Dankort og mindste beløb
Fra : Madzen

Dato : 11-04-10 13:40

Jeg har et spørgsmål som jeg håber der er nogle her der kan hjælpe
med, da der i et tidligere indlæg er kommenteret på dette.

Spørgsmål: Er det tilladt for en fysisk forretning at påkræve at for
at benytte Dankort skal man lave en transaktion på minimum 50 kroner.
Også selv om det man køber koster 22 kroner.

Jeg har fundet reglerne for øreafrunding, men kan ikke finde noget
konkret omhandlende mit spørgsmål.

Jeg har som sagt set i et tidligere indlæg her på denne side, at det
ikke er tilladt, men jeg ønsker konkret at vide hvilke regler der gør
sig gældende, og ikke bare et svar om at det må man ikke.

Det virker mere overbevisende vis man rent konkret kan komme med bevis
for sin sag.

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-04-10 21:01

Madzen <nicolai@madzen.dk> wrote in news:326d1ec0-038c-40a1-91e2-
aa0fde7c75b7@g11g2000yqe.googlegroups.com:

> [...]
> sig gældende, og ikke bare et svar om at det må man ikke.
>
> Det virker mere overbevisende vis man rent konkret kan komme med bevis

Har du læst tråden om samme emne, der startede 19. marts?

mvh poul christensen

Fra : Madzen

Dato : 11-04-10 14:18

On 11 Apr., 22:01, Poul Christensen <poulchr03xd...@ofir.dk> wrote:
> Madzen <nico...@madzen.dk> wrote in news:326d1ec0-038c-40a1-91e2-
> aa0fde7c7...@g11g2000yqe.googlegroups.com:

> Har du læst tråden om samme emne, der startede 19. marts?
>
> mvh poul christensen- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Må faktisk indrømme at jeg ikke havde set denne tråd. Må dog sige at
jeg ikke af den vej blev klogere. Der er nogle forskellige
indgangsvikler på det.

Jeg vil derfor stadig gerne præcisere nødvendigheden af citater fra
lovgivningen.

Fra : Hauge

Dato : 11-04-10 21:22

Madzen skrev:
> Jeg vil derfor stadig gerne præcisere nødvendigheden af citater fra
> lovgivningen.

Skal der være en lov der fortæller om en handlende selv bestemmer hvor
meget eller hvor lidt han vil lade kunderne hæve på kort? Der er jo ikke
noget krav om at en butik overhovedet *skal* modtage dankort eller lign.

Mvh Hauge

Fra : N/A

Dato : 11-04-10 21:22

Fra : alexbo

Dato : 11-04-10 21:23

"Madzen" skrev

> [...]

>sig gældende, og ikke bare et svar om at det må man ikke.

>Det virker mere overbevisende vis man rent konkret kan komme med bevis

Ja og ham der påstod at det er ikke er tilladt, svarede heller ikke på
spørgsmål om hvor han havde det fra, så det var nok lige ud af fantasien.

Det omvendte er gældende, en butik kan ikke forlange kortbetaling.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=124965#K6
§ 56. Betalingsmodtager er forpligtet til at modtage kontant betaling, hvis
betalingsmodtageren modtager betalingsinstrumenter, der er omfattet af denne
lov, jf. dog § 2 i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af
udbytte og finansiering af terrorisme. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke
ved fjernsalg eller ved betalingstransaktioner i ubemandede
selvbetjeningsmiljøer

Jeg kan ikke se andet end at en butik kan afvise kortbetaling, eller sætte
sine egne betingelser blot ikke egne gebyrkrav.
Der er også noget logisk i at en butik uden særlig begrundelse kan afvise
betaling med andet end kontanter.
Om kunden ser skummel ud, kortet mystisk eller købet er for lille har ingen
betydning.

Men en butik kan ikke afvise kontanter og forlange kortbetaling.
Det ville ellers kunne være praktisk udsatte steder og tider, et stort skilt
på døren om at denne butik ikke modtager kontanter og ikke har nogen i
kassen.

Det kunne tænkes at PBS indløsningsaftale indeholder en sådan betingelse,
men det gør den ikke.

mvh
Alex Christensen

Fra : Madzen

Dato : 11-04-10 14:59

Det lyder dermed som om at der ikke er regler for det.

Lad mig så prøve at dreje den lidt.

Siger reglerne omkring betalingsmidler ikke at de skal betræktes som
almindelig betaling med kontanter.

Det svarer jo til at en butik kræver at man skal betale med mindst en
50 kroneseddel for at kunne handle i butikken, og det er jo IKKE
lovligt, da man skal have mulighed for at betale sit køb med det
faktiske beløb for varen.

Hvis jeg har ret i disse to antagelser og forståelser af reglerne, så
vil det jo dermed også sige at en butik IKKE har ret til at pålægge at
man skal "hæve" mindst 50 kroner.

Fra : alexbo

Dato : 11-04-10 22:38

"Madzen" skrev

>Siger reglerne omkring betalingsmidler ikke at de skal betraktes som
>almindelig betaling med kontanter.

Nej,
hvis du synes kan du betragte dem som checks, Dollars eller Euro, nogen
butikker modtager dem uden videre, andre gør ikke eller sætter betingelser.
Danske sedler og mønter er det eneste "lovlige" betalingsmiddel, det eneste
der ikke må afvises under normale omstændigheder.
Der er nogle begrænsninger vedrørende mønter, "sorte penge", store sedler
til små køb og lign. men generelt kan kontanter ikke afvises, alt andet kan.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 12-04-10 09:14

"Madzen" <nicolai@madzen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> sig gældende, og ikke bare et svar om at det må man ikke.
>
> Det virker mere overbevisende vis man rent konkret kan komme med bevis

Jeg sillede samme spørgsmål i en tidligere tråd og har nu fået et svar
tilbage fra min bank...

Der er ingen regler, ifølge deres jurister, der forhindrer en
butik/forretning i en sådan handling. Banken, eller deres jursiter, kunne
dog ikke finde nogen grund til denne adfærd. Ville umiddelbart kun føre til
behovet for større mængde vekselpenge.. Eneste grund vi kunne finde, var et
forsøg på at afholde kunder fra brugen af DK til mindre køb, men vi fandt
ingen logik i dette, da mindre køb i sådan en kiosk måtte være størstedelen
af deres handel...

/Finn