Efterså, gødning og sprøjtning.
Fra : Michael Sørensen

Dato : 10-04-10 11:34

Hvordan er det nu med rækkefølgen for at opnå det bedste resultat?

JEg har græs til at EFTERSÅ min græsplæne
Jeg har GØDNING til at fordele på græsplænen
Jeg har SPRØJTEMIDDEL MOD UKRUDT til græsplænen.

Men hvad anbefaler man atgøre først og sidst og hvor længe skal der være
imellem.

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 10-04-10 15:55

Michael Sørensen skrev:
> [...]
> Jeg har SPRØJTEMIDDEL MOD UKRUDT til græsplænen.
>
> Men hvad anbefaler man atgøre først og sidst og hvor længe skal der være

Du kan så og gødske som du vil. Men undlad sprøjtning.
Det er ikke godt for miljøet.
Hilsen Matthias

Fra : Cykelsmeden

Dato : 10-04-10 15:59

Michael Sørensen wrote:

> [...]
> Jeg har SPRØJTEMIDDEL MOD UKRUDT til græsplænen.
>
> Men hvad anbefaler man atgøre først og sidst og hvor længe skal der

Du [efter]sår din plæne nu.
Når der er gang i græsset, gøder du forsigtigt. Ikke før - er rent
spild!
Du sprøjter KUN mod ukrudt, hvis det efter flere klipninger af græsset,
ikke er forsvundet af sig selv. -Alså først aktuelt om et par måneder
eller 3.

finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-10 13:24

> Når der er gang i græsset, gøder du forsigtigt. Ikke før - er rent
> spild!

Vi gødede for 14 dage siden, men kun halvdelen, da jeg udgik for gødning.
Den del af plænen er i god vækst og ser grøn ud. Resten ligner stadig noget,
der aldrig bliver til græs igen pga. sneskimmel. Så selv om den blev gødet
"for tidligt", så fungerer det altså bedre end ikke at gøre det før nu.

Mvh Maria

Fra : Cykelsmeden

Dato : 11-04-10 13:37

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> ligner stadig noget, der aldrig bliver til græs igen pga. sneskimmel.
> Så selv om den blev gødet "for tidligt", så fungerer det altså bedre

Helt fint. Den faktor du ikke har med er udnyttelsen. Det kvælstof som
optages, går til vækst, det kvælstof som ikke går til vækst, forsvinder
ned i jorden, og dermed til de vandførende lag- velbekomme. derfor
gøder man kun planter i vækst.
Måske havde hele din plæne været fint grøn hvis du havde fordelt resten
over hele arealet, og ikke kun ½delen.
-lagde du mærke til at jeg brugte ordet "forsigtigt"?

finn