Stafetten: Cajun og Zydeco
Fra : Jan Kronsell

Dato : 10-04-10 22:34

To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke bliver
omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's sydstater, nærmere
betegnet det sydlige Louisiana.

Cajun er ældst. Musikken består typisk af valse og two-steps. DEn stammer
fra det frnakssprogede cajun-folk i området. Harmonika, violin og triangel,
samt guitar og banjo er typiske instrumenter. Teksterne er ofte på fransk.
Zydeco har en kreolsk oprindelse men er også fra det sydlige Louisiana. Ud
over den traditionelle musik er zydeco påvirkert af blues, rock og andre
nyere musikarter. Også her anvendes guitar, violinm harmonika, men også
klaver og vaksebræt. Her er noge eksempler:

Cajun:
Eddie Lejeune:
http://www.youtube.com/watch?v=JSJRo4xuE-k

Charles Thibodeaux:
http://www.youtube.com/watch?v=2tbQumR8sL0&feature=related

Jambalaya Cajun Band;
http://www.youtube.com/watch?v=9KzudadmnyU&feature=related

Zydeco:
Buckwheat Zydeco - Marie Marie
http://www.youtube.com/watch?v=dRN0747MZPU&feature=related

Nathan and the Zydeco Cha Chas - Stay out all night
http://www.youtube.com/watch?v=PEbQl_krvAk&feature=related

og en af de allerstørste, Clifton Chenier her med Louisiana Shuffle
http://www.youtube.com/watch?v=I29bI-ApngM

Jan

--
For den, der kun kender en hammer,
kommer alle problemer hurtigt til at ligne søm.

Fra : Max

Dato : 10-04-10 22:48

Hej Jan

> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke
> bliver omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's
> sydstater, nærmere betegnet det sydlige Louisiana.

I slut halvfjerdserne havde Zydeco en populær periode
her i europa, og Queen Ida var en af dem der manifesterede
sig dengang.

Queen Ida/ ZYDECO
http://www.youtube.com/watch?v=6c31pZ5vArA

QUEEN IDA ..78'
http://www.youtube.com/watch?v=72l2ISAOyC0&feature=related

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 10-04-10 22:58

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af,

Negre der spiller tyroleragtig-musik.
Der er godt nok voldsom tyrolerstemning. Der står jeg altså af. Det er for
polka-agtigt til mig. Huuha!

Hilsen Åge

Fra : Carl Drud

Dato : 10-04-10 22:58

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> writes:

> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke bliver
> omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's sydstater, nærmere
> betegnet det sydlige Louisiana.

Queen Ida:
http://www.youtube.com/watch?v=72l2ISAOyC0

--
Carl

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-04-10 01:47

On 10-04-2010 23:34, Jan Kronsell wrote:
> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke bliver
> omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's sydstater, nærmere
> betegnet det sydlige Louisiana.

Balfa Brothers - "Drunkards Waltz":

http://www.youtube.com/watch?v=a84va_q-cP0&feature=related

Og fra filmen "southern comfort", endnu en film jeg ikke har set:

http://www.youtube.com/watch?v=L2NIZexqb4U&feature=related

Fra musicalen 'Oklahoma', "The Farmer and the Cowman":

http://www.youtube.com/watch?v=c_QRxV15PNM&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-04-10 13:36

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke bliver
> omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's sydstater, nærmere
> betegnet det sydlige Louisiana.

En med John Fogerty, Diggy Liggy Lo
http://www.youtube.com/watch?v=VuO2iWlV7tY

--
Uffe Bærentsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-04-10 15:26

Uffe Bærentsen wrote:
> "Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i en
> meddelelse news:4bc0eebc$0$36567$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> En med John Fogerty, Diggy Liggy Lo
> http://www.youtube.com/watch?v=VuO2iWlV7tY

Fogerty er et godt eksempel på "moderne" musikere, der har taget stilen op.
Meget godt gået af en californier

Stafetten videre ti ldig for den.

Hilsen
Jan

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-04-10 19:42

> Fogerty er et godt eksempel på "moderne" musikere, der har taget stilen
> op. Meget godt gået af en californier
>
> Stafetten videre ti ldig for den.

Takker
Så bliver jeg jo nødt til at finde på noget.
Vender tilbage lidt senere med en ny stafet

--
Uffe Bærentsen

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 11-04-10 14:15

"Jan Kronsell" <kronsell(nomorespam)@adslhome.dk> skrev i meddelelsen

> To meget nærliggende genrer, som jeg holder meget af, men som ikke bliver
> omtalt i gruppen særligt ofte. Begge stammer fra USA's sydstater,

Jeg har godt nok aldrig hørt om disse genrer, men jeg kan fornemme, at det
er noget der vel kan betegnes som amerikanernes tyskprægede slagermusik.
Meget tysk-
præget sang og musikstil. Om det er korrekt ved jeg ikke. Ret mig hvis jeg
tager fejl.
Men hvis det er korrekt vil jeg lige smide dette link på banen. Det
lyder rigtigt godt og jeg synes det kører i den stil som andres link har.
Jeg skrev godt nok at det lød
lidt for Tyrol-præget til mig, men der er nu alligevel meget godt i den stil
du kalder Cajun.

http://www.youtube.com/watch?v=i-cqNw_P0U8&NR=1

Hilsen Åge

Fra : Jan Kronsell

Dato : 12-04-10 15:28

Åge Halldorsson wrote:
> [...]
> slagermusik. Meget tysk-
> præget sang og musikstil. Om det er korrekt ved jeg ikke. Ret mig

Fransk er nok mere rigtigt end tysk, men en særlig amrikansk version af det
franske.

Jan