Første tur i min nye Superb :)
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-04-10 05:23

Så kom dagen (i går) hvor jeg skulle til Danmark for at hente min
nyindkøbte Skoda Superb 1.9 TDI GreenLine.
Bilen blev købt brugt af en privat sælger, uden at jeg havde mulighed
for selv at se eller prøvekøre den inden (jeg bor i Bruxelles). Jeg
sendte selvfølgelig et familiemedlem ud for at prøvekøre den, men det
var da lidt spændende endeligt at se den :)

Bilen var heldigvis fin, bortset fra et par bløde buler i taget, som
jeg var blevet gjort opmærksom på på forhånd. Og taget i betragtning
at den var 80.000 under nyprisen (1. reg. 18/12/08, 41.000 km), synes
jeg at det var et fornuftigt køb.

Hold da helt kæft (undskyld sproget) hvor er der meget plads på
bagsædet... Jeg vidste udmærket at der var rigtigt meget plads
deromme, men blev alligevel helt målløs. Når jeg selv har siddet i
førersædet (1,80 høj), er der ca. 20 cm fra mine knæ til sædet foran,
hvis jeg sætter mig bagi. Man får fornemmelsen af at sædet er kørt
helt frem... Min stedfar, som prøvekørte bilen, var også imponeret
over at det var første bil hvor han kunne køre sædet så langt tilbage,
at han ikke kunne nå pedalerne (han er 2m høj). Imponerende.

Motoren var jeg lidt spændt på... Dels fordi den kun har 105 hk (og
250 NM), dels fordi PD'en ikke just er kendt for at være lydløs. Når
den er helt kold i tomgang er der stadig lidt klapren, men ved kørsel
er der absolut intet at høre - og når den er varm, larmer den ikke
mere (i kabinen - har ikke lyttet udenfor) end en moderne diesel.

Jeg kørte fra Århus til Bruxelles i går morges, og fik ved den
lejlighed lov til at prøve den ved alt fra kø-kørsel til høj
hastighed. Nogen racer er det bestemt ikke, men jeg er faktisk
forbavset over hvor godt den klarede det. Den cruisede ganske fint ved
170 km/t uden at jeg følte at jeg voldtog den, og ved lave hastigheder
er den så tilpas lavt gearet at den føles nogenlunde kvik. Jeg tror
faktisk godt at jeg ville kunne lære at leve med de 105 hk, hvis det
var...

Brændstoføkonomien var på den positive side af hvad jeg havde
forventet.. De fleste dieselbiler jeg har kørt turen i (320d, B180
CDI, Focus 1.8 TDCI, Golf Plus 1.6 TDI) har kørt mellem 14 og 16 km/
l... Superben klarede 16,1 og er blevet kørt nøjagtigt som de andre.
160-170 km/t hvor det passede, og ellers har jeg bare fulgt trafikken.
Det synes jeg er flot, uden at være prangende, bilens størrelse taget
i betragtning. GreenLine skiltet giver jeg ikke så meget for :)
Bilens kørecomputer var lidt mere optimistisk - den mente at jeg kørte
18.2 km/l...

Lidt billeder:
http://www.h-hansen.dk/superb.aspx

Ved ikke hvor spændende ovenstående er, men jeg synes lige at jeg
ville fortælle resultatet, når jeg nu har spurgt til den herinde.

Mvh. Kasper

Fra : Leo Jensen

Dato : 12-04-10 05:57

On 12 Apr., 13:23, "Kasper Hansen [8270]" <goog...@postmand.com>
wrote:
> [...]
>
> Ved ikke hvor spændende ovenstående er, men jeg synes lige at jeg
> ville fortælle resultatet, når jeg nu har spurgt til den herinde.

Tillykke med vognen, det lyder som om du bliver glad for den. Og tak
for tilbagemeldingen, det var da rart at høre at vores råd ikke var
helt forkerte

Leo

Fra : Fly Christensen

Dato : 12-04-10 13:07

On Mon, 12 Apr 2010 04:23:21 -0700 (PDT), "Kasper Hansen [8270]"
<google2@postmand.com> wrote:

>Så kom dagen (i går) hvor jeg skulle til Danmark for at hente min
>nyindkøbte Skoda Superb 1.9 TDI GreenLine.[...]

TIlykke med den!

> [...]
>over at det var første bil hvor han kunne køre sædet så langt tilbage,
>at han ikke kunne nå pedalerne (han er 2m høj). Imponerende.

Jeg hr lige prøvekørt stationcar-udgaven. Et kæmpe køretøj uden at være
klodset på nogen måde.

> [...]
>er der absolut intet at høre - og når den er varm, larmer den ikke
>mere (i kabinen - har ikke lyttet udenfor) end en moderne diesel.

Jeg prøvede 2.0 170hk udgaven. Der er fin power til bilen og den larmer
ikke inde i kabinen. Hvordan det lyder hos naboen i et kryds
interesserer mig ikke.

>Ved ikke hvor spændende ovenstående er, men jeg synes lige at jeg
>ville fortælle resultatet, når jeg nu har spurgt til den herinde.

Er altid spændende.

Fly

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-04-10 06:17

> Tillykke med vognen, det lyder som om du bliver glad for den. Og  tak
> for tilbagemeldingen, det var da rart at høre at vores råd ikke var
> helt forkerte

Tak... Nej, det er altid rart at få lidt inputs.
Og jeg er glad for at min idé om at de 105 hk var nok til langture,
ikke var helt forkert, selvom der var delte meninger i gruppen.

Glemte at nævne kabinen - den er iøvrigt også rigtig fin. Hvis det
ikke var for det store grønne logo midt på rattet, kunne det lige så
godt have været en noget dyrere bil. Jeg har også bidt mærke i at
Autobild gav den 18/20 point for materialer og kvalitetsindtryk, hvor
Passat fik 17/20 og A4 19/20. Når der, inden længe, bliver monteret
MFD3 / RNS510 / Columbus navigation i den, ryger den lige en tak op ad
skalaen, håber jeg :)

/Kasper

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 12-04-10 06:20

> Jeg hr lige prøvekørt stationcar-udgaven. Et kæmpe køretøj uden at være
> klodset på nogen måde.

Præcis... Den føles slet ikke klodset som en Volvo 240 eller sådan
noget (selvom den er fysisk større).

> Jeg prøvede 2.0 170hk udgaven. Der er fin power til bilen og den larmer
> ikke inde i kabinen. Hvordan det lyder hos naboen i et kryds
> interesserer mig ikke.

Ja, det ville have været lækkert med sådan en motor - men så skulle
budgettet have været en del højere. Jeg er ellers normalt god til at
tale mig selv op i pris, men denne gang har jeg været standhaftig.

> Er altid spændende.

Noteret :)

/Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-04-10 13:21

"Kasper Hansen [8270]" skriver:

> [...]
> er der absolut intet at høre - og når den er varm, larmer den ikke
> mere (i kabinen - har ikke lyttet udenfor) end en moderne diesel.

Det er en dejlig motor, jeg har spenderet 4 år med den i den nu
tidligere Golf.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-10 23:15

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Det er en dejlig motor, jeg har spenderet 4 år med den i den nu
> tidligere Golf.

LOL
Dejlig motor er da vist det eneste man IKKE kan sige om netop den motor. Den
lyder og opfører sig som en traktor og vibrerer af helvede til. Og larmen...
kors! I en Golf 4 dur den i hvert fald ikke. Been there, done that.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-10 05:06

"Sørensen" skriver:

> [...]
> lyder og opfører sig som en traktor og vibrerer af helvede til. Og larmen...
> kors! I en Golf 4 dur den i hvert fald ikke. Been there, done that.

Så prøv den med 105 HK i en Golf 5

Klaus

Fra : CL

Dato : 14-04-10 05:33

Sørensen wrote:

> [...]
> larmen...
> kors! I en Golf 4 dur den i hvert fald ikke. Been there, done that.

enig havde en passat som firma øse med den motor, og kalde den for en dejlig
er ikke et ord jeg ville bruge, 0.3-0.4 l olie / 1000 km åd den, lyden fra
den gjorde
at jeg stoppede den inden jeg skulle noget uden for bilen ellers var jeg
blevet
høreskadet.

Carsten Larsen

Fra : Henrik B.

Dato : 14-04-10 21:14

"CL" <ffffffff@ffff.ff> skrev i meddelelsen

> [...]
> er ikke et ord jeg ville bruge, 0.3-0.4 l olie / 1000 km åd den, lyden fra
> den gjorde at jeg stoppede den inden jeg skulle noget uden for bilen

En kollega er egentlig glad for sin Octavia 1,9 TDI 105 Hk. Bortset fra at
han multirem sprang for 15.000 km siden. Et stykke fik tandremmen til at
flytte sig 3 tænder. Dette var man ikke klar over, så nu efter 15.000 km,
skal han have nyt topstykke. Knasten er ødelagt, tre ventiler er knækket
øverst i ventilstammen. Pris for et komplet topstykke hos VW - Kr. 26.000,-
+ moms, at betale. Hertil arbejdsløn.

Og skal man have skiftet en dyse på sådan en fætter, så hedder det 6.000,- +
moms...

Fan'me godt man ikke kører diesel...

--
FUGM - The trademark of world class inkompetence.
http://www.saabklub.dk

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 14-04-10 01:14

> [...]
> lyder og opf rer sig som en traktor og vibrerer af helvede til. Og larmen....
> kors! I en Golf 4 dur den i hvert fald ikke. Been there, done that.

Jeg har ikke den store erfaring med den motor i andre biler... Men jeg
kan sige at de har tæmmet den rigtigt flot i Superb.

/Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-10 19:02

"Kasper Hansen [8270]" <google2@postmand.com> skrev i en meddelelse

> er den så tilpas lavt gearet at den føles nogenlunde kvik. Jeg tror
> faktisk godt at jeg ville kunne lære at leve med de 105 hk, hvis det
> var...

Det tror jeg også man kan.
Selv kommer jeg fra 75 HK 123Nm
til 120 HK 144Nm.
De 120 HK er naturligvis hurtigere i optrækket
men til alm. kørsel har man måske netop mere brug
for momentet som i mit tilfælde ikke har ændret sig
alarmerende fra 123Nm til de 144Nm.
Men uha tændrør kan være dyre.
Sidste service bilen fik kostede det ca. 1200,-
alene for 8 tændrør !

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-10 19:06

">>Eque<<" skriver:

> De 120 HK er naturligvis hurtigere i optrækket
> men til alm. kørsel har man måske netop mere brug
> for momentet som i mit tilfælde ikke har ændret sig
> alarmerende fra 123Nm til de 144Nm.

Momentet er fint nok, men hvor bredt et område der er eksempelvis 80%
moment er meget mere spændende.

Klaus