vielsesret
Fra : Ukendt

Dato : 12-04-10 14:03

Hvem har egentlig ret til at vie et par?
Man kan gå i kirken - den danske folkekirke - og til borgmesterkontoret.

Men hvem har ellers denne myndighed?
Er det kun i gamle film, at en kaptajn kunne vie folk?
Hvad med andre trossamfund?

På forhånd tak - (men det skal nu ikke afholde mig fra at svare på indlæg!)

Leopold

Fra : Jubii

Dato : 12-04-10 15:45

"Firstname Lastname" <None> skrev i meddelelsen
> [...]
> borgmesterkontoret.
>
> Men hvem har ellers denne myndighed?
> Er det kun i gamle film, at en kaptajn kunne vie folk?

Justitsministeriet har i 1976 meddelt Dansk Skibsførerforening, at en
kaptajn på et dansk skib i rum sø ikke kan vie ombordværende danske
statsborgere.

Fra : JBJ

Dato : 12-04-10 15:59

"Jubii" <jubii@msn.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>

> Justitsministeriet har i 1976 meddelt Dansk Skibsførerforening, at en
> kaptajn på et dansk skib i rum sø ikke kan vie ombordværende danske

Hejsa, gælder det kun danske kaptajner eller kan danske statsborgere blive
viet på et udenlandsk skib af en udenlandsk kaptajn?
Hvad hvis ovenstående skib er i dansk sø?

Med venlig hilsen / With kind regards

Jan Johansson

Fra : Jubii

Dato : 12-04-10 16:01

"JBJ" <thunder@spoergmig.invalid> skrev i meddelelsen

> Hejsa, gælder det kun danske kaptajner eller kan danske statsborgere
> blive viet på et udenlandsk skib af en udenlandsk kaptajn?
> Hvad hvis ovenstående skib er i dansk sø?

Jeg leder på nettet efter svar, og det vil være for omfattende at lede
efter de svar, sorry.

Fra : alexbo

Dato : 12-04-10 16:11

"JBJ" skrev

> Hejsa, gælder det kun danske kaptajner eller kan danske statsborgere blive
> viet på et udenlandsk skib af en udenlandsk kaptajn?

Danske statsborgere kan blive viet af Elvis Presly i Disneyland, hvis eller
de amerikanske myndigheder anerkender vielsen.

Registrerede trossamfund og borgmestre har vielsesret her i landet, ingen
andre.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-10 08:29

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev

> Registrerede trossamfund og borgmestre har vielsesret her i landet, ingen
> andre.

Tak for det!
Spørgsmålet er så, hvor mange af disse, der faktisk udøver denne ret, men
det er en anden sag.
Tak for hjælpen.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-04-10 19:56

alexbo wrote:

> Danske statsborgere kan blive viet af Elvis Presly i Disneyland, hvis
> eller de amerikanske myndigheder anerkender vielsen.

Nemlig, ingen skal komme og sige at Elvis er død, se bare her
<http://www.darknet.org.uk/2008/10/thc-epassports-thc-clones-biometric-
epassport-elvis-presley-passport/>

(og ja, vores pas er ligeså tåbeligt designede).

--
Jesper Lund