Romerkirken & cølibatet
Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 08:35

I dagens Berlingske Tidende læser jeg på side 12-13, og på:

<http://www.berlingske.dk/verden/paven-forhalede-sexsager>

=
Pastor Stephen Kiesle var således en uhelbredelig børnemisbruger. Han
kaldte sig selv for »rottefængeren fra Hameln« og pralede af, at han
misbrugte alle drenge og piger, der kom i nærheden af ham, skriver AP,
og i 1978 dukkede politiet op i præstekollektivet for at anholde ham.
»Det er forbi,« sukkede han ifølge Oakland Tribune, og han blev dømt for
at have bundet to drenge til stole og misbrugt dem. De var kun toppen af
isbjerget, sagde en advokat senere til Mercury News. »Der var tonsvis af
ofre.«

Den anden skandalepræst var ikke mindre skandaløs. Michael Teta havde
voldtaget drenge og mænd, som gik til skrifte ved ham, og ifølge en
intern rapport fra den katolske kirke i Tucson, så var »voldtægten så
modbydelig, at den eneste løsning er at lade ham finde sig en anden
beskæftigelse. Der er nærmest en satanisk dimension i hans optræden over
for unge mænd,« lød det.
=

I begge sager forhalede den daværende chef for Congregazione della
Dottrina Felice [den tidligere universelle og romerske inkvisition],
kardinal Joseph Ratzinger afskedigelserne af præsterne.

Og at der ikke er tale om en ny praksis se i en anden artikel på side
13. Hvor den amerikanske præst Gerald Fitzgerald 1963 søgte og fik
audiens hos pave Paul VI. Her forsøgte han at få paven til at skride ind
over for sexgale præster - men kirkens anseelse var vigtigere for
prælaten end ofrene.

Der er altså tydeligt tale om en tradition for at dække over sådanne
sager som efter alt at dømme rækker århundreder hvis ikke årtusinder
tilbage.

Og hvor baggrunden naturligvis skal søges i Romerkirkens krav om
gejstligt cølibat. Ikke engang selvtilfredsstillelse tillades, og
sådanne præster bliver naturligvis til over-opvarmede trykkogere.
Medmindre de ser stort på totalforbudet mod sex og enten i det skjulte
finder en at dyrke det sammen med, eller i det mindste masturberer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Aage Andersen

Dato : 11-04-10 09:48

> [...]
> Medmindre de ser stort på totalforbudet mod sex og enten i det skjulte
> finder en at dyrke det sammen med, eller i det mindste masturberer.

Man kan undres over at denne tradition for pædofili først kommer frem nu.
Den maa have eksisteret og være toleret i aarhundreder.

Aage

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 10:42

Aage Andersen <aaan(REMOVE)@email.dk> wrote:

> Man kan undres over at denne tradition for pædofili først kommer frem nu.
> Den maa have eksisteret og være toleret i aarhundreder.

Ja.

Artiklen om Gerald Fitzgerald, som i 1963 omtalte problemet for pave
Paul VI, slutter med:

=
40 år efter hans audiens hos paven gjorde en omfattende rapport fra John
Gay College boet op. I de mellemliggende år anmeldte 10.062 amerikanere,
at de var blevet seksuelt misbrugt af katolske præster. Anmeldelserne
omfattede 7.500 præster - eller knap otte pct. af alle katolske præster
i USA - og opgøret kom til at koste kirken over ti mia. kroner i
erstatning.
=

Knap 8% af de amerikanske, katolske præster vides altså at misbruge
eller have misbrugt sognebørn seksuelt, og læg mærke til at det her kun
drejer sig om de sager, der er kommet frem. Hertil må komme et mørketal
af ukendt omfang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-04-10 12:34

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> eller have misbrugt sognebørn seksuelt, og læg mærke til at det her kun
> drejer sig om de sager, der er kommet frem. Hertil må komme et mørketal

John Gay ? ? ?

Hvorfor interesserer de rigtige fakta ikke hr Rønne?

Jeg kan citere 2004 John Jay report:
The Report determined that, during the period from 1950 to 2002, a total of
10,667 individuals had made allegations of child sexual abuse. Of these, the
dioceses had been able to substantiate 6,700 accusations against 4,392
priests in the USA, about 4% of all 109,694 priests who served during the
time covered by the study.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Jay_Report

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 12:41

Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

> [...]
> dioceses had been able to substantiate 6,700 accusations against 4,392
> priests in the USA, about 4% of all 109,694 priests who served during the

Sig mig, er du katolik siden du hele tiden forsøger at tale problemet
'ned' ?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-04-10 13:06

> Sig mig, er du katolik siden du hele tiden forsøger at tale problemet
> 'ned' ?

Sig mig, ser du ingen fordel i at tale ud fra facts?

Mvh
Martin

Fra : Dybbøl

Dato : 12-04-10 10:29

Per Rønne skrev:

> Sig mig, er du katolik siden du hele tiden forsøger at tale problemet
> 'ned' ?

Sig mig, hvad er du siden du forsøger at tale problemet 'op' ???

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-10 11:09

Dybbøl <dybboel@hotmail.com> wrote:

> Sig mig, hvad er du siden du forsøger at tale problemet 'op' ???

Jeg ser ikke at det er mig der taler problemet op.

I de sidste dage har sagen været den store forside-sag i Berlingske
Tidende. Også i dag, hvor en dengang 17-årig dreng hævder at en præst i
den danske katolske kirke var nærgående. Drengens alder gør at sagen
ikke falder ind under pædofili-begrebet, og selv om han anmeldte det til
politiet blev det afvist. Men han er nu efter forældelsesfristen kommet
frem med det igen - og det drejer sig om en /anden/ præst end den nu
fritstillede.

Også i den middagsradioavis jeg nu hører er det minsandten
hovedhistorien.

Så det er pressen som helhed der taler det op. Og i radioavisen hørte
jeg da også omtale af den eneste løsning: Romerkirken må simpelthen
ophæve cølibatkravet og acceptere gifte præster med et normalt
seksualliv.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-10 11:17

1jgu44q.1oy2gzw1xkt0c6N%per@RQNNE.invalid

> [...]
> jeg da også omtale af den eneste løsning: Romerkirken må simpelthen
> ophæve cølibatkravet og acceptere gifte præster med et normalt

Det vil ikke hjælpe på noget som helst. Disse mænd med deres åbenbart
ustyrlige seksualitet vil bare søge andre steder hen. Antallet af
misbrugstilfælde vil ikke falde.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-10 11:52

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det vil ikke hjælpe på noget som helst. Disse mænd med deres åbenbart
> ustyrlige seksualitet vil bare søge andre steder hen. Antallet af

Det kommer tydeligvis an på hvad man tror årsagen er til misèren.

Nogle tror at disse præster helt fra begyndelsen har været hvad
amerikanerne kalder /sexual predators/ som har gået på børn - og unge
over den seksuelle aldersgrænse.

Andre som mig og pensioneret biskop for Roskilde, Jan Lindhart, tror at
det er cølibatet der er den egentlige årsag. Havde præsterne levet i et
fornuftigt ægteskab havde deres seksualitet været normal - selv om der
naturligvis altid ville have været undtagelser.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 13-04-10 12:10

> [...]
>
> Det vil ikke hjælpe på noget som helst. Disse mænd med deres åbenbart
> ustyrlige seksualitet vil bare søge andre steder hen. Antallet af

Det vil de sikkert, og det skulle de egentlig tage at gøre et helt andet
sted, hvor man i forvejen ville være på vagt over den slags.

Kirken (både folkeskirken og den katolske) har hele mit 57 årige liv stået
for anstændighed og retlinethed. "De hellige". Det er et meget imponerende
brand at have!

Det brand er ved at blive ødelagt af den katolske kirke. Du ved: Far, må jeg
gå til fodbold? Tjah, det kan være lidt farligt. Eller: Far må jeg gå i
søndagsskole? Det må da være det mest uskyldige man overhovedet kan foretage
sig i sit samlede liv!

Det er det så ikke mere! Det har Paven og Den Katolske Kirke fået lavet
grundigt om på.

Og af den forkerte årsag. Man ville sikre mod ødelæggelse af kirkens ry.

Og dermed ødelagde man kirkens ry!

Kirken burde være dét sted, hvor præsten gjorde, som han prædikede. Det kan
vi se det så ikke længere er. Ikke fordi det er et problem at en enkelt
præst har gjort noget fyfy. Det kan da ske. Men på grund af den måde kirken
har håndteret problemet på de sidste 50 år. Eller de sidste 1050 år!

Og måske bliver den nedlagt på grund af de ting de "altid har gjort" og
derfor vil fortsætte med at gøre de næste 50 år!

Min søn gjorde mig opmærksom på at paven sidder i sin egen stat og er sit
eget diktatoriske overhoved, som før i tiden også havde sin egen hær! Så kan
man også henregne katolske præster som pavestatens abassadører og deres
kirker som ambassader hvor dansk lov ikke er gældende, så at håndhævelse af
lov og orden ang. pædofile præster kan holdes indendøre i stedet for at være
en dansk politisag? Det er jo sådan den slags sager har været håndteret de
sidste 50 år!

Hilsen Ivan

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-10 13:39

Ivannof <ivannof@hotmail.com> wrote:

> [...]
> præst har gjort noget fyfy. Det kan da ske. Men på grund af den måde kirken
> har håndteret problemet på de sidste 50 år. Eller de sidste 1050 år!

Snarere de sidste knap 2.000 år ...

> Min søn gjorde mig opmærksom på at paven sidder i sin egen stat og er sit
> eget diktatoriske overhoved, som før i tiden også havde sin egen hær!

Det har han nu stadig. Den hedder »schweizergarden«, og tro endelig ikke
at de altid render rundt i deres maleriske uniform fra 1400-tallet.

De er elitesoldater à la jægerkorpset, og når de ikke står på vagt i
deres uniform går de hyppigt rundt blandt gæsterne i Vatikanstaten i
helt almindeligt tøj. Men naturligvis bevæbnede.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 14-04-10 09:56

> [...]
> Per Erik Rønne
> http://www.RQNNE.dk
> Errare humanum est, sed in errore perseverare turpe

Et lille land med egen hær og rigtigt mange ambassadører rundt omkring i
verden.

Hvis paven så bliver rigtigt upopulær - a la Sudans præsident - så kan han,
modsat Sudans præsident ikke bevæge sig meget længere end en fange i
husarrest! Og det kunne man godt forestille sig efter en anklage for at
hindre opklaring af tusindvis af pædofilianklager!

Lad os se. Han har problemer. Det er sikkert og vist!

Hilsen Ivan

Fra : Dybbøl

Dato : 12-04-10 12:16

Per Rønne skrev:

> Jeg ser ikke at det er mig der taler problemet op.

Jo, bestemt gør du det! Når du forvrænger fakta til noget værre så taler
du i høj grad problemet om!!! Du er useriøs - og så oven i købet i så
alvoprlig sag som er alvorlig nok med dens tragiske fakta.

Fra : J. Nielsen

Dato : 12-04-10 12:19

On Mon, 12 Apr 2010 12:08:32 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

>Romerkirken må simpelthen
>ophæve cølibatkravet og acceptere gifte præster med et normalt
>seksualliv.

Hvis der er blot en lille smule hold i følgende artikel, er der ikke de
store udsigter til at en ophævelse af cølibatkravet vil afhjælpe
problemet. Med mindre, selvfølgeligt, at kirken ændre sit syn på
homoseksuallitet - og dét er der næppe fare for:

http://ekstrabladet.dk/nationen/article1326891.ece

"Men måske er der et andet aspekt. En katolsk præst fortalte mig en
gang, at på præsteseminaret var halvdelen af de studerende og de fleste
lærere homofile. Grunden til det var efter hans mening netop cølibatet.
I de katolske lande, hvor homofobien trives, vil mange unge homofile
mænd vælge præstegerningen for i ly af cølibatet at skaffe sig et alibi
for at undgå det pres, deres familier lægger på dem for at blive gift.
Desuden vil de homofile derved helt legalt kunne finde og omgås
ligesindede. "
--

-JN-

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-10 13:39

J. Nielsen <morgan@post8.tele.dk> wrote:

> [...]
> for at undgå det pres, deres familier lægger på dem for at blive gift.
> Desuden vil de homofile derved helt legalt kunne finde og omgås

Og jeg siger såmænd blot at species Homo sapiens, som det er tilfældet
med så mange andre pattedyr, som art er biseksuel [omend med
individuelle variationer i præferencerne]:

<http://www.tiem.utk.edu/~gavrila/PAPS/Savolainen_Lehmann.pdf>

Når mænd, som det er tilfældet med katolske præster, påtvinges
livsvarigt cølibat vil deres seksualitet have en vis tilbøjelighed til
at kanaliseres hen mod dem der er »til rådighed«, og for disse præsters
og prælaters vedkommende er det så messedrenge [der sagtens kan være så
gamle at der ikke kan tales om pædofili; misbrug er det dog alligevel],
teologistuderende og unge præster der må stå for skud.

Jeg vil ikke afvise at det i katolske lande vil være tiltrækkende for
homoseksuelle at blive præster, men andelen af [inverst] homoseksuelle i
en given pattedyrspopulation synes at ligge fast på en 3%; ellers ville
det da også gå ud over forplantningen.

Og angående pædofile, så er det mit klare indtryk fra alt jeg har læst
om det, og set af udsendelser i fjernsynet, at de er forholdsvist
ligeglade med barnets køn. Men igen, fra en katolsk præsts side er
drenge lettere at få fat i da man ikke accepterer messepiger [det er
kommet i Danmark, men ikke generelt].
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-10 14:17

> Og jeg siger såmænd blot at species Homo sapiens, som det er tilfældet
> med så mange andre pattedyr, som art er biseksuel [omend med
> individuelle variationer i præferencerne]:

Jeg mener du overfortolker dyrs adfærd.
Hvis en hanhund, der hopper på en anden hanhun for at vise dominas skal
betragtes som homoseksuel, hvordan skal en hanhund, der hopper på en sofa,
et stofdyr eller andre mærkelige genstande ? Og bestigningen er jo ren
magtdemonstration - eller påstår du at hunde kan dyrke analsex med hinanden
?

Fra : Per Rønne

Dato : 13-04-10 15:09

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:

> [...]
> magtdemonstration - eller påstår du at hunde kan dyrke analsex med hinanden

Jeg betragter dem ikke som homoseksuelle. Men som biseksuelle.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ivannof

Dato : 14-04-10 10:15

"J. Nielsen" <morgan@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at undgå det pres, deres familier lægger på dem for at blive gift.
> Desuden vil de homofile derved helt legalt kunne finde og omgås

Interessant. Men det er nok lidt som ærtehalm - det hænger sammen. Det er så
på den måde sølibatet, der får de homoseksuelle til at tænke på den måde -
at finde den løsning på deres umulige eller upraktiske homoseksualitet. Så
på den måde ville det hele måske løse sig ved at man tillader og respekterer
homoseksualitet. Så behøver den homoseksuelle ikke blive præst for at slippe
for at blive gift med en kvinde og så videre.

Hvis man ophæver sølibatet kan præsten få et normalt afløb for sin
seksualitet.

Hvis man tillader homoseksualitet, slipper man for at de bliver katolske
præster for at kunne leve et "ærefuldt" liv i en mandeverden.

Mange veje fører til Rom!

Hilsen Ivan

Fra : Martin Larsen

Dato : 12-04-10 12:28

> Jeg ser ikke at det er mig der taler problemet op.

Nej, du ser ikke at din tolkning af John "Gay" rapporten er totalt forkert -
muligvis fordi dine egne tilbøjeligheder er så lystige at du ikke KAN se
tallene.

Du påstod:
"Knap 8% af de amerikanske, katolske præster vides altså at misbruge eller
have misbrugt sognebørn seksuelt"

Det rapporten siger er at ved 4% af præsterne, kunne der muligvis være
substans i *beskyldningerne*. 1/4 af disse kunne dømmes og heraf var under
halvdelen fængsel. Altså under 1/2 % endte med fængselsdom.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Jay_Report

Kan Per Rønne mon indse at han bragte forkerte tal?

Iøvrigt toppede sagerne omkring 1970'erne og er faldet siden.

Mvh
Martin

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 13:02

> Knap 8% af de amerikanske, katolske præster vides altså at misbruge
> eller have misbrugt sognebørn seksuelt, og læg mærke til at det her kun

Hvordan kan de VIDES at have misbrugt børn, når der ikke foreligger nogen
domstolsafgørelse ?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 13:22

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:

> Hvordan kan de VIDES at have misbrugt børn, når der ikke foreligger nogen
> domstolsafgørelse ?

OK, 8% af præsterne beskyldes af formodede ofre at have misbrugt dem.
Seksuelt misbrug er i øvrigt ikke altid strafbart hvis offeret juridisk
set er voksen, og der i øvrigt ikke er brugt fysisk tvang [voldtægt].
Psykisk dominans af er jo ikke ukendt.

Derudover må der være tale om et ukendt stort mørketal; det er jo ikke
ligefrem alle der har lyst til at stå frem. Og så vil jeg fastholde at
katolske præster, der er tvunget ind i livsvarig seksual afholdenhed, og
som ikke engang må tilfredsstille sig selv, må betragtes som en slags
tikkende bomber. Medmindre de ikke fuldstændigt overholder
bestemmelserne, eller »arrangerer« sig på anden måde, uden at overtræde
andet end kanonisk ret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 14:15

> OK, 8% af præsterne beskyldes af formodede ofre at have misbrugt dem.
> Seksuelt misbrug er i øvrigt ikke altid strafbart hvis offeret juridisk

Og så er der jo også dem, der hævder at 10 % af alle danske børn misbruges
seksuelt og så mange katolske præster har vi da ikke her til lands.

Med den slags vurderinger bør man altid se på om dem, som fremsætter dem har
en interesse i resultatet - krav på erstatning, servicering af ofre,
forsvare eksistensberettigelse af myndighed osv.
Det er jo nok de færreste der vil vurdere at det arbejde de får løn for at
udføre er overfødigt.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 14:47

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:

> Og så er der jo også dem, der hævder at 10 % af alle danske børn misbruges
> seksuelt og så mange katolske præster har vi da ikke her til lands.

Næh, og i forbindelse med danske præster kan jeg ikke komme i tanke om
et eneste tilfælde af misbrug uden for Romerkirken.

> [...]
> forsvare eksistensberettigelse af myndighed osv.
> Det er jo nok de færreste der vil vurdere at det arbejde de får løn for at

Ja, men på den anden side er Romerkirken den eneste kirke der påbyder
sine præster livsvarig, seksuel afholdenhed.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-10 15:05

> Ja, men på den anden side er Romerkirken den eneste kirke der påbyder
> sine præster livsvarig, seksuel afholdenhed.

Det bruges da også i Hinduistiske og Budistiske kredse.

Iøvrigt er der mig bekendt INTET der forbyder en katolik at dyrke sex FØR
han bliver præst

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 15:35

Carl Alex Friis Nielsen <cafn*mail.dk> wrote:

> Det bruges da også i Hinduistiske og Budistiske kredse.

Hvilket der så blev taget højde for med ordet »kirke«.

> Iøvrigt er der mig bekendt INTET der forbyder en katolik at dyrke sex FØR
> han bliver præst

Man kan naturligvis ikke afgive et løfte med tilbagevirkende kraft.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Vidal

Dato : 11-04-10 16:12

Den 11-04-2010 15:47, Per Rønne skrev:

> Næh, og i forbindelse med danske præster kan jeg ikke komme i tanke om
> et eneste tilfælde af misbrug uden for Romerkirken.

Ja, og det er jo egentligt mærkeligt, Martin Larsens link
taget i betragtning. Her burde de danske folkekirkepræster
have samme misbrugsrate. Men det har måske alligevel noget
med den maritale status at gøre?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 16:23

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> eller have misbrugt sognebørn seksuelt, og læg mærke til at det her kun
> drejer sig om de sager, der er kommet frem. Hertil må komme et mørketal

Artiklen er nu tilgængelig på nettet, på:

<http://www.berlingske.dk/verden/disse-maend-er-djaevle-og-guds-vrede-hv
iler-paa-dem>

Og så skal jeg beklage en tastefejl; John Jay College blev til John Gay
College. Ja, sådant sker når man skriver 10-finger blindskrift.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-04-10 12:34

> [...]
> gejstligt cølibat. Ikke engang selvtilfredsstillelse tillades, og
> sådanne præster bliver naturligvis til over-opvarmede trykkogere.

Måske Per Rønne kunne arrangere kurser i anal penetration?

Mvh
Martin

Fra : Michael Weber

Dato : 11-04-10 15:04

"Per Rønne" wrote:
> [...]
> Medmindre de ser stort på totalforbudet mod sex og enten i det skjulte
> finder en at dyrke det sammen med, eller i det mindste masturberer.

Du synes selv det er logisk at præster griber til overgreb på drenge
før de griber til masturbation eller sex med andre end børn?

For mig er det ikke logisk, hvorfor jeg kun kan komme
til den logiske konklusion at disse drengeskoler m.fl. drevet
af den katolske kirke, har virket som en magnet for pædofile.

Men et endnu mere interessant spørgsmål er, hvad dét du skriver,
egentlig siger om den mandlige seksualitet.
Se, det er jo skræmmende, for du skriver faktisk at hvis mænd
ikke får sex over et ikke nærmere specificeret tidsrum, er vi
så svage at vi begår overgreb på børn.

Jeg håber du har fået sex formylig, Per.

--
Ulige skal behandles ulige, for at være lige.
http://www.dubistterrorist.de/

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 15:35

Michael Weber <michael@michaelweber.invalid> wrote:

> Du synes selv det er logisk at præster griber til overgreb på drenge
> før de griber til masturbation eller sex med andre end børn?

Næh, men griber de til masturbation gør de det nok i hemmelighed.

Og så er det altså ikke udelukkende børn de går på. Messedrenge kan som
bekendt godt være oppe i begyndelsen af 20erne, og derudover er der
rapporter om tilsvarende misbrug af unge teologistuderende [på
præsteseminarierne] og unge munke og præster [hvor det er en option].

I hvilket omfang de også »arrangerer« sig med voksne kvinder aner jeg
ikke, men tidligere var det vist ikke ualmindeligt at de havde et nært
forhold til deres husbestyrerinder. Så kunne de også »arrangere« sig med
præsten i nabosognet, så de gav hinanden syndsforladelse under
skriftemålet ...

> [...]

> Se, det er jo skræmmende, for du skriver faktisk at hvis mænd
> ikke får sex over et ikke nærmere specificeret tidsrum, er vi

Jeg vil snarere sige at det går ud over dem der er lettest at få adgang
til.

> Jeg håber du har fået sex formylig, Per.

Det er i hvert fald mere end, øh, syv timer siden ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 11-04-10 16:10

"Per Rønne" wrote:

> Næh, men griber de til masturbation gør de det nok i hemmelighed.

Men?

> [...]
> der rapporter om tilsvarende misbrug af unge teologistuderende [på
> præsteseminarierne] og unge munke og præster [hvor det er en option].

Det ændrer ikke noget for dit forkvaklede syn på den mandlige seksualitet.

> [...]
> forhold til deres husbestyrerinder. Så kunne de også »arrangere« sig
> med præsten i nabosognet, så de gav hinanden syndsforladelse under

Sikke meget arbejde for at...undgå at forgribe sig på børn?

> Jeg vil snarere sige at det går ud over dem der er lettest at få
> adgang til.

Først og fremmest siger du at mænd jo så ikke må være i nærheden af børn,
hvis manden ikke har fået sex i et ikke-nærmere specificeret tidsrum.
Ja, man kan jo så spekulerer over, hvordan du har det med mandlige pædagoger,
lærere m.fl., for arbejdsgiveren skal vel have at vide, hvornår den mandlige ansatte
sidst har haft sex. Ja, hvem ved, må endda sex på arbejdsgiverens regning?
Altså, sådan i ligestillingens navn.

> Det er i hvert fald mere end, øh, syv timer siden ...

Ja, for det er du vel nød til.
Eller gik det ud over dén, der lige var lettest at få adgang til?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 16:35

Michael Weber <michael@michaelweber.invalid> wrote:

> Men?

Også masturbation er jo forbudt katolske præster.

> Det ændrer ikke noget for dit forkvaklede syn på den mandlige seksualitet.

Forkvaklet?

> Sikke meget arbejde for at...undgå at forgribe sig på børn?

Nu er det som nævnt ikke udelukkende børn de forgriber sig på.

> [...]
> lærere m.fl., for arbejdsgiveren skal vel have at vide, hvornår den
> mandlige ansatte sidst har haft sex. Ja, hvem ved, må endda sex på

Absurd.

> Ja, for det er du vel nød til.
> Eller gik det ud over dén, der lige var lettest at få adgang til?

Det er nu altså de færreste der har afgivet løfte om livsvarigt cølibat;
problemet findes stort set kun blandt katolske præster.

Og jeg har netop fået en BREAKING NEWS fra Berlingske Tidende. Katolsk
præst i Danmark er blevet fritstillet:

<http://www.berlingske.dk/danmark/katolsk-praest-fritstillet>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 11-04-10 16:50

"Per Rønne" wrote:

> Også masturbation er jo forbudt katolske præster.

At der er andre ting, der er forbudte gør et men relevant, synes du?

> Forkvaklet?

Ja.
Hvis en mand ikke får sex i et ikke-specificeret tidsrum,
kan han begå pædofili.

> Nu er det som nævnt ikke udelukkende børn de forgriber sig på.

Synes du, det er relevant hvem præsterne ellers forgriber sig på
i forhold til din lille tese om at mænd, der ikke får sex i et ikke-specificeret
tidsrum, kan begå pædofili?

Seriøst?

> Absurd.

Tjae, ifølge dig ligger det jo til mandens seksualitet at han forgriber sig på,
hvad der lige er nærmest, hvis han ikke har fået sex i et ikke-specificeret
tidsrum. Deraf følger at det er en naturlig del af mandens seksualitet, hvorfor
staten naturligvis skal gå ind og at sørge for at manden også kan varetage
f.eks. stillinger som pædagoger, lærere m.fl. i ligestillingens navn.

> Det er nu altså de færreste der har afgivet løfte om livsvarigt
> cølibat; problemet findes stort set kun blandt katolske præster.

Du synes det er relevant hvad løfter pædofile har afgivet?
Seriøst?

> Og jeg har netop fået en BREAKING NEWS fra Berlingske Tidende. Katolsk
> præst i Danmark er blevet fritstillet:
>
> <http://www.berlingske.dk/danmark/katolsk-praest-fritstillet>

Og?

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 18:35

Michael Weber <michael@michaelweber.invalid> wrote:

> Du synes det er relevant hvad løfter pædofile har afgivet?
> Seriøst?

Jeg anser ikke generelt romersk-katolske præster som værende pædofile.
Blot at cølibatskravet hyppigt fører til at de forgriber sig på dem der
er lettest adgang til.

Og de behøver altså ikke nødvendigvis at være børn under 15 eller 18 år.

Det store problem er cølibatet, og det krav må Romerkirken ganske
simpelt få afskaffet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 11-04-10 18:43

"Per Rønne" wrote:

> Jeg anser ikke generelt romersk-katolske præster som værende pædofile.

Det er der ikke mange, der gør og der er ikke nogen i denne tråd,
der har påstået noget sådan.

> Blot at cølibatskravet hyppigt fører til at de forgriber sig på dem
> der er lettest adgang til.

At du gentager det, du allerede har skrevet, bliver det ikke mere eller mindre sandt af.
Altså, ifølge dig forgriber mænd sig på børn, fordi manden ikke har
fået sex i et ikke-specificeret tidsrum og dette er en naturlig del af
mandens seksualitet.

> Og de behøver altså ikke nødvendigvis at være børn under 15 eller 18
> år.

Det redder dig ikke fra dit eget udsagn.

> Det store problem er cølibatet, og det krav må Romerkirken ganske
> simpelt få afskaffet.

Du siger at mandens seksualitet i sin kerne er et problem.
Sjovt, jeg vil nu mene at kirken skulle være dygtigere til at
spotte pædofile.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 19:23

Michael Weber <michael@michaelweber.invalid> wrote:

> Du siger at mandens seksualitet i sin kerne er et problem.
> Sjovt, jeg vil nu mene at kirken skulle være dygtigere til at
> spotte pædofile.

Og jeg gør opmærksom på at der ikke nødvendigvis er tale om pædofile
præster, men om præster der som følge af cølibatskravet 'hopper på' dem
der er lettest tilgængelige.

Men jeg giver dig da ret i at vi kører i ring, så:

EOD.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Michael Weber

Dato : 11-04-10 19:25

"Per Rønne" wrote:

> Og jeg gør opmærksom på at der ikke nødvendigvis er tale om pædofile
> præster, men om præster der som følge af cølibatskravet 'hopper på'
> dem der er lettest tilgængelige.

Og i de fleste tilfælde er det så små drenge.

> Men jeg giver dig da ret i at vi kører i ring, så:

Ja, du kan jo ikke rigtig uddybe, begrunde eller forsvare dine
skriblerier.

> EOD.

Der var nu ikke meget diskussion.

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-10 20:42

1jgswbp.1wsiqbo3684osN%per@RQNNE.invalid

> Og jeg gør opmærksom på at der ikke nødvendigvis er tale om pædofile
> præster, men om præster der som følge af cølibatskravet 'hopper på'
> dem der er lettest tilgængelige.

Og du tager ganske fejl. Branchen tiltrækker selvfølgelig mænd med netop dén
slags tilbøjeligheder, ganske som pædofile også i særlig grad tiltrækkes af
sportsklubber, lærerstanden, spejderbevægelsen og andre steder, hvor der er
"let" adgang til mindreårige.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 21:08

> [...]

> sportsklubber, lærerstanden, spejderbevægelsen og andre steder, hvor der er

Og du lagde ikke i tilstrækkeligt omfang mærke til vendingen »ikke
nødvendigvis«. Naturligvis sker det du nævner i et vist omfang, men det
store omfang det har kan ikke udelukkende tilskrives pædofile tendenser
hos dem der søger ind. Selve cølibatet giver problemer - selv om
udløsningen ikke altid giver sig udslag i pædofile aktiviteter idet en
del af ofrene er over den alder, hvor man kan tale om noget sådant.

Jeg nævnte i den oprindelige post præsten Michael Teta der voldtog
drenge /og unge mænd/ i skriftestolen. Jeg aner ikke hvor gamle
'drengene' var, da det ord ikke har nogen præcis aldersgrænse. Men tales
der om 'unge mænd' er der i hvert fald ikke tale om /børn/.

Og stadig er der tale om at ofrene er dem der er lettest at få fat i.
Kan du huske sagen om den 19-årige 2g-dreng, der var messedreng i den
katolske kirke i Hellerup, og som forsvandt efter en klassetur i det
københavnske natteliv? En måned senere blev hans lig fundet i Københavns
havn, nøgen.

Jeg aner ikke om hans sognepræst havde misbrugt ham seksuelt, men har
han gjort det så ville der ikke have været tale om et /pædofilt/
overgreb. Det ville dog kunne forklare hans tragiske ende.

I et stærkt hierarkisk system som Romerkirken med paven som Kristi
stedfortræder i toppen, og med en 2.000 årig tradition for at holde
kirkelige sager inden for kirkens egne døre, vil enhver undergiven være
prisgivet sin overordnede. Den unge messedreng i forhold til præsten.
Den unge teologistuderende eller munk i forhold til deres lærere og
ledere. Og den unge præst i forhold til bispen eller kardinalen.

Det betyder naturligvis ikke at alle sognepræster, katolske
teologiprofessorer eller katolske bisper misbruger deres underordnede.
Men nogle gør det - fordi de er dem der er lettest at få fat i i et
system der ikke tillader præsteægteskaber, og forlanger den umulige,
livslange seksuelle afholdenhed.

Løsningen er naturligvis at ophæve cølibatsforpligtelsen. Det kan kun en
person gøre: den enevældige pave i Rom. Og så svært burde det ikke være
i og med kirker unieret med Rom har gifte præster, og i og med at
paverne aldrig har påbudt cølibatet /ex cathedra/, altså i deres
egenskaber af Kristi vikarer.

Ditto i øvrigt med forbudet mod prævention ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-10 21:23

1jgt0ri.1ky5drohnftx2N%per@RQNNE.invalid

> [...]
> egenskaber af Kristi vikarer.
>
> Ditto i øvrigt med forbudet mod prævention ...

Mennesker med særlig... ahem... stærk libido har altid søgt hen imod
specielle erhverv, hvor adgang til andre menneskers intime liv og
seksualitet har været lettere end andre steder. Og jeg nævner i flæng (i
tilfældig rækkefølge):

- læge
- præst
- lærer
- psykolog
- healer
- profet
- sexolog
- religionsindstifter
- missionær (i alle afskygninger)
- frivillig i sammenhæng med børn og unge
- hypnotisør
- osv.

Den katolske kirkes cølibat har *intet* med sagen at gøre. Præstegerningen
og hele det religiøse miljø har.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 11-04-10 21:31

> [...]

> - hypnotisør
> - osv.
>
> Den katolske kirkes cølibat har *intet* med sagen at gøre.

Og her er vi så uenige.

> Præstegerningen og hele det religiøse miljø har.

Vi ser ingen voldsom forekomst at tilsvarende forhold hos gifte, danske
folkekirkepræster ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Bruun

Dato : 11-04-10 21:36

1jgt2hb.152rqgn4pdsjoN%per@RQNNE.invalid

> Vi ser ingen voldsom forekomst at tilsvarende forhold hos gifte,
> danske folkekirkepræster ...

Min påstand er, at danske folkekirkepræster - gennemsnitligt - har en mere
eller mindre afvigende seksualitet sammenlignet med resten af befolkningen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Vidal

Dato : 12-04-10 09:13

Den 11-04-2010 22:36, Jens Bruun skrev:
> [...]
> eller mindre afvigende seksualitet sammenlignet med resten af befolkningen.

Hvordan det? Vil du uddybe det lidt? Den påstand har
jeg aldrig hørt før.

Jeg har læst, jeg husker ikke hvor, at præsteembedet
tilsyneladende er tiltrækkende for mænd med svagere
kønsdrift, men aldrig at præster ligefremt skulle
være sexafvigere.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-04-10 09:23

Vidal <vidal@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
4bc2d5f2$0$36568$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Hvordan det? Vil du uddybe det lidt? Den påstand har
> jeg aldrig hørt før.

Det er min personlige mening, som jeg - af gode grunde - ikke kan
dokumentere. Men homoseksualitet er tilsyneladende overrepræsenteret blandt
folkekirkepræster.

Jeg vil samtidig påstå, at ikke-folkekirkelige præster har endnu mere
afvigende seksualitet.

Præstegerningen er én af de erhvervsretninger, nogle vælger med seksuelle
motiver (bevidste eller ubevidste). Så meget kan vi vel blive enige om?

> Jeg har læst, jeg husker ikke hvor, at præsteembedet
> tilsyneladende er tiltrækkende for mænd med svagere
> kønsdrift, men aldrig at præster ligefremt skulle
> være sexafvigere.

Svagere kønsdrift er da også en afvigende seksualitet sammenlignet med
resten af befolkningen, selvom jeg ikke helt tror på dén.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-04-10 11:28

> [...]

> eller mindre afvigende seksualitet sammenlignet med resten af befolkningen.

Det passer med min egen fornemmelse. De er nok mere monogame og mindre
tilbøjelige til at deltage i swinger-aktiviteter end den gennemsnitlige
dansker.

<http://www.swingerguiden.dk/?p=sites/showclub&id=23&PHPSESSID=829a47031
47edea12615f27909302ba5>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : #2066

Dato : 12-04-10 01:16

On Sun, 11 Apr 2010 21:42:10 +0200, Jens Bruun wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> 1jgswbp.1wsiqbo3684osN%per@RQNNE.invalid

> Og du tager ganske fejl. Branchen tiltrækker selvfølgelig mænd med netop dén
> slags tilbøjeligheder

Ja, og nogle af dem saamaend ogsaa i haabet om at religionen og
disciplinen (og isaer coelibatet) kan hjaelpe dem med at styre deres mere
eller mindre erkendte problematiske seksualitet - hvad enten det drejer
sig om paedofili eller (i deres egne oejne lige saa vederstyggelige)
homoseksualitet.