Tilbagekrævning af feriepenge
Fra : Lars Stokholm

Dato : 13-04-10 19:07

Hej gruppe

Jeg arbejdede i sommerferien 2008 nogle uger som vikar på en virksomhed,
hvor jeg i perioden har optjent nogle feriepenge, der senere blev
udbetalt.

Nu har jeg netop fået et brev fra virksomheden om, at de i forbindelse
med skiftet til et nyt lønsystem er kommet til at udbetale det dobbelte
af hvad jeg skulle have haft. Det betyder at jeg har fået mere end
2700kr. for meget, som de nu beder mig indbetale på deres konto.

Mit spørgsmål er så: Skal jeg bare indbetale pengene og komme mig over
det - eller har jeg andre (praktiske) muligheder?

Fra : SvenP

Dato : 13-04-10 17:33

> Mit spørgsmål er så: Skal jeg bare indbetale pengene og komme mig over
> det - eller har jeg andre (praktiske) muligheder?

Ja du skal betale, du er ikke berettiget til pengene.
Vil du ikke så er en praktisk mulighed at lade være. Sender firmaet dig til
inkasso, gør du indsigelse. Så skal de køre sagen igennem retssystemet, og
det kan være de finder det mere praktisk, bare at afskrive et så relativt
lille beløb.

Sven

Fra : Klaus H

Dato : 13-04-10 20:09

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse news:4bc4b2cc$0$280$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
>
> Mit spørgsmål er så: Skal jeg bare indbetale pengene og komme mig over
> det - eller har jeg andre (praktiske) muligheder?

Har du modtaget dem i god tro, er det firmaets problem.
Hvis du vidste at beløbet var for højt, skal du tilbagebetale beløbet.

Klaus H
(ikke jurist)

Fra : Kaj

Dato : 13-04-10 20:40

"Klaus H" <khvaek@6705e.dk> skrev i en meddelelse

Har du modtaget dem i god tro, er det firmaets problem.
Hvis du vidste at beløbet var for højt, skal du tilbagebetale beløbet.

Klaus H
(ikke jurist)

Troen betyder ikke noget i denne sammenhæng.
Hvis han har modtaget penge han ikke er berettiget til,
skal de betales tilbage.

MVH
Kaj

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-10 23:02

Kaj skrev:

> Troen betyder ikke noget i denne sammenhæng.

Jo, faktisk, omend der også kan spille andre forhold ind:

§ 32. Den, der har afgivet en viljeserklæring, som ved fejlskrift
    eller anden fejltagelse fra hans side har fået et andet
    indhold end tilsigtet, er ikke bundet ved erklæringens
    indhold, hvis den, til hvem erklæringen er afgivet, indså
    eller burde indse, at der forelå en fejltagelse.

> Hvis han har modtaget penge han ikke er berettiget til,
> skal de betales tilbage.

Det er ikke sikkert. I den foreliggende sag er et beløb på 2700
kr. ikke af en størrelsesorden der burde få modtageren til at
undre sig.

--
Bertel

Fra : Ralph K

Dato : 14-04-10 07:49

Et beløb på 2700 kr efter skat er ca 5000 før skat og så har han tjent ca
60.000

Han ved sikkert godt selv om han har tjent 60.000 eller 120.000 kr det år
som vikar.
Derfor kan det umuligt være i god tro.
12½ % så er det jo et nemt regnestykke....

At betale tilbage...

Fra : Stig Johansen

Dato : 14-04-10 11:06

Ralph K wrote:

> Et beløb på 2700 kr efter skat

Hvor ser du, at det er 2700 _efter_ skat?

Stig Johansen

Fra : J

Dato : 14-04-10 11:49

"Stig Johansen" <wopr.dk@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor ser du, at det er 2700 _efter_ skat?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Stig Johansen

Vi er nogle, der kan læse og tænke. Prøv det.

Fra : alexbo

Dato : 14-04-10 11:59

"J" skrev

> Vi er nogle, der kan læse og tænke.

Så mangler vi bare nogen der kan regne.

mvh
Alex Christensen

Fra : emjeppesen

Dato : 14-04-10 13:30

Stig Johansen skrev:

>Hvor ser du, at det er 2700 _efter_ skat?

Skatten blev jo betalt i 2008

Hilsen emj

Fra : Jesper Lund

Dato : 13-04-10 21:35

Kaj wrote:

> Troen betyder ikke noget i denne sammenhæng. Hvis han har modtaget penge
> han ikke er berettiget til, skal de betales tilbage.

Du tager fejl
<http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=15&M=News&PID=44&NewsID=345>

===
I henhold til praksis kan en lønmodtager dog ikke kræves at skulle
tilbagebetale for meget udbetalt løn, såfremt han eller hun, som har
modtaget beløbet, var i god tro om at han eller hun berettiget til at
modtage beløbet – altså hverken viste eller burde vide bedre.
===

--
Jesper Lund

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-10 15:33

Ralph K wrote:
> Et beløb på 2700 kr efter skat er ca 5000 før skat og så har han tjent ca
> 60.000

Er det logik for burhøns? For så er jeg dummere end en burhøne.

Uden at have kigget særligt meget tilbage i sagerne, så skriver de, at
jeg har fået det dobbelte udbetalt i feriepenge. Altså må jeg have fået
lidt over 5400kr. udbetalt. Det beløb siger mig ikke noget overhovedet.
Jeg kan ikke se om det er for højt, jeg kan ikke se om det er for lavt
og jeg kan SLET ikke se hvad det siger om min løn. Hvordan regner man
det ud?

> Han ved sikkert godt selv om han har tjent 60.000 eller 120.000 kr det år
> som vikar.

P.t. ville jeg ikke kunne sige om det var det ene eller det andet.

Fra : alexbo

Dato : 14-04-10 16:31

"Lars Stokholm" skrev

> [...]
> Jeg kan ikke se om det er for højt, jeg kan ikke se om det er for lavt
> og jeg kan SLET ikke se hvad det siger om min løn. Hvordan regner man

Man starter med at kigge lidt mere tilbage i sagerne, bedst hvis man har
sine lønspecifikationer, ellers kontoudtog og årsopgørelser.
Det fremgår ikke helt om dine feriepenge er regnet forkert ud, eller der er
regnet rigtigt men udbetalt dobbelt.

Ved bare at sende penge tilbage opstår der et problem med den betalte skat,
enten der så er regnet rigtigt men udbetalt forkert eller regnet forkert er
der betalt skat af et beløb som returneres.
Det rigtige ville være at returnere bruttobeløbet og få det for meget
betalte skat tlbage ved hjælp af en ny årsopgørelse.

Min kone fik for nogle år siden for meget udbetalt p.g.a. en forkert lønsats
i et nyt job, hun var indstillet på at betale tilbage 15-20.000 kr, men fik
sagt det på institutionen hvor hun arbejdede, det fik straks tillidsdamen
til at tage affære, et brev fra FOA til kommunen og kravet blev frafaldet.

Du kan skrive til firmaet at du ikke finder at det er dit problem, at du har
modtaget feriepengene i god tro.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-10 18:57

alexbo wrote:
> Det fremgår ikke helt om dine feriepenge er regnet forkert ud, eller der er
> regnet rigtigt men udbetalt dobbelt.

Det kan jeg desværre ikke fortælle dig. De har vedlagt fire bilag, men
jeg fatter ikke en fløjtende fis af hvad de skal sige.

> Ved bare at sende penge tilbage opstår der et problem med den betalte skat,
> enten der så er regnet rigtigt men udbetalt forkert eller regnet forkert er
> der betalt skat af et beløb som returneres.

Så det vil altså sige, at jeg udover at skulle betale 2700kr. også skal
have fat i SKAT? Jeg er i forvejen helt blank når det kommer til SKAT.
Det vikararbejde er snart ikke lønnen værd.

Fra : alexbo

Dato : 15-04-10 09:24

"Lars Stokholm" skrev

> Det vikararbejde er snart ikke lønnen værd.

Næh det kan tænkes, men så må du gøre det bedre en anden gang.

Forøvrigt er det ikke så galt endda at sætte sig lidt ind i hvordan løn,
skat, feriepenge, søgnehelligdagsbetaling, pensionsbidrag og stort set alt
andet
økonomi er skruet sammen.
Der er noget sundt i at selv kunne gennemskue ens egen økonomi og ikke lade
tingene gå sin gang i håb om at andre sørger for at alt går rigtigt til.

Det med skatten hænger sammen på den måde at du har fået 10.000 kr i
feriepenge, deraf har firmaet på dine vegne indbetalt 4.600 kr i skat, for
nu at bruge de tal der er brugt i tråden.
De har så udbetalt 5.400 kr til dig.
Nu vil firmaet have det halve tilbage 2.700 kr, men skal det gå rigtigt til
skal de have 5.000 kr tilbage og du skal have de 2.300 kr tilbage fra skat.

Men det er nu mere teknisk, fasthold at du er i god tro, du kan jo i hvert
fald med fuld ret sige at du ikke er i stand til at gennemskue tallene og
stolede på firmets opgørelse.

mvh
Alex Christensen

Fra : emjeppesen

Dato : 15-04-10 11:36

alexbo skrev:

>Nu vil firmaet have det halve tilbage 2.700 kr, men skal det gå rigtigt til
>skal de have 5.000 kr tilbage og du skal have de 2.300 kr tilbage fra skat.

Det ved vi jo intet om.
Det kan da sagtens tænkes at de papirer, fyren har fået fra firmaet
sammen med krav om tilbagebetaling netop omhandler
skatteproblematikken, så at de 2700 kr ER incl. for meget betalt skat.

Hilsen emj
--

lamaguf.dk

Fra : Jesper Lund

Dato : 14-04-10 19:38

Lars Stokholm wrote:

> Så det vil altså sige, at jeg udover at skulle betale 2700kr. også skal
> have fat i SKAT? Jeg er i forvejen helt blank når det kommer til SKAT.
> Det vikararbejde er snart ikke lønnen værd.

Skriv til dem at du afviser kravet da du var i god tro. Henvis eventuelt
til et par af de links som du har fået i tråden, så de kan se at du har
undersøgt retspraksis. Så sker der formentlig ikke mere, medmindre
firmaet er selvdestruktivt eller har adgang til en meget billig
advokatservice.

Man ja, de forlanger sikkert bruttolønnen tilbageført, og så har du
besværet med at få ændret din årsopgørelse med tilbagevirkende kraft.

--
Jesper Lund

Fra : Lars Stokholm

Dato : 14-04-10 20:43

Jesper Lund wrote:
> [...]
>
> Man ja, de forlanger sikkert bruttolønnen tilbageført, og så har du
> besværet med at få ændret din årsopgørelse med tilbagevirkende kraft.

Okay, I skal have tak for hjælpen.