Fastgørelse af trækstænger i spær
Fra : Carsten Keller

Dato : 11-04-10 16:35

Hej grupe.

Jeg er i gang med et lille drivhusprojekt i træ. Taget er af en sådan
størrelse så jeg skal have krydset det af, men da det vil se fjollet ud med
patentbånd vil jeg helere lave det som stænger af en slags. Jeg har tænkt
mig at bruge enten gevindstænger hvis jeg kan finde dem lange nok, eller
selv dreje gevind i nogle stålstænger. Så kommer bare en lille detalje:

Hvordan fastgør jeg dem til spærene? Jeg kan jo ikke bare sætte dem i et
vinkelbeslag, de vil jo bøje når jeg spænder det hele til. Hvilken dims kan
fæstnes på siden af spæret og samtidig klare et "skråt" træk uden at bøje?

Takker

Keller

Fra : Max

Dato : 11-04-10 16:56

Hej Carsten

> [...]
> et vinkelbeslag, de vil jo bøje når jeg spænder det hele til. Hvilken
> dims kan fæstnes på siden af spæret og samtidig klare et "skråt" træk

Hvad med en øjebolt og en vantskrue ?

Max

Fra : Fynbo

Dato : 11-04-10 17:36

> Hej Carsten

> Hvad med en øjebolt og en vantskrue ?
>
> --
> Mvh
> Max

Nemli og måske en wire med spænde på så har du også noget at gøre fast i til
tomat/agurkeplanterne

Fynbo

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-04-10 17:42

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> wrote in message

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Nemli og måske en wire med spænde på så har du også noget at gøre fast i
> til tomat/agurkeplanterne

Hmm, ikke forstået, hvor skal der lige være en wire? Er med på at hele
konstruktionen bliver overplastrer med snore og sager når først konen
begynder at fylde huset op med afgrøder

Keller

Fra : Rosendal

Dato : 11-04-10 18:43

> Hmm, ikke forstået, hvor skal der lige være en wire? Er med på at hele
> konstruktionen bliver overplastrer med snore og sager når først konen
> begynder at fylde huset op med afgrøder
>
> Keller

Uden at vide det vil jeg tro at Fynbo tænker på at montere en wire i
stedet for en stålstang.
Det kan jeg godt se som en god ide...

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-04-10 06:58

Rosendal wrote:

> Uden at vide det vil jeg tro at Fynbo tænker på at montere en
> wire i stedet for en stålstang.
> Det kan jeg godt se som en god ide...

Kan wirer ikke give sig for meget til at kunne bruges som trækstænger?

Keller

Fra : S.B.

Dato : 13-04-10 22:06

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.iha.dk> skrev i en meddelelse

> Kan wirer ikke give sig for meget til at kunne bruges som trækstænger?
>
> Keller

Sæt 2 wire i et kryds
Men tvivler nu på du i det hele taget behøver en diagonal for at holde det
stift
Af alle de overdækkede terasser jeg har set, har igen endnu haft et tværpind
på, så når først glasset er i, så går det sikkert ingen steder.

Søren

Fra : Fynbo

Dato : 12-04-10 18:16

"Rosendal" <nobody@nowere.com> skrev i en meddelelse

> Uden at vide det vil jeg tro at Fynbo tænker på at montere en wire i
> stedet for en stålstang.
> Det kan jeg godt se som en god ide...

Nemli.. Det er meget nemmere at hånd/montere en wire..

Fynbo

Fra : Carsten Keller

Dato : 11-04-10 17:40

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Carsten

> Hvad med en øjebolt og en vantskrue ?

Kendte ikke nogle af delene så nu fik jeg nogle nye steder at blive klogere

Jeg går ud fra at du vil fæstne øjebolten i spærret, herpå vantskruen,
derefter gevindstangen og nede i den anden ende (ved det andet spær) skrue
en øjemøtrik (?) på gevindstangen. Og så spænde det op med vantskruen?

Keller

Fra : Max

Dato : 11-04-10 18:38

Hej Carsten

> [...]
> derefter gevindstangen og nede i den anden ende (ved det andet spær)
> skrue en øjemøtrik (?) på gevindstangen. Og så spænde det op med

Ja sådan noget lignende, du kan også bruge en lang gevindstang,
lave huller i spæret, stikke gevindstangen gennem disse huller og
så stramme op med møtrikker.

Max

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-04-10 06:59

Max wrote:
> Hej Carsten

> Ja sådan noget lignende, du kan også bruge en lang gevindstang,
> lave huller i spæret, stikke gevindstangen gennem disse huller og
> så stramme op med møtrikker.

Netop den løsning er jeg også begyndt at blive lidt lun på. Specielt fordi
det nok kan spare mig for omkring 200,- pr kryds og jeg skal have en del.
Regner ikke med det betyder det store at bore et 15 mm mul i et spær der er
145 højt.

Keller

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-10 15:59

> [...]
> Regner ikke med det betyder det store at bore et 15 mm mul i et spær der

Skal du bruge mere end et kryds?
Krydset er der vel udelukende for at skidtet ikke skal kunne tilte/ blive
skrå?
I så tilfælde er det nok med et kyds. Hvis du har høj rejsning på dit hus så
prøv at gå op og kik;)

Mvh Ove

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5033 (20100416) __________

http://www.eset.com

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 16:14

Ove wrote:

> [...]
> blive skrå?
> I så tilfælde er det nok med et kyds. Hvis du har høj rejsning på dit

Jeg kunne godt nøjes med et stort, men det vil se lidt mærkeligt ud i det
drivhus jeg er ved at bygge. Derfor ender det med at vi kun krydser af
mellem de to yderste spær i hver side. Et enkelt kryds hvert sted vil få for
spids (stump?) vinkel, så der skal bruges et par stykker i hver side.
Derudover nogle i væggene.

Keller