OT måske nja......
Fra : Benny

Dato : 13-04-10 01:36

Hej

Vi sidder her i gruppen og brokker os over benzin priserne.

Hvor stor en del af den samlede husholding bruges til benzin. Nej vel.

I stedet burde vi tage et fast greb omkring nosserne på Dansk
Supermarked og COOP. Hvorfor er danske madvarer steget 14% mere end
gennemsnittet i EU samtidig med at kvaliteten er faldet?

I Tyskland er prisen faldet 6%. I følge Børsen er danske madpriser
meget tæt på at indhente de norske. Her skal man nok se på priserne
uden for turistområderne.

Jeg kan tydelig huske madpriserne i Løkken for nogle år tilbage. Midt
sommeren var prisen 20-30% højere end i Brønderslev. Det faldt dog på
plads da Netto åbnede en butik i Løkken, så måtte de andre handlede
makke ret.

Benny

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 13-04-10 08:43

Benny formulerede tirsdag:

> I Tyskland er prisen faldet 6%. I følge Børsen er danske madpriser
> meget tæt på at indhente de norske.

Man køber da bare al sin mad i Tyskland!

Udbud og efterspørgsel

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-04-10 01:49

On 13 Apr., 09:36, Benny <hojvae...@gmail.com> wrote:
> Hej
>
> Vi sidder her i gruppen og brokker os over benzin priserne.
>
> Hvor stor en del af den samlede husholding bruges til benzin. Nej vel.

Vi bruger op til 2000 kr / mdr i brændstof så det er da en væsentlig
del.

> I stedet burde vi tage et fast greb omkring nosserne på Dansk
> Supermarked og COOP. Hvorfor er danske madvarer steget 14% mere end
> gennemsnittet i EU samtidig med at kvaliteten er faldet?

Manglende konkurrence.

--
Christian

Fra : AS

Dato : 13-04-10 14:57

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

> [...]
> Supermarked og COOP. Hvorfor er danske madvarer steget 14% mere end
> gennemsnittet i EU samtidig med at kvaliteten er faldet?

Eller der er fælles aftale om priserne?

Fra : alexbo

Dato : 13-04-10 10:38

"Benny" skrev

> [...]

>Supermarked og COOP. Hvorfor er danske madvarer steget 14% mere end
>gennemsnittet i EU samtidig med at kvaliteten er faldet?

Det siger jo ikke ret meget om madvarenes andel af den samlede husholdning
at
gøre.
En pristigning i procent siger ingenting om prisniveauet.
At kvaliteten er faldet er bare en påstand, det må være meget svært at måle
faldet eller stigning i kvalitetsniveauet i forhold til de 26 andre EU
lande.

Hvis der er en standard indkøbspakke, kan man sammenligne prisen på den i
forhold til en lønpakke, en lærer/kassedame/elektriker/buschauffør, li de
forskellige lande, men jeg kender ikke til en sådan sammenligning.

Men vi kan da lave en boykot af dagligvarebutikker, lidt i stil med den
meget effektfulde boykot af tankstationer for nogle år siden.

For nogle år siden var der en tråd om de stigende mælkepriser, i den
forbindelse fandt
jeg nedenstående statistik på en eller anden arbejderhistorisk side.

i 1907 kostede en liter mælk 16 øre, en avis 5 øre, en timeløn var 39
øre.
i 1957 kostede mælken 68 øre, avisen 40 øre, en timeløn var 4,62 kr.
i 2007 var mælken steget til 6,91, avisen til 16,50 kr, og lønnen til 190,29
kr.

Hvor mange minutter skal en mekaniker arbejde i de 27 EU lande for at købe
50 liter bensin, 10 liter mælk, 2 kg. oksefars, 3 kg rugbrød, en ramme øl og
30 æg?

Når man kender svaret på det ved vi hvor vi står i forhold til de andre
lande.

mvh
Alex Christensen

Fra : Benny

Dato : 13-04-10 07:26

On 13 Apr., 11:38, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> [...]
> i 1957 kostede mælken 68 øre, avisen 40 øre, en timeløn var 4,62 kr.
> i 2007 var mælken steget til 6,91, avisen til 16,50 kr, og lønnen til 190,29

190,29 kr/t. Hm.. Der knækker filmen sku. Det lyder som en af de der
TV2 statistikker med en gennemsnitlig husstandsindkomst er over 750
kkr. Her i det nordlige jylland er timeprisen betydelig lavere og en
gennemsnitlig husstandsindkomst er omkring den halve mill.

Benny

Fra : AS

Dato : 13-04-10 14:56

Ved det samme liglighed om bensin. Nu koster 95 slags ca. 11 DKK. Lige nu er
hvor meget /barrel olie? 100USD? Denne prisniveau var ikke dengang for ikke
længe siden, da olie kostede 160USD/barrel...

Fra : Armand

Dato : 13-04-10 15:27

AS skrev:
> Ved det samme liglighed om bensin. Nu koster 95 slags ca. 11 DKK. Lige nu er
> hvor meget /barrel olie? 100USD? Denne prisniveau var ikke dengang for ikke
> længe siden, da olie kostede 160USD/barrel...

Dollaren har gudskelov været historisk lavt i værdi hvilket har taget
brodden af prisen på gadeniveau, men nu halter den svagt deropad -
Samtidig med at råolie-prisen falder!

--
Armand.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-10 16:27

Tue, 13 Apr 2010 00:36:05 -0700 (PDT) skrev Benny:

>Vi sidder her i gruppen og brokker os over benzin priserne.

Gør vi det? I de fjorten dage jeg har fulgt gruppen, kan jeg ikke
mindes en sådan tråd - måske fordi jeg er lynhurtig på
Ignorér-knappen?

>Hvor stor en del af den samlede husholding bruges til benzin. Nej vel.

Det kommer i høj grad an på hvilke(n) bil(r) og hvor langt ude man har
valgt at bosætte sig. Jeg har ikke statistisk belæg for det, men mon
ikke prisen på brændstof har fulgt pristallet - måske endda
knap-og-nap?

>I stedet burde vi tage et fast greb omkring nosserne på Dansk
>Supermarked og COOP. Hvorfor er danske madvarer steget 14% mere end
>gennemsnittet i EU samtidig med at kvaliteten er faldet?

Efter at jeg er holdt op med at være loyal mod min nærbutik og
konsekvent går i Lidl, er min udgift til madvarer faldt med langt mere
end 14% - uden at kvaliteten er faldet tilsvarende.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-04-10 13:01

"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

> Efter at jeg er holdt op med at være loyal mod min nærbutik og
> konsekvent går i Lidl, er min udgift til madvarer faldt med langt mere
> end 14% - uden at kvaliteten er faldet tilsvarende.

Det kan ikke være grøntsager og frugt du spiser flest af - de sucker godt
nok big time i Lidl

--
Per

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-10 17:39

Thu, 15 Apr 2010 14:00:40 +0200 skrev Per Henneberg Kristensen:

>"Kurt Hansen" <kurt@defekt.dk> skrev i meddelelsen

>Det kan ikke være grøntsager og frugt du spiser flest af - de sucker godt
>nok big time i Lidl

Du har ret; der ER undtagelser

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 13-04-10 14:41

On 13 Apr., 15:57, "AS" <n...@mail.com> wrote:

> Manglende konkurrence.
>
> Eller der er fælles aftale om priserne?

Det er jo sådan set 2 sider af samme sag

--
Christian