeg ret?

Nå, det er osse lige meget. Jeg kørte forbi forhandleren i dag og blev
ærligt talt skuffet. Bortset fra panoramavinduet, som jeg åbenbart er
ret alene om at være begejstret for (ifølge sælger), var der sgu ikke
meget luxus og overbevisende finish ved C3'eren.

På den anden side af gaden ligger en Kia/Mitsubishi-forhandler. jeg
tænkte: "Nå ja, hvad pokker, lad mig da bare se hvad en billig
koreaner kan tilbyde i klassen".

Sælgeren, som var den første rigtige sælger jeg har mødt på min
odyssé, aflæste mig hurtigt og gelejdede mig fra Kia-afdelingen og hen
til en Mitsubishi Colt.

Sådan en fætter står i 149.999 og har alt det ekstraudstyr, som man
skal betale ekstra for his andre mærker. Sågar et semi-klimaanlæg til
prisen.

Jeg havde travlt og havde ikke tid til at studere vognen nærmere, men
på søndag vil vi komme tilbage og prøve en tur i den.

Lige nu står der 4-0 til Mitsubishien. Nu er det et spørgsmål om jeg
vælger 150k-klassen, eller jeg skal dykke til det absolut nødvendige
og det bedst mulige omkring 100.000. Her kommer Chevrolet Aveo nok ind
i billedet, med mindre det osse er noget lort?

Fra : Dennis

Dato : 17-04-10 10:37

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> og det bedst mulige omkring 100.000. Her kommer Chevrolet Aveo nok ind
> i billedet, med mindre det osse er noget lort?

Ifølge diverse FDM artikler skulle Chevrolet heller ikke været noget at
råbe hurra for - har dog ikke lige fundet nogle link frem, og har heller
ikke selv nogen erfaringer

Men kan huske at FDM bl.a. lige har lavet et nyt AutoIndex, og her står
Chevrolet som de ringste:
http://www.fdm.dk/pressemeddelelser/bilkoeb-salg-leasing/tronskifte-aarets-autoindex

Dog er Chevrolet Spark vist en okay bil, i følge FDM

Men igen, har ikke selv nogen erfaringer, men ville personlig selv holde
mig væk fra dem.

/Dennis

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-10 10:51

> Ja, og ...? Mellem linierne kan jeg læse, at Citroen er noget lort.
> Har jeg ret?

Nej sådan var det ikke ment. Men diskussionerne om franske bilers
elendigheder har bølget i gruppen lige så længe den har eksisteret. Det er
nærmest et religiøst spørgsmål, om man synes om franske biler eller ej. Jeg
selv ville end ikke skæve til en fransk, hvis jeg skulle skifte bil. De vil
være udelukket på forhånd.
Så dit spørgsmål om der var nogen der havde noget ufordelagtigt at sige om
Citroén generelt var næsten sjovt. Det er der! Men også mange som har godt
at sige om dem.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 17-04-10 20:17

Kurt Hansen <kurt@defekt.dk> wrote in

> og det bedst mulige omkring 100.000. Her kommer Chevrolet Aveo nok ind
> i billedet, med mindre det osse er noget lort?

Aveo har fået følgende kommentar fra FDM "Katastrofal crash test stempler
Chevrolet Aveo som livsfarlig".

Så i min optik "ja" til dit spørgsmål.

--
vh, Erik BH

Fra : Ivan Madsen

Dato : 17-04-10 20:19

On 17 Apr 2010 19:16:40 GMT, "Erik B. Hansen"
<erik@børstingMedOEistedetforø.dk> wrote:

>Kurt Hansen <kurt@defekt.dk> wrote in

>Aveo har fået følgende kommentar fra FDM "Katastrofal crash test stempler
>Chevrolet Aveo som livsfarlig".
>
>Så i min optik "ja" til dit spørgsmål.

Hmm - og hvad skal vi stakler der er nødt til at køre i 4 - 6 år gamle
biler så gøre, tage styrthjelm og kropspanser på?
I mine øjne er der en tilbøjelighed til at gøre biler med en stjerne
for lidt mere farlige end de er - det farligste element i en bil
sidder stadig bag rattet uanset om bilen har en eller fem stjerner i
crashtest.

Fra : Ralph K

Dato : 18-04-10 11:44

Der er forskel på hvilke modeller du køber.
C5 i første generation....oh my god.. der er så mange brugte at hvis de
stiller dem på række, så strækker de sig fra KBH til Korsør.
C4 har jeg selv og den er begyndt med lidt fejl i det elektriske, som er
Citroens svage led. Vinduerne virker ikke, sædevarmen, ventilen i
udstødningssystemet er også ret gennemgående. (gør at motoren hakker ved
jævn fart).
C3 har jeg ikke hørt så meget dårligt om.

Men kig herinde:
http://www.citronik.dk/jforum/forums/show/10.page

De ved næste alt...bare spørg løs derinde.

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 12:31

Ivan Madsen skrev:
> On 17 Apr 2010 19:16:40 GMT, "Erik B. Hansen"
>

> I mine øjne er der en tilbøjelighed til at gøre biler med en stjerne
> for lidt mere farlige end de er .........

Hørt!
Men nu er det jo ikke bare en enkelt stjerne eller en sele-reminder der
plager Aveo'en =

--
Armand.

Fra : Henrik W

Dato : 16-04-10 19:01

Kurt Hansen skrev:
> [...]
> almindelighed?
>
> Kan man umiddelbart sammenligne C3 og 207 og hvad er plusser og

Jeg har kørt 63.000km i min C3 1,4 HDI siden februar sidste år helt uden
problemer. Den har ikke fået andet end almindelig service for hver
30.000km.

Jeg må dog tilstå, at jeg lige har skiftet viskerblade foran, fordi de
originale var færdige. Jeg ved ikke, om en Flokkevogn kan klare det
bedre?

Mine forældre har altid kørt Citroën, dog med en afstikker ind i mellem,
og det har altid været problemfrit.

Må jeg iøvrigt anbefale dig Citronik.dk - aldeles fremragende forum.

--
Henrik W

Fra : Ralph K

Dato : 16-04-10 23:49

HDI motoren skal serviceres for hvert 20.000 km og det er meget vigtigt at
du overholder det.
Der er et ret lille bundkar på den og derfor ikke nær så meget olie som på
visse andre modeller.

Info jeg har fra Cirtoen-entuiaster og værkstedet.

Ralph.

Fra : Armand

Dato : 17-04-10 02:15

Ralph K skrev:
> [...]
> visse andre modeller.
>
> Info jeg har fra Cirtoen-entuiaster og værkstedet.

3,8 liter er vel ikke ligefrem en 'ret lille mængde' derved at de er de
færreste der har mere end 5 liter :-|

Jeg sørger for at min HDi får frisk olie årligt, og kører derudover
stramt på de 30.000 km's service som bilen oprindelig var opgivet til og
forøvrigt stadig er syd for grænsen!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 18-04-10 08:05

> 3,8 liter er vel ikke ligefrem en 'ret lille mængde' derved at de er de
> færreste der har mere end 5 liter :-|

Er det de færreste Citroen'er der har mere end 5 liter olie ?

Det er dælme mange år siden, at jeg har haft en bil med under 5 liter olie i
bundkarret, men Citroen plejer jo ikke at være bleg for at skille sig ud...

/Brian

Fra : Armand

Dato : 18-04-10 12:47

Brian skrev:

> [...]
>
> Det er dælme mange år siden, at jeg har haft en bil med under 5 liter
> olie i bundkarret, men Citroen plejer jo ikke at være bleg for at skille

Jeg erindre ikke at have brugt mere end en 5-liters dunk ved noget
olieskifte!
Men så mange biler har jeg nu heller ikke skiftet olie på - På den anden
side: Hvis det var almindeligt med mere end 5-liters sump solgtes olie
nok i 6-liters dunke istedet :-/

Surfer man på emnet, og dértil er <http://www.rvs-tec.dk/00019/> ganske
praktisk, er det f.eks kun enkelte af Folkevogns personvogne der kræver
mere end 5 Liter:
- Golf 1,9 SDI      á 5,2L
- Golf/Vento VR6   á 6,0L
- Passat 2,6TDI      á 5,4L
- Pasat 2,8 V6      á 5,5 hhv. 6,0L
- Sharan 2,8 V6      á 5,5L

Faktisk ser det ud til at 3,8L er en almindelig forekommende oliemængde!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 18-04-10 16:01

> Jeg erindre ikke at have brugt mere end en 5-liters dunk ved noget
> olieskifte!

Mine seneste 4 biler, har alle været over 5 liter - Opel Vectra (5,5l), Ford
Mondeo (5,5l), Saab 9-3SS (6,0l) og BMW 328 (6,5l). Golf III TDi'eren jeg
havde før de nævnte kan jeg ikke huske, men jeg mener faktisk det var 5,5
liter.

De ovennævnte er selvfølgelig større end en 206, men alligevel alm.
familiebil størrelse.

> Men så mange biler har jeg nu heller ikke skiftet olie på - På den anden
> side: Hvis det var almindeligt med mere end 5-liters sump solgtes olie nok
> i 6-liters dunke istedet :-/

Som sagt - i min verden er netop den der 5 liters blokade på
oliedunkstørrelsen ret træls. Det er bl.a. også derfor, at jeg er begyndt at
hente min olie syd for grænsen.

/Brian