Hvordan vi fik en jøde i familien.
Fra : Lyrik

Dato : 09-04-10 17:30

Jesus siger at Gud kan opvække efterkommere af Abraham af stenene på
jorden. Jøde er ikke den udvendig omskårne, men den der har sit hjerte
omskåret. Det er vist Paulus der siger det.
Således er alle kristne jøder for Vorherre.

Hvad har så jøden? Jøden er den førstefødte del af Guds folk, født af
kød og i kødet. Kødelig efterkommer af Abraham.

Den førstefødte søn får dobbelt arv. Musikere, skakspillere,
videnskabsmænd.

Nu er der så den mærkværdighed, at hvis en mor er jøde, så bliver
barnet jøde! Kan man vente nogen "førstefødselsret?" Ekstra arv?-i
sådan et tilfælde?

Min nevø som er næsten jævnaldrene med mig, var lidt af en "Barfly",
ude at skore og sådan. Nu kom det sig at en jødisk kvinde var på udkik
efter et barn! Hun var ude og lede efter en donor! det blev min
nevø! Og hun fødte en søn. Han er ifølge reglerne-"jøde!" Fordi moren
er jøde.

Kan man se det? Han er mørk, stilfærdig og nevøen var bekymret
fordi han ikke sagde noget når han havde samvær med teen-
ageren:"Jakob." Han fik de nyeste PC-spil og begravede sig hele
weekenden i spillet. Sagde ikke noget særligt. Var svær at hive et ord
ud af...

Men så kom "Arven!"-den førstefødtes dobbelte portion! Jakob begyndte
at spille klaver og har nu kun spillet i 6 måneder. Min nevø er en
meget stolt far lige nu og jeg er sønnens grand-onkel!:
http://luen.dk/Jacob_spiller_Rachmaninov.wmv

Sådan gik det til at vi fik en jøde i familien.))

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 09-04-10 18:59

On 10 Apr., 01:30, Lyrik <jenserikb...@gmail.com> wrote:

> Men så kom "Arven!"-den førstefødtes dobbelte portion! Jakob begyndte
> at spille klaver og har nu kun spillet i 6 måneder.
,,,,,,,,,,,,,,,,
Rettelse! Retfærdigvis skal siges at han har spillet i 14 måneder da
han spiller sin lille koncert i indlægget.

Hilsen
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-04-10 11:11

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

jeg tror måske godt jeg ved hvordan du er k ommet til det, men jeg mener det
er en forkert antagelse, hele vejen igennem NT gøres der forskel på
menigheden og Israel (jøderne), jeg mener det paulus siger i Rom 9 er mere
noget med ligesom nogle kalder alle danskere for kristne, så er det kun dem
der er omskåret på hjertet.

det syn at meniheden har overtaget jødernes plads i forjættelserne, var det
der førte til antisemitisme før anden verdens krig, og som gjorde at hitler
kunne komme til magten. Desværre er der mange kirker idag, som har det syn
på Israel, at Gud ikke har med dem at gøre mere, men det er som at rode
rundt i Guds øje med ens beskitte fingre, for Israel er Guds øjesten.

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-10 09:35

Ole Madsen skrev i

> hele vejen igennem NT gøres der
> forskel på menigheden og Israel (jøderne),

Nix. Hele NT gør det nemlig soleklart at ikke den kødelige efterkommer af
Abrham, men den der har troen, er Abrahams sande og eneste efterkommer.

Jesus siger direkte til de jøder der praler af at have Abraham til far, at
det har de ikke - de har Djævelen til far, fordi de ikke har troen.

Heller ikke i GT blev man af Gud regnet som en sand efterkommer af Abraham
blot fordi man var "jøde i kødet". Det er alene troen der er det afgørende.

Bibelen - hele vejen igennem - er meget soleklar på dette punkt.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 10:39

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> afgørende.
>
> Bibelen - hele vejen igennem - er meget soleklar på dette punkt.

jeg kunne godt tænke mig at se bevis på dette, kom bare med det

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-10 11:42

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen

> jeg kunne godt tænke mig at se bevis på dette, kom bare med det

Læs Romerbrevet kap 9-11 grundigt og omhyggeligt igennem.

Der er også i Galaterbrevet tydelige udtalelser.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 11:50

> Læs Romerbrevet kap 9-11 grundigt og omhyggeligt igennem.
>
> Der er også i Galaterbrevet tydelige udtalelser.

sjovt du skulle nævne rom 9

Romans 9:3-9 3 Thi jeg kunde ønske selv at være bandlyst fra Kristus til
Bedste for mine Brødre, mine Frænder efter Kødet, 4 de, som jo ere
Israelitter, hvem Sønneudkårelsen og Herligheden og Pagterne og Lovgivningen
og Gudstjenesten og Forjættelserne tilhøre, 5 hvem Fædrene tilhøre, og af
hvem Kristus er efter Kødet, han, som er Gud over alle Ting, højlovet i
Evighed! Amen. 6 Ikke dog som om Guds Ord har glippet; thi ikke alle, som
stamme fra Israel, ere Israel; 7 ej, heller ere alle Børn, fordi de ere
Abrahams Sæd, men: "I Isak skal en Sæd få Navn efter dig." 8 Det vil sige:
Ikke Kødets Børn ere Guds Børn, men Forjættelsens Børn regnes for Sæd. 9
Thi et Forjættelsesord er dette: "Ved denne Tid vil jeg komme, så skal Sara
have en Søn."

de er jo israeliter siger Paulus, og bagefter efter løftet, men det er jo
det samme som at man siger at ikke alle danskere er kristne, men de jo
danskere alligevel på trods af at de ikke alle er kristne

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 11:56

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen

> Læs Romerbrevet kap 9-11 grundigt og omhyggeligt igennem.
>
> Der er også i Galaterbrevet tydelige udtalelser.

jeg fandt lige dette

John 8:37 37 Jeg ved, at I ere Abrahams Sæd; men I søge at slå mig ihjel,
fordi min Tale ikke finder Rum hos eder.

altså taler Jesus til flere grupper i det kapitel

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 27-04-10 12:45

Ole Madsen skrev i

[ ... ]
> altså taler Jesus til flere grupper i det kapitel

Så må du jo lige give en klar opdeling af hvilken del af teksten der er til
hvem, samt dokumentere at din opdeling er korrekt.

Fra : Vidal

Dato : 11-04-10 11:10

Den 11-04-2010 10:34, Andreas Falck skrev:

> Jesus siger direkte til de jøder der praler af at have Abraham til far,
> at det har de ikke - de har Djævelen til far, fordi de ikke har troen.

Jamen, de havde jo troen, men den forkerte. De havde
en falsk opfattelse af, hvad der kræves af mennesket
i forhold til Gud.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-10 11:41

Vidal skrev i

> Jamen, de havde jo troen, men den forkerte. De havde
> en falsk opfattelse af, hvad der kræves af mennesket
> i forhold til Gud.

Når Bibelen taler om de troende som Abrahams eneste sande afkom, så
indbefatter dette naturligvis ikke de der troede på Baal, Marduk m.fl.
Heller ikke de der troede på en forvansket udgave af Gud.

Men det indbefatter alene de der i tro levede i forventning om den BIBELSKE
Messias (ikke at forveksle med det misvisende og ubibelske udgave jøderne på
Jesu tid havde). Læs f.eks. Romerbrevet kapitel 9-11 meget grundigt og
omhyggeligt. Der bliver det tydeligt forklaret med fine referancer til GT.

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 15:44

> [...]

jeg stopper her, jeg glemmer ofte hvor frugtesløst det er at diskutere, jeg
må til at lære at holde mig fra at diskuttere, ingen får noget som helst ud
af noget som helst af det, så hvis jeg begynder igen, så mind mig lige om at
det ikke kommer noget ud af det

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 11:40

"Andreas Falck" <dewnull@tiscali.invalid> skrev i meddelelsen
> det har de ikke - de har Djævelen til far, fordi de ikke har troen.

så vidt jeg huske, var det farisæerne Jesus talte til, og ikke direkte til
hele det jødiske folk, så det tror jeg ikke holder vand

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 10-04-10 06:08

On 10 Apr., 12:11, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> [...]
> noget med ligesom nogle kalder alle danskere for kristne, så er det kun dem
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Så det der betyder noget er hjertets omskærelse. De kristne er Kristi
brud og født som Guds børn.

> [...]
> på Israel, at Gud ikke har med dem at gøre mere, men det er som at rode
> rundt i Guds øje med ens beskitte fingre, for Israel er Guds øjesten.
Og de kristne er ingenting!? vi skulle altså gå over til jødedommen
for at blive Guds børn og blive frelst? Hvad skulle Jesus så dø for?
Desværre er den forståelse du har, temmelig udbredt i kristne kredse.
Og jeg mener helt klart at det er en fejlagtig opfattelse.
Israel har forkastet Kristus ved hans første komme. De får en chance
til ved hans andet komme. Det var ikke velsignelser jesus lod regne
ned over jøderne på haqns tid. Husker du:"Der skal ikke lades sten på
sten tilbage..?" "Kalkede grave?" siger det dig noget?

Gud fortryder hverken sin kaldelse eller den kødelige arv. Begge har
en urokkelig plads. Jøderne var de første, resten af verden fulgte
efter. De er roden og vi er grenene. Et træ skal have begge dele. Rod
og grene.

MvH
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 10-04-10 19:51

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
[...]

som du selv siger, Gud er ikke færdig med Israel som nation, desuden, så er
Israel Guds land, det skal vi ikke glemme.

jeg mener ikke at vi skal være jøder, men Jesu efterfølgere, men hverken
Jesus, apostelene, eller noget af GT giver det indtryk at Israel er andet
end et jødisk folk, en nation.

men jeg vil da gerne se på de beviser du end må have

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 11-04-10 06:47

On 10 Apr., 20:51, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:
> [...]
> end et jødisk folk, en nation.
>
> men jeg vil da gerne se på de beviser du end må have

,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jamen hvad er det du vil have bevis på Ole? At evangeliet gik ud til
alle folkeslag i stedet for at være forbeholdt jøder? Altså du vil
have bevis på at de kristne er Guds folk? Du tror altså at jøderne er
Guds folk?

At Gud forkastede jøderne som sit folk fordi de forkastede Kristus om
hvem det siges at han er "Vejen, sandheden og livet?" Og at "Ingen
kommer til Faderen uden ved ham?" At jøderne blev skilt fra Gud da
ægtemanden døde, fordi en kvinde kun er bundet til sin mand så længe
han lever? At den opstandne Kristus længes efter sin brud den kristne
menighed. At enhver som tror på Kristus bliver et Guds barn? Og dermed
hører til Guds folk?

Vi kan jo se på hvad der skete i år 70. Inden år 70 havde Jesus
profeteret Jerusalems ødelæggelse. Alle som lyttede til ham drog ud af
byen og frelstes. Alle som ikke lyttede blev i byen og gjorde oprør
imod romerne. De døde næsten allesammen efter store trængsler.

Det kan ikke nytte at du læser et kapitel i Romerbrevet. Læs hele
Romerbrevet i en eneste mundfuld! Det er en samlet konklusion. Jøderne
er faldet fra for at vi kan komme til. Men når deres frafald betød liv
for os, hvor meget mere skal deres omvendelse så ikke komme til at
betyde for os?
Der blev pillet grene af så vi kunne blive indpodet. Men når vi er
blevet indpodet på et træ vi ikke hørte til så kan Gud re-indpode
grene som oprindelig ville have hørt til på deres egen rod. Og vi bør
ikke hovere over roden, idet det jo er den der bærer grenene og ikke
omvendt.

Hilsen
Jens

Fra : Ole Madsen

Dato : 11-04-10 14:53

"Lyrik" <jenserikbech@gmail.com> skrev i meddelelsen
,,,,,,,,,,,,,,,,,
[...]

det jeg mener er , at Gud ikke er færdig med jøderne, alene det at Jøderne
har fået deres eget land, som profeteret står, at de skulle, er bevis på at
Gud ikke er færdig med dem som nation og folk.

Ole

Fra : Lyrik

Dato : 11-04-10 14:21

On 11 Apr., 16:43, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> [...]
> af noget som helst af det, så hvis jeg begynder igen, så mind mig lige om at

Fint nok at du ikke vil diskutere teologi, men det er impertinent at
ændre emnet fordi du stopper. Emnet var om oplevelsen ved at få en
jøde i familien. det kunne jo være der var flere indlæg omkring det.
Dit "stopper her" kunne du skrive i dit indlæg.

Hilsen
Jens