Førtids pensionist efter den nye ordning
Fra : Claus Ek.

Dato : 12-04-10 21:08

Jeg har en veninde der er førtidspensioneret efter den nye ordning - hun har
ikke haft et nemt liv blev voldtaget af sin bror fra hun var 6 til 11 år
har sener fået 3 børn der er tvangs fjernet - jeg har så fået aktindsigt og
er netop færdig med at læse den 26 a4 sides Borgerjournal , der er kaos
omkring hende , hun er ikke retarderet - men det er tæt på !
Hun har selvefølig boet sammen med nogen mænd der har tævet hende - handlet
ind for knap 100 000 kr. i hendes navn osv.
Med andre ord hvad der kan gå galt går galt ...

hvorfor jeg lige har nogen spørgsmål til dem der er gode til forvaltningsret
:) ( hvis de da har tid til at svare )

for det første har hun ikke en tand i overmunden - men en af side effekterne
ved de seksuelle overgreb som barn er
at hun er angst for at blive rørt i ansigtet - for det man normalt gør :

Fik det her fra en ven :
"Man går til en praktiserende tandlæge og beder om at få foretaget et
prisoverslag på det som skal
laves..Herefter tager man sit overslag med til sin sagsbehandler i kommunen
, som
(i Københavns kommune) sender det til nogle tandlæge konsulenter...herfra er
det så om at
vente på om hvorvidt man kan få det betalt eller evt. få et tilskud."

men kan hun komme under narkose under forundersøgelsen ?

Hun har praktisk talt ingen penge da hun har fundet en lejlighed til knap 10
000 kr. , som forvaltningen betaler ud af hendes pension
hvad i praksis betyder hun har 500 kr. til at leve for om måneden - hun vil
gerne have noget andet at bo i der er billigere

der er 2 spørgsmål i den forbindelse

1.) er 500 kr. om ugen nok til at leve for , eller har hun krav på mere ?
2.) Hvor meget krav har hun om nogen på hjælp til at finde noget billigere
at bo i ?

Efter som hun ikke kan finde ud af noget i mere ind 10 timer af gangen - kan
hun få en værge af det offentlige ?

Hvad kriterier skal der til for at hun kommer i en beskyttet bolig altså et
"Tosse kolle" med ansatte der opretholder den struktur som beboeren ikke har
?

Når jeg læser hendes borgerjournal - så er det mit indtryk sagsbehandleren
betragter hende lidt som en uartig kvinde på 32 år der bare ikke vil tage
sig sammen
men fakta er - hun kan ikke finde ud af ret meget , jeg ved godt man ikke
laver ressource profiler på førtidspensionister , efter som ressource
profilen formål er afklaring , hvor pensionen i sig selv er en afklaring.

Men er der en mulighed for en psykiater kan udrede hendes formåen og
sagsbehandlingen kommer til at stå i et fornuftigt forhold til det menneske
hun er ?

Venligst

Fra : Karina Jensen

Dato : 16-04-10 21:05

[klip]
> Men er der en mulighed for en psykiater kan udrede hendes formåen og
> sagsbehandlingen kommer til at stå i et fornuftigt forhold til det
> menneske hun er ?

Jeg synes, hun skal komme ned til os i Københavns Retshjælp. Vi har stor
ekspertise i den slags sager, som du beskriver. Det er ikke en sag, som
egner sig til at svare på her i gruppen. Hun er meget velkommen til at tage
en bisidder (fx dig) med ned til os. Det er gratis at komme ned til os, når
man opfylder nogle økonomiske krav, som din bekendte gør, når hun, som du
beskriver, er på førtidspension.

/Karina

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-04-10 00:06

Claus Ek. skrev

> Men er der en mulighed for en psykiater kan udrede hendes formåen

Har I haft kontakt til egen læge? Det er den vej man normalt går

Umiddelbart lyder det som om hun har nogle medfødte
udviklingsforstyrrelser i større eller mindre grad, for udenforstående
kan det virke som manglende pli og opdragelse

- Peter