Bygge kompostbeholder i træ?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-04-10 22:51

Hej hus og have eksperter

Jeg er nybagt husejer med tilhørende have.

Jeg kunne godt tænke mig en kompostbeholder, men synes at de modeller man
kan købe i plastik er af begrænset størrelse og så kunne de bestemt være
pænere og det er jo sjovere at bygge selv
Jeg ville så gerne selv bygge en af træ og jeg har fundet denne guide:
http://www.dr.dk/dennyehave/haveraad/uds6/byg_kompostbeholder.htm
Den er flot og funktionel til græs, smågrene mm.

Men jeg synes godt nok at lærketræ er dyrt, kan man bruge andet træ, f.eks.
trykimpræneret træ? Eller andet træ som man behandler på en måde?
Jeg kunne forstille mig at de ikke skal være noget som trækker ud i
komposten og forurener dette, her tænker jeg både i forhold til
trykimpræneringen og evt. behandling af andet træ?

Gode råd modtages meget gerne

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Kåre

Dato : 09-04-10 23:04

"Michael Nielsen" <michaelnielsen@mvbmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> komposten og forurener dette, her tænker jeg både i forhold til
> trykimpræneringen og evt. behandling af andet træ?

Jeg har været i samme overvejelser som dig.
Og synes også det virker lidt voldsomt at skulle bygge for 1000,-
luksushytte til en bunke græs, blade og smågrene...
Samtidig havde jeg temmelig mange blade og en hel del større og mindre grene
fra træer der engang var beskåret, og så bare smidt i et større buskads.
Efter en masse søgen efter gode ideer fandt jeg på denne løsning:
Jeg brugte alt det løse kvas og smågrene fra træerne, til at bygge en pænt
stor hule til knægten. Jeg satte et par lange lige pinde i jorden for at
støtte kvasbunkerne, og begyndte så ellers bare at fylde på. Altså lægge
kvaset så nogenlunde pænt imellem bestående levende træer og mine
støttepinde, op til ca. 180 cm.
Jeg endte faktisk med at bruge alt mit kvasaffald som jeg ikke anede hvordan
jeg skulle komme af med, og faktisk står jeg nu og MANGLR kvas...

Alle de store tykke grene (3-10 cm tykkelse) brugte jeg på samme måde til at
sætte op imellem nogle træer, et passende sted i haven.
Så nu er jeg også kommet af med dem, og har fået mig en god solid
kompostbunke, som ser dejlig naturlig ud. Faktisk er den flot...
Den er gratis, velfungerende, let at lave, og samtidig skulle jeg ikke ud at
leje/købe en kompostkværn/flishugger, eller køre på lossepladsen med alt mit
affald.

Det er selvfølgelig kun en ide der virker hvis man kan lide "det naturlige
look", men det er bestemt ikke grimt, og så er det en speciel fornøjelse at
"bygge haven af den selv"

mvh
Kåre

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-04-10 10:28

"Kåre" skrev i meddelelsen

> [...]
> look", men det er bestemt ikke grimt, og så er det en speciel fornøjelse

Vi er nok ikke til "naturlooket" men mere det mere organiserede look

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Tom Andersen

Dato : 10-04-10 06:55

> [...]
> komposten og forurener dette, her tænker jeg både i forhold til
> trykimpræneringen og evt. behandling af andet træ?

Af ingenting kommer ingenting - kun lommeuld :) En god kompostbeholder
koster lidt i materialer. Alm. træ forsvinder hurtigt og - som du er inde
på - behandlet træ i direkte kontakt med komposten er måske ikke så smart.

Hvis du er "hel ny" med have, så lav blot en samlebunke og hvis den bliver
stor, så sætter du en egentlig kompostbunke.
Efter et par år, når du kender omfanget af din haveinteresse og mængden af
organisk materiale til kompost fra din haveaktiviteter, så er det meget
nemmere for dig at afgøre om du vil investere lidt i en kompostplads der
opfylder dine behov.

Hvis du blot samler i bunke og holder bunken let fugtig og luftig vil du
blive overrasket over, hvor meget den "falder sammen" under komposteringen.

Tom

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-04-10 10:33

"Tom Andersen" skrev i meddelelsen

> [...]
> på - behandlet træ i direkte kontakt med komposten er måske ikke så smart.

Herunder mener du også trykimpræneret træ?

> [...]
> organisk materiale til kompost fra din haveaktiviteter, så er det meget
> nemmere for dig at afgøre om du vil investere lidt i en kompostplads der

Vores haveinteresse går bare på lidt bede med granit og så en flot
græsplæne, så det er primært til græs at vi skal bruge en kompostbeholder og
vi har nok mellem 500 og 600 kvm. græsplæne, så det giver en del græs.

> Hvis du blot samler i bunke og holder bunken let fugtig og luftig vil du
> blive overrasket over, hvor meget den "falder sammen" under
> komposteringen.

Det ligger i en bunke nu, men den er stor og pladsen er ikke rigtigt til det
og der ser ikke særligt godt ud efter vores mening.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Tom Andersen

Dato : 12-04-10 15:59

> "Tom Andersen" skrev i meddelelsen

> Herunder mener du også trykimpræneret træ?

Ja, men det er der jo delte meninger om

Tom

Fra : Carsten Keller

Dato : 16-04-10 08:09

Michael Nielsen wrote:
> [...]
> græsplæne, så det er primært til græs at vi skal bruge en
> kompostbeholder og vi har nok mellem 500 og 600 kvm. græsplæne, så

Det er svært at hold en kompost kørende hvis den udelukkende får græs. Var
det ikke en ide at købe en græsslåmaskine med bioklip i stedet, så slipper I
også for at rive det sammen? Eller bare lade det ligge som det er. Det gør
vi og selv når afklippet er blevet lidt for langt forsvinder det i løbet af
et par dage.

Keller

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 10-04-10 08:12

> Jeg ville så gerne selv bygge en af træ og jeg har fundet denne guide:
> http://www.dr.dk/dennyehave/haveraad/uds6/byg_kompostbeholder.htm
> Den er flot og funktionel til græs, smågrene mm.

Men ikke ret stor.
Vi har sat 4 stolper (75*75*210) op, og sat almindelig 19*100 brædder på med
3 cm mellemrum på 3 af siderne. Brædder og stolper er malet mørkegrønne. Vi
har stor have, så vi har bygget 2 på hver 2*2 meter. Nu kan vi så fylde den
ene side det ene år, og året efter vender vi over. Jorden bruges i vores
højbede. Foreløbign har det fungeret i 9 år.

Mvh Maria

Fra : Tom Andersen

Dato : 10-04-10 08:52

> [...]
> kan vi så fylde den ene side det ene år, og året efter vender vi over.
> Jorden bruges i vores højbede. Foreløbign har det fungeret i 9 år.

4 kubikmeter er en _meget stor_ beholder, men som du skriver, har du en stor
have :)

Vi har, som du, 2 beholdere på hver 1,25x1,25x1,25 hvor der skiftes fra år
til år. De dækker behovet fra køkkenet og 400 kvadratmeter køkkenhave.
(Større grene brændes på bål)

Til den lille have vil jeg tro, at 2 beholdere på hver 1x1x1 er rigeligt.

Tom

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-10 20:49

Tom Andersen wrote:

> [...]
> køkkenhave. (Større grene brændes på bål)
>
> Til den lille have vil jeg tro, at 2 beholdere på hver 1x1x1 er

Jeg har en hjemmelavet som på Michaels link - med tre rum á 1 m³ (1×1×1 m).
Det rækker til køkkenaffald og 1200 m² have med skift hvert år. Større grene
brændes.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Tom Andersen

Dato : 11-04-10 08:42

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har en hjemmelavet som på Michaels link - med tre rum á 1 m³ (1×1×1
> m). Det rækker til køkkenaffald og 1200 m² have med skift hvert år. Større
> grene brændes.

Ja, min erfaring siger også, at den størrelse rækker langt. Nu siger min
erfaring mig også, at "kompost" ikke er det samme i alle hoveder :)
Losseplads, tøørestativ og brændestak er mine ord for "kompostbunker" jeg
har set rundt omkring.

Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 11-04-10 13:22

> 4 kubikmeter er en _meget stor_ beholder, men som du skriver, har du en
> stor have :)

Næ, for jeg fylder den jo ikke i højden. Det må i sagens natur ligge på
skrå, når den ene side mangler. Pointen er mere at have et sted at smide
tingene, og når man så har brug for dem igen, så hente man bare.

Mvh Maria

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-04-10 10:35

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> kan vi så fylde den ene side det ene år, og året efter vender vi over.
> Jorden bruges i vores højbede. Foreløbign har det fungeret i 9 år.

Vi regnede med at lave den 2 meter bred, 1 meter høj og 1 meter dyb, det er
alligevel 2 M3.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : CC

Dato : 10-04-10 23:42

"Michael Nielsen" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> komposten og forurener dette, her tænker jeg både i forhold til
> trykimpræneringen og evt. behandling af andet træ?

Havde en med 2 rum. á 1,2 m x1,2 m x1,5 m. Bygget i trykimpreneret træ.
I dag står den tom, da det blev en rugekasse for dræbersnegle.

Fra : Tom Andersen

Dato : 11-04-10 08:46

"CC" <CC@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Havde en med 2 rum. á 1,2 m x1,2 m x1,5 m. Bygget i trykimpreneret træ.
> I dag står den tom, da det blev en rugekasse for dræbersnegle.

Har hørt om det, men ikke selv arfaret det - endnu.
Husk at dække nyt affald i bunken - især køkkenaffald - med jord.

Hos mig foretrækker (dræber)sneglene "rent materiale".

Tom

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-04-10 10:36

"CC" skrev i meddelelsen news:4bc0febb$0$279$14726298@news.sunsite.dk...

> Havde en med 2 rum. á 1,2 m x1,2 m x1,5 m. Bygget i trykimpreneret træ.
> I dag står den tom, da det blev en rugekasse for dræbersnegle.

Hvad havde du i den som sneglene kunne lide?

Med venlig hilsen
Michael

Fra : CC

Dato : 12-04-10 13:07

> Hvad havde du i den som sneglene kunne lide?

Aner det ikke - Der var kun almindeligt haveaffald, græs, blade etc.
Den har ikke være anvendt til køkkenaffald - heller ikke salatblade.

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 12-04-10 13:28

CC wrote:

> Havde en med 2 rum. á 1,2 m x1,2 m x1,5 m. Bygget i trykimpreneret
> træ. I dag står den tom, da det blev en rugekasse for dræbersnegle.

Uden at have afprøvet det, tror jeg at en omstikning af den øverste halve
meter før en frostperiode vil have en gavnlig virkning. Måske et par gange i
løbet af vinteren....

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...