high school 2011
Fra : timmerby

Dato : 09-04-10 00:13

Hej Jeg skal også til at vælge om og hvilken bureau jeg skal vælge
til, at hjælpe min datter gennem et godt ophold i USA, men er meget
forbavset over priserne, og forvirret over hvoad man så skal betale
ved siden af, man vil jo også kun have det bedste og sikreste til sit
barn.
Er der nogen der kan fortælle mig hvor man finder en god men også
billigere rejse end 50/60 tusinde.kr.

På forhånd tak.
Timmerby

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 09-04-10 08:07

timmerby skrev:
> [...]
> barn.
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor man finder en god men også

Jeg er desværre ikke opdateret om markedet nu, men det ER dyrt, jeg har
selv haft en afsted.
Det kan også koste en del penge, mens den pågældende er afsted.
Lommepenge, skoleuniform, evt. kørekort osv.

Mit råd er dels at søge oplysninger meget kritisk på internettet - i USA
f.eks. exchange student complains og lignende - og dels at søge kontakt
med nogle af alle dem, der har været afsted f.eks. med AFS *for nyligt*
og høre om deres erfaringer. Nogle gange har organisationerne lokale
foreninger.

Regn også med en risiko - mit gæt 10 - 20 % - for at den unge ender med
at flytte til USA på et senere tidspunkt.

Bjarne

Fra : TL

Dato : 09-04-10 15:55

On Fri, 09 Apr 2010 09:06:54 +0200, in dk.fritid.rejse Bjarne S
Nielsen <bruger@eksempel.dk.invalid> wrote:

>Regn også med en risiko - mit gæt 10 - 20 % - for at den unge ender med
>at flytte til USA på et senere tidspunkt.

Bjarne, det korrekt ord er "chance", ikke "risiko"...

TomL
Los Angeles, CA

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 10-04-10 07:04

TL skrev:

> Bjarne, det korrekt ord er "chance", ikke "risiko"...
>
> TomL
> Los Angeles, CA

For nogle er det en chance; for andre en risiko

Bjarne

Fra : ABJ

Dato : 10-04-10 14:27

"timmerby" <klaus.timmerby@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Se dig godt for, nogle af bureauerne er dybt useriøse.

Fra : Andrea

Dato : 20-04-10 15:12

On 9 Apr., 08:13, timmerby <klaus.timme...@gmail.com> wrote:
> [...]
> barn.
> Er der nogen der kan fortælle mig hvor man finder en god men også

Det bliver svært. Der er en masse regulativer, som skal overholdes ved
indrejse til USA. Desuden skal skolerne være godkendte for at tage
udenlandske elever. Medmindre at man hyrer en jurist kan et privat
arrangeret ophold blive vanskeligt og der vil være for meget på spil
da resultatet kan bliver tilbageholdelse og hjemsendelse allerede ved
ankomsten. Det vil noget med håndjern og fængselscelle i et døgn eller
flere indtil der er plads på et fly.

Det er agenturene gode til at få klaret. Hvad de er knap så gode til
er at passe på de unge. Rapporter viser at mange får problemer med
deres værtsfamilie undervejs i forløbet.

http://www.iu.dk/programmer-og-tilskud/hele-verden/udvekslingsophold-for-unge/evalueringer-fra-de-unge/Evaluering_20052006.pdf

Desuden bliver værtsfamilierne overhovedet ikke checket i USA. Folk
der har dom imod at være i nærheden af amerikanske unge under 18 år
kan uhindret have udvekslingsstuderende boende, da de udenlandske unge
ikke har amerikansk "personnummer" og derfor ikke findes i
datasystemerne som nogle der skal beskyttes.

På hjemmesiden:
http://exchangestudentinfo.weebly.com/
er der links til Amerikanske organisationer, der forsøger at få
lovgivning på plads, så udenlandske studenter kan få en garanti for
beskyttelse. Se også: http://www.csfes.org/

Jeg ville iøvrig være betænkelig ved at sende unge ud af landet, når
vores borgeres retsstilling er så uafklaret som det er tilfældet efter
Camilla Broe sagen. Der er en række juridiske aspekter omkring
dagligdagen som ikke følger vores civiliserede måde at køre tingene
på.

Det giver så meget grund til bekymring at det vil være en meget
risikabel affære at lade unge ofte impulsive mennesker rejse udenfor
Danmarks grænser.

Mvh
A. Burns.