Booste vandtryk
Fra : Mogens

Dato : 09-04-10 10:02

Vi har en lejlighed beliggende på 6. sal i et 30 år gammelt
ejendomskompleks i Spanien. Rørene i komplekset er lavet af jern, og de
er underdimensionerede og formodentligt mere eller mindre tilstoppede,
så specielt om formiddagen når folk rundt omkring er i bad, oplever vi
ofte - stort set dagligt - at der simpelthen ikke er vandtryk nok til at
vores gasgennemstrømningsbeholder kan starte og dermed lave varmt vand.

Jeg havde troet at man kunne montere en forholdsvis simpel boosterpumpe
- noget på størrelse med en cirkulationspumpe - som automatisk tænder
hver gang vandhanerne åbnes, men iflg. en lokal håndværker skal der
laves en boosterpumpe med en 500 liters reservoir som placeres på taget
(vi bor på øverste etage så dette er ikke helt umuligt). Problemet ved
blot at montere en boosterpumpe ved vandindløbet, som vel er eks. en
Grundfos jetpumpe, er også at det efter sigende laver en irriterende
støj, som jo høres hver gang dyret starter.

Det med reservoiret kan jeg godt se lidt logik i, idet vi jo ellers bare
napper vandet fra de andre lejligheder, men omvendt er det ikke lige
sagen at have 500 liter vand stående i en tank på taget i måske 3-4
måneder hvor lejligheden ikke er i brug. Når man så kommer derned er
vandet helt sikkert råddent, og der skal vel et godt stykke mere end 500
liter til at rense det igen. Desuden er prisen på ca. 1500€ for et sådan
færdigmonteret anlæg ikke specielt tillokkende.

Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at
blive helt ruinerede?

Fra : Keld Nygaard

Dato : 09-04-10 11:03

> Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at blive
> helt ruinerede?

Er der tryk nok i stueetagen? Så kunne løsningen måske være at få trukket et
nyt vandrør med en ordentlig dimension - evt. med udtag på hvert etage så I
er flere om at dele udgiften

Mvh
Keld

Fra : Mogens

Dato : 09-04-10 14:33

Keld Nygaard wrote:

> [...]
> nyt vandrør med en ordentlig dimension - evt. med udtag på hvert etage så I

Ja, trykket til komplekset er sådan set o.k. Men administratorer er et
gammel tysk fruentimmer, som dels er teknisk totalt ubegavet, og dels
formodentlig komplet ligeglad med vores genvordigheder. Så en løsning
som du skriver lavet til 48 lejligheder vil være et ret stort projekt og
medføre en del svineri og dels også nogle praktiske problemer når mange
af ejerne store dele af året er i deres respektive homelands.

Principielt laver jeg gerne en egoistisk løsning som tilgodeser mig selv
og måske i perioder gør at de andre oplever det problem vi som rosinen i
pølseenden slås med hver eneste dag. Bare det er billigt, driftsikkert
og helst ikke støjer for meget :)

Fra : Klaus G.

Dato : 10-04-10 00:43

> Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at blive
> helt ruinerede?
Uden at vide ret meget om emnet, men kunne du ikke få noget
"buffer"-vandtank i din lejlighed som så skal fyldes med alm tryk. Men når
vandet skal ud, så skal det pumpes ud med noget el-pumpe af en art. Tanken
skal jo så være så stor, at der er nok til at i kan tage et bad f.eks., men
husk på at hvis i bruger f.eks. 100liter vand på et bad, så behøver tanken
jo ikke være på 100liter, da den sideløbende vil blive fyldt, mens der
bruges af vandet.

Om det er en holdbar løsning, det ved jeg ikke helt, det var bare en tanke
jeg fik :)

100liter vand fylder jo kun 50x50x40cm.

--
Klaus G.

Fra : Mogens

Dato : 10-04-10 11:02

Klaus G. wrote:
> [...]
> fyldt, mens der bruges af vandet.
>
> Om det er en holdbar løsning, det ved jeg ikke helt, det var bare en

Problemet er ikke bare kapaciteten men at skabe et tryk. Jeg mener at
kunne huske at eks. en Grundfos Jetpumpe - i hvert fald i gamle dage -
havde en membran således at der i den indbyggede tank kunne opretholdes
en vis mængde vand og tryk, således at pumpen evt. ikke behøved at
starte bare der blev brugt eks. et par dl vand.

Men de gamle Grundfos pumper var faktisk pænt store, og larmede
formodentlig også en hel del. Ved dog ikke om nyere teknologi har rettet
op på dette?

Et eller andet sted skulle man også mene at det at vi på toppen af
komplekset sætter sug på vandet, burde gavne hele kompleksets
vandforsyning. Men som tidligere nævnt er jeg ligeglad med om vores
umiddelbare nabo (vi er kun 2 lejligheder på øverste etage) får lavt
vandtryk når vi bruger af vandet. Overlap i vandforbrug vil være sjældent.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-04-10 11:28

> [...]
>
> Men de gamle Grundfos pumper var faktisk pænt store, og larmede
> formodentlig også en hel del. Ved dog ikke om nyere teknologi har rettet
Ude på mit arbejde har vi i en vaskehal to slager med en dyse i enden, som
bruges til at sprøjte sæbeskum med. De får tryk ved at der er 10bar på en
vandtank. Altså alm. tryk fra en kompressor. Vandtanken er ikke helt fyldt
med vand og derfor kan der laves højt tryk i tanken. Det var måske også en
mulighed. Men en kompressor larmer jo også :)

De pumper jeg har set ude ved f.eks. landmænd, de larmer en del. Men om der
findes nogle lydløse ved jeg ikke. Men hos en landmand er larm jo aldrig et
problem

--
Klaus G.

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-04-10 10:29

Mogens wrote:
> [...]
> umiddelbare nabo (vi er kun 2 lejligheder på øverste etage) får lavt
> vandtryk når vi bruger af vandet. Overlap i vandforbrug vil være

Forestil dig dette scenarie:

Din underbo har sikkert kun marginalt bedre vandtryk end du. På en tidspunkt
går du i bad, starter din pumpe og skaber et undertryk i rørene ud for hans
lejlighed. Han åbner for hanen og forventer der kommer vand ud, men i stedet
suger din pumpe luft ind gennem hans hane i stedet. Trykket vil
sandsynligvis omgående falde i dit brusebad og der kommer en masse luft i
røret.

Hvis der skulle sættes tryk på noget et sted skulle det gøres nederst eller
et eller andet sted undervejs, men stadig med en form for reservoir foran,
ellers vil det ikke virke.

Keller

Fra : Armand

Dato : 10-04-10 13:22

Mogens skrev:

> Det med reservoiret kan jeg godt se lidt logik i, idet vi jo ellers bare
> napper vandet fra de andre lejligheder.....

På den anden side, som det er nu så er det jo de nedre lejligheder der
napper vandet fra de øvre :-|

> [...]
> liter til at rense det igen. Desuden er prisen på ca. 1500€ for et sådan
> færdigmonteret anlæg ikke specielt tillokkende.

Er der tryk nok på i gadehøjde?
En booster-pumpe ved hovedhanen, skulle vel kunne give yderligere og
tilstrækkeligt tryk, men hvis anlægget er underdimensioneret er tryk
ikke nok

> Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at
> blive helt ruinerede?

De berørte etager kunne jo gå sammen om at trække deres egen og
tilstrækkeligt dimensionerede forbindelse fra hovedhanen - Et indskudt
T-stykke og et ubrudt plastrør ophængt i den sanitets-tunnel der
alligevel er gennem etagerne til at føre el; strøm; a/c og afløb, er vel
ikke raket-teknologi, selv for en spansk rørsmed!

Bortset fra larmen, skulle det ellers være enkelt at montere sit eget
'husvandværk' som dem der herhjemme har egen brønd - Det er en pumpe på
en mindre tank, hvis luftindhold virker som fjeder når der atter bruges
af det indpumpede vand.

Men selvom jeg ikke regner sydens installationer for meget, så er der
givetvis lokale reglemeter det er svært at tage i ed hér på en dansk
gruppe og den smed du allerede hár talt med er den der ved bedst i sagen

Endelig sidder jeg med en fornemmelse af at du nok ikke rigtigt er
blevet afklimatiseret endnu: Sådan ér betingelserne i Spanien - de
lokale lever med det af vane og sindelag, imens du som skandinav har
forventning om 100% servicering når det kommer til vand; strøm og afløb :-/

Prøv med en smule *mañana* !

--
Armand.

Fra : Mogens

Dato : 10-04-10 14:37

Armand wrote:

> [...]
> En booster-pumpe ved hovedhanen, skulle vel kunne give yderligere og
> tilstrækkeligt tryk, men hvis anlægget er underdimensioneret er tryk
Der er det lovbefalede tryk i gadehøjde, men da det er oldgamle tysker
der bor i komplekset, og da de ikke selv har problemer, er der ingen
interesse for nogetsomhelst der koster dem penge.

> [...]
> lokale lever med det af vane og sindelag, imens du som skandinav har
> forventning om 100% servicering når det kommer til vand; strøm og afløb :-/

Du skulle vist selv prøve oplevelsen af flere dage i træk at være sæbet
ind og så er vandet enten helt væk, eller i bedste fald er det bare
koldt. Som det er nu er vi nødt til at være to omkring badetidspunktet,
således at den ene kan holde øje med om gasfyret i køkkenet brænder, og
evt. stå standby med vand i dunke. Ikke lige noget man venter i en
luksus penthouse og specielt ikke noget der er let at forklare lejere.

Fra : Otto Wikkelsø

Dato : 11-04-10 02:09

Den 10-04-2010 15:37, Mogens skrev:

> [...]
> evt. stå standby med vand i dunke. Ikke lige noget man venter i en
> luksus penthouse og specielt ikke noget der er let at forklare lejere.

Hvis du har haft råd til at købe en "luksus penthouse" lejlighed, så har
du vel også råd til at overkomme dette problem?
Jeg har selv en lejlighed i udlandet, hvor der var nøjagtig samme
problem, og jeg fik en lokal VVS'er til at montere min egen vandledning
fra hovedhanen i kælderen.
Det kostede da lidt lokale dollars, men glæden er stor over at vi nu kan
være sikker på forsyningen.
Der var ingen af de andre som ønskede at være med på løsningen, og...?
Snup en tudekiks, sælg, eller få det lavet!
--
Otto

Fra : Mogens

Dato : 11-04-10 10:26

Otto Wikkelsø wrote:

> [...]
> Der var ingen af de andre som ønskede at være med på løsningen, og...?
> Snup en tudekiks, sælg, eller få det lavet!
Nu bad jeg om tekniske løsninger - og ikke dine mere eller mindre
primitive holdninger.

Hvis du tror man bare kan lave en ledning til kælderen må du tro om
igen. Et sådant arbejde vil kræve at man skal igennem andre lejligheder,
og hvordan ville du lige mene at logikken i dette var hvis flere
lejligheder by-passede fællessystemet og lavede private fødeledninger,
private paraboler, private solopvarmede tanke etc.?

Næh, jeg søger sådan set bare en løsning på problemet, men ikke noget
man skal forvente fra en småmisundelig personage som dig kan jeg forstå.

Fra : Armand

Dato : 11-04-10 13:51

Mogens skrev:

> Hvis du tror man bare kan lave en ledning til kælderen må du tro om
> igen. Et sådant arbejde vil kræve at man skal igennem andre lejligheder....

Er du sikker?
Løber rør og afløb synligt igennem lejlighedernes badeværelser/køkkener?
Jeg ville tro at der er en skakt lodret ned gennem ejendommen hvor i
installationerne er ført og i så fald er det da enkelt at 'kaste en
slange' ned til hovedhanen!

> og hvordan ville du lige mene at logikken i dette var hvis flere
> lejligheder by-passede fællessystemet og lavede private fødeledninger,
> private paraboler, private solopvarmede tanke etc.?

Det lyder ellers meget sydlandsk for mig

> Næh, jeg søger sådan set bare en løsning på problemet, men ikke noget
> man skal forvente fra en småmisundelig personage som dig kan jeg forstå.

Jeg står af hér!
Gider ikke slig tale fra nogen jeg forsøger at hjælpe :-|

--
Armand.

Fra : Carsten Keller

Dato : 12-04-10 10:33

Mogens wrote:

> Nu bad jeg om tekniske løsninger - og ikke dine mere eller mindre
> primitive holdninger.

Det _var_ den "rigtige" tekniske løsning. Hvis der er tryk nok ved gadeplan
et tabet i de gamle tilstoppede rør for stort, derfor skal der trækkes en ny
streng. Hvis det ikke kan lade sig gøre må du vælge reservoir-løsningen du
har fået tilbud på.

Keller

Fra : TMus

Dato : 10-04-10 21:38

Mogens <no@mail.dk> wrote in news:4bbeecf3$0$277$14726298
@news.sunsite.dk:

> Det med reservoiret kan jeg godt se lidt logik i, idet vi jo ellers
bare
> napper vandet fra de andre lejligheder

Når du mener du "napper" vandet fra de andre, så går jeg ud fra at du vil
installere pumpen umiddelbart før din del af installationen.

Det vil give følgende probleme og måske flere:

- Du risikerer at din pumpe suger så kraftigt at du ikke kun napper
vandtryk, men faktisk suger luft ind i rørene når f.eks en under eller
sidebo åbner for en vandhane.

> Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at
> blive helt ruinerede?

Prøv at undersøge hvordan man gør på en skyskraber i NY. De kender
problematikken..

-TMus

Fra : CC

Dato : 10-04-10 23:48

"Mogens" skrev i meddelelsen ...
> [...]
> anlæg ikke specielt tillokkende.
>
> Nogen som har en god idé til hvordan vi kan få mere vandtryk uden at blive
Drop gasfyret og få et solfangeranlæg på taget med indbygget reservoir.
Det må være standardanlæg hos den lokale VVS'er (De ser da meget ens ud, de
der står på tagene rundt omkring i syden)

Fra : Leif Neland

Dato : 13-04-10 09:09

Mogens skrev:
> [...]
> ofte - stort set dagligt - at der simpelthen ikke er vandtryk nok til at
> vores gasgennemstrømningsbeholder kan starte og dermed lave varmt vand.

Hvad med en cisterne på toppen af huset, og en flyderventil? Jeg
formoder trykket er stort nok til at fylde tanken, bare med for langsom
hastighed?

Dette reservoir vil komme alle til gavn, tappes der mere vand, end der
kan leveres nedefra, vil det komme oppefra.

Det er måske et problem at hvis der ikke er kontraventil et sted i
systemet, kan man levere vand til hele kvarteret.

Men som en anden også har skrevet: Få et solfangeranlæg med tank på
taget; der er vel ikke risiko for overskyet i længere tid i Spanien?

http://www.folkecenter.net/mediafiles/folkecenter/tour/11-solar-heating-demo/10.jpg

--
Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-10 19:33

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Jeg foretrækker min the tilberedt efter BS6008

Hvorfor ikke bare en varmvandsbeholder i stedet for
gennemstrømningsvandvarmer?
Placer den højt, så har du da x antal liter vand når du skal i bad.

Mvh
Mads

Fra : Jens Petersen

Dato : 22-04-10 22:52

On Thu, 22 Apr 2010 20:33:02 +0200, "Mads K" <Ingen> wrote:

>Hvorfor ikke bare en varmvandsbeholder i stedet for
>gennemstrømningsvandvarmer?
>Placer den højt, så har du da x antal liter vand når du skal i bad.

I en almindelig vandvarmer tømmes det varme vand ud af trykket fra det
kolde vand - og så er man jo lige vidt.
--
OV1A Jens

Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-10 08:05

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> --
> OV1A Jens
>
> Intel: We put the "backward" in "backward compatible"

En del af problemet var faktisk, at der ikke var tryk nok på til at
gennemstrømningsvandvarmeren startede med at varme. Det problem opstår jo
ikke med varmebeholderen. Der vil stadig komme varmt vand ud - måske ikke så
hurtigt.

Mvh
Mads

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-10 08:11

Mads K wrote:

> [...]
> gennemstrømningsvandvarmeren startede med at varme. Det problem
> opstår jo ikke med varmebeholderen. Der vil stadig komme varmt vand

Jeg har ikke gennemtænkt det nøjere men:

hvis man efter en envejsventil, placerer en beholder med en lukket
ekspansionsbeholder (med membram), vil den så ikke oparbejde et
passende tryk mens der er tryk på vandet, som så kan udnyttes når
vandtrykket forsvinder? - eller er det altforlidt tryk som kan
oparbejdes?

finn

Fra : Ukendt

Dato : 23-04-10 19:36

"Cykelsmeden" <Cykelsmeden@her.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> passende tryk mens der er tryk på vandet, som så kan udnyttes når
> vandtrykket forsvinder? - eller er det altforlidt tryk som kan

En vejs ventilen har jeg (og alle andre sikkert) siddende lige før
varmtvandsbeholderne, for at forhindre at den trykker vand retur når det
bliver opvarmet. Hvis man samtidigt ikke sætter overtryksventil på, så kan
man da godt hæve det nogen bar.

Aha kontraventil. Den ligner i al fald den jeg har
http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Kontraventiler--Kontraventil-3-8-messing-194452.html
Mvh
Mads

Fra : Allan G

Dato : 23-04-10 19:52

"Mads K" <Ingen> skrev i en meddelelse

> [...]
> man da godt hæve det nogen bar.
>
> Aha kontraventil. Den ligner i al fald den jeg har

Hæhe ja lad os blokerer overtryksventilen, så kommer der tryk.

http://www.youtube.com/watch?v=fUkjXGfCLIM

Mvh Allan

Fra : Cykelsmeden

Dato : 23-04-10 20:41

Allan G skrev:

http://www.billigvvs.dk/Ventiler-Stophaner-Kontraventiler--Kontraventil-3-8-messing-194452.html

> Hæhe ja lad os blokerer overtryksventilen, så kommer der tryk.
>
> http://www.youtube.com/watch?v=fUkjXGfCLIM

der SKAL mindst være en expansionsbeholder, og en overtryksventil som
beskytter dennes maxtryk!

Fra : Armand

Dato : 23-04-10 22:24

Mads K skrev:
> [...]
> bliver opvarmet. Hvis man samtidigt ikke sætter overtryksventil på, så kan

Hvordan skal der så komme mere vand ind?

--
Armand.

Fra : Cykelsmeden

Dato : 24-04-10 10:01

Armand skrev:

> Hvordan skal der så komme mere vand ind?

Jeg forstod sådan at der andre tider var stort nok tryk, og du bare
ville "gemme dette tryk" til for jer "bedre tider"

finn