/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
udluftning af bremse
Fra : jan kristensen


Dato : 10-04-10 20:45

hej.

Jeg har skiftet kalibre i bag på min c5
jeg passede på at der ikke var stort spil af
bremsevæske da jeg afmonterede bremse rør i kaliber
jeg satte en slange på udluftnings skruen og ned i en flaske
for at opsamle overskud.
bad en om at træde på bremsen, og løsnede udluftnings skrue,
når pedal er i bund - så stramme udluftnings skrue og pedal op
og forfra til der kun kommer klar væske.
burde systemet så ikke være ok - bremsen virker stadig lidt blød ??
den bremser bilen godt nok, men virker lidt blød ...

luftboblerner stoppede ret hurtigt med at komme, skal man træde på
bremsepedalen mange gange elle kan ca 5 gange være nok.
elle skal man fortsætte måske 20 gange.

jeg har holdt hovedecylinderen fyldt.

er der nogen der har nogle gode råd

hvad gør jeg forkert ?

mvh jan

 
 
Hans Paulin (6310) (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 10-04-10 20:53

jan kristensen:
> hej.
>
> Jeg har skiftet kalibre i bag på min c5
> jeg passede på at der ikke var stort spil af
> bremsevæske da jeg afmonterede bremse rør i kaliber
> jeg satte en slange på udluftnings skruen og ned i en flaske
> for at opsamle overskud.
> bad en om at træde på bremsen, og løsnede udluftnings skrue,
> når pedal er i bund - så stramme udluftnings skrue og pedal op
> og forfra til der kun kommer klar væske.
> burde systemet så ikke være ok - bremsen virker stadig lidt blød ??
> den bremser bilen godt nok, men virker lidt blød ...
>
> luftboblerner stoppede ret hurtigt med at komme, skal man træde på
> bremsepedalen mange gange elle kan ca 5 gange være nok.
> elle skal man fortsætte måske 20 gange.

Hvis den er blødere end før er det måske osse fordi den ikke hænger
mere?

Skiftede for 30 år siden et par calibre der var mærket omvendt højre og
venstre så udluftningsskruerne sad i bunden - de var umulige at
udlufte, men det er vel ikke dét?

> jeg har holdt hovedecylinderen fyldt.
>
> er der nogen der har nogle gode råd

Det lyder rigtigt alt det du har gjort, så hvis det ikke er ovenstående
ligger det måske i detaljen; en lille smule luft der slipper ind ved
slangen; måske skulle man ha trådt 6 gange på pedalen osv.

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



Uffe Ravn (10-04-2010)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 10-04-10 23:11


"Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev

> Skiftede for 30 år siden et par calibre der var mærket omvendt højre og
> venstre så udluftningsskruerne sad i bunden - de var umulige at
> udlufte, men det er vel ikke dét?

Ja det er jo nærmest en umulighed.

Mvh. Uffe Ravn



Hans Paulin (6310) (11-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 11-04-10 12:59

Uffe Ravn kom med denne ide:
> "Hans Paulin (6310)" <me@privacy.net> skrev
>
>> Skiftede for 30 år siden et par calibre der var mærket omvendt højre og
>> venstre så udluftningsskruerne sad i bunden - de var umulige at
>> udlufte, men det er vel ikke dét?
>
> Ja det er jo nærmest en umulighed.

Jeg troede fejlen lå ved mig (ung og naiv) og kørte derhen hvor jeg
havde købt dem hvor de så for et større beløb ordnede problemet... :-/

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



jan kristensen (11-04-2010)
Kommentar
Fra : jan kristensen


Dato : 11-04-10 00:24


>>
>> luftboblerner stoppede ret hurtigt med at komme, skal man træde på
>> bremsepedalen mange gange elle kan ca 5 gange være nok.
>> elle skal man fortsætte måske 20 gange.
>
> Hvis den er blødere end før er det måske osse fordi den ikke hænger mere?
>
> Skiftede for 30 år siden et par calibre der var mærket omvendt højre og
> venstre så udluftningsskruerne sad i bunden - de var umulige at
> udlufte, men det er vel ikke dét?
>
>> jeg har holdt hovedecylinderen fyldt.
>>
>> er der nogen der har nogle gode råd
>
> Det lyder rigtigt alt det du har gjort, så hvis det ikke er ovenstående
> ligger det måske i detaljen; en lille smule luft der slipper ind ved
> slangen; måske skulle man ha trådt 6 gange på pedalen osv.
>

hej.

jeg må nok bare prøve at udlufte lidt mere..
men tak for svaret.

mvh jan

Hans Paulin (6310) (11-04-2010)
Kommentar
Fra : Hans Paulin (6310)


Dato : 11-04-10 13:02

jan kristensen skrev den 11-04-2010:
>>>
> tak for svaret.

Velbekomme

--
Med venlig hilsen
Hans
www.zofiaoghans.dk



KASO (11-04-2010)
Kommentar
Fra : KASO


Dato : 11-04-10 07:50


"jan kristensen" <jan@garsdal.org> skrev i meddelelsen
news:9fGdnVCmArCNSF3WnZ2dnUVZ7t6dnZ2d@giganews.com...
> hej.
>
> Jeg har skiftet kalibre i bag på min c5
> jeg passede på at der ikke var stort spil af
> bremsevæske da jeg afmonterede bremse rør i kaliber
> jeg satte en slange på udluftnings skruen og ned i en flaske
> for at opsamle overskud.
> bad en om at træde på bremsen, og løsnede udluftnings skrue,
> når pedal er i bund - så stramme udluftnings skrue og pedal op
> og forfra til der kun kommer klar væske.
> burde systemet så ikke være ok - bremsen virker stadig lidt blød ??
> den bremser bilen godt nok, men virker lidt blød ...
>
> luftboblerner stoppede ret hurtigt med at komme, skal man træde på
> bremsepedalen mange gange elle kan ca 5 gange være nok.
> elle skal man fortsætte måske 20 gange.
>
> jeg har holdt hovedecylinderen fyldt.
>
> er der nogen der har nogle gode råd
>
> hvad gør jeg forkert ?
>
> mvh jan

Ved samme lejlighed testede du så, at bremsevæsken ikke var for gammel (for
lavt kogepunkt) - vel at mærke helt ude ved bremserne og ikke i reservoiret?


alexbo (11-04-2010)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-04-10 10:17


"jan kristensen" skrev

> hvad gør jeg forkert ?

Du gør ikke noget helt forkert, jeg opfatter bemærkningen
"jeg passede på at der ikke var stort spil af bremsevæske"
som at beholderen på intet tidspunkt løb tør, så er risikoen for en
luftlomme et sted i systemet meget lille.

Kør med den nogle dage og hvis du synes så udluft igen.

Der er en enkelt ting,
dette med at lufte ud ved at træde pedalen i bund kan
have den uheldige virkning at stemplet i hovedcylinderen kommer til at køre
i et område den ikke har været i før, nærmest over en kant fra et slidt
område til et ny område, man kan faktisk ødelægge gummipakningen ved det.

Den bedste måde at luft ud på er at lade udluftningsskruerne stå åbne, hele
tiden fylde beholderen op og lade det hele stå indtil bremsevæsken af sig
selv drypper ud af udluftningsskruerne, først hvis det ikke er nok, kan man
bruge trædemetoden, men uden at træde i bund, bare nok til at presse
bremsevæske og luft ud.

En anden er at sætte beholderen under tryk og derved trykke væske og luft
igennem systemet, men det er selvfølgelig de færreste der har en sådan
pumpe.

Driller en luftlomme kan man trykke væsken modsat, en slange på
udluftningskruen, en oliekande med bremsevæske der trykker væsken baglæns
fra caliberen til beholderen, så kan man få trykket en luftlomme ud i
beholderen.

Navnlig ved udskiftning af bremserør kan det være den bedste metode, i et
sæt helt tomme rør vil luften nødig nedad så en luftlomme helt oppe ved
hovedcylinderen komme ikke med ud, væsken løber på indersiden mens luften
bliver øverst i røret.
Derfor er det bedst hvis man undgår at beholderen løber tør ved almindelig
bremserep, så den eneste luft er ude ved hjulene.

Det samme hvis man vil skifte bremsevæske, løs udluftningskruerne lad
væsken løbe ud mens man hele tiden holder beholderen fyldt.
Tømmer man den gamle ud helt for at fylde op med nyt, risikerer man
luftproblemer, nyere biler med flere kredse og store ABS blokke har mange
steder luften kan hænge fast.

mvh
Alex Christensen




jan kristensen (11-04-2010)
Kommentar
Fra : jan kristensen


Dato : 11-04-10 20:36

On 11/04/2010 11:16, alexbo wrote:
> "jan kristensen" skrev
>
>> hvad gør jeg forkert ?
>
> Du gør ikke noget helt forkert, jeg opfatter bemærkningen
> "jeg passede på at der ikke var stort spil af bremsevæske"
> som at beholderen på intet tidspunkt løb tør, så er risikoen for en
> luftlomme et sted i systemet meget lille.

jeg tror at der løb et fingerbøl væske ud.
jeg lukkede røret med tape.

>
> Kør med den nogle dage og hvis du synes så udluft igen.
>


mange tak for svaret, jeg har nu kørt lidt og vil prøve at
udlufte igen.

mvh jan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste