Prisforskel på køb privat eller forhandler~
Fra : Kurt Hansen

Dato : 14-04-10 17:57

Man får altid at vide, at man bør kunne forhandle en pris 10-15.000
kr. ned, hvis det drejer sig om privatkøb af en bil til 150-200.000
kr. og at ejerne ofte har en urealistisk af værdien af deres bil.

Nyere brugte biler hos mærkets forhandler er vel også prissat for
højt?

Hva' fa'en skal man gå efter?

Hvis man vil sælge, derimod, bliver man jo skambudt. Spændet mellem
det en forhandler har købt bilen til og den pris han forlanger, må
være stort? Forleden var jeg hos Renault og sælgeren mere end
antydede, at ved køb af en nyere brugt, var der et bekvemt
forhandlingsspillerum.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 14-04-10 19:11

> [...]
> være stort? Forleden var jeg hos Renault og sælgeren mere end
> antydede, at ved køb af en nyere brugt, var der et bekvemt

Har selv kigget på brugt bil i det prisleje for nylig, Volvo V50, 3-5 år
gamle biler, ca. 100.000 km, ren handel.
Jeg forstod bilerne ca. var indkøbt 30.000 kr billigere end de blev sat til
salg til. Ofte indkøbt fra leasingfirmaer på disse firmaers lukkede
auktioner. Jeg så på de biler der stod billigst til salg af sammenlignelige
biler.
Der kunne ikke pruttes meget, det lykkedes dog altid at slippe for
leveringsomkostninger og et sted kunne man få vinterhjul med, et andet spare
2000 kr.
Vi købte hos en forhandler, der er bilen klargjort, ridser malet osv,
samtidig er der garanti. Private biler stod ofte til samme eller højere pris
end forhandler, de billigste stod ca.10.000 under de dyreste 20.000 over,
helt skørt.

En anden sjov ting jeg bemærkede, ring altid først, flere af de biler der
står til salg på nettet er solgt for uger siden.

Mvh Niels

Fra : Anders Majland

Dato : 14-04-10 21:58

> Jeg forstod bilerne ca. var indkøbt 30.000 kr billigere end de blev sat
> til salg til.

Ja mindst - Det var den margin jeg oplevede i 2007 på en skoda fabia der
stadig havde fabriksgaranti. Det på en bil til omkring 100.000.

I den anden ende talte jeg en del med en taxa chauffør på en tur hjem fra
århus. Nu kan jeg ikke huske hvad det for en mercedes han var ved at brænde
inde med sidste sommer fordi den køber han havde en aftale med inden han
købte bilen var sprunget fra da den var ved at være frikørt. Efter de
forventlige udgifter til et meget stort service for at bringe den tilbage
til så god som ny efter taxa tjenesten var det i omegnen af 100.000kr.

Så de fleste biler ligger nok der imellem ...

/A