Straffelovens racismeparagraffer - §140 og~
Fra : Kert Rats

Dato : 13-04-10 17:09

I forbindelse med, at Trykkefrihedsselskabet og Fri Debat har foranlediget
en underskriftindsamling for afskaffelse af de to racismeparagraffer, se
evt. linket http://www.stoetytringsfriheden.dk/, vil jeg høre her i gruppen
om de juridiske aspekter i at afskaffe paragrafferne.
Spørgsmålet er nok temmelig politisk, men en juridisk vurdering af sagen er
i mine øjne meget interessant.

Personligt mener jeg, at paragrafferne er et levn fra fortiden - hvis man da
kan stole på dette link: http://da.wikipedia.org/wiki/Racismeparagraffen,
som dog ikke omtaler oprindelsen til §140 (hvor stammer den paragraf fra?).
Grundlovens §77 synes at anlægge en begrænsning af censur, idet den siger:
"Censur og andre forebyggende forholdsregler kan ingensinde på ny indføres."
At §266b løbende er blevet udbygget til at omfatte f.eks. seksuel
orientering er vel til en vis grad i modstrid med grundlovens §77, så vidt
jeg kan vurdere.

Med udbygningerne af §266b er der efter min vurdering åbnet op for at lade
også andre befolkningsgrupper få beskyttelse af paragraffen. Det ville vel
ikke være utænkeligt, at overvægtige, fysisk eller psykisk handicappede,
misbrugere, arbejdsløse og måske endda tidligere kriminelle med tiden ville
kunne opnå beskyttelse iht. §266b. Dette er i mine øjne en glidebane, hvor
snart sagt alle befolkningsgrupper kan påberåbe sig ret til beskyttelse mod
at blive prikket selv ganske let til.
Hvor går grænsen for beskyttelse af befolkningsgrupper?

Derfor mit spørgsmål: Er der grundlag for at afskaffe racismeparagrafferne?
Juridisk, men også politisk.

Hvad mener de juridiske eksperter her i gruppen?

Jeg glæder mig overordentligt meget til en spændende debat her i gruppen.

Venligst

Kert Rats

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-04-10 22:59

Kert Rats skrev:

> Derfor mit spørgsmål: Er der grundlag for at afskaffe racismeparagrafferne?
> Juridisk, men også politisk.

Juridisk kræves der ikke andet end en vedtagelse i folketinget.

Politisk? Her i gruppen??

--
Bertel

Fra : Kert Rats

Dato : 14-04-10 06:23

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> skrev i en
meddelelse news:u7q9s5tpgk47o9ufm0uoggvfg7q5pl2q5d@news.stofanet.dk...

> Juridisk kræves der ikke andet end en vedtagelse i folketinget.
>
> Politisk? Her i gruppen??

Du har ret: Ingen politik her i gruppen!
My bad

Venligst

Kert Rats

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-04-10 08:31

"Bertel Lund Hansen" <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote in message

> Juridisk kræves der ikke andet end en vedtagelse i folketinget.

Nej, men det kunne jo tænkes, at andre love - f.eks. internaitonale
konventioner, som Danmark har ratificeret, vil blive overtrådt derved.