Rettidigt betaling..
Fra : BT

Dato : 11-04-10 14:20

Jeg sad ude ved en kammerat, som har optaget lån ved GE-moneybank.
Vi kom til at snakke om hvornår det er blevet betalt rettidigt, når
den 1. falder på en helligdag.
Situationen er følgende:

Regning er til forfaldende den 1 April.
Det er Skærtorsdag og helligdag, hvor banker og posthuse har lukket.
Den førstkommende bankdag er tirsdag d. 6. April, hvor han betater på
posthuset.
Dagen efter, d. 7 april, ringer de så fra GE-moneybank for at høre om
penge er betalt, hvilket de jo er, dagen før.
D. 9 April modtager han så en rykker, hvor der er skrevet hvor der er
rykkergebyr på.
Samme dag ringer han og brokker sig over at der er rykkergebyr på, men
det vil de ikke fjerne..

Mit spørgsmål.
Hvornår er rettidig betaling i sådan en situation.
Jeg mener, at falder betalingen på en helligdag, skal betalingen ske
senest den førskommende bankdag.
Er jeg forkert på dette??

Fra : Infinity

Dato : 11-04-10 21:46

> [...]

>Hvornår er rettidig betaling i sådan en situation.
>Jeg mener, at falder betalingen på en helligdag, skal betalingen ske

Hvad står der i lånekontrakten ?
Umiddelbart vil jeg mene du har ret, men der kan stå noget andet i aftalen.
Han kunne fx være gået på posthuset lørdag d.3. april.

I øvrigt ringer de kun når der tidligere har været problemer.
--
/Infinity

Fra : alexbo

Dato : 11-04-10 21:47

"BT" <remove_bts@2ft.dk> skrev

>Jeg mener, at falder betalingen på en helligdag, skal betalingen ske
>senest den førskommende bankdag.
>Er jeg forkert på dette??

Nej.

Man kan argumentere for at der kunne være betalt på posthuset lørdag, men
når man omtaler lørdag i gældsbrevloven må det betyde at den ikke regner
lørdag som søgnedag.

§ 5. Er der ikke aftalt noget om betalingstiden, er skyldneren forpligtet
til at betale gælden, såsnart fordringshaveren forlanger det, og berettiget
til at betale til enhver tid.

Stk. 2. Hvis et gældsbrevs forfaldsdag eller sidste rettidige betalingsdag
falder på en helligdag eller en lørdag eller på grundlovsdagen den 5. juni,
udskydes forfaldsdagen, henholdsvis sidste rettidige betalingsdag, til den
følgende søgnedag. Dette gælder også, når gældsbrevet lyder på betaling
inden en vis frist, som udløber på en helligdag eller en lørdag eller på
grundlovsdagen.

Jeg synes din kammerat skal sende en mail til GE og forklare at han efter
gældsbrevloven har betalt rettidigt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Kasper Demant

Dato : 11-04-10 22:07

Den 11-04-2010 22:46, alexbo skrev:
> [...]
>
> Nej.
>

> Jeg synes din kammerat skal sende en mail til GE og forklare at han efter

Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur, at betaling pr.
f.eks. d. 1. april betyder betaling på kreditors forretnings- eller
privatadresse (jf. GBL § 3, stk. 1, 1. pkt) inden kontortids ophør. Det
er klart at fristen flytter sig til første søgnedag efter fristdagen
hvis denne falder på en helligdag etc. men så er det ligeledes inden
kontortids ophør.
--
Vh.
Kasper Demant

Fra : alexbo

Dato : 11-04-10 22:47

"Kasper Demant" <news@kwdemant.dk> skrev

> Det er almindeligt antaget i den juridiske litteratur, at betaling pr.
> f.eks. d. 1. april betyder betaling på kreditors forretnings- eller
> privatadresse (jf. GBL § 3, stk. 1, 1. pkt) inden kontortids ophør.

Ja måske, pengeinstitutankenævnet bruger kreditaftaleloven §25

http://www.pengeinstitutankenaevnet.dk/Da/Forside/S%C3%B8giafg%C3%B8relser/Visenafg%C3%B8relse.aspx?VerdictId=8c9215b3-899c-44ef-b1f1-7f2ff99864ef

Kreditaftaleloven:
Indbetaling til pengeinstitutter
§ 25. Indbetaling ifølge en kreditaftale til et pengeinstitut her i riget,
bortset fra Grønland, til befordring til betalingsstedet er rettidig, når
den sker inden for den betalingsfrist, der gælder efter kreditaftalen

mvh
Alex Christensen

Fra : emjeppesen

Dato : 12-04-10 10:12

BT skrev:

>Regning er til forfaldende den 1 April.
>Det er Skærtorsdag og helligdag, hvor banker og posthuse har lukket.
>Den førstkommende bankdag er tirsdag d. 6. April, hvor han betater på
>posthuset.

Vil han selv acceptere at få sin løn en uge for sent?
Nej vel.
Han vil have sin løn senest sidse bankdag før 1. april.
Hvor tror du at der gælder andre regler for andre kreditorer?

Hilsen emj

Fra : GreatDane

Dato : 13-04-10 14:44

On 12 Apr., 11:12, emjeppesen <emj@> wrote:

> Vil han selv acceptere at f sin l n en uge for sent?
> Nej vel.
> Han vil have sin l n senest sidse bankdag f r 1. april.
> Hvor tror du at der g lder andre regler for andre kreditorer?
>
> Hilsen emj

Fik nøjagtig samme brev fra GE Money Bank. Blev narturligvis tosset,
og ringede dem op. GE-trunten var villig til, at kreditere min konto
på rykkergebyret. Kunne godt høre, at jeg langt fra var den eneste,
der havde ringet vedrørende den griske og beskidte metode, at tjene
penge på. Ja, det er uheldigt at d. 1. april landede på en
Skærtorsdag som var en helligdag. Og selvfølgelig hedder rettidig
betaling derfor tirsdag. d. 6. april (førstkommende bankdag). Dog
står der intet i GE´s vedtægter, at hvis forfaldsdatoen er en
helligdag, hvad rettidig indbetaling så er. Hvis man vender den om, så
man kan jo bruge GE´s vedtægter mod dem selv, hvis de nægter at
krediterer rykkerbrevet.

Skulle man som GE hævder er korrekt, at gå posthuset lørdag d. 3.
april, ja, så vil GE ikke får deres penge før 2-3 hverdage efter
alligevel, idet lørdag ikke er en bankdag.

Afslutningsvis, er fuldstændig ligemeget havd GE siger, da det jo er
lovgivningen der tæller. Dvs. rettidig indbetaling i henhold til
lovgivningen (GBL) er tirsdag d. 6. april.